(Foto: Thailandblog)

Het zal niemand ontgaan zijn, dat het in deze Covid crisis “alle hens aan dek” is op alle ambassades en consulaten van Nederland, waar ook ter wereld. Ik was benieuwd naar het reilen en zeilen op de Nederlandse ambassade in Bangkok, ik wilde zelfs wel een dagje meelopen om een indruk te krijgen van hoe de ambassadeur en zijn staf deze ongekende uitdaging ter hand nemen. Dat meelopen ging uiteraard niet, al was het alleen al omdat ik niet naar Bangkok kan en mag reizen, maar mij werd aangeraden een aantal vragen te stellen, die men zou beantwoorden.

Welnu, men ging veel verder dan ik had durven hopen en stuurden mij de volgende uiteenzetting:


De wereldwijde COVID crisis treft ook Thailand en Nederland, en de autoriteiten in die landen nemen niet eerder vertoonde maatregelen om de verspreiding te beperken of te vertragen.

Ook voor de Nederlandse ambassade in Bangkok betekent dat alle hens aan dek. “Hoewel de gangen op de ambassade leeg zijn, en er slechts een handje vol mensen aanwezig is, werkt de ambassade op volle toeren”, zegt ambassadeur Kees Rade. De ambassade werkt momenteel in crisis-modus, wat betekent dat “op en af” in shifts op de ambassade en thuis wordt gewerkt. Met speciale computers van BZ kan veilig en goed vanuit huis worden gewerkt en staan we in contact met elkaar, met het Ministerie in Den Haag en de met autoriteiten hier in Bangkok. Het werken in shifts is om de continuïteit te waarborgen, ook indien onverhoopt een collega zou worden besmet. De medewerkers die op de ambassade zijn houden zich aan de aanbevelingen van het RIVM: afstand houden en handen wassen.

De werkzaamheden, zowel op het ministerie in Den Haag als op de ambassade, lopen tijdens het weekend gewoon door: de crisis stopt niet op vrijdagmiddag 5 uur. De contacten met de Azië Directie en de Consulaire directie, die zich met hulp aan Nederlanders bezighoudt, zijn intensief.

De COVID-crisis diende zich in alle hevigheid in de eerste helft van februari aan, toen de “Westerdam” zich meldde met het verzoek in een Thaise haven aan te mogen meren, maar vervolgens moest uitwijken naar Cambodja. Een schip onder Nederlandse vlag met duizenden opvarenden, waaronder een groot aantal Nederlanders. Samen met de Cambodjaanse autoriteiten wordt bezien hoe kan worden geassisteerd, snel en op een veilige wijze, zeker nadat een test uitwijst dat het virus aan boord zou zijn geweest. Sinds dat moment staat de ambassade in het teken van de crisis. Maar wat betekent nu precies?

Gestrande reizigers

Allereerst de zorgen voor Nederlandse reizigers in Thailand, Cambodja en Laos, de landen binnen het ressort. Maar omdat Bangkok een belangrijke hub is in de regio, kunnen Thaise maatregelen groot effect hebben op een veel grotere groep Nederlandse reizigers, van Myanmar tot in Nieuw-Zeeland.

Nadat duidelijk werd dat wereldwijd, ook door de Thaise autoriteiten, vergaande reis beperkende maatregen zouden worden genomen, heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken het advies aan reizigers gegeven om niet-noodzakelijke reizen te heroverwegen. Een reiziger heeft natuurlijk geen vast woon-of verblijfplaats op de bestemming, waardoor bij een noodgedwongen langdurig verblijf zich allerlei extra problemen kunnen voordoen.

Toen Thailand inderdaad maatregelen invoerde die in- en doorreizen nagenoeg onmogelijk zouden maken, dreigden ook Nederlandse reizigers in bijvoorbeeld Cambodja, Myanmar en Laos in de problemen te komen: Bangkok als transit-hub dreigde af te vallen. De Nederlandse ambassade en andere ambassades in Bangkok contacteerden daarom de Thaise autoriteiten, met het verzoek om transit nog even toe te laten. Daarmee werd ingestemd, waardoor tot 31 maart nog honderden Nederlanders via Bangkok naar Europa konden terugreizen.

