Illustratie: Bangkok Post

Het kanaal wat er nog niet is maar wel moet komen, tenminste dat is de wens van de Thai Canal Association (TCA), een groep  van o.a. zakenlieden, CEO’s en gepensioneerde ambtenaren.

Het Thai Canal project, gaat over een kanaal van 120 km van Krabi via Trang naar Nakhon Si Thammarat, dwars door het zuidelijk schiereiland, waardoor een verbinding ontstaat tussen de Golf van Thailand en Andaman zee.

Premier Prayut heeft de NESDB en de NSC (National Security Council) opdracht gegeven onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het project. Eerder wilde de afgezette premier Thaksin al een haalbaarheidsstudie laten doen, maar daar is het nooit van gekomen.

Oud-legercommandant Tawatchai en vice-voorzitter van de TCA, wil dat er onderzoek wordt gedaan voor dat het leger de macht overdraagt aan een gekozen regering. Men vreest dat een nieuwe regering het project, met een gigantisch prijskaartje van van 2 biljoen baht niet durft door te zetten.

Een aantal landen waaronder China, Duitsland en Japan zijn bereid te investeren in het project omdat schepen van oost naar west dan niet meer om hoeven te varen.

Tawatchai denkt zelfs dat Thailand daardoor de belangrijkste speler van de Asean kan worden. De lokale bevolking steunt het project volgens hem ook.

Vice-premier Somkid, is tevens een voorstander, maar hij is van mening dat nu niet het geschikte moment is om het project te realiseren. Waarschijnlijk omdat de regering er geen budget voor heeft.

Bron: Bangkok Post

No votes yet.
Please wait...

12 reacties op “TCA: ‘Het kanaal tussen de Golf van Thailand en de Andaman zee moet er komen!’”

  1. erik zegt op

    Dit plan ligt er 340 jaar en men warmt het af en toe op. En dan verdwijnt het weer in een la. Ik dacht dat het voorgoed opgeborgen was nu Myanmar een diepzeehaven bouwt en er plannen zijn voor een containerlijn van Myanmar over Saraburi en Nakhon Phanom richting China…..

    Maar het betekent jaren werkgelegenheid voor duizenden mensen dus laten ze maar beginnen.

    • Ger-Korat zegt op

      Dit lijkt me meer een hernieuwd initiatief maar dan op aandringen van China. Zodat ze meer strategische posities in Azie kunnen innemen met het oog op… Kijk naar eens rond welke projekten China de laatste jaren in tal van landen opzet en ook financiert en zelf aanlegt. En daarmee de desbetreffende landen met grote schulden opzadelt en afhankelijk laat worden van China. Lijkt mij een gedroomd project van China zo een vooruItgeschoven gebied te kunnen beheersen, en dan ook worden aangelegd door Chinese arbeiders zoals overal elders met hun buitenlandse projekten.

  2. ruud zegt op

    Een groep zakenlieden die belang heeft bij een kanaal, vindt dat het er moet komen.
    Niet iets om je over te verbazen lijkt me.

  3. jan scheys zegt op

    nieuw Suezkanaal? haha en een grote bron van inkomsten voor het land!?

  4. tom bang zegt op

    Als ik het kaartje zo zie lijkt het me logischer om het kanaal een dikke 150 kilometer naar boven te verplaatsen, dan is de lengte een heel stuk korter dus ook de kosten en er hoeft minder land te onteigend worden ( of doen ze daar hier niet aan).
    Op Koh Lanta lijkt het me, zitten ze ook niet op die containerschepen te wachten die er dan om de haver klap voorbij komen maar ja dat geld waarschijnlijk wel voor meer plaatsen.

    • GeertP zegt op

      Het kanaal dient 2 zaken, de doorvaartroute en het makkelijker controleren van de opstandige provincies in het zuiden.

  5. Laksi zegt op

    Tja,

    Kunnen ze gelijk de grens van Thailand en Malaysia aanpassen, een prachtige manier om de problemen in het zuiden ook gelijk op te lossen.

    Dus zal het kanaal er NOOIT komen.

  6. Harry Romijn zegt op

    Als ze dat zo’n geweldig plan vinden: zelf met financiering komen. Dan drogen die droomwolken heel erg snel op. Tsja, als je aan zo’n project veel kan verdienen, uit de aangewende belastingcenten… dan staan velen vooraan. Suez- en Panamakanaal zijn ook met private middelen aangelegd.

  7. Ben geurts zegt op

    Als men 150 km naar boven gaat dus door de istmus of kra heb je Birma nodig want dan komt het kanaal aan de westkant op Birmees grondgebied uit. En dat willen de thai zeker niet want dan moeten ze de zeggenschap delen dus utopie. Ben

  8. Arie Arys zegt op

    Wat ik niet goed begrijp…waarom niet 200 km noorderlijker waar de landengte veel smaller is?

    • Ger-Korat zegt op

      Als je kijkt op een kaart dan loopt de scheepvaartroute denk ik onder Sri Lanka door ( steumpunt van China met een door China gebouwde zeehaven en beheert door China voor 99 jaar) en dan in een rechte lijn door naar het voorgestelde traject door Thailand. Noordelijker in Thailand heb je bergen dus dat vaart wat langzamer en betekent een omweg van 2x 200 km, extra vaarweg. En dan in een lijn rechtdoor naar de zuidpunt van Vietnam ( onderweg passeert de scheepvaart China-steunpunt Shinanoukville, een havenstad welke wordt “overgenomen”door China welke er meer en meer mensen naar toe stuurt en bedrijven aldaar overneemt ) en dan naar boven richting China. Dus het lijkt me de kortste weg en geen hoogteverschillen zoals noordelijker in Thailand.

  9. Sjaak P zegt op

    Het voor gestelde kanaal is voor de scheepvaart zeer aantrekkelijk, het verkort de vaartijd met minimaal 4 dagen. In plaats van rond Singapore te varen. Als Thailand gelijk met het kanaal ook een diepzee haven aanlegt kan het een bedreiging worden voor de positie van Singapore.
    Dus een kanaal kan voor Thailand een economische boost betekenen; doorvaart rechten, container overslag, scheeps reparatie, scheeps bunker en provisie activiteiten en de spin off van al de ondersteunende diensten.
    Werk gelegenheid zal behoorlijk groeien bij al dit.
    Dat zijn de voordelen van een kanaal de nadelen zullen zijn dat Thailand flink wat zal moeten lenen en dat het een tijdje zal duren voor dat er een geldstroom de andere kant op gaat. Ook een groot gebied rond het kanaal zal ten onder gaan aan de bouwwoede die ontstaat als ze eenmaal gaan graven.
    En ik vermoed zo dat hier bij de natuur het loodje zal leggen.
    Het probleem tijdens het financieren zal niet zijn om het geld bij elkaar te krijgen maar van wie je het wil hebben en onder welke condities hij bereid is er ged in te steken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website