Hoe lang duurt de reactie op een aanvraag MVV?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in MVV visum, TEV-procedure
Tags:
5 augustus 2018

Beste redactie,

Is er iets te zeggen over hoe lang het duurt, nadat je alle benodigde papieren die nodig zijn voor de aanvraag van de MVV op de juiste wijze hebt aangeleverd, voordat je daar reactie (afwijzing of akkoord) op krijgt?

Alvast bedankt,

Groot,

Ruud


Beste Ruud,

De enige zekerheid die je hebt is dat je normaliter tussen de 1 en 90 dagen een antwoord krijgt. In bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld onderzoek naar mogelijke fraude) zou de IND de wettelijke termijn nog kunnen verlengen. Doorgaans heb je na een maand of 2 de uitslag maar met de IND weet je het nooit!

Zie ook het ‘immigratie Thaise partner’ dossier (in het menu links), op pagina 9:

Hoelang duurt een aanvraag?
Maximaal 3 maanden. Maar hoelang je moet wachten valt niet te zeggen. Er zijn mensen die binnen enkele weken al een uitslag hebben, of zelfs enkele dagen. Er zijn ook mensen die pas op de dag nummer 90 iets horen van de IND. Je zou uit kunnen gaan van een maand of 2 maar hou er rekening mee dat het evengoed een stuk sneller of langzamer kan gaan, er valt geen pijl op te trekken .”

Veel plezier met de IND perikelen…

Groet,

Rob V.


» Laat een reactie achter


20 reacties op “Hoe lang duurt de reactie op een aanvraag MVV?”

  1. Harry Romijn zegt op

    En natuurlijk wel goed controleren, wat je terugkrijgt. Bij mijn Thaise dame, aangesteld voor export uit NL enz naar Thailand, stond er als nationaliteit op: TAIWANESE. Ja, die specialisten wisten het verschil duidelijk niet tussen Thailand en Taiwan ( resp. verkeerd aangeklikt op hun computer en niet gecontroleerd). Jammer voor haar op een terugvlucht uit Heathrow, kwam ze op Schiphol Nederland niet meer in.
    Heeft overigens 10 maanden geduurd, voor een MVV met werkvergunning afgegeven werd, die totaal één jaar was, en niet verlengd kon worden, ondanks zelfs een subsidietoezegging van het Nederlands Ministerie v Economische Zaken.

    Vergeet U overigens geen enkele fout in de naam, geboortedatum enz te maken, want is voor de IND een reden voor afwijzing.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Rob V. zegt op

      Meestal gaat het wel goed met de IND e.d. maar soms gaat het goed fout of sturen ze je met een kluitje het riet in. Assertief zijn, het werk van de ambtenaren nakijken of je niet de pech hebt op een stomme menselijke fout. Aanvragers maken die weleens, ambtenaren ook. En een ambtenaar van een ander loket zal vast en zeker struikelen over die fouten en je vertellen dat je dat maar goed had moeten checken.

      Je verhaal is bekent, blijft triest, jullie enige fout (naast vergeten de ambtenaren te controleren) was dat deze dame zich heeft laten wegsturen door de KMar. Nooit doen! Laat er dan maar een advocaat bij komen o.i.d.

      De meeste mensen zullen netjes op tijd en zonder gekluns de procedures doorlopen maar het kan goed fout gaan. Daarom is het oh zo belangrijk assertief te zijn. En pijlen wat lotgenoten meemaken/meemaakten via blogs of forums (buitenlandsepartner, mixedcouples e.d.) kan zeker ook geen kwaad.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  2. Laksi zegt op

    Tja,

    Hoe langer het duurt, hoe beter heeft men het nagekeken, of hoe hoger de stapel is.
    Is alles in orde en is de stapel “laag” dan heb je binnen twee weken een antwoord, maar als er ook maar één enkele twijfel bestaat of als de stapel hoog is kan het maanden duren.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. Leo Th. zegt op

