Een goedbedoeld advies: wees voorzichtig met het boeken van vliegtickets naar Bangkok via een reisbureau. Dat geldt ook wanneer je in Thailand woont en een vliegticket wilt boeken.

Een schrijnend voorbeeld van hoe het mis kan gaan, is het recente faillissement van De Vries Reizen uit Drachten. Dit reisbureau trad op als vertegenwoordiger voor Mahan Air in Nederland. Mahan Air vliegt op Bangkok voor een aantrekkelijke prijs. Op 27 september ging De Vries Reizen failliet.

Vele gedupeerden

Hierdoor hebben veel reizigers een vakantie naar Thailand in het water zien vallen. Uit de afwikkeling van het faillissement blijken er ruim 200 mensen gedupeerd te zijn. Die kunnen fluiten naar hun centen. Het zou om een totale schade van rond de € 200.000,- gaan. Dit ondanks het feit dat De Vries Reizen lid was van het SGR.

Misverstand over SGR

Het is een hardnekkig misverstand dat de SGR alle schade vergoed bij een faillissement. Nog los van het feit of het  reisbureau aangesloten was bij de SGR. In de regel geldt schadeloosstelling uitsluitend voor pakketreizen die door een touroperator worden uitgevoerd. Dit betekent dat een losse vliegticket boeken bij een reisbureau behoorlijke risico’s met zich brengen. Gaat het reisbureau op de fles en zijn de tickets nog niet in jouw bezit, dan heb je een serieus probleem.

Een ander misverstand is dat een annuleringsverzekering uitkomst zou bieden in geval van faillissement. Dat is niet het geval. Een annuleringsverzekering biedt dekking indien jij door bepaalde omstandigheden niet kunt reizen. Denk daarbij aan ziekte of ernstige familieomstandigheden.

Aan de goden overgeleverd

Reisbureaus die zelf incasseren gaan soms over de schreef. Meestal zien ze faillissement wel aankomen. Het bedrag wat jij overgemaakt hebt om je ticket te betalen houden zij nog even vast of wordt gebruikt om gaten te vullen. Zolang het reisbureau het geld niet heeft overgemaakt naar de luchtvaartmaatschappij, is de consument aan de goden overgeleverd. De luchtvaartmaatschappij heeft daarin geen verantwoordelijkheid. Pas als zij het verschuldigde bedrag hebben ontvangen en jij de tickets in je bezit hebt, kan je vliegen.

Dit probleem geldt alleen bij de zogenaamde samengestelde reizen. Dus wanneer je zelf je vliegtickets en hotel regelt. Een pakketreis daarentegen is een reis die door een touroperator wordt aangeboden en uitgevoerd. Deze bestaat uit een vlucht, accommodatie en transfers. In dat geval is het van belang dat de touroperator ook bij de SGR is aangesloten.

Vliegticket boeken bij luchtvaartmaatschappij

Boek je alleen een ticket en wil je geen risico lopen dan kan het verstandig zijn dat op de website van de luchtvaartmaatschappij te doen. Alleen bij een faillissement van de luchtvaartmaatschappij ben je dan je geld kwijt. Dit komt in de praktijk niet vaak voor.

Je kan je daar ook tegen verzekeren bij een reisverzekeraar, zoals Mondial Assistance en Unigarant, zij hebben een speciale ticketverzekering.

Hier een videoverslag van één van de gedupeerden van DeVries Reizen.

6 reacties op “Thailand reizigers gedupeerd door faillissement De Vries Reizen”

  1. ThailandPattaya zegt op

    Ik heb sowieso nooit zo goed begrepen waarom mensen hun hotel bij het reisbureau boeken(ok het is makkelijk want je hebt er geen omkijken naar). Via sites als agoda.com en atsiam.com kun je zelf zonder problemen en vrijwel altijd tegen een betere prijs zelf je hotel boeken.

    De prijzen op die sites zijn over het algemeen ook lager dan direct bij het hotel zelf(een enkele uitzondering daargelaten). Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik aan de balie van een hotel stond omdat ik een aantal nachten langer wilde blijven maar de prijs leek me wat aan de hoge kant. Oh mister you can use computer go to agoda site, price much better. Zo gezegd zo gedaan en op de computer van het hotel zelf op agoda geboekt, dat scheelde bijna 1000 baht per nacht geloof ik.

    Reisbureaus pakken een leuke marge op de hotelkamers, nog wel meer dan op de tickets denk ik. De nietsvermoedende reiziger betaalt zonder na te denken de 1 persoonstoeslag(die er niet is in Thailand) of betaalt 2 keer voor de kamer omdat je er met 2 personen gaat slapen(wat ook al niet hoeft in Thaise hotels, je betaalt voor de kamer en of er dan 1 of 2 personen zijn maakt niet uit).

    Hetzelfde geldt voor de daytrips vanaf phuket, de rondreizen door chiang mai enz. Vaak is het veel en veel voordeliger om die zelf ter plekke te boeken.