De reisbeperkingen wereldwijd leiden tot een snelle afname van het aantal reizigers en een terugval van het aantal internationale vluchten. De ambassade staat in nauw contact met de reiswereld, de KLM, Nederlandse ambassades in de regio en het Ministerie van Buitenlandse Zaken om te voorkomen dat Nederlandse reizigers in de knel komen. Bijzondere aandacht daarbij voor Cambodja en Laos, omdat daar naar verwachting de mogelijkheden om weg te komen het eerst opdrogen. De ambassade en de Nederlandse honorair consuls staan in nauw contact met reizigers, en zoeken samen naar wegen om hen op vluchten te krijgen. Verschillende buitenlandse reisorganisaties organiseren extra vluchten, en met succes worden ook Nederlanders geplaatst op de nog vrije stoelen. Maar ook voor in Thailand gestrande reizigers wordt ingezet op een zo snel mogelijke terugkeer, met de reguliere KLM-vluchten die nog steeds (maar in mindere frequentie) worden uitgevoerd, maar bijvoorbeeld ook met de inzet van twee extra Air France/KLM vluchten via Parijs naar Amsterdam.

Sommige reizigers hebben individuele begeleiding of hulp van de consulaire afdeling nodig. Zoals een Nederlands gezin dat met een zeilboot onderweg was vanuit Indonesië naar Krabi. Terug naar Indonesië konden zij niet, maar kunnen zij nog wel de haven van Krabi invaren en mogen zij met alle strenge inreisregels nog wel aan wal gaan? Of Nederlandse reizigers die niet kunnen worden toegelaten tot Thailand, maar die op medische gronden niet verder kunnen vliegen. In goed overleg met de Thaise autoriteiten wordt vaak snel een goede oplossing gevonden. Als dat lukt geeft dat veel voldoening. Veel reizigers sturen vlak voor het vertrek van het vliegtuig nog snel even een berichtje naar de ambassade: het is gelukt!

In de regio woonachtige Nederlanders

In Thailand, Cambodja en Laos woont een grote groep Nederlanders. Ook zij hebben zorgen over de situatie, worden geconfronteerd met beperkende maatregelen. Voor zover bekend zijn er – gelukkig! – geen gevallen van COVID-besmetting in die groep.

De in Thailand woonachtige Nederlanders moeten geïnformeerd worden over zowel de Thaise als Nederlandse maatregelen. Dit is niet altijd eenvoudig, want maatregelen worden in snel tempo afgekondigd, maar gaan in de praktijk niet altijd daadwerkelijk van kracht. Om zo correct en compleet mogelijk te zijn, wordt de Nederlandse gemeenschap via de berichtenservice en Facebook over actuele links van lokale autoriteiten geïnformeerd.

Omdat Nederlanders steeds meer moeite hebben Thailand tijdig te verlaten, en daardoor in problemen dreigen te komen door aflopende visa, wordt door de ambassade begonnen met het afgeven van visumondersteuningsbrieven. Sommige werkzaamheden vallen juist weer weg: door de strengere inreisregels in Nederland kan de ambassade alleen nog bij uitzondering een visum verlenen.

Economische dienstverlening

Voor de economische afdeling van de ambassade is het een vreemde tijd: verschillende bedrijvenmissies en beurzen die in het voorjaar zouden plaatsvinden worden door de crisis geannuleerd. Tot teleurstelling ook van de economische medewerkers, die hun projecten na maandenlange voorbereidingen zien stranden. Zij zitten met een fikse kater, die weliswaar enigszins wordt verzacht door het prikken van een nieuwe datum in het najaar. Maar toch.

