Slecht nieuws voor de verstokte Thailandgangers die op zoek zijn naar een goedkope vliegticket richting Bangkok. Analisten en deskundigen verwachten dat de kosten van het vliegen in de loop van 2011 verder zullen stijgen. Er word rekening gehouden met prijsstijgingen tot 30% voor een economyclass vliegticket.

Dit is voornamelijk te wijten aan de olieprijs, die afgezien van een dip in maart dit jaar flink is gestegen. Advito, leverancier van consultancy diensten op het gebied van zakenreizen, schrijft dit in een persbericht.

Uit de voorspellingen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) blijkt dat een “double-dip” crisis vermeden is. De wereldwijde economische groei wordt voor 2011 geschat op 4,4 procent. IMF heeft de voorspelling van de olieprijs per vat in april hersteld van 90 dollar per vat naar 107,16 dollar per vat. Een stijging van bijna 20%. Luchtvaartmaatschappijen reageren hierop door hun ticketprijs te verhogen en additionele brandstoftoeslag te rekenen.

Prijsstijgingen vliegtickets tot 30%

De gevolgen daarvan zijn het sterkst voelbaar op intercontinentale vluchten, waar de prijs voor een ticket in business class met 12 procent en in economy class zelfs met 30 procent kan toenemen. Daarnaast verwacht men dat de gevolgen van het toenemende aantal allianties, overnames en joint ventures tussen luchtvaartmaatschappijen in 2011 voelbaar zullen worden.

Prijzen hotels gaan ook stijgen

De voorspellingen voor de hotelsector blijven in lijn met eerdere verwachtingen. Hoewel alle grote markten en steden te maken zullen krijgen met prijsstijgingen, worden de grootste stijgingen verwacht in Latijns Amerika en Azië.


» Laat een reactie achter


10 reacties op “Olieprijzen stuwen prijs vliegtickets omhoog”

  1. Hans Bos (redactie) zegt op

    Gelukkig werkt ook hier de economische wet van vraag en aanbod. Als de airlines de dure tickets niet kwijtraken hebben ze slechts de keuze tussen leger vliegen of de tickets in prijs verlagen. Minder onderhoud laat ik hier maar buiten beschouwing. Yield management zorgt er voor dat de prijzen snel reageren op de vraag.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • @ Hans, er is nog 1 optie: vluchten laten vervallen ;-(

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • marco zegt op

      @ Hans,

      Dag Hans,heb jij economie gestudeerd of zo,ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar?
      Werkt de economische wet van vraag en aanbod dan altijd?
      En over je opmerking over minder onderhoud: Denk jij nou echt dat gerenomeerde vliegmaatschappijen als Singapore,Quantas,KLM,Emirates,Thai airw,Air Berlin(Lees:Lufthansa)etc. gaan bezuinigen op veiligheid,als je dat denkt dan weet je echt niet hoe de vork in de steel zit.Regel 1 in de luchtvaart:alles ten koste van de veiligheid van de passagiers(tuurlijk zijn er genoeg maatschappijen die zich er niets van aantrekken)Maar die komen ook op een zwarte lijst en die krijgen van vliegvelden een landingsverbod!!!!!En als uitkomt dat de “grote” maatschappijen zich schuldig hebben gemaakt aan slecht onderhoud?Wat denk je dat dan de schade zal zijn?of te wel qua bezetting en schadeloos stelling.Kan maar zo einde vliegmaatschappij zijn voor het vertrouwen terug gewonnen is!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Hans Bos (redactie) zegt op