    Inderdaad Rob, met de IND weet je het nooit. Inmiddels wacht mijn partner 3,5 maand op de reguliere verlenging van de verblijfsvergunning met een geldigheidsduur van 5 jaar. De overschrijding van de ‘normale’ maximale verwerkingstijd van 3 maanden komt niet doordat er een verandering van het verblijf heeft plaatsgevonden maar, volgens een mededeling op de website van de IND van 6 juli, (een mailtje is schijnbaar te veel moeite) omdat er meer verlengingsaanvragen zouden zijn ingediend dan verwacht. Nu is het zo dat je niet zomaar zelf op een willekeurig tijdstip een verlenging kan aanvragen. Je moet het bericht van de IND, dat 3 maanden voor afloop aan je wordt verstuurd, afwachten dus ik zou dan ook concluderen dat er precies bekend is om hoeveel aanvragen het dagelijks gaat. Feit is dat inmiddels de geldigheidsduur van de huidige verblijfsvergunning is overschreden met o.a. als consequentie dat je geen reizen buiten Nederland kan maken. Drie maanden na het insturen van de aanvraag met de daaraan gekoppelde betaling van € 240,= de IND telefonisch benaderd. Als je eerder belt worden er geen mededelingen over de aanvraag verstrekt. Na bijna 20 minuten in de wacht te zijn geweest, zonder enige indicatie hoeveel wachtenden er voor mij waren of een eventuele tijdsduur, kreeg ik een medewerkster aan de lijn. De aanvraag was nog ‘in behandeling’ was haar reactie en als mijn partner buiten Nederland zou willen reizen dan was dat mogelijk door middel van een voucher in het paspoort. Moest afgehaald worden bij een loket van de IND, waarvoor online een afspraak gemaakt moest worden en de wachttijd 2 weken bedroeg! Uiteraard bleef ik vriendelijk tegen de medewerkster, per slot van rekening kan zij er ook niets aan doen en is het een kwestie van organisatie binnen de IND. Wel vroeg ik haar hoe zij het zou ervaren wanneer ze zelf bij verlengen/vernieuwen van haar paspoort meer dan 3 maanden in onzekerheid zou moeten wachten op een nieuw exemplaar. Het bleef even stil en vervolgens zei ze mij dat ze de desbetreffende afdeling zou verzoeken de aanvraag met ‘spoed’ af te handelen. Voor alle duidelijkheid, de vergunning is in het verleden diverse malen verlengd. Omstandigheden zijn hetzelfde en naar ik aanneem voor de IND online binnen enkele ogenblikken online in te zien. Als deze verlengingsaanvraag al zo lang moet duren dan vrees ik voor de verwerkingsduur van de 1e aanvraag van Ruud. Plezier zou ik Ruud met de IND-perikelen niet wensen, eerder sterkte!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • Rob V. zegt op

      De aanvraag voor verlenging kan inderdaad 3 maanden van tevoren, ze mogen er ook 3 maanden over doen en daarna kun je ze in gebreken stellen (zie IND website over maximale termijnen). Dan hebben ze nog even de tijd om er na te kijken (weet de termijn niet uit mijn hoofd) en als ze dan nog niets hebben gedaan moeten ze je per dag een dwangsom gaan betalen als vergoeding. Meestal laat de IND het niet zover komen. Zitten ze over de termijn? Stel de IND meteen in gebreken, bij voorkeur via fax of aangetekende post zodat er geen smoesjes kunnen komen dat men nooit iets heeft ontvangen.

