Nok Nok / Shutterstock.com

Het is aardig om eens de geschiedenis te lezen van deze betrekkelijk jonge luchthaven, nog maar 13 jaar oud. Dit ging gepaard met veel corruptie en intriges.

Hoe komt het vliegveld aan zijn naam? Deze is bedacht door koning Rama lX. De naam Suvarnabhumi, gouden schiereiland, komt van de Indische koning Asoka rond 250 v.Chr. Hij stuurde Boeddhistische monniken naar dit gebied wat nu Thailand heet.

De bouw werd pas in 2002 gestart, noodgedwongen door de groei van de toeristische sector, die het vliegveld Don Mueang niet meer aankon. En ook door de politieke en economische chaos en de Aziatische financiële crisis van 1997 in die tijd, die voor de nodige vertragingen hebben gezorgd. Vanaf 15 september 2006 werd er gestart met  binnenlandse vluchten, gevolgd door internationale vluchten op 28 september 2006.

Het is indrukwekkend, dat de luchthaven met slechts twee start- en landingsbanen met respectievelijk een lengte van 4000 meter en 3700 meter ruim 45 miljoen passagiers kan afhandelen. Aanvankelijk bleek de afhandelingsnelheid lager dan gedacht, zodat noodgedwongen het oude vliegveld Don Mueang weer voor binnenlandse vluchten opengesteld moest worden. Momenteel worden er 60 miljoen passagiers afgehandeld op Suvarnabhumi waardoor de wachttijden oplopen.

Alhoewel de aanleg van een spoorweg- en metrolijn naar het nieuwe station in principe goedgekeurd was, werd de aanleg bekritiseerd door leden binnen de Thai Rak Thai-regering met belangen in de auto- en taxisector. Uiteindelijk kwam de “Airport Rail Link” op 23 augustus 2010 in gebruik, die het vliegveld verbindt met Bangkok en aansluiting heeft met de Skytrain en de metro van Bangkok.

De airport wordt niet gespaard van problemen. Vrij recent (2014) werd het vliegveld tijdelijk gesloten door binnenlandse politieke problemen en moest uitgeweken worden naar Taipeh. De landingsbanen zijn niet meer in goede staat door de slechte ondergrond.

Een van de dingen waar het vliegveld trots op kan zijn, is dat zij de hoogste verkeerstoren 132,2 meter (voor zover bekend) ter wereld heeft. Minder efficiënt zijn de verschillende aanduidingsborden.

Omdat de luchthaven aan de grenzen van haar capaciteit zit komt er een tweede terminal bij. Terminal 2 wordt op een terrein van 400.000 vierkante meter, in noordoostelijk richting aan de huidige terminal gebouwd. De kosten zijn geraamd op 42 miljard baht en de oplevering is in 2021 gepland.

8 reacties op “Suvarnabhumi, de internationale luchthaven nabij Bangkok”

  1. Bert zegt op

    Kan mij nog herinneren dat het vliegveld open ging voor internationale vluchten.
    Wij zijn toen op vakantie geweest en aangekomen op het “oude vliegveld” en 6 weken later vertrokken vanaf het nieuwe. Iedereen keek toen zijn ogen uit, die pracht en praal.
    Nu is het inderdaad op vele vlakken (o.a. toiletten) al aan renovatie toe, maar ja 45-60 miljoen passagier per jaar is ook niet niets.
    Hoop dat de terminal 2 snel klaar is en het een beetje rustiger wordt op het vliegveld, niet meer zo hectisch als nu.

  2. rene23 zegt op

    Vorige week naar huis gevlogen via S-bhumi.
    Bijna de vlucht gemist want er gingen ook TIG Chinezen naar huis en de veiligheidscheck en immigratie procedures samen kostte meer dan een uur!!

    • Eddy uit Oostende zegt op

      In Brussel zijn er ook niet zoveel chinezen en kost dat ook meer dan een uur.Ben altijd minstens 3 h voor vertrek op het vliegveld en nooit geen problemen gehad.

  3. Tino Kuis zegt op

    Het plan daar een nieuw vliegveld te bouwen was al uit ongeveer 1970. Het was Thaksin die de knoop doorhakte: dat gaan we doen.

    สุวรรณภูมิ Suvarnabhumi spreek je uit als soewannaphoem (tonen: laag midden hoog midden, met een lange -oe-). Die laatste -i- staat wel in de spelling maar je spreek het niet uit.

    Suvan is ‘goud’ en phum(i) is ‘gewoon ‘land, gebied’. Die laatste ‘phum’ is hetzelfde als ‘phumi’ in Bhumibol, wat ‘de Leider van het Land’ betekent.

    Die boeddhistische monniken van koning Asoka, 250 v. Chr., die naar Thailand gingen, is een legende. Het Gouden Land betekende destijds al het land ten oosten van India. Maar mooie legendes moeten we niet tegenspreken.

    • Tino Kuis zegt op

      Sorry, die eerste -oe- is kort, de tweede -oe- is echt lang.

    • l.lagemaat zegt op

      Met de bouw van de luchthaven is pas in januari 2002 begonnen, ondanks het feit dat de “ moeras” grond al in 1973 aangekocht was door de regering van dictator Thanom Kittikachorn, die op 14 oktober 1973 omvergeworpen werd door de studentenopstand van Thamassat. Het projekt werd stopgezet.

      Dit stuk is door de redactie niet geplaatst.

  4. Rob V. zegt op

    Het gouden (schier)eiland is Thailand? Ligt er maar aan wie je het vraagt. Diverse landen maken die claim. Het zpu ten zuiden van India of ergens in Z.O. Azië (Birma, Thailand, Indonesië etc) hebben gelegen.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Suvarnabhumi

  5. Otto de Roo zegt op

    Volgens mij was het vliegveld in 2008 gesloten door politieke problemen en niet in 2014.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website