A350 THAI BKK-BRU en oma op de kast

Door Frans Amsterdam
Geplaatst in Column, Frans Amsterdam
Tags: , ,
1 januari 2018

Van mijn vorige trip had u de terugvlucht nog tegoed, dus daar begin in maar mee. Er was een wijziging van de gate, naar uit mijn hoofd 2A. Dat heeft als voordeel dat je vlak bij de rookruimte zit. Het nadeel is dat het geen volwaardige gate is, maar meer een bushalte om je naar de elders geparkeerde vliegmachien te brengen. Geen drama, hoewel ik mij kan voorstellen, zeker als je business class zou reizen, dat je het niet leuk vindt om je staande te moeten houden in zo’n bus.

Na het starten van de motoren van de A350 was er in de cabine onmiskenbaar een behoorlijke petroleumlucht waarneembaar. Dat is op zijn tijd best lekker en na een paar keer diep in- en uitademen waande ik mij al in hoger sferen terwijl we nog maar aan het taxiën waren.

In Brussel was het mooi weer, het aanvliegen verliep gladjes, zodat de verbazing des te groter was dat we met een toch wel enorme klap op de landingsbaan terecht kwamen. De drie babies die zich tijdens de vlucht niet hadden laten horen barstten gezamenlijk in een oorverdovend krijsen uit, en gelijk hadden ze.

Op mijn schermpje volgde ik het beeld van de in de staart van het toestel gemonteerde camera, en op het moment dat we de grond raakten leek het wel alsof de banden van het landingsgestel explodeerden. De vlammen vlogen ervan af. Niet bepaald smooth & silk. Waar deze klap nou voor nodig was geweest werd niet duidelijk, en zolang het ding niet in stukken breekt stelt ook niemand verder vragen. Je wordt gewoon in vier talen bedankt voor het reizen met Thai Airways, voor het vertrouwen dat je in de maatschappij hebt gesteld, en that’s it.

Recent weer naar BKK gevlogen, de petroleumlucht na het starten van de motoren ben ik nu wel gewend (Hebben andere vliegtuigen dat ook? Valt het me alleen hier op?), de grootste dissonant was een zuiderbuur die tijdens de nachtelijke uren elk kwartier een slok uit zijn anderhalveliterpetfles blauwe Spa nam. Dat maakte telkens meer herrie dan het openen van een zak chips in een bioscoop, vooral tijdens het weer terugpersen van de fles in het netje aan de achterkant van de stoel voor hem. Hij had een stoel aan het gangpad en pas toen hij meerdere malen zodanig scheef hing dat de doorgang van het cabinepersoneel werd geblokkeerd bleek dat er iets anders dan Spa blauw in de fles zat.

De jongeman verkeerde inmiddels in een zodanig erbarmelijke toestand dat je eerder medelijden met hem kreeg dan dat het zinvol leek om hem vermanend toe te spreken. Eén van de stewards probeerde dat nog wel, zonder succes. Het drong totaal niet meer door.
Verder nog wat kleinigheidjes, de gegevens over de maaltijden in het entertainment system, die vorige keer niet klopten, waren nu ‘niet beschikbaar’. Da’s beter, maar nog steeds niet goed. Bron van ergernis blijft het ontbreken van het voorheen standaard zakje zout en peper bij de maaltijden, vooral bij het ontbijt met omelet. Daar moet je dan weer om vragen, en dan hebben ze ze weer niet bij zich en dan moet je weer wachten en daar heb ik een bloedhekel aan.

Ik blijf er vooralsnog bij dat al die poeha over nieuwe vliegtuigmodellen voor de gemiddelde reiziger behoorlijk oninteressant is. Het interieur ziet er bij een nieuw vliegtuig spic & span uit, dat wel, en de geheel indirecte verlichting verdient een pluim.
Verder is de beleving al decennia lang min of meer hetzelfde. Eigenlijk sinds de drukcabine in zwang is geraakt, in combinatie met de straalmotoren, waardoor vliegen op grote hoogte, ‘boven het weer’, mogelijk werd, en het vliegen an sich een soort ‘non event’ werd. Nogmaals, voorlopig voorzie ik geen wezenlijke veranderingen. Of u moet lyrisch worden van een inpak-app van de KLM en meer van dat soort flauwekul.

