Qatar Airways is de beste airline ter wereld. De Thaise nationale luchtvaartmaatschappij, THAI staat op de vijfde plaats. Dat werd recent bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de World Airline Awards van Skytrax.

De jaarlijkse awards van Skytrax zijn gebaseerd op de resultaten van een tevredenheidsonderzoek onder meer dan 18 miljoen passagiers van ruim 100 verschillende nationaliteiten. Het valt op dat vooral maatschappijen uit de regio Azië-Oceanië bovenaan de lijst prijken. Zo staat Singapore Airlines op de tweede plaats en maakt Asiana Airlines de top drie compleet.

THAI van negen naar vijf

Turkish Airlines staat op de negende plaats en mag zich de beste luchtvaartmaatschappij van Europa noemen. De sterkst stijgende maatschappij is THAI Airways. Ze steeg van de negende naar de vierde plaats. Qantas verliest dan weer aan populariteit. Sinds 2008 daalt de maatschappij elk jaar een plaatsje waardoor ze nu op nummer acht is beland. Verder werd Jetstar uitgeroepen tot beste lagekostenmaatschappij en sleepte Asiana Airlines ook de award ‘maatschappij met het beste cabinepersoneel’ in de wacht.

De volledige top tien:

  1. Qatar Airways
  2. Singapore Airlines
  3. Asiana Airlines
  4. Cathay Pacific Airways
  5. Thai Airways International
  6. Etihad Airways
  7. Air New Zealand
  8. Qantas Airways
  9. Turkish Airlines
  10. Emirates

 

17 reacties op “Qatar Airways beste airline ter wereld, THAI 5e”

  1. menan zegt op

    Ik zet hier grote vraagtekens bij.

    • iwan zegt op

      en wat zijn de vraagtekens?
      Dat zou ik en vele anderen graag willen weten.

  2. Bart zegt op

    Ik heb 4,5 jaar de wereld overgevlogen met verschillende maatschappijen.
    maar Qatar steekt er echt met kop en schouders boven uit.
    gevolgd door China air.

    In mijn opinie zijn united en American airlines. de slechtste, met onvriendelijk personeel die goedkope Mexicaanse grond stewardessen spreken amper Engels, Onduidelijke informatie duur en veel te weinig plaats.

    Qatar airways is echt relaxed vliegen,
    Je hebt net zoveel zitplaats en beenruimte in de economic class, als met KLM / air France, airberlin business class, en de service in het algeheel is vele malen beter.
    De vlood is niet ouder dan 5 jaar naar mijn weten, zo zijn dus ook alle stoelen voorzien van een on-board entertainment system er wordt in het vliegtuig gewerkt met rustgevende effecten zoals langzaam veranderend ligt en zuurstof nevel de stoelen kun je bijna helemaal plat leggen.
    Je krijgt een sticker velletje waarmee je kunt aantonen waar voor je wakker gemaakt wilt worden.
    en over een beetje overgewicht in je bagage doen ze echt niet moeilijk.

    De prijs is vele malen goedkoper dan de veel te dure KLM met zijn belachelijke Nederlandse regeltjes.

    oke je hebt een stop over in Doha. maar dat is nog geen uur. en daar is zoveel te beleven op het vliegveld dat de tijd voorbij vliegt

    Nu hoor ik mensen denken Quatar dat zijn toch arabieren ja dat klopt. maar wel met de beste manieren.
    Door de stewardessen wordt geen hoofddoekje gedragen. en voor de alcoholisten onder ons je kunt net zo veel drinken als je wilt zonder er voor te betalen, of dat ze je raar aankijken.

    mvg.
    Bart

    • Rob zegt op

      “echt relaxed vliegen…..net zoveel zitplaats en beenruimte in de economy class als met KLM/Air France”.
      Ik vind de zitplaats en beenruimte bij KLM in de economy class juist erg beroerd, en volgens mij blijkt dat ook uit de statistieken als je de beenruimte bij KLM vergelijkt met veel andere maatschappijen?

      • Bart zegt op

        Hallo Rob

        ” als met KLM / air France, airberlin business class, en de service in het algeheel is vele malen beter.”

        wel even de zin aflezen he.

