Met de trein: Pattaya – Bangkok

Door Gringo
Geplaatst in Verkeer en vervoer
Tags: , , ,
20 augustus 2015
Met de trein: Pattaya – Bangkok

Het moest er een keer van komen, want ik was het al heel lang van plan. Een keer met de trein van Pattaya naar Bangkok.

Ik was al een keer naar het station gereden om te zien hoe laat de trein ging, hoeveel het kostte, moet je reserveren, enz. Gisteren was het zover, mijn vrouw bracht mij even en toen ik de trap naar het station opliep, stond zij nog enkele minuten stomverbaasd te kijken. Met de trein naar Bangkok: wie doet dat nou?

Ik dus en ik heb het gepresteerd en hoor nu tot een selectief groepje buitenlanders, die deze expeditie op hun naam hebben kunnen zetten. Ik meende wel iets van dat gevoel te herkennen, als iemand de marathon volbracht heeft of een alpentop heeft bereikt. Want, voorwaar, het is een prestatie, vier uren en 34 minuten duurde het dit keer, derde klasse, alleen harde zittingen, ramen open, fans in volle werking en als je niet zelf wat meegebracht hebt, zonder eten en drinken.

Maar goed, wat wil je ook voor de prijs van 31 (éénendertig) Baht enkele reis? De trein vertrok bijna op tijd met slechts 4 minuten vertraging. Twintig andere passagiers, waaronder een zestal buitenlanders, stapten in en moeizaam begon de zware dieselloc aan zijn lange tocht naar de hoofdstad. Ik zei al, de trein is niet echt comfortabel, harde banken, heel oud en overal beschadigd, stinkende hurktoiletten, maar roken is niet toegestaan. Je zou eens een brandvlek in de zitting kunnen veroorzaken.

14.25 Pattaya

Daar gaan we dan, richting het noorden langs de nieuwe parallelwegen, die als alternatief voor Sukhumvit gelden. Het komt allemaal nog wel enigszins bekend voor. De spoorwegovergang bij het waterleidingbedrijf, in de verte het Colchan resort, onder de weg naar Rayong door, enzovoort.

  • 14.37 Banglamung/Laem Chabang
  • 14.57 Sriracha
  • 15.04 Khao Phra
  • 15.10 Bang Phra
  • 15.24 Chonburi
  • 15.41 Phan Tong
  • 15.59 Don Si Non
  • 16.11 Paet Riy

Tot aan hier niet veel bijzonders, een rustiek Thais landschap, af en toe een dorp, in Chonburi moeten we even wachten voor een trein met containers op weg naar Laem Chabang en ook zien we een enkele keer op een zijspoor een lange trein van olietankwagons. Hier en daar een glimp van een snelweg, die ik dan probeer te duiden, meestal zonder resultaat. Later op de kaart maar eens nakijken.

16.19 Chasoengsao

Het eerste grotere station, waar zelfs een omroepinstallatie voorhanden is. Dubbel spoor nu, want hier komen en vertrekken ook treinen naar andere richtingen dan Pattaya. De trein stroomt hier vol met tientallen schoolkinderen op weg naar huis.

  • 16.30 Bang Toey
  • 16.35 Khlong Bong Phra
  • 16.40 Khlong Kwaen Klan
  • 16.47 Preng
  • 16.52 Khlong Udon Chonchorn
  • 16.58 Khlong Luang Phang

Tot aan hier gingen we door een vlak, ook wel saai, landschap van rijstvelden, zover het oog reikt. In de dorpen, die we inmiddels gepasseerd hebben, worden de schoolkinderen weer druppelsgewijs geloosd. De trein heeft dus hier de taak van de schoolbus overgenomen.

17.08 Hua Takhe

Ook hier stroomt de trein weer vol met nog al wat oudere schoolkinderen. Aan de boeken te zien, die ze bij zich hebben, zijn het studenten aan een universiteit hier in de buurt.

  • 17.11 Phra Chom Klao
  • 17.17 Lat Krabang
  • 17.24 Soi Wat Lan Boon
  • 17.29 Ban Thap Chang
  • 17.37 Huamak
  • 17.53 Khlong Tan
  • 18.08 Makkasan

Tot aan hier is het redelijk druk met in- en uitstappende passagiers, studenten en kantoorpersoneel. Het overgrote deel van de dan nog aanwezige passagiers stapt hier uit, want er is een aansluiting met de skytrain. Met nog een handvol andere passagiers wil ik tot het eindpunt en dat komt mij duur te staan. De trein was redelijk op tijd, maar voordat het eindstation bereikt is, stopt de trein en we staan daar een half uur tot 40 minuten te wachten. Kennelijk is het perron nog niet gereed om de trein te ontvangen. Jammer!

18.59 Hua Lamphong/Bangkok

Het grote station van Bangkok, ik kan zo overstappen aan de andere kant van het perron in de nachttrein naar Chiang Mai. Nou, toch maar even niet, ik heb wel even genoeg getreind.

