teeflow / Shutterstock.com

Taxichauffeurs in Bangkok gaan vandaag demonstreren bij het Department of Land Transport en het hoofdkantoor van Bhumjaithai tegen legalisering van Grab.

Grab is een taxibedrijf gevestigd in Singapore. Ze zijn actief in Singapore, Maleisië, Indonesië, de Filippijnen, Vietnam, Thailand, Myanmar en Cambodja. Taxi’s kunenn worden besteld met een app en de dienst is vergelijkbaar met Uber.

De legalisering is een voornemen van de DLT en een van de verkiezingsbeloftes van Bhumjaithai. Secretaris-generaal Saksayam van die partij wordt mogelijk minister van Transport. De taxichauffeurs verwachten dan ook dat de plannen wel eens door kunnen gaan. Daarnaast demonstreren ze voor hogere taxitarieven. Een woordvoerder zegt daarover: “Taxibestuurders hebben het al erg moeilijk, want de tarieven zijn in meer dan 5 jaar niet verhoogd. Legalisering van Grab heeft een nadelige gevolgen voor de meer dan 80.000 taxichauffeurs in de hoofdstad. nu al is door concurrentie van Grab het inkomen van bestuurders met 20 procent gedaald.”

Binnen Asean is Thailand nog het enige land waar het bestellen van een taxi via mobiele apps formeel gezien illegaal is. Desondanks gaat het GrabCar (20.000 wagens) en GrabBike voor de wind. Momenteel wordt een verder groei wel belemmerd door de ‘illegale’ status.

Bron: Bangkok Post

9 reacties op “Taxichauffeurs gaan demonstreren tegen legalisering van Grab”

  1. thailandganger zegt op

    Grab is handig omdat de prijs en de bestemming van te voren vast staan. Maar echt goedkoper is het vaak niet meer. Ik kijk weleens op de App als ik vervoer nodig heb. Ik zie dan meteen wat het gaat kosten. Wanneer ik vervolgens een gewone taxi neem ben ik vaak minder Bath kwijt. Ze moeten dan wel op de meter rijden maar ik heb hier zelden een probleem mee.

    • thailandganger zegt op

      Grab is een miljoenen bedrijf dat marktaandeel aan het veroveren is. Wanneer het eenmaal marktleider is heeft het de prijzen zelf in de hand en zullen de aandeelhouders tevreden gesteld moeten worden. In het begin was het echt voordeliger (zoals nu nog in Vietnam) maar er zijn al meerdere ervaringen dat het in Thailand nu al boven de reguliere prijs opereert.

  2. Jozef HENDERICKX zegt op

    Eind vorig jaar moest ik van Khaosan road naar Yannawa. Een ritje van nog geen 20 minuten via de expresweg. Op nog geen kwartier tijd heb ik 8 taxi’s tegengehouden. Geen enkele wou de rit doen met de meter. De voorgestelde prijs was steevast tussen de 300 en 400 baht met daarbovenop nog 50 baht voor de tolweg.
    De 9de taxi was een normale geelgroene taxi met op de achterste zijruiten een brede Grab-sticker. Ik mocht zonder verdere vraagstelling instappen, de meter ging aan, ik betaalde 50 baht aan de tolweg en exact 15 minuten later was ik ter bestemming. Meterprijs: 119 baht. Heb hem 150 baht gegeven. Ik vermoed dat de Grab-sticker er toch iets mee te maken had.
    Dus, laat Grab maar komen. En liefst zo snel mogelijk.

    JosNT

  3. geert zegt op

    Een paar weken geleden nam ik een gewone taxi-meter van Suvarnabhumi airport naar BangNa. Ik betaalde 180 baht. Enkele dagen later hetzelfde traject met Grab taxi en ik betaalde 245 baht.
    Omstandigheden vergelijkbaar in tijdsduur.
    Grab was dus duurder.

  4. Patrick zegt op

    Ze hebben in hun eigen vingers gesneden. Taximeters te snel laten draaien, bij onwetenden de rit door elke passagier laten betalen… Wie zijn gat verbrand, moet op de blaren zitten !

  5. Nicky zegt op

    Als de taxis eerlijk zouden zijn en met de meter zouden rijden, hadden we geen grab taxi nodig

  6. John castricum zegt op

    Ik maak regelmatig gebruik van grab. Het is netjes, schoon en het tarief wordt van te voren via de app gemeld. Geen gedoe met wel of geen meter en je wordt niet overcharched.

  7. John Chiang rai zegt op

    Dat de taxi Chauffeurs van de normale public taxi niet veel verdienen,en dat daarom de Tarifen eigenlijk omhoog moeten is een feit.
    Aan de andere kant zou het dan ook meer als nu normaal moeten zijn,dat de Chauffeurs automatisch de meter aanzetten,en tevens verplicht worden een passagier te vervoeren naar de plaats van zijn wensen.
    Al te vaak zoekt de Chauffeur zich zelf de lucratieve opdrachten uit,en laten veel passagiers bij een opdracht zonder beleefd antwoordt als een stuk vuil langs de weg staan.
    Een taxi Chauffeur die ondanks mindere lucratieviteit toch bereidt is te rijden,wordt van mij dan meestal ook met een goede fooi beloond.

  8. Christiaan zegt op

    De taxichauffeurs zouden geen ritten meer moeten weigeren of weigeren de meter aan te zetten. Wellicht dat Grab het beter doet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website