![Thailandblog.nl](https://www.thailandblog.nl/wp-content/themes/thailand/images/photo-thailandblog.jpg)
Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- william-Korat: Wat eekhoorns betreft, heb ik hier de truc van plastiek flessen zonder bodem wel eens gezien met fruitbomen. Moet je natuurlijk w
- John K. Haarlemmer: De gewijzigde Thaise belastingregels met ingang van 2024 zal door het hoogste Thaise echelon nog eens goed gecommuniceerd moeten w
- John: In Chiang Mai oude centrum, Sanjan cafe. Prima eten, misschien een beetje te veel olie gebruikt bij het bereiden. Een Indonesische
- RonnyLatYa: Doen we ook rond o.a. de mango en is ook goed tegen o.a. vogels en andere insecten. Werkt inderdaad prima.
- RonnyLatYa: Inderdaad Addie, die herinneringsmail is een mogelijkheid om dat te controleren, maar niet altijd. Als aanvulling. Dat nieuw
- Peter: We hebben het over belasting door Thailand op geld dat in 2024 Thailand wordt binnen gebracht. Thailand heeft echter plannen om w
- joost M: daar bijten ze gewoon door
- Marius: Hij heeft ook verhalen geschreven over de eilanden in de stille oceaan. Een van die bundels was een verzameling van een verzonnen
- RonnyLatYa: “Vragen stellen heeft daar eigenlijk weinig zin. Gewoon niks vragen en enkel doen wat men je vraagt is het beste.”
- Bert: Wij wonen in een moo baan, dus onze tuin is niet zo groot, zo ± 320 m2. Groot genoeg dus voor een mangoboom. Iedere jaar zat ie
- Henk: De planten van drakenfruit zijn relatief klein. Het lijkt mij dat je er een soort visnet over kan hangen wat de eekhoorns tegenho
- Boonya: Dank je voor je schrijven, ik word er alleen weinig wijs van ook door de afkortingen met puntjes in je schrijven. Moet je nu wel
- lung addie: Beste Jos, ge eens even googelen en je zal verschillende mileuvriendelijke SFSCHIKKINGSMIDDELEN tegen eekhoorns vinden. Er zijn v
- Lung addie: Betreffende de online 90d melding met nieuw paspoort: je ken het eenvoudig zien of je al dan niet naar immigratie moet. In de uit
- KhunTak: ik weet niet of je iets met deze tip kunt, maar wij gebruiken hier kleine en stevige papieren zakken. Je hebt ze in verschillende
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Thaise spoorwegen gaat de strijd aan met budget vliegmaatschappijen
De State Railway of Thailand (SRT) gaat de strijd aan met de budget luchtvaartmaatschappijen, die aantrekkelijk zijn voor reizigers vanwege goedkope tickets en kortere reistijden. Daarom worden verouderde dieseltreinen op routes naar populaire toeristische bestemmingen vervangen door nieuwe elektrische treinen met airconditioning en comfortabele stoelen.
De SRT begint met een vervanging van verouderd treinmateriaal op routes tot 300 km van Bangkok. De oude dieseltreinen worden dan ingezet op de lange-afstandsroutes. De eerste drie routes die aan de beurt komen, zijn Bangkok – Nakhon Sawan, Bangkok – Nakhon Ratchasima en Bangkok – Hua Hin. Volgens het ontwikkelingsplan van de SRT zijn dat ‘strategische bestemmingen’.
In de volgende fase worden de elektrische treinen ingezet op drie routes buiten de 300-km straal: Nakhon Sawan – Phitsanulok, Nakhon Ratchasima – Khon Kaen en Hua Hin – Surat Thani.
SRT gouverneur Worawut, die de plannen gisteren bekend maakte, heeft geen tijdspad bekend gemaakt.
Bron: Bangkok Post
Blijkbaar is de SRT uit zijn slaap opgeschrokken.
Dat heeft een tijd geduurd.
De vraag is vervolgens, of het spoor wel geschikt is voor snellere treinen.