      Nog een tip voor iedereen:
      Overigens had de IND bij de eerste aanvragen veelal het gebruik de 3 maanden termijn standaard met 2 weken te verlengen. Toen er nog geen online aanvragen konden worden gedaan kon je pas betalen zodra de IND een betalingsbrief stuurde. Volgens de wet schort de termijn dan op met het aantal dagen vertraging die het duurt om de betaling over te boeken. Met een maximum van twee weken. Betaal jij dus meteen de dag dat je de brief kreeg dan is de vertraging een dag. En nee, het excuus dat men pas na een week ‘ziet of hoort’ dat het geld al een week binnen is telt natuurlijk niet. Maar veel mensen slikte de maximale verlenging van 2 weken zonder tegensputteren, als een INDer zegt ‘wegens het wachten op uw betaling mogen we er 2 weken over doen volgens de wet’ (ja maximaal!!). Gelukkig kun je nu online meteen bij het moment van aanvraag betalen, dan kunnen ze dat soort flauwe fratsen al niet meer uithalen.

      Verder blijft het een black box: de aanvragen komen in een digitaal zwembad, welke afdeling vist hem er uit? Hoe lang doet de ambtenaar er over er eens naar te kijken? te beslissen? Het dossier terug in de vijver te gooien voor de ambtenaar in de volgende fase? Heb je geluk dan is het letterlijk een kwestie van dagen, heb je pech dan gaan ze tot aan en over de maximum termijn. Gemiddeld mag je rekenen op een doorlooptijd van 80-100% van de maximale tijd die ze er over mogen doen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • Leo Th. zegt op

        Beste Rob, de juridische gang van zaken is duidelijk en goed door jou verwoord. Maar mijn punt is dat het blijkbaar als normaal beschouwd wordt dat de IND voor een simpele verlenging al 3 maanden de tijd krijgt en het dan in een aantal gevallen (hoeveel is mij niet bekend) nog niet afgehandeld hebben. Na die 3 maanden is de geldigheidsduur van de lopende verblijfsvergunning in ieder geval overschreden en op internet zijn daar schrijnende gevolgen van te lezen. Zoals mensen die werden ontslagen omdat de werkgever het risico niet wilde lopen, overigens ten onrechte, dat hij beboet zou worden. Wanneer Nederlanders bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs of paspoort ook zo lang zouden moeten wachten dan zou het land op zijn kop staan. Natuurlijk begrijp ik dat er bij een aantal aanvragen/verlengingen voor een verblijfsvergunning problemen of vragen kunnen zijn en dat er daardoor meer tijd nodig is maar ik vind het ridicuul dat de standaard tijd 3 maanden kan bedragen. Temeer omdat je zelf geen verlenging kan aanvragen op een tijdstip dat beter geschikt is, bijvoorbeeld i.v.m. een te plannen vakantie, maar dat je af moet wachten op het bericht van de IND, 3 maanden voor de vervaldatum. De IND zou m.i. sowieso meer klantenservice kunnen verlenen. Zo is het uitsluitend mogelijk om afspraken online te maken en dat er bij telefonisch contact geen informatie over de (lange) wachttijd wordt gegeven is uitermate frustrerend.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
        • Rob V. zegt op

          Ben ik helemaal met je eens. Verlenging is trouwens een formaliteit, bij ongewijzigde omstandigheden is zo’n beslissing in een paar minuten (!!) rond. Ik ken verhalen uit het recente verleden (periode 2005-2012) waar het verstrekken van een (eerst of nieuwe) VVR zo gepiept was. Letterlijk ‘klaar terwijl u wacht’. Maar de nadruk is nu op wachten komen te liggen… Tuurlijk zal er intern met personeel geschoven zijn (bijvoorbeeld van VVR regulier naar VVR asiel, of van/naar de afdeling naturalisatie etc.), maar zoals je zegt, de IND kan al bij de afgifte van de VVR zien wanneer de vreemdeling weer aan komt kloppen voor een nieuwe VVR.

          Liefst dus naturaliseren (kan met behoud van Thaise nationaliteit indien gehuwd of zwaarwegende belangen zoals verlies van land/erfenis) zodat je eens en altijd van IND verlost bent. Mijn vrienden zijn het niet. (niets tegen de INDers die zich ook aan de rompslomp en knulligheid ergeren, maar die fanatiekelingen … denk dat ze afgeknot worden of wegvluchten).