  3. Bart zegt op

    Ik heb nog een leuke anekdote over Cathay Pacific Airways.
    De company waar voor ik gewerkt heb. huurt in vele gevallen een half vliegtuig voor zijn personeel wat terug gaat naar de Filipijnen en Indonesië. en die dan in Hongkong moeten overstappen.
    maar omdat ik dus in Thailand woon vloog Bartje daar met mee nog nooit zo veel plezier in een vliegtuig gehad. vele bestelden Jackdaniels coke zeggen de stewards we zullen maar per rij een fles neer zetten. de pakjes kaarten kwamen tevoorschijn. pindas op tafel een djembe en een gitaar erbij en het was feest. voordat we het wisten waren we in HK.
    Ook bij Cathay Pacific Airways genoeg been en zit ruimte. En Supper meegaande Stewards en stewardessen.

  4. jan splinter zegt op

    Misschien toch het proberen waard vlieg altijd met eva

    • hans zegt op

      Vlieg ik ook graag mee, maar keek op 30-06, bijna 20.000 thb enkeltje bkk ams,
      wilde per 01-07 boeken was het ineens 27000 thb, heb geboekt voor de 12-07.
      Per 10-07 was er weer de oude prijs, erg leuk van die grapjassen.

      Trouwens vliegtuig was nog niet voor 20% gevuld, kon dus wel languit liggen op 3 stoelen.

  5. frank zegt op

    Grappig ; Thai zat laatst ook bij de 10 gevaarlijkste maatschappijen ter wereld.
    Schijnbaar wordt hier alleen maar op service beoordeelt; vliegveiligheid speelt geen of haast geen rol in de beoordeling.

    • De ongelukken met THAI dateren uit de jaren ’80 en ’90. Het onderzoek nu is gebaseerd op ervaringen van reizigers.

  6. B.Mossel zegt op

    Een goede maatschappij is er een die het belang van veiligheid en genoeg beenruimte in het vaandel heeft.
    Vriendelijkheid en service volgt vaak op het eerste punt.je kan het omdraaien,maar dan ben je verkeerd bezig.
    Voorop staat een maatschappij met goede machines en een veilig verleden.
    Ik doel hier op ËVA AIR”(o,a) ook “Singapore Airlines:”heeft jaren een goede naam.
    En inderdaad onze “KLM”komt er niet zo best af,er zijn nog 30 voor u.
    En veilig vliegen is al een goede service

  7. cor verhoef zegt op

    Deze lijst kan de KLM in zijn zak steken en zal zich moeten beraden op een list waarmee zij die belachelijk hoge tarieven kunnen rechtvaardigen.

    “Eh, onze vertrektijden zijn meestal heeeel gunstig”

    Verder zullen ze niet komen. En ik weet zeker dat comfort en service heel wat hoger op het prioriteitenlijstje van de passagier staan dan “gunstige vertrektijden”.

    Dat THAI op de vijfde plaats staat vind ik verbazingwekkend. Duur en de service is niet meer wat het geweest is

  8. Andrew zegt op

    KLM heeft hoge personeelskosten in vergelijkig tot aziatische maatschappijen
    Dat de service”niks bijzonders”en de tarieven hoog is bekend.
    Kosteloos wijzigen kennen ze niet of doen ze heel moeilijk over.(dat kan soms belangrijk zijn anders moet je een nieuwe ticket kopen)
    Toch hebben ze die policy al jaren en draaien daar goed op.
    Toen ik mij afvroeg hoe dat nou allemaal kon vetelde men mij dat ze een vaste groep zaken-mensen als klant hebben die er erg tevreden over zijn.Vaste omzet af en toe een delftsblauuw molentje uitdelen en daar gaan we weer Klompjes doen het ook goed..Maar voor mij hoeft de KLM niet ik vind ze erg onpersoonlijk.
    Voor mijn gevoel kunnen ze niet in de schaduw staan bij de thai.Een paar keer met sing gevlogen vond ik nog iets beter dan thai

  9. Pim zegt op

    Die hoge personeelkosten is zo opgelost,Poolse meegaande stewardessen kosten nog niet de helft .
    En met 1 poolse piloot kom je altijd weer beneden .

    • Andrew zegt op

      Pim de KLM zoekt alleen maar soepkippen met dikke konten die op elke vraag antwoorden”:nee dat kan niet”.(en daarbij nijdig en arogant kijken)
      ikzelf heb altijd geleerd en ook rondgepredikt”:dat kan niet dat kennen wij niet”

      • Bart zegt op

        om nog maar te zwijgen over ie Duitse lompe knollen van air berlin

        • Hans Bos (redactie) zegt op

          Dan heb ik de laatste drie keer zeker geluk gehad. De dames stonden zogezegd ‘strak op de bandjes’.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website