Dat de COVID-crisis wereldwijd diepe economische sporen zal trekken is duidelijk. De impact, ook voor de Nederlandse en Thaise economieën, is nu nog niet te overzien, maar veel bedrijven zullen het zwaar krijgen. Het is de taak van de ambassade om Nederlandse bedrijven zo te positioneren dat bij afloop van de crisis een goede uitgangspositie hebben, en de bilaterale handel zich kan herstellen. De crisis biedt overigens ook weer kansen voor de altijd creatieve Nederlandse bedrijven.

Tijdelijke vermindering consulaire dienstverlening ambassade

De wereldwijde ontwikkeling van het nieuwe corona virus (COVID-19) heeft geleid tot tijdelijke vermindering van consulaire dienstverlening. Vooralsnog voor de periode van 18 maart – 6 april 2020. Afhankelijk van de ontwikkelingen kan de periode veranderen. De ambassade blijft uiteraard beschikbaar voor landgenoten in acute nood.

Komende tijd wel business, maar niet as usual

De ambassade blijft komende tijd gewoon bereikbaar voor Nederlanders!

Dat alles anders dan anders is komende periode, blijkt wel uit het feit dat jaarlijkse evenementen, zoals die rondom Koningsdag, geannuleerd zijn. En ook in de anders zo intensief gebruikte oude residentie, waar normaliter inkomende missies en andere gasten worden ontvangen, blijft het voorlopig nog stil. “Ja, ook de koffieochtenden van de NVT op de oude residentie zijn voorlopig uitgesteld”, zegt ambassadeur Rade. “Ontzettend jammer natuurlijk, maar zodra het weer kan, zullen we de NVT weer heel graag hier ontvangen.” Ook de consulaire spreekuren in het land kunnen nu helaas niet worden georganiseerd, maar de hoop is dat die in het najaar alsnog kunnen plaatsvinden. De COVID-crisis maakt dergelijke belangrijke persoonlijke contacten tussen de ambassade en Nederlandse gemeenschap even onmogelijk. “Maar wij blijven in contact met de Nederlanders, ook via Facebook en de website.


Tenslotte

Ik ben blij met dit uitvoerig en indrukwekkend verslag. Ik heb mijn dank reeds betuigd en iedereen op de ambassade alle sterkte en wijsheid toegewenst. Ik weet zeker, dat men ook uw dank door middel van een duimpje zal waarderen. Die steun kunnen ze best gebruiken!

20 reacties op “De Nederlandse ambassade in Bangkok in deze COVID crisistijd”

  1. chris zegt op

    Samengevat in en video:
    https://www.facebook.com/netherlandsembassybangkok/videos/648037219312258/?v=648037219312258

    • Theo Louman zegt op

      Fijn dat er zoveel info wordt gegeven.
      Vandaag echter naar immigrationoffice op Koh Samui geweest en daar te horen gekregen dat ik om mijn toerist non-immigr O single entry-visum te kunnen verlengen telef of per email de ambassade moest contacten om dan per email een brief moest verzoeken en dat het immigr.office dan zelf met copie paspoort en foto, etc de extention voor 30 dagen in orde kan maken. Onze vlucht van 21 apr per EVA is geannul en opnieuw geboekt op 12 mei.
      Kennelijk is er ook een simpele soort ondersteuningsbrief die per email door ambassade zou kunnen worden verzonden???? Heeft iemand dezelfde ervaring?

  2. Dave zegt op

    Juiste telefoonnummer villa is:
    06-5673-9708

  3. HansB zegt op

    Ik heb de door mij aangevraagde documenten snel en correct ontvangen. Communicatie via mail en vooral whatsapp was zeer goed en snel. Mijn complimenten!

    • Theo zegt op

      Klopt het dat je voor extra 30 dagen dus nu €30 (1300 thb) voor de speciale brief en dan nogeens 1900 thb kwijt bent bij het immigrationoffice? Dus totaal 3200 thb ?

  4. theo zegt op

    Het is jammer dat een medium als Facebook door onze overheid wordt ingezet voor de communicatie.
    Er zijn talloze mensen die (terecht) geen Facebook (willen) gebruiken. Het is een commercieel, niet onafhankelijk medium en zou nooit door onze overheid ingeschakeld moeten/mogen worden.