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
          • Leo Th. zegt op

            Ja Rob, naturalisatie zou inderdaad ergernis voorkomen en ook nog eens financieel aantrekkelijker zijn. Mijn partner is langer dan 15 jaar onafgebroken en gerechtigd in Nederland en voldoet daarmee aan de eisen van de optie-regeling maar beschikt helaas niet over een geboorteakte. In het verleden getracht om op het gemeentehuis in de Thaise geboortestad een vervangend geboortebewijs te bemachtigen. Is toen niet gelukt (heb ik op Thailand-blog eerder over geschreven) en zodoende nog steeds aangewezen op de IND. Dankjewel voor je reacties en mijn complimenten voor je altijd deskundig advies op vragen betreffende immigratie naar en verblijf in Nederland voor buitenlanders.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  4. Hansest zegt op

    Informatie:
    Op 6 juni heb ik de MVV aanvraag bij de IND gebracht. Tot op vandaag 5 augustus nog geen uitslag ontvangen.
    Wel weet ik van mijn Thaise partner dat de dames waarmee zij de A1 cursus heeft gedaan in BKK (en die al in het huwelijksbootje gestapt waren in NL) allemaal in vrij korte tijd een positieve uitslag hebben gekregen. Zels diegenen die de MVV aanvraag later dan ik hebben ingeleverd.
    Bij navraag bij de IND was het antwoord dat dit zuiver toeval was.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Joop Donnars zegt op

      He Hansest ,

      Ook toevallig , ik schrijf net een berichtje hier dat onze aanvraag zo snel ging 28 mei alles opgestuurd en 4 Juli na nog een aanvulling postitief bericht. Mijn vrouw zat ook in die tijd op A1 in Khon Kean haar naam is Dang , succes verder Groetjes Joop

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • raymond zegt op

      Wij zijn ook al sinds 12 juni aan het wachten 🙁

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Henk zegt op

    Een vriend van ons had ook een vriendin in Thailand .In Febr.is hij nog een maand bij haar geweest .Bij terugkomst bleek dat hij een ernstige vorm van kanker had en zijn wens was om zijn vriendin voor een korte tijd naar Nederland te laten komen .Ik heb toen een brief geschreven naar de IND en alles uitgelegd en tevens gevraagd of er een mogelijkheid was om een versneld visum te krijgen .Het ging helaas supersnel bergafwaarts met de man en binnen enkelen weken is hij gestorven helaas .
    Na 6 weken kreeg ik bericht van de IND welke procedures er gevolgd moesten worden om een versneld visum aan te vragen ,dus supersnel en medelevend deze mensen .Namens Hans (overleden vriend ) hardstikke bedankt IND !!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
    • Rob V. zegt op

      Bij echte spoed waar het een kwestie van dagen of een enkele week kan zijn zou ik niet (alleen) schrijven maar (ook) bellen of langs een loket gaan (op afspraak). Als je brief in een grote stapel terecht komt dan ben je dus te laat….

      Zo heeft heeft een vriend van me wegens overlijden van een familielid een vreemdeling (niet zijn eigen partner) uit Indonesië over laten komen. Bellen met de ambassade in BKK, mailen naar de RSO Asia (Kuala Lumpur) leverde niets op (‘want geen directe familie’ of ‘gaan we niet over’ zonder te vertellen waar je wel moest zijn). Derde weg was bellen met de IND, daar krijg hij eerst ook te horen ‘we snappen uw probleem maar die mevrouw is geen directe familie dus…’ maar na beleefd doch dringend beroep doen op menselijkheid wou de IND wel een uitzondering maken en kon er wat geregeld worden, 1,5 dag later zat de dame op het vliegtuig naar Nederland. Daar nog gezeik met de KMar die begonnen over fraude, de referent er bij geroepen en die heeft ze de oren geslagen dat de KMar respectloos bezig waren (nee de visumsticker en IND brief waren niet overtuigend genoeg). Over fraude beginnen terwijl iemand daar half jankend aan de grens staat en ZSM naar de begrafenis wil. Daarna toch doorgelaten, was allemaal kantje boord. Bij spoed dus het hoofd koel houden, beleefd aandringen, nog meer aandringen en meerdere lijntjes open gooien voor het geval je de verkeerde ambtenaar treft.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  6. Henk zegt op

