Thai Airways International (THAI) kan aanstaande donderdag getroffen worden door een staking van het grondpersoneel. Via sociale media hebben medewerkers opgeroepen tot een staking omdat THAI zou gaan snijden in de salarissen.

De aangekondigde salarisverlaging geldt alleen voor de negen topmannen van de luchtvaartmaatschappij, die hebben vrijwillig 10% salaris afgestaan. Het middenkader en lager personeel blijft buiten schot. Toch is het personeel ontevreden omdat diverse voorzieningen voor het lager personeel al sinds de reorganisatie van 2011 verslechterd zijn.

Het gaat al een aantal jaren slecht met Thai Airways International (THAI), in de eerste negen maande van dit jaar werd er een verlies geleden van 18,1 miljard baht.

De HRM adjunct-directeur Kanok Thongphueak denkt dat het grondpersoneel in verwarring gebracht door de aankondiging dat THAI-coöperaties donderdag vergaderen over coöperatie leden die hun schulden niet aflossen. Volgens een THAI-bron zal op het salaris van zevenhonderd medewerkers die garant stonden, geld moeten worden ingehouden. Maar dat is een andere kwestie, er is geen sprake van een salariskorting voor al het lager personeel, zoals de geruchten vermelden.

Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/8nHe6v

4 reacties op “Donderdag mogelijke staking grondpersoneel Thai Airways International (THAI)”

  1. laksi zegt op

    Gewoon gaan staken, des te eerder stopt alles en kan iedereen aan de slag bij Air Asia.

  2. peter zegt op

    Het uiteidelijke resultaat zal niet lang op zich laten wachten denk ik.
    Maar ze willen het niet begrijpen dat het afgelopen is met de riante regelingen.
    Mijn dochter werkt bij Aero Logic (dochter lufthansa) als piloot op een 777 cargo en zegt, ik wil het ook echt wel voor minder doen.
    En dat gaat ook gebeuren in de toekomst.
    Dat besef moet nog tot velen doordringen ook bij KLM
    En air asia blijft maar steeds groeien rara hoe kan dat.

  3. nico zegt op

    Peter heel gewoon,

    Alles in de Wereld draai om geld, dus kijkt iedereen naar de prijs en neemt het goedkoopste vliegtuig.

    Het business model van Air Asia is; nieuwe vliegtuigen (maximaal 6 jaar oud) dus minimale onderhoudskosten en een ZEER laag salaris voor het personeel. Regelmatig veschijnen er berichten over het verschil van salaris voor piloten van Air Asia en Thai Air.

    Thai Air kan dit nooit winnen. Lokale vluchten ziijn al opgeheven en overgedragen aan Smile en Nokair, beide (100% Thai Air) maken ook een behoorlijk verlies. Nok Air probeert nu ook met nieuwe vliegtuigen de onderhoudskosten omlaag te brengen, maar ja, wat blijft is het verschil in salaris tussen Air Asia en de rest.

    En tot overmaat, gaat Air Asia ook nog internationaal vliegen met maar liefst 55 nieuwe Airbus A330NEO
    Een nieuw zeer zuinig vliegtuig (te vergelijken met de Dreamliner) Air Asia kennende, gaat de prijs nog verder omlaag. Dit zal voor de Thai Air groep wel eens de doodsteek kunnen zijn, gelijk als Malaysia Airlines.

    De luchtvaart Wereld is veranderd, alleen wisten de traditionele airliners dit veel te laat, ook de KLM, het management wilde het gewoon niet geloven, tot het water tot op de hooste verdieping van die airliners is gestegen.

    Tja, nu is het gewoon te laat. Er is nog één weg te bewandelen en dat is dezelfde, als Air Lingus, American Airlines en Malasyia Airlines. Technische failliet en opnieuw beginnen. Kijk naar het financieel resultaat van de eerste twee. (Malasyia Airlines zit nog in de ombouw fase) American maakte in de eerste negen maanden van dit jaar, meer dan 4 miljard USD netto winst!!!!!!

    Het is niet anders.

    • Dennis zegt op

      Het feit dat u Thai Airways (en niet Thai airlines als we het toch over feiten hebben) al als een normale airline beschout geeft al aan dat u niet goed begrijpt wat er in de luchtvaartsector aan de hand is. De “normale” airlines zijn namelijk aan hun laatste vluchten bezig als ze niet heel erg snel tot het besef komen dat de wereld om hun heen verandert en al verandert is!

      Air Asia bestaat over 5 jaar nog. Thai Airways? Ik durf het niet te zeggen. Idem dito KLM en Air France; bestaan ze over 5 jaar nog? Ik twijfel, maar dat Ryanair over 5 jaar nog bestaat durf ik wel te beweren. Piloten bij “oude” airlines verdienen gewoon te veel. De bazen van Air France/ KLM willen daar graag van af, maar het personeen (en vakbonden) zijn mordicus tegen. Lufthansa valt van de ene staking in de andere, maar blijkbaar hebben piloten en cabinepersoneel niet door dat het hun maatschappij direct geld kost en op termijn hen ook.

      Bovenstaande mag u wellicht niet welgevallig in de oren klinken, maar het is wel realiteit!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website