Rijbewijs? Eerst naar een rijschool

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Nieuws uit Thailand, Verkeer en vervoer
Tags: ,
11 september 2016

Het Thaise ministerie van verkeer (DLT) wil dat mensen, die een rijbewijs aanvragen, eerst naar een rijschool moeten gaan voor een rijopleiding. Deze regeling geldt voor iedereen zo gauw dit wettelijk van kracht wordt.

In Thailand bedraagt het aantal verkeersdoden, volgens de opgave van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, 20.000 personen per jaar. Of dat alleen de verkeersdoden op de weg zijn of ook de later overleden verkeersslachtoffers in de ziekenhuizen is niet bekend.

Het ministerie van verkeer wil nu met ingang van 2018 een rijlessen verplicht stellen om een rijbewijs te kunnen halen. Daar wordt zowel de theorie als de praktijk onderwezen. Er zal komende tijd hard gewerkt moeten gaan worden om voldoende rijscholen, die goed en verantwoord les kunnen geven te selecteren. Ook moet gedacht worden aan leslokalen, lesmateriaal en lesauto’s of motorfietsen en uiteraard bevoegde instructeurs.

In heel Thailand zijn 81 toegestane privé-rijscholen en daarvan zijn slechts 33 erkend om tests af te nemen. Bij het behalen van deze tests krijgt men een certificaat, waarmee men het rijbewijs bij een officiële instantie, zoals onder andere het Land Office, kan afhalen.

Wat het theoretische gedeelte betreft, zal in het komende jaar 60 in plaats van 50 vragen beantwoord moeten worden. Men kan ook nog eens de bestaande vragen kritisch bekijken. Vraag 2 en vraag 22 zijn de parkeerplaatjes in een andere volgorde gelegd, maar in feite zijn het dezelfde vragen. Het aantal foute antwoorden mag niet meer dan 10 procent bedragen.

Ruim 30 miljoen Thais hebben een rijbewijs, auto’s en bromfietsen. Elke dag melden zich 4000 kandidaten aan voor een rijbewijs.

Zie hier een pdf met examenvragen: www.thailandblog.nl/verkeersexamen.pdf

5 reacties op “Rijbewijs? Eerst naar een rijschool”

  1. john zegt op

    rijles alvorens examen te doen. beide in handen van gecertificeerde rijkscholen.
    Lijkt een erg zinnig aanpak. Maar om zoiets te organiseren in ruim een jaar lijt nogal ambitieus. Immers, dienen eisen voor leraren te worden opgesteld, leraren te wordern opgeleid etc etc.
    Zou in het westen met goedlopende ambtelijke machines al een hele klus zijn. Lijkt me voor de thais een vrijwel onbegonnen klus.

  2. Michael ayutthaya zegt op

    Als rijinstructeur vind ik dit een erg interessant topic.
    Echter ,wanneer je de doelstelling hebt om het aantal verkeersdoden terug te brengen dan moet je dit toch veel breder aanpakken denk ik. Allereerst moet er een algemeen mentaliteitsverandering komen bij de mensen en daar zal een structurele aanpak voor nodig zijn. Als kaaskop kan ik alleen de situatieverandering in Nederland vergelijken en 20’jaar geleden vielen er bij ons ook elk jaar 1200 verkeersslachtoffers. Er werd ambitieus ingezet op halvering van dat aantal en we spreken nu elk jaar van ong. 500 doden. De auto’s zijn nu natuurlijk een stuk veiliger,de exameneisen zijn verzwaard, maar ook de infrastructuur is inmiddels aangepast:30 km. zones in woonwijken en 60 km. zones op de landwegen en ook de zg blackspots zijn veiliger gemaakt. Maar ook werd er gehandhaafd dmv alcoholcontrole. Ik denk dat hier grote winst te behalen valt in Thailand en dat is natuurlijk een zeer grote en kostbare operatie om die infrastructuur aan te passen en veiliger te maken. Ook moeten politieagenten niet meer de andere kant opkijken als er iemand met dezelfde achternaam als zijn buurman gepakt word met drank achter het stuur.
    Indien de koning zich zou uitspreken voor een dergelijke aanpak zal deze verandering zeker kans van slagen hebben. Ik hoop het van harte.
    X X X.

  3. Facttester zegt op

    Ik vond het buitengewoon leerzaam om de examenvragen in de link te beantwoorden! Zo nam ik nu vrijwel voor het eerst kennis van de Thaise verkeersregels. Toch maakte ik gelukkig slechts 2 foutjes…
    Dank aan Lodewijk.

  4. tonymarony zegt op

    Ja dat is wel makkelijk alle vetgedrukte antwoorden in vullen en klaar is kees maar waar zijn alle verbod en gebodsborden moeten die niet geleerd worden dit kan een kind invullen weer een examen voor de makkelijkste onder ons want wat moet ik met een thai die mij rijles geeft en hem niet kan verstaan of begrijp en die zelf de regels niet kan dit word weer een flop .

  5. Sjaak S zegt op

    Zou het mogelijk zijn? Ik ben altijd al van mening dat de meesten hier slecht rijden, omdat ze gewoonweg niet weten wat ze wel of niet kunnen doen en doen maar…. daarbij wil ik nog niet eens aan het gebrek aan kennis van verkeersregels denken.
    Eenvoudige dingen zoals de omgang met de auto, het te langzame invoegen in het verkeer, het te langzame optrekken, de te grote bochten bij het maken van een afslag…het kijken in de spiegels, anders dan alleen maar voor je eigen ijdelheid.
    Heel veel technische manieren van rijden, die je alleen kunt leren bij een voldoende aantal rijlessen… misschien helpen rijlessen hierbij… als het ook een voldoende aantal lessen is en je pas op rij examen kunt gaan, wanneer je het ook echt onder de knie hebt….


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website