Een tweede vraag is, of die treinen dan nog betaalbaar zijn voor de armere Thai.
Maar voor de sporen aangepast en van stroomleidingen zijn voorzien en de treinen zijn geleverd, zullen er nog wel een hoop dieseltreinen heen en weer rijden.
Daarna hebben ze natuurlijk ook gekwalificeerde technici nodig, om die nieuwe treinen te onderhouden…
Maar het lijkt me voor het milieu een hele vooruitgang.
Electrische treinen?
Het is hier niet helemaal duidelijk hoe dat mogelijk is zonder bovenleiding, die er helemaal nog niet is.
Zo’n project zou 2-3 jaar duren voordat de aangegeven routes onder de draad zijn gebracht.
Beste Hans , ik denk dat deze elektrische treinen op batterijen gaan lopen net als de Teslaas en op de treinstations komen ook laad stations de machinist plugt even de laad kabel er in en hupla daar gaan we weer, Of misschien worden de treinen wel rondom voorzien van zonnepanelen.
Kan ook zijn dat ze de stroom van de plus pool op de ene rail zetten en op de andere rail de min pool.
Ze zijn hier vindingrijk als het moet, en met een beetje knutselwerk en fantasie moet het uiteraard toch gaan lukken .
Jan Beute.
Beste Jan,
Je bent,volgens mij, géén electricien maar eerder ‘n ‘Willie Wortel’!
Plus op de ene rail en Min op de andere! Zwakstroom zeker? Als er toevallig ‘n motorcycle op die 2 rails valt, verbrandt die stante pede!! En kortsluiting: dus de trein valt stil.
En die zonnepanelen! Je hebt voor ‘n trein-elektromotor plm 500 m2 panelen nodig. Dan rijdt die enkel overdag!
Ik ben benieuwd hoe jij dit oplost.
Beste Peer,
Wat Jan Beute zegt, die stroomrail is al oud,zeker nog nooit in een metrostation geweest o.a. Parijs,daar ligt een derde rail die voor de energie zorgt.dat de trein de strijd over langere afstand wat passagiersvervoer betreft allang geleden verloren is,is wel duidelijk .ik zie het een als het krampachtig openhouden van de provinciale kanalen in Nederland,een vervoerstechniek van eeuwen her,dat miljoenen kost en een doodgeboren kindje is. Dit is de 21e eeuw.
Beste Peer, was bedoelt als een humoristische opmerking.
De elektrische spanning op de bovenleiding is in Nederland 1200 volt gelijkstroom.
Maar zoals Khun Kampaen schrijft bij metros loopt de spanning wel via de rails.
En wat denk je van de bots autoos op de kermis, vroeger vaak ingezeten.
De spanning plus pool via het kippengaas boven in de tent en de stroom gaat via de buis met sleep kontakt naar de elektro motor van de bots auto en de min via de wielen naar de stalenrij platen.
En wat te denken van bovengrondse monorail systemen.
Jan Beute.
Duidelijk bij de SRT een 2 sporen beleid!
Of SRT gouverneur Worawut heeft een afslag gemist of heeft zitten slapen tijdens de voorbereidende
besprekingen met o.a. Jicas over een HSl op verschillende trajecten. (2017, 2018)
Eureka! Er komen elektrische treinen. Even de spoorbreedte aanpassen, hier en daar een elektrische
leiding ophangen, misschien een aangepast stationnetje en Thailand doet mee in de vaart der volkeren!
” budget luchtvaartmaatschappijen, die aantrekkelijk zijn voor reizigers vanwege goedkope tickets en kortere reistijden”(citaat)
Ik denk dat er nog wel een paar meer factoren zijn die budget luchtvaartmaatschappijen aantrekkelijk maken. In vergelijking met de trein is het vliegtuig nog altijd duurder maar het verschil kon wel een skleiner worden door investeringen in de spoorwegen. Wat te denken van het gemak van online boeken en betalen, het reserveren van een stoelnummer, minder vertragingen, info bij vertragingen of andere belangrijke zaken, service aan boord (wel tegen extra kosten), cabine personeel………