(Redactionele bronvermelding: i viewfinder / Shutterstock.com)

Op een lange vlucht van zo’n 12 uur naar Thailand zijn er verschillende manieren om de tijd te doden en het jezelf comfortabel te maken. Je kunt natuurlijk gebruikmaken van het in-flight entertainmentsysteem, dat vaak een breed scala aan films, tv-shows en muziek biedt. Het is ook een perfecte gelegenheid om in alle rust te genieten van een goed boek of e-book.

Als je liever actief bezig blijft, kun je overwegen om werk of studiemateriaal mee te nemen. Veel mensen vinden vliegtuigreizen ideaal om zich te concentreren zonder afleidingen van buitenaf. Aan boord werken of studeren kan daarom heel productief zijn, mits je ervoor zorgt dat alle benodigde bestanden beschikbaar zijn in offline modus.

Ook is het een goed moment om je gedachten op papier te zetten of je reiservaringen bij te houden in een dagboek. Daarnaast kunnen puzzels, sudoku’s of kruiswoordraadsels helpen om de tijd te verdrijven. Als je wilt ontspannen, kun je luisteren naar audioboeken of podcasts – deze zijn ideaal als je je ogen even wilt sluiten, maar niet wilt slapen.

Slapen is natuurlijk ook een optie, zeker als je je probeert aan te passen aan een nieuwe tijdzone. Het kan helpen om comfortabele reiskussens, oordopjes of een oogmasker mee te nemen. Lichte rek- en strekoefeningen op je stoel of af en toe door het gangpad lopen kunnen helpen om je bloedcirculatie op gang te houden en stijfheid te voorkomen.

Eten en drinken aan boord helpt ook om je routine en comfort te behouden. Hoewel de verleiding groot kan zijn, is het verstandig om alcohol en cafeïne te beperken, aangezien deze je kunnen uitdrogen en je slaappatroon kunnen verstoren. Water drinken is essentieel.

Hoe blijf je gezond op een lange vlucht?

Op een lange vlucht is het belangrijk om enkele dingen niet te doen om je reis zo comfortabel en gezond mogelijk te houden. Vermijd het drinken van veel alcohol of cafeïne. Deze kunnen leiden tot uitdroging en je slaappatroon verstoren. Langdurig in dezelfde positie blijven zitten is ook geen goed idee. Dit kan leiden tot stijfheid en in ernstige gevallen tot bloedstolsels of diepe veneuze trombose.

Het is verder niet aan te raden om slaapmiddelen of kalmerende middelen te nemen als je niet bekend bent met hun effecten, vooral omdat deze je bewegingsvrijheid kunnen beperken en negatieve gevolgen kunnen hebben voor je gezondheid op hoogte. Te veel eten of het consumeren van zware maaltijden kan oncomfortabel zijn, gezien je langere tijd inactief zult zijn.

Ook is het geen goed idee om je volledig af te zonderen van de rest van de cabine door de hele vlucht met oordopjes in of een slaapmasker op te zitten. Dit kan ervoor zorgen dat je belangrijke aankondigingen van de bemanning mist. Respect tonen voor je medepassagiers is essentieel; vermijd daarom het innemen van te veel ruimte of het veroorzaken van geluidsoverlast. Door deze adviezen op te volgen, help je zowel jezelf als anderen om een aangenamere vliegervaring te hebben.

Voor de vlucht

  • Goede nachtrust: Zorg dat je goed uitgerust bent voordat je vliegt.
  • Planning: Bereid je voor op de tijdzone van je bestemming om jetlag te minimaliseren.

Tijdens de vlucht

  • Hydratatie: Drink veel water. Vermijd of beperk alcohol en cafeïne, want die kunnen uitdrogen.
  • Voeding: Eet lichte maaltijden. Zware maaltijden kunnen ongemak veroorzaken.
  • Beweging: Sta regelmatig op en loop door de cabine. Doe ook enkele stretchoefeningen of lichte beenoefeningen om de bloedsomloop te bevorderen en het risico op diepe veneuze trombose (DVT) te verlagen.
  • Comfortabele kleding: Draag loszittende en comfortabele kleding en schoenen. Compressiekousen kunnen helpen tegen zwelling en DVT.
  • Rust en slaap: Gebruik een nekkussen, oogmasker en oordopjes of noise-cancelling hoofdtelefoon om te helpen slapen.
  • Gezondheidsgadgets: Overweeg items zoals een hydraterende gezichtsspray, handdesinfecterend middel, en vochtinbrengende crème.