    • Erik zegt op

      Theo, welk medium dan wel? De pers is politiek gekleurd en veel TV zenders ook of die zijn commercieel. Ik vind dat men EN EN dient te doen om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

  5. Bert zegt op

    Mijn persoonlijke complimenten aan het adres van Kees Rade, onze ambassadeur, en zijn team. Chapeau!

  6. Peter zegt op

    Ook mijn complimenten voor de medewerkers van de Nederlandse Ambassade. Ik had mijn visumondersteuningsbrief binnen twee dagen waarmee ik naar immigratie kon om een verlenging aan te vragen. In deze tijd van gekte hebben ze het erg gedaan!

    • Peter zegt op

      Goed gedaan bedoel ik natuurlijk!

  7. Bernold zegt op

    MVV uitreiking
    Ik lees hier dat de ambassade dus nog gewoon op volle toeren draait.
    Maar hoe gaat het als ik voor mijn vrouw een mvv-aanvraag doe, en die wordt toegewezen door de IND.
    Kan mijn vrouw dan nog gewoon een mvv inreisvisum krijgen?

    • Lees dit eens: https://www.nederlandenu.nl/reizen-en-wonen/visa-voor-nederland/qas-voor-visum-lang-verblijf-mvv

  8. Ger-Korat zegt op

    Nou heb ik ook een vraag voor de hardwerkende mensen op de ambassade. Ben zelf woonachtig in Thailand en heb mijn huis en huishouden alsmede familie, 2 jonge kinderen, in Thailand. Sinds begin februari ben ik tijdelijk terug in Nederland voor het uitvoeren van werkzaamheden. Maar nu is het probleem dat er geen inreismogelijkheden meer zijn voor degene welke wel ´permanent´ in Thailand wonen en een verblijfsvergunning voor Thailand bezitten maar niet de Thaise nationaliteit bezitten. Nou is mijn terugkeer pas over 2 maanden gepland maar ik denk dat er meer Nederlanders en andere nationaliteiten in een zelfde soort situatie verkeren en vanwege het corona/virus en de inreisbeperkingen van niet-Thais in Thailand tegen een probleem oplopen.. Dus het gaat niet om een vakantietrip maar terug naar mijn woonland Thailand. Hoop dat de ambassade de juiste weg weet te bewandelen en ons als vergeten groep kan helpen, want ik neem aan dat ik niet de enige Nederlander ben die gestrand is buiten Thailand. En voor de lezers ter info: ik heb geen huis in Nederland alsmede geen inkomen of uitkering in Nederland, ben ook niet met pensioen.

    • Gringo zegt op

      Best een goeie vraag, Ger, maar ik denk niet, dat je in eerste instantie hulp mag verwachten van de Nederlandse ambassade of Buitenlandse Zaken.

      Je wilt terug naar Thailand, dus lijkt het mij, dat je contact zoekt met de Thaise autoriteiten via hun ambassade in Den Haag. Mogelijk, dat er over het probleem, dat jij beschrijft, nog niet is nagedacht. Kom je er daar niet uit, dan kan de Nederlandse ambassade of Buitenlandse Zaken wellicht iets voor je doen.

      Succes ermee!