        Economie als bijvak in mijn doctoraalfase politieke wetenschappen, telt dat ook? Ik heb niet gezegd dat airlines bezuinigen op veiligheid, maar op onderhoud. En ik heb dat duidelijk buiten beschouwing gelaten, toch?
        Een Duitse deskundiger heeft ooit het boek geschreven ‘Runter kommen Sie immer’. Daarin beschrijft hij veiligheid als een elastiekje dat je heel ver kunt uitrekken. Totdat het breekt…
        De zwarte lijst is een zaak van de Europese Gemeenschap. Daar komen niet alleen airlines op die het met veiligheid niet zo nauw nemen, maar ook als ze bepaalde onderhoudsprocedures niet in acht nemen.
        En Air Berlin heeft niets met Lufthansa te maken. De long haul divisie opereerde onder de naam LTU, maar is enkele jaren door Air Berlin overgenomen. De details zal ik je besparen. Tot slot kan ik je melden dat het geheugen van de doorsnee toerist niet erg best is. Na een ramp met een vliegtuig daalt de vraag om na een paar maanden op het oude niveau terug te keren. Je kunt op internet lijsten vinden met de airlines die de meeste toestellen hebben verloren…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. Hans Bos (redactie) zegt op

    Dat lijkt logisch, maar is het niet als het om scheduled flights gaat. Weliswaar hebben China Airlines en EVA daar op de route AMS-BKK het patent op in het stille seizoen, maar het laten vervallen van vluchten kan leiden tot forse schadeclaims van passagiers. Scheduled airlines hebben een vervoersplicht. Daar kunnen ze slechts in geval van overmacht onderuit.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Hansy zegt op

      China en EVA laten nog wel eens een vlucht vervallen. Binnen bepaalde grenzen mag dit (natuurlijk niet als je al op Schiphol staat)

      Maar het is nogal een uitzoekerij wat nu nog wel kan en wat niet binnen wettelijke kaders, en dit geldt met name voor de terugvlucht.

      De enkele passagier, die gaat procederen, nemen ze waarschijnlijk op de koop toe.
      Het is niet anders. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • hans zegt op

        Ik had een open return voor eva air voor ams naar bkk, toen ik begin eind april belde kreeg ik 7 datas door voor vervallen vluchten eind april mei

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. john zegt op

    Toch ben ik er niet zo bang voor. Wij, maar ook de reisbranche zal blijven zoeken naar goedkopere alternatieven, want dit is voor de reisbranche ook niet goed.

    333Travel, BMair en Greenwoodtravel bieden niet voor niks nou goedkope vluchten met Royal Jordanien aan.
    En het schijnt dat er volgend jaar een Low-Cost dochter maatschappij van Singapore Airlines goedkoop gaat vliegen richting Azie!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Cees-Holland zegt op

    Laten we optimistisch blijven.

    Misschien komt er rust in het midden-oosten en voert de OPEC de productie op.
    Ziet daar: vat gaat voor $60 over de toonbank.

    Anders… of ik nou, €800,- moet betalen of €1100,- (ik vlieg bijna altijd KLM) het blijft in beide gevallen een hoop geld maar het is niet het einde van mijn Thailand avontuur. Dan blijft ik gewoon wat langer daar. De extra-ticket-kosten per dag vallen dan weer mee 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Mark Cornelis zegt op

    Hoi allemaal….

    Wat er allemaal gezegd wordt is altijd wel een waarheid in.
    Natuurlijk is en staat veiligheid op nr.1, maar als er tijds gebrek is slaan ze echt wel een controle over. Alleen het nodige wordt gecheckt, bij vertrek zoals altijd. Geeft het een storing aan dan komt de technische ploeg., en probeert het te verhelpen, lukt het niet…ja dan weet je het al wat je te wachten staat…wachten…vertraging…of zelfs wachten tot dat men een nieuw vliegtuig stuurt. Wie ook goed aan de weg timmert, is Emirates!!! Service waar je u tegen zegt. En de prijs is super. In september heb je een prijs van 675 euro en afhankelijk van de dag waarop je vliegt, anders heb je een ticket van 795 euro. Dus echt een goeie prijs en service met een griffel, en geloof me ik menig keer gevlogen. Overal is wel wat!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website