    Ik ben bezig mijn partner en haar kinderen hierheen te halen.
    Ik heb echter een advocaat, gespecialiseerd in vreemdelingen recht, in de arm genomen (725 euro) die precies weet wat de IND belangrijk vindt en dus makkelijker een “passend” plaatje weet te presenteren.
    Volgende week gaan de aanvragen de deur uit. Wordt dus spannend hoe snel alles gaat verlopen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. peter zegt op

    De IND is een verschrikkelijke organisatie. DE sub afdeling vreemdelingenpolitie idem.
    In eerste instantie krijg je te doen met de IND. Voor eerste aanvraag ging alles “redelijk” snel voor een overheidsinstantie, 2 maanden ofzo
    .Ik trouwde in buitenland en kwam terug met bruid, alles ok. Daarna aanvraag MVV, waarop ik een keiharde ontkenning kreeg van IND. 1 papiertje was niet vertaald en gelegaliseerd, keuze was zorg ervoor binnen gestelde tijd en anders terug naar eigen land. Het geluk was dat mijn (toen) vrouw nog steeds de kontakten had, waarop alles was geregeld wat betreft huwelijk. Zodoende konden we het binnen gestelde tijd toch geregeld krijgen. Ondanks zelfs dat mijn (x)vrouw voorheen zelfs al jaren in Nederland was.

    Voor de korte periode dat ze uit NEderland was en weer terug kwam was er gesteld dat ze voor een longfoto (controle TBC) moest. Aldaar, in ziekenhuis uitgelegd en is longfoto niet genomen. Immers word je blootgesteld aan radioactieve straling.

    Mijn X vrouw bleek echter een dubbele agenda te hebben helaas, gigantisch in vergist. Het was haar er vooral te doen om weer terug te zijn in Nederland. Tja ok error, gebeurt.
    Ze wist ook al hoe verder bij evt (gelukte) totale mislukking huwelijk (daar zorgde ze voor). Ze had zich opgegeven voor een hoge school opleiding, waarop ze een andere vergunning kon bewerkstelligen om te blijven. Nog zelfs in het eerste jaar ! Was echt geweldig, zo’n vrouw mee te maken. Alles gepland !
    Bedroevend, maar het kan je zomaar over komen.

    Nog recent getrakteerd op een aanvraag voor een lening op een slapende en/of rekening welke er nog steeds was. Wist je dat je zo’n rekening bij ING eenzijdig kan opheffen?! Voorheen waren beide handtekeningen benodigd, nu niet meer. Dacht laat maar zitten.het slaapt.
    Daar kwam ik achter toen er een “sorry foutje” lening hierop werd aan gevraagd. Tja toen wist ik waar ze woonde en ben ff langs geweest.
    ING gigantisch slordig geweest en zelfs naderhand niet eens de klachtbrieven (aan direktie !) behandeld, kwamen niet binnen vertelde men. 1 verstuurd, niet binnen (6 weken wachten) , 2 moest maar weer opnieuw insturen (6 weken wachten), weer niet binnen moest het maar weer 3e keer doen.
    Heb het toen maar laten rusten, immers had ik zelf de en/of rekening geroyeerd. Kan het je alleen maar aanraden te doen !!
    En nee via facebook (zitten veel bedrijven met hun “dienstverlening”) lukt het ook niet.