      • Ger-Korat zegt op

        Beste Gringo, dank je voor het meedenken. Zelf dacht ik dat het beleid in Thailand op regeringsniveau wordt bepaald dus in Bangkok. Men vereist een coronatest en daarbij een verzekering voor niet-Thais en daar kan ik me wel wat bij voorstellen,.maar daar sluiten ze de Thais voor uit en ben ik ‘veilig’ getest word ik onderweg of in het vliegtuig besmet door bijvoorbeeld een Thai (zoals de Thai welke onlangs terugkeerde uit de UK en besmet bleek en in Thailand overleed las ik in het nieuws). Zoals velen reeds weten zijn de testen in Nederland schaars en worden alleen gebruikt voor patiënten bij ziekenhuisopnames en andere urgente gevallen.
        Oplossing kan bijvoorbeeld zijn het beleid in Zuid Korea waarbij een ieder die aankomt te plekke wordt getest op het virus. Kijk dan heb je al een mogelijkheid om mensen de kans te bieden om terug te keren naar hun thuisland, Thailand in dit geval. Thailand heeft daarbij de garantie door het zelf testen en in quarantaine plaatsen dat ze de controle blijven houden en niet in een ver land dat laten uitvoeren en met kans dat de reiziger alsnog voor vertrek of tijdens het reizen een virus op loopt. En wat mij betreft betaal ik gewoon voor de test bij aankomst in Thailand. Dan zijn de vreemdelingen met een verblijfsvergunninghouders cq. niet-Thais blij dat ze terug kunnen keren naar hun familie en huis in Thailand.
        Misschien kan de ambassade ons helpen om dit aan te kaarten bij de Thaise overheid.

    • Rob V. zegt op

      Als je een Thaise verblijfsvergunning hebt (permanent residency) heb je vermoedelijk ook een work permit. Voor PR moet je of investeerder zijn, of bedrijfseigenaar of werknemer (en dat laatste vereist een werkvergunning), tenzij op humanitaire basis PR hebt.. Het handjevol Europeanen met PR zullen meestal toch ook wel de vereiste work permit hebben en dus daarom toegang hebben tot Thailand.

      Voor de categorie ‘Ik woon in de praktijk permanent in Thailand maar officieel ben ik een kort verblijven die keer op keer op keer zijn tijdelijke visum verlengt’ , die vallen tussen wal en schip. Voorlopig geen toegang meer voor mensen met een visum van tijdelijk aard. Je kunt natuurlijk bij de Thaise ambassade aankloppen maar ik ben bang dat ze niets voor je kunnen doen. Dat is natuurlijk zeer spijtig maar dat krijg je als Bangkok rücksichtslos een simpele lijn trekt.

  9. Geert zegt op

    Ik deel de mening van Peter. Ook ik mocht de visum ondersteuningsbrief binnen 2 dagen ontvangen.
    Mijn complimenten en dank voor de snelle service van de NL ambassade in deze vreemde tijden.

  10. frankytravels zegt op

    Omdat mijn 3 maands visum op 8 april zou zijn verlopen en mijn vlucht met FinnAiir op 1 april door mijn reisagent werd vast gesteld, is het voor mij mogelijk gebleken om zelfs op 30 maart met een vlucht naar Helsinki en de daarop volgende vlucht naar Amsterdam te kunnen krijgen. Een onvoorstelbare geste van FinnAir!
    Er blijkt geen enkele sprake te zijn omtrent een “gezondheidsverkaring” om Suvarana binnen te kunnen komen. Ik heb mij niet bij de Nederlandse Ambassade hoeven te melden omdat Finnair als zijnde een uitstekende maatschappij alles voor mij geregeld heeft. Mijn hulde dus voor FinnAir!

    • Cornelis zegt op

      Ik begrijp hier helemaal niets van. Je hebt een visum tot 8 april, een vastgestelde (bevestigde?) vlucht op 1 april, maar je bent al op 30 maart naar Helsinki/Amsterdam gevlogen. Wat is dan die ‘onvoorstelbare geste’?

  11. Rob zegt op

    Buiten de alom geprezen medewerkers in de zorg, inderdaad een groot compliment voor Ambassadeur en Staf van de Nederlandse Ambassade te Bangkok. Er wordt wel eens neerbuigend over “die” ambtenaren gesproken, maar u ziet ze nu in actie 24/7 om ook veel soms eigenwijze Nederlanders die. praktisch zonder geld in Thailand en elders inde regio op avontuur zijn, veilig te repatriëren.

    Dank Kees en zijn team, namens vele Nederlanders in Bangkok.
    Rob


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website