Welzijn

  • Entertainment: Profiteer van in-flight entertainment of neem een boek, e-reader of tablet mee met vooraf gedownloade inhoud.
  • Relaxatie technieken: Meditatie of ademhalingsoefeningen kunnen helpen bij ontspanning.

Na de vlucht

  • Frisse lucht en zonlicht: Dit helpt je lichaam aan te passen aan de nieuwe tijdzone en vermindert jetlag.
  • Actief blijven: Probeer licht te bewegen of te sporten.
  • Goed slaappatroon: Probeer zo snel mogelijk in het lokale slaapritme te komen.

Gezondheid

Als je bestaande gezondheidsproblemen hebt of als je zwanger bent, praat dan met je arts voordat je gaat vliegen. Zij kunnen specifiek advies geven afgestemd op jouw situatie. Een lange vlucht is ook een uitstekende tijd om te ontspannen en te genieten van het feit dat je even ‘offline’ bent. Probeer te genieten van de reis als onderdeel van je avontuur!

Jetlag? Overweeg melatonine

Melatonine kan een effectieve hulp zijn bij het aanpakken van jetlag, vooral als je door meerdere tijdzones reist. Dit hormoon, dat van nature in het lichaam wordt aangemaakt, speelt een cruciale rol bij het reguleren van de slaap-waakcyclus. Bij het oversteken van tijdzones raakt onze interne klok vaak uit balans, wat leidt tot symptomen van jetlag. Het innemen van melatonine kan helpen deze interne klok sneller te herstellen.

Voor de meeste effectiviteit hangt het ideale tijdstip om melatonine in te nemen af van je richting van reizen. Bij oostwaartse reizen wordt meestal aangeraden om melatonine een paar uur voor de bedtijd op je bestemming in te nemen, terwijl bij westwaartse reizen het soms wordt aangeraden om het in de ochtend te nemen. De dosering kan variëren, maar ligt vaak tussen de 0,5 mg en 5 mg.

Ondanks zijn populariteit en brede toepasbaarheid is het slim om melatonine gebruik eerst te bespreken met een arts, vooral als je al andere medicijnen gebruikt of bepaalde gezondheidsproblemen hebt. De effectiviteit kan van persoon tot persoon verschillen, en hoewel het voor velen een nuttig hulpmiddel is, melden sommigen weinig verandering. Potentiële bijwerkingen zoals hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en slaperigheid overdag zijn ook mogelijk, hoewel niet vaak voorkomend.

Naast melatonine kunnen ook aanpassingen in blootstelling aan natuurlijk licht en slaaphygiëne helpen bij het aanpassen aan een nieuwe tijdzone. Het doel is om de natuurlijke melatonineproductie van je lichaam te ondersteunen en de slaap-waakcyclus geleidelijk te normaliseren. Het combineren van melatonine met deze natuurlijke methoden kan vaak een effectieve manier zijn om de ongemakken van jetlag te minimaliseren.

6 reacties op “Lange vlucht naar Thailand: Hoe blijf je fit en gezond?”

