‘Groot verschil in Wifi tarieven in vliegtuigen’

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: ,
19 november 2015

Veel luchtvaartmaatschappijen zijn druk bezig met het inbouwen van zogenaamde wifispots, zodat alle passagiers verbonden blijven met de rest van de wereld. Daar moet je meestal wel voor betalen en de prijzen verschillen sterk per luchtvaartmaatschappij, zo laat vliegticket website TIX weten. 

Vanaf 2017 zal er in de luchtvaart een verandering plaatsvinden op het gebied van wifi: de Europasat satelliet zal in gebruik genomen worden. Het Telecombedrijf Inmarsat ontwikkelt hiermee een wifinetwerk dat geschikt is voor vliegtuigen. British Airways zal met dit project gaan starten om te testen of het netwerk goed dekkend is. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat het een hele uitdaging is om deze connectie in stand te houden.

Op intercontinentale vluchten is er meer mogelijk. Een handvol luchtvaartmaatschappijen, waaronder Turkish Airlines, Nok Air en Norwegian, biedt op langeafstandsvluchten gratis wifi aan.

Bij veel andere airlines is wifi beperkt beschikbaar en/of alleen tegen betaling;

  • Airberlin: €4,90 per 30 minuten of €8,90 per uur, op een groeiend aantal vluchten.
  • British Airways: $14 per uur, of $25 per dag, op één vlucht tussen New York JFK en Londen.
  • Emirates: de eerste 10 MB is gratis, daarna $1 per 500 MB aan boord van ruim 60% van de vliegtuigen.
  • Etihad: $14 per uur, of $25 per dag, op een beperkt aantal vluchten.
  • Hongkong Airlines: gratis op vluchten tussen Londen en Hong Kong.
  • Iberia: $19,95 voor 22 MB, daarna $1,75 per MB.
  • KLM: €19,95 per vlucht, alleen aan boord van Boeing 787 Dreamliners en op 1 Boeing 777-300 toestel.
  • Lufthansa: €9 per uur, €14 per 4 uur en €17 voor de hele vlucht.
  • Philippine Airlines: gratis op B777 en Airbus A330-343.
  • Qatar Airways: gratis op een beperkt aantal vluchten.
  • SAS: €6/€7 in Scandinavië en Europa, €15/€19 in andere landen.
  • Singapore Airlines: $9.99 per 10 MB of $11.95 per uur.
  • Southwest Airlines: $8 per dag.
  • TAP Portugal: €6 voor 4 MB, of €12 voor 10 MB.

Ten slotte is er ook GoGo, een aanbieder van in-flight wifi. Voor 50 dollar per maand kun je onbeperkt internetten aan boord van 2.000 vliegtuigen van Air Alaska, Air Canada, American Airlines, Delta, Japan Airlines, United en Virgin America.

Nederlandse maatschappijen

KLM en AirFrance zijn nu aan het testen met wifi aan boord van de Dreamliners en één Boeing 777-300-toestel. Zodra het vliegtuig een hoogte van 6 kilometer bereikt, mag er gebruik worden gemaakt van het internet. Hier moet wel voor worden betaald; €11 per uur, of €20 voor toegang tijdens de hele vlucht. Op de andere vluchten biedt KLM nog geen draadloos internet aan, maar of dat er snel komt is ook nog maar de vraag. Aangezien dit een redelijk grote investering is, zal er van tevoren veel getest moeten worden.

Transavia start in 2016 een proef, waarbij op geselecteerde vluchten een ‘intern’ wifi aangeboden wordt. Hierbij hebben passagiers de mogelijkheid om via hun eigen device te gamen, bestemmingsinformatie te lezen/kijken en te chatten met overige passagiers. Gebruik maken van ‘open’ wifi is op dit moment bij Transavia nog niet aan de orde, de vliegtuigmaatschappij wacht tot de markt zich verder ontwikkelt en er meer betaalbare opties beschikbaar komen.

Op het vliegveld

Wifi op het vliegveld is ook nog niet overal vanzelfsprekend. Er zijn genoeg vliegvelden in Europa waar draadloos internet al gratis is, maar op veel vliegvelden geldt de regel: het eerste half uur is gratis en daarna moet er betaald worden. Nederland scoort hierin goed: op elk van de vijf Nederlandse vliegvelden is gebruik te maken van gratis internet.

Tegenwoordig verwacht men ook dat er overal wifi aanwezig is. Zeker op een vliegveld willen mensen voordat ze op reis gaan nog even de laatste dingen regelen en zijn daardoor vaak online voor vertrek. Ook checken reizigers de vluchtinformatie of de weersverwachting op bestemming. Het is in ieder geval duidelijk dat we, als moderne reizigers, altijd en overal ‘connected’ willen zijn.

3 reacties op “‘Groot verschil in Wifi tarieven in vliegtuigen’”

  1. Martijn zegt op

    Persoonlijk vindt ik WiFi in vliegtuigen de grootste onzin. Ben werkzaam in de ICT maar wat is het toch heerlijk om tegen de klant te zeggen. Stuur naar een email of bel een collega, met een half uurtje zit ik in het vliegtuig. Even rust!

  2. Jack G. zegt op

    Ik vind WiFi prettig in het vliegtuig. Voor mij is een mailtje sturen naar het thuisfront nu nog voldoende. Een redelijk mb pakketje zonder extra bijbetalen heeft mijn voorkeur. Ik ben minder weg van het belgebeuren in vliegtuigen. Bellers gaan regelmatig schreeuwen. Maar goed, de ontwikkelingen gaan door en over 5 jaar vinden wij een vliegtuigmaatschappij die vliegt zonder WIFI een slechte firma. Veel hotelgasten geven hotels op diverse sites een dikke onvoldoende als er geen ‘gratis’ WIFI is. Die lijn gaat zich doorzetten. Wij moeten altijd bereikbaar zijn en waar ligt de grens? Ik ben het best wel met Martijn een. Even onbereikbaar zijn voor de baas en de klanten is heus geen ramp.

  3. Björn zegt op

    In hotels vind ik het niet meer kunnen dat er geen wifi is. In TH zijn er nig steeds veel hotels waar je moet betalen.

    In vliegtuigen vind ik het een prettige bijkomstigheid. Even whatsappen bv met afhalers of anderen.

    Dit keer vlieg ik met Qatar Airways. Op route AMS-DOH ,dreamliner, wel wifi maar betaald. Ik had hele leuke mensen naast me en heb ook stuk geslapen dus niet gebruikt.
    Route DOH-BKK ,A380 ,was WIFI gratis. Ik had wederom geluk met mijn buurman. Gezellig gesprek gehad ,wederom beetje geslapen en ook wifi niet gemist.

    Het is ook wel lekker om idd even rust te hebben maar ook handig als je even wat wilt opzoeken ,rondneuzen of tijd anders wilt doden dan met slapen,lezen,puzzelen,gamen,film kijken ,dat dat dan kan.
    Over een paar jaar zal ook wifi in de lucht heel gewoon zijn.Nu vind ik het een plus voor een airline.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website