Ik kan mij uit mijn jeugd nog wel een echte innovatie herinneren. Dat waren de glijbanen bij de nooduitgangen. Het toen nieuwe toppunt van veiligheidstechnisch vernuft. De buurvrouw van mijn oma (die ook een soort oma voor mij was, en ik mocht haar ook zo noemen) had meen ik dertien kinderen en drieënvijftig kleinkinderen. Vierënvijftig met mij erbij. Een aantal van haar kinderen was geëmigreerd naar Canada. Een enkele keer kwam er eentje ‘over’, zoals dat heette, maar toen oma vijfenzeventig werd hadden ze haar uitgenodigd om naar Canada te komen. Dat was me wat, in die tijd. Op een woensdagmiddag ging ik met mijn moeder bij deze oma warme chocomel drinken – ik kreeg er meestal een chocoladeflik bij – om haar een goede reis te wensen, Facebook bestond nog niet.

Vol trots liet ze haar ticket en de overige reisbescheiden zien, die ik natuurlijk van A tot Z wilde bestuderen. Er zat ook een instructievel bij, hoe de glijbanen bij een noodlanding te gebruiken. Dat zag ik al helemaal voor me, oma op zo’n glijbaan. Ik vroeg aan oma hoe ze dat zou vinden. Ja, nou, daar had ze nog niet echt over nagedacht. Dat moest ze dan toch maar eens doen, vond ik. Mijn moeder probeerde de boel te sussen en zei dat de kans op een ongeluk maar heel klein was. Ik liet mij niet uit het veld slaan en zei dat ze vóór de vlucht op Schiphol in ieder geval een keer gingen oefenen met die glijbanen. Oma trok wit weg en volgens mijn moeder was ik een schavuit. Maar ik had oma wel mooi op de kast gekregen.

32 reacties op “A350 THAI BKK-BRU en oma op de kast”

  1. Leen zegt op

    Vlieg de volgende keer is met de Emirates de tussen stop neem je graag voor lief, een verademing, om met hun te vliegen

    • Fransamsterdam zegt op

      Wat maakt het zo verademend? Je zit bij Emirates toch ook gewoon in een stoel met een schermpje voor je, een hapje en een drankje, en maar wachten tot je er bent?

    • Cor zegt op

      Hoezo Emirates……vlucht geboekt Phuket, tussenstop Dubai..heen 4 uur overstap en terug 2 uur 5 minuten….maar gooien ze zomaar de vlucht Phuket-Dubai eruit, schemaverandering en mag je in Dubai elf (11) uur wachten op je aansluiting………………Voortaan weer EVA/Bangkokair…..ietsjes duurder maar veel comfortabeler en (bijna) altijd stipt op tijd…..

    • Rob E zegt op

      Hoezo emirates. Heb nog nooit eerder zo slecht eten gezien als bij emirates. Neem dan maar aeroflot.

      • Marcel zegt op

        Nou inderdaad ik vond het eten ook niet lekker bij Emirates.
        Geitenkaas met dadels en een broodje waar je een raam kapot mee kon gooien.

    • Joop zegt op

      Nou ik vloog pas nog van Dubai naar Bangkok dat viel me behoorlijk tegen als ik het afzet tegen Singapore airlines vond ik het tegen vallen

  2. Nonkelwin zegt op

    Niet akkoord, de rechtstreekse Bru-Bkk of omgekeerd is heel wat beter dan de overstap bij de arabieren.

  3. Gerard zegt op

    Business class passagiers hebben een aparte minivan om hun eerst naar het vliegtuig te brengen…

    Iedereen een zit plaats

  4. Sommeil zegt op

    We vliegen elk jaar naar Phnom-Penh met Thai airways. Correcte prijs, en een korte overstap in BKK, heeft het onze voorkeur.

  5. Peterdongsing zegt op

    En ik ben nieuwsgierig hoe die jongeman een fles ‘spa blauw’ aan boord krijgt met de controle van tegenwoordig?

    • john zegt op

      niet zo moeilijk.Je koopt een fles water/blauw, gooit die leeg, koopt een fles drank en giet over. Dit alles uiteraard na de veiligheidsconrole.!

      • Fransamsterdam zegt op

        Ja, ik zie het probleem ook niet zo, je hebt na de controles op Brussel bijvoorbeeld ook gewoon nog een supermarktje zitten, met allerlei alcoholica. Zo omzeil ik nu de trage bediening bij de bar bij de gate op Zaventem, ik ga met twee halve litertjes (van 2.85 ipv 5.80) rechtstreeks het rookhok in. Maar laten we dit soort lieden niet op ideeën brengen.