    Het is natuurlijk deels ook de verantwoordelijkheid van de reiziger om zulke dingen uit te zoeken maar toch, ik vind het geen nette manier van zaken doen.

    • In sommige gevallen helpt het reisbureau met zaken uitzoeken of dingen voor je te regelen. In dat geval is het normaal dat je er wat voor betaalt. Maar een vliegticket boeken bij een reisbureau heb ik nooit begrepen. Zij doen hetzelfde als de consument wat gegevens inkloppen in het boekingssysteem. Dat kan je toch zelf ook. Hetzelfde geldt voor een hotel.

      • Hans Bos (redactie) zegt op

        Jaren geleden ben ik met Mahan tussen DUS en BKK gevlogen. Tegenwoordig vliegt de airline tussen Teheran en Bangkok met een 747. Als gevolg van de Amerikaanse boycot mogen ze eigenlijk geen Boeings hebben. Geen idee hoe de airline aan onderdelen komt. Tussen Teheran en DUS vliegt de maatschappij met een Airbus.
        Ook de wachttijd op IKA in Teheran breekt op, evenals het uitermate onvriendelijke personeel aldaar. Meisjes en vrouwen krijgen bij de landing een hoofddoek uitgereikt. Die moeten ze op de juiste manier dragen, op straffe van een terechtwijzing. Alcohol is aan boord en op IKA ten strengste verboden. Overtreding kan zelfs een lang verblijf bij de luchthavenpolitie inhouden.

  2. Joseph Jongen zegt op

    Een ervaring: het vliegveld in Bangkok was bezet door de ‘Gele Brigade’ op de dag dat ik terug naar Nederland zou vliegen. Daardoor moest ik enkele dagen langer in Bangkok verblijven. Reisbureaus schermen altijd graag dat ze aangesloten zijn bij het garantiefonds SGR. Dus de extra kosten kun je wel declareren. Had je gedacht. Jammer. Via 333-Travel -waar ik mijn ticket had gekocht- kreeg ik het antwoord dat dit slechts enkel reizigers betrof die een rondreis hadden geboekt. Eigenlijk zouden alle adverteerders dat naar mijn mening ook in hun advertenties moeten vermelden. Kortom vanuit Chiangmai werd een terugreis aangeboden en per minibus dus vanuit Bangkok op naar de noordelijk gelegen airport Chiangmai voor 2000 Bht per persoon. Toch een prijs die 333-Travel voor ‘service’ in het vaandel heeft staan voor een dergelijke calamiteit. Voor heel wat minder vlieg je per Air Asia. Sommige, meer door de wol geverfde jongelingen, beweerden geel geld te hebben en reisden zodoende gratis. (gesponsord door de wel betalende passagiers) Conclusie; vertrouw niet te veel op het garantiefonds en lees van te voren heeeeet goed na waar je recht op hebt.

  3. bkkhierregen nu zegt op

    dat via een reisburo airtikets boeken is natuurlijk pas maar HEEL kort direkt bij de airline mogelijk of verstandig. Wat ervaring met dat fenomeen zou de schrijver wel mogen hebben. kan me nog HEEL goed de dagen herinneren dat je voor een goedkoop ticket BKK wel een uurtje [of2] zoet was aan de balie-elke airline die mogelijk wat zou kunnen bieden moest stuk voor stuk worden afgebeld of nagezocht. dat kwam door de ondoorgrondelijke IATA-regels voor ticketverkoop. En monopolie van onze ”trots” KLM-die niet openlijk mocht worden ondergraven. En het feit dat veel mensen helemaal geen zin hebben in dat zelf napluizen. OF geen cred card hebben-in NL toch heel gebruikelijk. Maar sites als cheaptickets, vliegtarieven of de 10tallen anderen vergelijken mooi en leggen er ”slechts” 20/25/30 of wat dan ook euries bovenop-met het gemak van I-Deal betalen en een NL stem aan de lijn voor alle vragen (en er is wat onkunde als je alleen al de vragen en veronderstellingen leest die op fora an dit blog boven komen).
    Daarbij dat nog verwarrende verschil tussen de lowcosts en de traditionale airlines.
    En in dit specifieke geval dat MAHAN als Iranier geblokkeerd is van het internationale bank-verkeer dus cred cards etc al helemaal niet kunnen.

  4. Frank Franssen zegt op

    Dat is nou ook toevallig. 5 jaar geleden zag ik deze oplichters uit Drachten in De telegraaf staan met een retour bangkok voor 590,- (bleek met tussenstop via een
    bananenrepubliek.
    Leek mij niets dus verder gesurfd. Krijg ik 2 dagen later een rekening in de bus van 50,- Euro voor een gecancelde vlucht. Meteen al met zware dreigementen als ik niet betaalde….
    Natuurlijk niet betaald maar nog maanden aanmaningen gehad….
    Bah, wat een mensen heb je toch.

    Frank


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website