  1. Philippe zegt op

    Goed ondersteunend artikel – Uiteraard doet elkeen wat hij/zij zich goed bij voelt en in dit verband is mijn vast patroon / voorkeur naar/van Thailand, al decennia lang, het volgende:
    A) Ik boek sowieso een rechtstreekse vlucht van +/- 12u van/naar BKK (en zeker geen 6u + extra stop + 6u. … via Arabische staten).
    B) ik boek sowieso vluchten die s’ morgens (voormiddag) landen, zowel in BKK als op Europese bodem.
    De waarom luidt als volgt:
    Na de geserveerde 6 gangen menu (:-)), neem ik 2 huisgemaakte (apotheker) slaappillen en binnen de 30 min. ben ik voor de tweede keer (volledig) van de aardbol .. Ik heb wel een “goeie” nekkussen om stijve nek te vermijden (want de 1se keer had ik van Jan) en mijn Seat belt blijft aan (stoort niet echt).
    Meestal word ik +/- 2 uren vóór aankomst wakker, dus op tijd voor “ontbijt” en om wat te stretchen alsook voor de nodige hygiëne.
    Daarmee beperk ik mijn “actieve” vlucht tot +/- 4 uren, en door mijn (zelf opgelegde) “nachtrust van +/- 8 uren” ben ik ’s morgens steeds min of meer goed uitgerust wanneer ik op bestemming voet aan wal zet .. tevens heb ik hierdoor meestal dan ook minder last van jetlag.
    Toegegeven wanneer men met kinderen reist is het een ander verhaal, maar voor de volwassenen .. Ik geef het maar mee.

  2. WM zegt op

    Prima adviezen, zo kom je de reis wel door.
    Lichaamsbeweging op een lange vlucht blijft belangrijk. Mijn oplossing is:
    reserveer een stoel aan het gangpad, Je staat gemakkelijk wat vaker op, want je hoeft de buurman/vrouw niet te storen maar ook als die buur er uit wil, moet je dus even opstaan en neem dan direct de kans waar om zelf ook weer een stukje te bewegen/lopen.
    Trombose beter voorkomen dan (met geluk) genezen.

  3. André de Schuyfen zegt op

    Beste leden/lezers van Thailandblog,
    Ik ben 66 en m’n vriendin is 68 jaar jong en we vliegen minstens 2 x per jaar van België of Nederland of Frankrijk naar Chiang Mai. (CNX) Voor de pandemie was dat minstens 4 x heen en terug.
    Wij zijn zeer trouwe dagelijkse lezers van Thailandblog artikels, de ene wat interessanter dan de andere. Dit even ter zijde.

    Wat hierboven beschreven staat versta ik maar al te goed maar hoe geraak ik met m’n 208 cm in een Economy of PremiumEconomy stoel. Spijtig genoeg door m’n lange dijbenen kan ik er wel tussen maar m’n knieën drukken tegen de stoel voor mij, als die passagier voor mij zou willen zijn stoel wat in slaapstand zou plaatsen, kan dat niet. Ik heb éénmaal in Economy gevlogen, bij de tussenstop hebben ze mij moeten komen halen met een rolstoel, kon niet meer stappen door de krampen, idem in PremiumEconomy.
    Ik vraag bij de boeking een stoel met wat EXTRA BEENRUIMTE doch die zijn voorbehouden voor passagiers met een klein kind of baby.

    Ik beklaag echt de huidige leeftijdsgeneraties die alsmaar groter wordt, vliegtuigmaatschappijen zullen hun stoelen-configuratie moeten aanpassen.

    Wat ik steeds doe, om de reis wat makkelijker te maken is een BUSINESS CLASS Boeking, maar zelfs daar moet ik een bepaalde houding aannemen zou ik willen slapen (met gebogen benen) zo niet heb ik daar ook last van krampen. Dit kost mij een flinke hap in m’n budget, kost mij minstens 2500 euro en moet steeds kijken hoe de configuratie er binnen is, elke vliegtuigmaatschappij is anders. Naar eten en drinken kijk ik niet, enkel kijk ik naar de BEENRUIMTE

    Als er iemand een oplossing zou hebben, aub laat het mij/ons weten zodat ik/wij m’n/ons budget voor de vliegtuigreis wat kan/kunnen minderen. Persoonlijk vindt ik het wat stom dat wij aan onze spaarcenten moeten komen voor een vliegtuigreis, met ons pensioen kan ik wel een heenreis en een stukje van de terugreis boeken maar het betalen van de totaliteit is uitgesloten.