Weer thuisgekomen (met de bus)heb ik getracht de bovengenoemde opsomming van plaatsen en dorpen op de kaart te volgen, maar dat was nagenoeg onmogelijk. Je moet al op de satellietkaart van Google kijken en dan nauwgezet de route volgen, want op de gewone kaart worden de spoorlijnen niet getoond, Zou dat niet mogen?

Hoe dan ook, het was een ervaring, die ik niet had willen missen, maar de volgende keer toch maar gewoon met taxi, bus of eigen auto.

Kijk voor een leuke impressie van de tocht nog even naar onderstaande video:

[youtube]http://youtu.be/hNzdjucXILg[/youtube]

15 reacties op “Met de trein: Pattaya – Bangkok”

  1. RonnyLadPhrao zegt op

    Ook ik heb,er al dikwijls aan gedacht om dit eens met de trein te doen. Als beleving dan. Maar na je verslag, denk ik eraan om dit idee maar definitief op te bergen. 4,5 uur lijkt me te veel van het goede, ook omdat het onderweg maar weinig afwisseling in de landschappen is. Ik zal het dus maar bij bus houden.

  2. ReneThai zegt op

    Wat een leuk verslag. Ik ben aan het overwinteren in Bangkok en heb de treinreis ook op mijn “to do” lijstje staan. Echter in omgekeerde volgorde. En dan moet ik vroeg mijn bed uit want de trein vertrekt rond 0700 in de ochtend. Gelukkig woon ik tijdelijk op slechts een paar metrohaltes van Hualampong af dus moet het lukken.
    Je schrijft : Overstappen op de skytrain bij Makkasan. Dat is echter niet correct, dat is de Airport Raillink.

    Groeten uit Bangkok Sathorn/RamaIV

    Rene

  3. kees zegt op

    Deze treintocht is echt op de Thaise manier reizen.
    Trein wordt veelal gebruikt door de Thai.
    In de ordinary train is het meestal gratis reizen voor hen. (ze moeten wel een kaartje halen)
    Je ziet ook veel jeugd heen en weer reizen.
    Het leuke van de trein is dat er regelmatig eten en drinken aangeboden wordt in de trein.
    Aangekomen op het station in Pattaya moet je nog wel naar het “centrum” dit kan met de taxi die bij aankomst van de trein bij het station staat.
    Wacht je wat langer dan wordt het iets lastiger.

    De treinreis naar Hua Hin is met de ordinary train van het zelfde kaliber.

    De sfeer en de cultuur in de trein is gewoon leuk om mee te maken.

    Ik persoonlijk reis het liefst met de trein ipv de mini van.

  4. k. boer zegt op

    Goede middag,

    Met aandacht het bericht gelezen, heb zelf de tocht al 6 keer gemaakt niet om dat het goedkoop is maar super leuk om mee te maken

    Al die 6 keer was er wel degelijk eten en drinken te krijgen hoor, elk klein half uur komt er een vrouw door de trein met drinken en etenswaren zelf bbq kun je krijgen blikje chang bier is net zo duur als de hele reis, dat maakt het ook zo leuk

    Kaart verkoop start om 13.50 uur en vertrek is om 14.20 uur aankomst Bangkok 18.30 uur

    Ga de reis zeker weer eens maken

    Gemakkelijk te vinden soi siam country tot de spoorbaan dan links af voor het spoor paar honderd meter verder heb je het station kan niet missen

    Hoogachtend, k. boer

  5. RonnyLadPhrao zegt op

    Het verbaasde mij ook dat er geen eten of drinken in deze trein te krijgen is.

    Ik heb al wel wat reisjes met de trein achter de rug (ben trouwens net enkele dagen terug van Surin met de trein) en ik heb nog nooit meegemaakt dat men niet met drank en eten te koop liep.
    In de trein naar Surin was het trouwens geen verkoopster, maar de treinbegeleider zelf die er met rondliep. Al roepend “Naam Yen”, had hij een emmer bij zich met koude flesjes water. Eigenlijk was het best komisch om hem te zien, met zijn veel te grote kepie die tot op zijn oren zakte en de sterren op zijn schouder leek hij wel een Generaal.

    Om nu met de trein reizen in Thailand super leuk te noemen gaat me wat te ver.
    Ik vind het vooral praktischer dan een busreis omdat je toch wat meer bewegingsvrijheid hebt. Daartegenover doe je er bijna altijd langer over dan een busreis.

  6. Fons Jansen zegt op

    Ik heb deze rit al menigmaal ondernomen en telkens weer is het genieten. Tijdens de trips die ik gedaan heb werd er wel regelmatig eten en drinken aangeboden door verkoopsters.

  7. willem zegt op

    Gringo;leuk stukje treininfo zeker als je de tijd er voor hebt. Ben zelf nog nooit in die 20 jaar Thailand op de trein gestapt,maar na deze video ben ik echt helemaal om! Over die kleine vertraging die je had zullen we het maar niet hebben/nee,dit is beslist geen link naar de NS! Mooie treinvideo,graag meer richting isaan?

