Prijzen van vliegtickets, bijvoorbeeld naar Bangkok zijn soms nogal ondoorzichtig. Bijkomende kosten en standaard aangevinkte opties zorgen ervoor dat de totaalprijs meestal hoger uitvalt dan verwacht. Een ergernis voor veel consumenten.

Volgens Europese wetgeving is prijsmisleiding van vliegtickets niet toegestaan en moeten aanbieders duidelijk zijn over de prijsopbouw.

Toezicht op prijsopbouw vliegtickets

Deze misleiding gaat de komende tijd stevig aangepakt worden. Gisteren heeft de Nederlandse Consumentenautoriteit bekendgemaakt scherper toezicht te houden op de naleving van de regels rondom de prijzen van losse vliegtickets. Deze regels vloeien voort uit de Europese verordening 1008/2008 die nu is opgenomen in de Wet Handhaving Consumentenbescherming, waarmee de Consumentenautoriteit als toezichthouder is aangewezen. Overtreders kunnen een boete van maximaal 76.000 euro per overtreding krijgen opgelegd.

Duidelijkheid over de definitieve prijs

Een vliegticketaanbieder is verplicht om de definitieve prijs bekend maken. Dit is de prijs inclusief passagiers- of luchttarieven, alle belastingen, heffingen en toeslagen. Maar ook vergoedingen die op dat moment onvermijdbaar en voorzienbaar zijn. Dat wil zeggen alle kosten die al bekend zijn en standaard worden doorberekend.

De definitieve prijs moet tevens gespecificeerd worden. Dit betekent dat het voor de consument duidelijk moet zijn waar de definitieve prijs allemaal uit bestaat. De aanbieder van een vliegticket moet het volgende specificeren:

  • de passagiers- of luchttarieven. Dit is de prijs die je betaalt voor het vervoer met het vliegtuig Ook wel de ‘kale prijs’ van het vliegticket genoemd. De prijs die je betaalt zonder alle belastingen en toeslagen;
  • belastingen;
  • luchthavengelden en andere heffingen, toeslagen of vergoedingen. Zoals toeslagen voor beveiliging of brandstof.

Boekingsproces en extra opties

De prijs die je betaalt voor extra’s of opties moeten duidelijk aan het begin van het boekingsproces worden vermeld. Het gaat hier bijvoorbeeld om een annuleringsverzekering, reisverzekering of de optie om “extra” bagage mee te nemen.

Maar ook wanneer je zelf kiest om te betalen met een creditcard en dit extra geld kost. Deze extra opties, waar je tijdens het boeken zelf voor kunt kiezen, mogen niet al standaard aangevinkt staan.

Geen reizigers weigeren

Aanbieders van vliegtickets mogen geen klanten weigeren die vanuit een andere EU-lidstaat een vlucht willen boeken. Een Nederlandse passagier moet dus bij een Engelse of Duitse aanbieder van vliegtickets, dezelfde vlucht voor dezelfde prijs kunnen boeken. Net zo goed als dat een Engelse passagier dat kan doen bij die aanbieder.

Consumentenbescherming

De consument is hiermee beter beschermd doordat aanbieders van vliegtickets transparanter moeten zijn over de kosten. Om consumenten te informeren over hun rechten heeft de Consumentenautoriteit extra informatie geplaatst op de website ConsuWijzer.

Ter voorbereiding op deze nieuwe taak heeft de Consumentenautoriteit een inventarisatie gedaan naar de problemen die er spelen. Hieruit kwam het beeld naar voren dat de regels nog niet voldoende worden nageleefd. De meest voorkomende problemen waren de vooraf aangevinkte opties en onvoldoende specificatie van de prijs.

De Consumentenautoriteit roept consumenten op hun klachten over dit onderwerp te melden bij ConsuWijzer. Hiermee krijgt de toezichthouder een nog duidelijker beeld waar de grootste problemen zitten en kan ze haar toezicht daarop richten. Hierbij werkt zij in Europees verband nauw samen met andere toezichthouders.

Meer informatie op: Consuwijzer.nl

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website