  6. Jan van Marle zegt op

    Niet erg aardig van je,na al haar vriendelijkheid!

  7. Ronny DS zegt op

    Als je van Thailand houdt, dan hou je toch ook van hun internationale luchtvaartmaatschappij en ga je zeker niet met een andere? Akkoord, iedereen wil naar Thailand en daar geld uitgeven, toch een 100-150€ meer bijbetalen voor een rechtstreekse vlucht kan er niet meer af? Dan worden de Arabieren beter gespijzigd met geld en worden er drogredenen gegeven als “eens de benen strekken en een sigaret roken”. De echte reden is gewoon dat ze dagenlang het net afschuimen naar het o zo goedkoopste tarief en niet slapen tot ze het hebben.

  8. rori zegt op

    Geef echt de voorkeur aan Swiss en Lufthansa.
    Perfecte timing, Goed eten en geweldige service.

  9. Huub zegt op

    Die kerosinelucht hebben wij onlangs ook ervaren tijdens het taxien op Changi met een Singapore A350. Aardig wat gevlogen maar niet eerder zo sterk geroken. Als dat niet incidenteel was mag men die kisten nog wel even nakitten. Overigens ben ik van mening dat de A380 het comfortabelste toetsel is op dit moment en wie daar goedkoop mee wil reizen kan vaak niet om (door staat gesponsorde) Emirates incl overstaoje te Dubai heen.

    • Fransamsterdam zegt op

      De A380 vliegt dacht ik ook nog vanaf Frankfurt rechtstreeks op Bangkok.
      Dan neem ik de ICE naar Frankfurt, dat kost wel wat, maar ik zie dat als een vakantiedag. Lekker met 300 km/h van Keulen naar Frankfurt. Leuke bar op FRA, Goethe Bar geloof ik, riante rooklounges, gesponsord door Camel, heerlijke worsten, vriendelijke security en overige beambten. Vanaf Utrecht CS 3 uur en een paar minuten.

      • Rob V. zegt op

        Zijn er dan plaatsen waar het personeel niet vriendelijk is? Of meldt je dat met het idee dat een paar lezers misschien het stereotype heerst dat Duitsers snauwerige soldaten zijn en je voor een normale vriendelijke interactie beter bij een Nederlander of Belg kan zijn?

        Volgens mijn eigen theewater krijg je 9 van de 10 keer hetzelfde terug zoals je zelf het personeel behandeld. Ik les hier soms over snauwende NSers of KLMers. Dan moet ik toch wat grinniken want zelf ervaar ik geen verschil tussen Duits, Nederlands, Thais of wat voor personeel dan ook. Dat zou ook wat vreemd zijn want werkinstructies, de persoonlijkheid en een keertje een baal dagen hebben maken natuurlijk een groter verschil dan iemands paspoort. Ben je zelf vriendelijk en ontspannen dan krijg je dat op de meeste plaatsen net zo goed terug. Al kan ik me voorstellen dat een doorsnee Duitsers of Nederlander iets eerder de vriendelijkheid en glimlach laat varen en de gemiddelde Thai deze net iets langer vol houdt als deze met een horkerig, bot of anderszins minder beleefd persoon te maken krijgen.

        • Fransamsterdam zegt op

          Ik heb buitengewoon onaangename ervaringen met beambten op Schiphol, en in België loop je nog wel eens tegen iemand aan die het verdomt om iets anders dan Frans te spreken, en het personeel van de bar bij de gate, daar heb ik al eens over geschreven hoe onbekwaam die zijn.
          Tot nu toe heb ik Frankfurt als geheel probleemloos ervaren. Daarom meld ik dat.

  10. TH.NL zegt op

    Ik ben het met je eens dat sommige mensen enorm lyrisch kunnen doen over nieuwe vliegtuigmodellen en of luchtvaartmaatschappijen. Ik heb met van alles en nog wat gevlogen met diverse maatschappijen – inclusief de door sommigen de hemel in geprezen Emirates – en moet zeggen dat het allemaal nagenoeg gelijk is.

  11. Stefaan zegt op

    Sommige toestellen hebben last van kerosinegeur. Vaak 10 minuten voor het opstijgen. Daar gaat mijn maag van keren. Tijdens de vlucht krijg ik ongemakkelijk gevoel van maag (gevolgd door darmen) en hoofdpijn/duizeligheid. Na 24 jaar vliegen heb ik de oplossing gevonden : het warm eten tijdens de vlucht eet ik niet meer op. Ik beperk mij tot alles wat koud is. Misschien werkt dit ook bij anderen.