    Na de COVID-19 pandemie zijn de prijzen de pan uitgestegen, vroeger kon men een ticket Business aankopen voor 1400 à 2000 euro Heen en Terug. Nu is dat net het dubbele gaande van 1800 tot 4000 euro per vlucht afhankelijk met welke maatschappij je vliegt. Probeer zoveel mogelijk steeds met dezelfde maatschappij te vliegen om de miles om te wisselen naar vluchten in Business voor m’n vriendin. Momenteel vliegen wij met KLM/AirFrance vanuit Schiphol of Charles de Gaulle, en soms vlieg ik met Qatar Airways daar Qatar Airways heeft tijdens een bepaalde periode vluchten van Brussel naar Doha en van Doha naar Chiang Mai. Haar huis bevindt zich op 155 km van Chiang Mai Airport en wij vermijden een extra stop.

    By the way m’n vriendin vliegt steeds Economy, zij is 1m70 groot en kan perfect in zulks een stoel

    Heb éénmaal een upgrading gekregen naar First Class (Première by Air France) maar het probleem was net hetzelfde, stoelen zijn veel breder maar de beenruimte is net dezelfde als in Business. Maar geef mij maar Business class (classe Affaires) en heb steeds een zelfklever bij met de vermelding DO NOT DISTURB PLEASE / NE PAS DERANGER SVP want anders laten de stewards (m/v) niet gerust voor een drankje of iets voor te knabbelen.

    AUB, wie heeft er een oplossing voor ons probleem en als er mensen zijn met dezelfde problemen, misschien kunnen wij wat druk uitoefenen omtrent ons probleem.

  4. Jan zegt op

    Ik vind het een kwelling om 12 uur opgesloten en vast aan de ongemakkelijke stoel te zitten. Korte vluchten heb ik minder moeite mee. Films kijken of wat lezen verveelt snel, en slapen in een krappe stoel lukt ook niet al te best, dus zo’n lange vlucht went echt nooit bij mij. Ik heb er best wel wat lange en korte vluchten opzitten. Een tussenstop is een optie, en breekt de lange zit. Ook uitgerust reizen werkt bij mij niet want ik wil wel wat kunnen slapen zodat ik een stuk reis niet bewust mee maak, dus met wat slaapgebrek op reis bevorderd het slapen onderweg. First of bussines class heb ik nog nooit gevlogen dus daar heb ik geen ervaring mee, maar lijkt mij wel comfortabel reizen, maar daar hangt wel een duur prijskaartje aan vooral in deze tijd. Maar ik heb nu besloten nooit meer een langere vlucht te nemen dan 2 uur max. Ik ben nu woonachtig in Thailand en heb mijn schepen achter mij verbrand dus een vlucht Thailand Nederland hoop ik nooit meer mee te maken. Lange auto reizen is genieten maar lange vluchten wennen nooit.

  5. FrankyR zegt op

    Ik vlieg as november via Abu Dhabi naar BKK.
    Dat is dus twee keer 6 uur.

    Tussenstop van ca. 4 uur, dus plenty beweging tijdens de reis.

    Tevens heb ik geopteerd voor premium economy … Net wat meer ruimte zonder een ander te hinderen, of dat zij mij hinderen.

    Ik miste nog de tip om kauwgom of iets dergelijks mee te nemen. Vooral bij de start en landing helpt het om oorpijn te verlichten. Dit wegens drukverschil …

    Mvg,

  6. Jan zegt op

    Mooi artikel. Precies hoe het ook door mij beleefd wordt. Ik woon in Hong Kong en vlieg minstens 1x per jaar terug naar Nederland. Ik reis mixed, soms een directe vlucht, soms met transfer. Hoewel ik graag uit het raampje kijk bij opstijgen en landen, kun je inderdaad bij het langste deel van de vlucht aan het gangpad zitten. Zelf kun je makkelijker naar toilet. En bij opstaan voor je buren kun je zelf even bewegen. Voor medicijn gebruikers (ik gebruik zelf medicijnen na mijn operatie): bij overschrijden tijdzones, check bij je arts hoe je het innemen van je medicijnen aanpast. Bij mij was dat in stappen van 2 uur per dag aanpassen. Ik begin op de vertreklokatie of in het vliegtuig.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website