  8. Krung Thep zegt op

    Bedankt voor deze treininfo ! Ik ga binnenkort naar Chonburi en kan dan mooi bij Ladkrabang de trein nemen !

  9. l.lagemaat zegt op

    Beste Gringo,

    Een heel leuk verhaal en met plezier gelezen
    Heb je de treinreis ook de andere kant eens gemaakt met
    een verslag.Ben benieuwd,dit wil ik nog eens gaan doen.
    Het “station” Pattaya heeft iets aandoenelijks,iets uit een lego doos.
    Wat ik altijd grappig vindt,de mensen met de rode en groene vlag aan
    het eind van de trein en hoe de post eruit gehaald wordt voordat de
    trein verder gaat.

    groet,

    Lodewijk

  10. B zegt op

    Bedankt voor de info , ik ga deze rit zeker is uittesten , ben al wel is een keer van Bangkok naar Huahin met de trein gegaan . was ook een ervaring 😉 En wat vertragingen betreft die zijn er in Belgie ook dagelijks bij de nmbs !!

  11. Mario 01 zegt op

    Toen ik de rails zag en de betonnen bielsen via de achterkant van de trein, begreep ik gelijk waarom er zo veel treinen ontsporen, de Duitse stopmachine Mainliner die getoond werd, wordt gebruikt voor het richten/onderstoppen en en aanstampen van het spoor, maar daarna wordt er normaal in Europa een machine gebruikt, die de bielsen in de midden schoonpoetst en aan de zijkant van de bielsen een hoeveelheid steenslag aanbrengt, die het spoor moeten beschermen om spattingen van het spoor te vermijden, dwz bij uitzetting van warmte of afkoeling kan dan het spoor gaan slingeren en dan is een ontsporing onvermeidbaar, is er alleen grind gebruikt i.p.v. steenslag kan door vervuiling het water niet weg en gaat ook bij betonnen bielsen het spoor drijven met alle gevolgen van dien.

  12. Eugenio zegt op

    Beste Gringo
    Geweldig leuk verhaal! Treinreizen is altijd leuk (als je de tijd hebt).
    Je kunt wel degelijk de stations en spoorlijn in Google Earth zien.
    – Onder weergave de zijbalk openen als hij nog niet open staat.- Onder lagen staat de “primaire database”, ga naar “Meer” dan naar “Vervoer” en vink dit aan.
    In Google Earth zie je nu een zwarte lijn voor de spoorweg en een blauw/witte Icon voor het station. Als je daarop klikt zie je de naam van het station.
    Ik heb echter wel een Google Earth Macintosh. Maar ik verwacht dat het bij Windows wel hetzelfde zal werken.

  13. fons zegt op

    heb de reis pattaya bankok per trein 2keer gedaan, als je het als avontuur bekijkt prachtig.
    heb ook 2 maal bankok nongkai nog een groter avontuur , dit maak je in west Europa niet mee’
    een aanrader voor avonturiers .

  14. Rudi zegt op

    Mooi verslag, heb deze trein al meermaals gebruikt, in beide richtingen. Toch leuk : wat foto’s nemen, wat op de banken hangen, de vlaggemannen in de diverse stations.
    En er waren wel verkoopsters met wat eten en drank (zelfs Leo in een ijsbak).
    In de deuropeningen gaan roken – dat had iemand in uniform op de trein me voorgedaan.
    Aankomen in hartje Bangkok – wat een zaligheid! Hua Lamphong, een nostalgisch station.

    Alleen de uurregeling is wat lastiger, richting Pattaya moet je rond 7u ’s ochtends er zijn.
    En ja, ik heb plezier in die prijs : 31 baht. En ouderlingen (Thai) mogen gratis. Wie wil er dan een TGV ?

    Maar ik denk dat er een einde gaat aankomen : men verdubbelt het spoor langzaamaan en Hua Lamphong wordt vervangen door een nieuw station. Maar dat kan nog jaren duren natuurlijk.

    Kortelings ga ik proberen of ik vanuit de buurt van Sakun Nakhom volledig per trein naar Pattaya geraak. Mag best 2/3 dagen duren voor mij.

    • Nico zegt op

      Het nieuwe, vervangende station voor Hua Lamphong (Bangshit) vordert snel, ze zijn nu met de staal constructie bezig, ik ga er op mijn scootertje regelmatig kijken en sta steeds verbaasd hoe snel men dit bouwt. Ook de aanleg van de skytrain (redline) van Hua Lamphong via Bangshit naar Lak-Si, Don Muang en Rangsit vordert zeer snel.

      Hier is men inmiddels ook begonnen met het plaatsen van de staalconstructie bij het eerste station. Alleen het eerste deel, gebouwd door een Frans/Thaise bouw combinatie wil niet echt opschieten, maar de Italian/Thai firma werkt voor twee. Deze heeft tot Don Muang alle palen en dwars constructie (liggers) gereed en over een enorm stuk ook al de horizontale rails constructie.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website