    Als de meerprijs minder dan 120 euro is, dan verkies ik een rechtstreekse vlucht. Een vlucht met tussenstop is minstens 3 uur langer. Thai Airways vind ik aangenaam, meteen een beetje Thaise sfeer en ik ben steeds op tijd aangekomen.

    En nog twee stelregels voor mij : geen vluchten via Londen of via Delhi. Istanbul probeer ik ook te mijden. Tevens probeer ik Parijs of Italiaanse luchthavens te mijden wegens frequentere stakingen.
    Swiss vind ik koel en onvriendelijk. Kleine voorkeur voor de Aziatische maatschappijen.

    • Pieter zegt op

      Betreft maag en darmen, jaren geleden dronk ik altijd wel een paar biertje tijdens de vlucht, maar met het naderen van de eindbestemming leek het wel of dit op ontploffen stond.
      aanvankelijk had ik het niet door maar toen ik er eenmaal achter was dat alles wat koolzuurhoudend is de oorzaak was en daar mee gestopt ben, was dat probleem voor eeuwig de wereld uit.
      Bij een wijntje heb ik er totaal geen last van.

  12. Barry zegt op

    Ik vlieg met allerlei maatschapijen. De laatste twee keer met Thai airways vanuit Brussel. In april vlieg ik met Eva vanuit Schiphol. Hiervoor Emirates, china airlines, klm, etihad, jet airways. Economy is overal krap hoewel ik het gevoel had dat de thai a350 wel stiller is en net wat ruimer zit in de breedte.

    Ik vlieg niet snel meer met jet airways, totale chaos meegemaakt met de overstap.

  13. niek zegt op

    Ik verkies ook een directe vlucht uiteraard op Brussel, maar val steeds terug op Etihad met tussenstop omdat Thai Airways bij een boeking in Thailand altijd veel en veel duurder is als andere maatschappijen.
    Nu ook weer biedt Thai Airways vluchten aan voor 11-1200 Euro voor begin mei.
    Wat is jullie ervaring?

    • Sommeil zegt op

      630 euro, vertrek 12/01, terug 13/02

  14. Fransamsterdam zegt op

    Ik weet niet op welke site je zoekt, maar een directe vlucht BRU BKK heen 1 mei, terug 22 mei met THAI kun je nu gewoon boeken voor € 601.21
    .
    https://photos.app.goo.gl/s2axHFaoGUjoPjwY2

    • Fransamsterdam zegt op

      Andersom 35.000 Baht, 900 euro.
      .
      https://photos.app.goo.gl/s2axHFaoGUjoPjwY2

      • niek zegt op

        Op je site gaat het over een één maand ticket Brussel-Bangkok van 601 Euro en niet 900 Euro zoals in je bericht staat.
        Hoe komt het toch, dat tickets vanuit Bangkok altijd veel duurder zijn dan vanuit Brussel of Amsterdam?

        • Fransamsterdam zegt op

          https://photos.app.goo.gl/HxL1f1qGtF2VwF3C3

  15. Paul schiphol zegt op

    Ben zakelijk té vaak in die zandbak van het midden oosten geweest. Ga daar zeker privé ook niet nog n’s naar toe, zelfs niet voor een vlotte overstap. Voor mij waar mogelijk lekker een rechtstreekse vlucht. Mijn voorkeur voor TG, SQ, en KL, laat mij vanaf AMS geen andere keus dan onze prima KLM.

  16. Frans Nico zegt op

    Ik zat eens met en aantal vrienden op een terrasje in Brecht. Aan een tafel naast ons zat een aantal Vlamingen. Toen ze merkten dat wij uit Nederland kwamen, vroeg een van hen aan ons hoeveel Belgenmoppen er bestaan. Niemand wist het. Het antwoord van de Vlaming was: “twee…., de rest is waar.”

    Is het vooroordeel over Nederlanders (dat Nederlanders altijd klagen) dan toch onwaar?

  17. John wittenberg zegt op

    Beste Frans, Ontzettend leuk geschreven.Met veel ontluikende humor.Ik kan me helemaal het tafereel voorstellen met oma en haar glijbaan.Schrijf vooral meer.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website