    Zie maar programma all you need hoevelen problemen hebben om een partner voor korte tijd hier naar Nederland te halen !!

    Wel wordt er een generaal pardon gegeven voor 10000 uitgeprocedeerde asielzoekers, stapels afrikanen en syriërs binnen gehaald en ze mogen blijven, worden zelfs geholpen !!

    Maar owee als jij als Nederlander een buitenlander in huis haalt !!!! Mijn Thaise vriendin, een overheids officier, wordt bij aankomst op Schiphol kompleet verhoord over hoe of wat !!
    Ondanks dat zij een Thaise officier is, ondanks dat zij de vergunning heeft (weet je wat dat kost (tijd, geld, papieren) omdat te krijgen !!
    IND, kmar, echt , geen goed woord voor over. Walgelijke creaturen die het een Nederlander alleen maar etterlijk moeilijk maakt en zoveel mogelijk dwarsboomt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Nogal kortzichtig dat als jij de stukken niet in orde hebt (1 papiertje was niet vertaald en gelegaliseerd), de IND daar de schuld van te geven. Je eigen fouten afschuiven op anderen, lijkt mij niet correct. Zorg gewoon dat je stukken kloppen. Die regels zijn duidelijk en gelden voor iedereen, zelfs voor jou.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Sir Charles zegt op

      Zo makkelijk om de schuld neer te leggen bij de IND, zorg gewoon dat de benodigdheden aanwezig en of correct zijn ingevuld bovendien óók ‘gewone’ arbeidsters uit Thailand die voldoen aan alle vergunningen kunnen compleet verhoord worden, zou niet weten waarom een overheidsofficier (wat die functie dan ook mag betekenen) een voorkeursbehandeling zou moeten krijgen…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
      • Rob V. zegt op

        De ambtelijke formulieren en instructies zijn niet voor iedereen makkelijk te volgen. Je moet er minstens eens goed voor gaan zitten als je belastingpapieren, visum of immigratie formulieren in orde gaat brengen. Nog een eer extra lezen etc. Maar niet iedereen zal er dan wijs uit worden als je de ambtelijke logica en opzet niet kan volgen. Bij secuur stap voor stap te werk gaan gaat het meestal wel goed maar een foutje omdat je nog nooit met dat bijltje hebt gehakt is zo gemaakt. Ik snap prima dat mensen dus soms iets vergeten aan te leveren. Maar dan krijg je wel van de ambtenaren te horen dat je in gebreken bent.

        En de KMar, tja ook daar zit van alles tussen van fris & vriendelijk tot vermoeid en nors. Idealiter wordt iedereen gelijk en met respect behandeld. Soms is daar geen spraken van. Het blijven ook mensen. Maar elk incident van ambtenaren die de goedwillende burger als crimineel afblaffen of behandelen is er 1 teveel.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • Rob V. zegt op

          Daarom ook de visum en migratie dossiers: hoop dat een en ander iets begrijpelijker geformuleerd is (minder ambtelijk) en zoveel mogelijk op 1 plek. De diverse instanties zoals IND, gemeente, DUO enzovoort houden zich eigenlijk alleen met hun taken pakket bezig, de door verwijzing naar hoe, waar, wat nog meer via collega instanties daar schort het nogal eens aan. Met de dossiers kan men een goed beeld krijgen van start tot einde van de hele procedure omtrent kort verblijf of immigratie.

          Dan kun je tenminste met enige voorbereiding aan de slag en dat is al het halve werk. Wel altijd even dubbel checken wat de actuele regels zijn zodat je niet 1 papiertje of krabbeltje mist.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  8. Joop Donnars zegt op

    28 Mei alles verzameld en opgestuurd naar Ter Apel , paar dagen erna bevestiging , na nog een brief rond 15 juni om nog iets over mijn loon in te leveren en 4 Juli positieve beslissing dus best wel snel , Groet en succes Donjoop

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website