In eerdere postings over treinen is al een sprake geweest van ideeën voor een hogesnelheidstrein in Thailand.

Eerst werd een verbinding van Bangkok met Nong Khai genoemd en een poosje later zou de eerste HSL trein van Bangkok naar Hat Yai gaan rijden. Persoonlijk vond ik het verstandiger om eerst te denken aan de lijn van Bangkok naar Pattaya en zie wat er gebeurt.

In een besloten vergadering van het bedrijfsleven met Pattaya’s loco-burgemeester, Ronnakit Ekkasing, werden concrete plannen onthuld om de verbinding van de hogesnelheidstrein vanuit Bangkok naar het vliegveld door te trekken naar Pattaya en later nog naar Rayong. De hogesnelheidstrein vergt nieuwe spoorlijnen, die dan de verouderde sporen die parallel lopen aan de oostzijde van Sukhumvit Highway moeten vervangen.

Op dit moment kan men ook wel van Bangkok naar Pattaya per trein reizen, maar die rijdt maar 1 maal per dag, ’s morgens naar Pattaya en ’s middags weer terug. De prijs voor een enkele reis is slechts 37 baht per passagier en voor dat geld zit men (niet) comfortabel bijna 4 uur in de trein, want deze boemel stopt bij bijna elk groepje huizen.

In 2015 zal deze treinreis gereduceerd worden tot minder dan 30 minuten en Pattaya zal dan nog meer de “voorstad aan het strand” van Bangkok worden. De nu afgetreden minister-president Abhisit Vejjajiva heeft de politieke basis voor dit project gelegd en naar verwachting zal de nieuwe minister-president (Yingluck Shinawatra?) het project in het nieuwe kabinet ter goedkeuring voordragen.

Met de komst van de hogesnelheidstrein zal de arbeidsmarkt in Pattaya een stevige impuls krijgen. Met een reistijd van slechts 30 minuten zal een flink aantal mensen met hogere inkomens naar Pattaya verhuizen. In een stad aan zee met alle mogelijke voorzieningen is het beter leven dan in de dure stad Bangkok met de vele problemen van verkeer, luchtvervuiling, enz. en dagelijks pendelen is dan geen probleem meer.

In een interview met Pattaya Times zegt Thitipan Deepet, een grafisch ontwerper uit Pattaya: “Ik woonde vroeger in Bangkok en had een goed betaalde baan. Omdat het leven in Pattaya aangenamer is, ging ik verhuizen en nam genoegen met minder salaris. Met de HSL kunnen mensen hun goed betaalde banen in Bangkok blijven behouden en toch dicht bij de stranden van Pattaya gaan wonen”

Ook de projectontwikkelaars gaan goede tijden tegemoet. De grondprijzen zijn al stijgende in Pattaya, de populairste badplaats in Azië. Met kennelijk een vooruitziende blik is onlangs al het enorme project Lumpini Condotown Noord-Pattaya-Sukhumvit gelanceerd. Het project wordt gebouwd ten noorden van Bangkok Pattaya Hospitaal aan de snelweg nr. 7, met uitzicht op de oceaan van Naklua en Laem Chabang. Andere belangrijke projectontwikkelaars zullen zeker volgen.

Ook voor toeristen is de hogesnelheidstrein van Bangkok naar Pattaya een verbetering. Men hoeft minder gebruik te maken van taxi’s, bussen en bovendien is een bezoek vanuit Pattaya naar Bangkok gemakkelijker te doen. Op die manier kan men het prettige klimaat van Pattaya combineren met de luxe (winkels, restaurants) van Bangkok.

Volgens het krantenbericht in Pattaya Times zijn er momenteel nog twee andere HSL routes gepland. Van Bangkok naar Chiang Mai, een route van 745 kilometer met een prijskaartje van ruim 200.000 miljoen Baht, de route van Bangkok naar Nong Khai is 615 kilometer lang en gaat ca. 234.000 miljoen Baht kosten. De Bangkok-Pattaya-Rayong lijn omvat 220 kilometer en kost naar schatting slechts 57.000 miljoen Baht.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

5 reacties op “In 2015: per hogesnelheidstrein naar Pattaya”

  1. Chang Noi zegt op

    Tsja ze hebben hier wel meer fantastische plannen. Voor een fractie van de kosten zouden ze het huidige spoor kunnen upgraden en een luxe trein laten rijden die er mischien iets langer over zal doen. Maar ja dat staat niet intressant en je wordt er niet rijk van.

    Zo is er nog een gestoord plan … een Skytrain in Pattaya!

    Er zijn ook andere plannen geweest …. een snelweg over de zee naar Bangkok (en eentje vanaf Bangkok naar Hua Hin).

  2. Gringo zegt op

    Ik ben het met je eens, Chang Noi, ik moet het allemaal nog zien gebeuren, maar ik vond het een leuk verhaal om op het blog te zetten. Wie weet?

  3. Joo zegt op

    Ben benieuwd wie dat aan gaat leggen? zal geen duitse aannemer zijn?

  4. Bart zegt op

    Als het net zo lang gaat duren als ” project thappraya road” in Jomtien zijn ze in 2050 Nog niet klaar.

  5. fransamsterdam zegt op

    Van mij mag die HSL er komen hoor, prima.

    Voor de toerist die een enkele keer van Bangkok naar Pattaya gaat of vice versa zal het niet of nauwelijks tijdwinst opleveren ten opzichte van een taxi die je van deur tot deur brengt. Maar goed, het is een alternatief en kan het dichtslibben van de express-way wellicht een aantal jaren uitstellen.

    En op de andere routes is het een alternatief voor een binnenlandse vlucht.

    Een alternatief dus, maar geen revolutie.

    Het zou wel grappig zijn als uiteindelijk de HSL in Thailand eerder op stoom komt dan in Nederland, waar we er nu al zo’n 30 jaar geld ingepompt hebben, tot op heden zonder het gewenste resultaat voor de reiziger.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website