De luchthaven van Phuket zit aan de grenzen van haar capaciteit. Na Bangkok is het de drukste luchthaven in Thailand.

In het afgelopen boekjaar, steeg de passagiersafhandeling op ‘Phuket International Airport’ met flinke sprongen. Er werd een groei van 24,9% ten opzichte van vorig jaar gerealiseerd. In aantallen betekent het dat de luchthaven 6,79 miljoen passagiers heeft verwerkt.

Ook de omvang van vliegbewegingen naar Phuket steeg met 28,16% naar 46.132.  Voor de komende jaren wordt verwacht dat het aantal passagiers verder zal groeien naar 7,2 miljoen. De luchthaven is echter ingericht op de verwerking van maximaal 6,5 miljoen passagiers.

Er staat daarom een uitbreiding van de luchthaven gepland. Die zal starten in maart 2011 en moet worden afgerond in 2014. De totale kosten hiervan zijn geraamd op 6 miljard baht. Zo zal er nieuwe terminal worden bijgebouwd. De bestaande terminal wordt uitgebreid en er komen start- en landingsbanen bij. De luchthaven krijgt tevens een nieuwe parkeergarage en meerder kantoorgebouwen. Na de uitbreiding kan Phuket International Airport doorgroeien naar 12,5 miljoen passagiers per jaar.

3 reacties op “Phuket: knelpunten op de luchthaven”

  1. ThailandPattaya zegt op

    Lies damn lies and statistics zeggen ze dan he. Ik ben zelf afgelopen mei in Phuket geweest en ik heb daar een kennis permanent wonen. Toen ik er was kon je er bij wijze van spreken een kanon afschieten en niemand raken zo rustig was het. Een vriend van me zat op een gegeven moment in een hotels met 48 kamers en daarvan was er welgeteld 1 bezet(door hem dus). Na een dag of twee zag het hotel in dat het uitgebreide ochtendbuffet toch wat overkill was voor 1 persoon.

    Hoe denken anderen hierover? Het lijkt me sterk dat het aantal vervoerde passagiers zoveel hoger(25%!) ligt als het in praktijk zo rustig lijkt te zijn op Phuket.

    • Hansy zegt op

      Ze doelen op de capaciteit van de bagagebanden, want dat is knudde daar. 🙂

  2. Robert zegt op

    Ik weet niet in hoeverre de cijfers exact kloppen, maar er zijn dit jaar wel een hoop vluchten toegevoegd met Phuket als bestemming. Meestal directe verbindingen met steden zoals Hong Kong en Singapore. Mei is ook zeker geen representatieve maand, zeker niet dit jaar. Daarnaast is er een verschuiving in tourisme. Azie in zijn algemeenheid ziet minder Europa/USA toeristen maar meer Aziaten. Die verblijven vaak in de wat betere hotels die dan ook best een goede bezettingsgraad hebben.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website