Voor bijna 400 Thai was dit jaar, triest genoeg, het laatste Songkranfeest die ze meemaakten. De cijfers van zondag zijn nog niet verwerkt maar desondanks kunnen we de conclusie trekken dat de ‘seven dangerous days’ nog dodelijker waren dan vorig jaar.

Tot nu toe kwamen 397 personen in het verkeer om het leven, 29,74 procent meer dan een jaar geleden. Bij 3.104 ongelukken raakten 3.271 personen gewond.

De belangrijkste oorzaken zijn alcoholgebruik en te snel rijden. De meeste ongelukken gebeurden op hoofdwegen tussen 16.00 en 20.00 uur. Vooral motorfietsers waren betrokken bij ongelukken evenals pickup trucks.

De politie heeft 110.909 personen gearresteerd, 5.772 voertuigen (4.353 motorbikes en 1.419 auto’s) van de weg afgehaald en 16.346 rijbewijzen ingenomen.

Bron: website Bangkok Post

9 reacties op “Balans na zes dagen Songkran vakantie: 397 verkeersdoden, 3.271 gewonden”

  1. Andre zegt op

    We hebben weer een nieuw record, maar vergeleken bij het dagelijks leven is het eigenlijk gelijk gebleven, normaal vallen er ook per dag 50 doden per dag in het verkeer, 7×50 is ook 350 met al deze drukte is het 20% meer dan normaal, helaas.

  2. Victor Kwakman zegt op

    Het lijkt mij sterk dat alle dodelijke slachtoffers zijn gevallen NA Songkran. Desalniettemin zeer betreurenswaardig dat er nog zo weinig normbesef is qua alcohol en verkeer.

  3. Eric zegt op

    En dat zijn dan alleen nog maar de doden die direct bij het ongeval zijn omgekomen.
    De sterfgevallen na aankomst in het ziekenhuis staan hier niet bij. Het echte dodental zal dan ook een stuk hoger uitvallen.

    Niet alle doden zijn Sonkran gerelateerd – behalve dat ze vallen in deze periode – Thailand kent nu eenmaal een hoog aantal onegvallen met fatale afloop. Er is geen bereidheid tot het aanpassen van het gedrag. Kinderen vanaf 12 jaar zitten als bestuurder zonder en zonder helm op een motorbike.

    Afgelopen zaterdag heeft zo het 14 jarige neefje van mijn vrouw een fatale aanrijding met een achteruit rijdende auto niet overleefd. Heeft niks met Sonkran te maken, maar staat waarschijnlijk wel als één van de 397 doden te boek.

    En typisch Thailand. De doodsoorzaak is de schuld van iedereen (de regering, de bestuurder van de auto, het nichtje dat aan het neeftje heeft gevraagd om even boodschappen te gaan doen, etc) behalve van de opvoeders, ouders en weet ik veel wie die deze jongen jarenlang toestemming hebben gegeven om tegen alle regels in en zonder bescherming dit voertuig te besturen. TiT.!

  4. ton zegt op

    Het is zeer triest maar elk jaar weer dweilen met de kraan open. Helaas voor al die mensen

  5. Guy zegt op

    Net of ze dood WILLEN … eergisteravond rijden we op de 2040, richting Mahasarakham. Baan is enkel verlicht bij kruispunten. De zoon van mijn vrouw rijdt ong. 75/u. Uit het niets worden we voorbijgestoken door 2 (twee) pickups, de eerste achterin volgeladen met boys&girls met bierflessen i/d hand, evenals een tank met water (waarvan we een portie naar onze auto kregen); de tweede had “muziek”-boxen achter i n de bak, die niet zouden misstaan op de wei van Werchter en die oorverdovende decibels produceerden. Beide auto’s reden ZONDER voor- en achterverlichting ! Tja … happy Songkran dan maar …

  6. PietJan zegt op

    Eind van het jaar als de karavanen weer op pad gaan zien we hetzelfde patroon. Als reden van de stijging van het ongelukkengetal werd van overheidswege gemeld dat er zoveel meer mensen en voertuigen aan het verkeer deelnemen. Misschien dat impliciet voor Thailand hierin de oplossing schuilt. Leg tijdens Sonkran en Oud/Nieuw alle particuliere verkeer stil, en laat enkel treinen en bussen rijden. Gerbied vervolgens eenieder zich gedurende die feestdagen zich enkel te voet te verplaatsen.

  7. Petervz zegt op

    Volgens statistieken van WHO was in 2013aantal verkeersdoden in Thailand in 24237. Dat is ongeveer 66,4 doden per dag ofwel over 6 dagen 398 doden. De 6 genoemde Songkrandagen in 2016 zit dus precies op het gemiddelde.

  8. Jacques zegt op

    De Thai is consequent en volhardend in zijn gebreken en tekortkomingen. Elkaar doodrijden lijkt soms wel een sport. Mai pen arai mensen, ik kan er niet meer van maken. Kinderen op motorbikes, dus zonder rijbewijs en verzekering, geen toezicht van ouders en die zijn vaak geen haar beter. Geen helm, drankmisbruik, agressiviteit (het korte lontje) . Waterverspilling ondanks de droogte. Veel bestuurders die kennelijk haast hebben in het verkeer en daardoor geen voorrang willen geven en het recht in eigen hand nemen. Men doet maar wat en denkt later pas na of in het geheel niet of nooit. Het is een cultuurverandering die nodig is om het veiliger te krijgen en ik zie dit niet gebeuren met zoveel eigenwijze mensen.

  9. janbeute zegt op

    Dat is dan ook de reden dat Janneman gedurende deze dagen ,voldoende profiant in huis heeft ,
    En met geen enkel vervoermiddel van wat van aard dan ook de straat op gaat .
    Normaal is het bike rijden hier al gevaarlijk genoeg , maar met Songkran een tikkeltje erger .
    De politie controle is een lachertje van de eerste klasse .
    Het enige wat ze doen is bij elk politie bureau of politie box , zitten er enkele op een rij onder een tent net als bij de Muppets show .
    Uiteraard dan wel met oranje pillonetjes in het midden van de weg .
    Controles zo als wij die kennen met motor agenten ( scouts ) op vele hoofd en parallel wegen ontbreek compleet .
    Elk jaar wordt er weer zogenaamd wat aan gedaan .
    Maar ook onze heden ten dagen grote leider de Hr. Prayuth , heeft in mijns inziens dit jaar groot gezichtsverlies geleden .
    Want ook onder zijn bewind is op dit punt geen enkele verbetering te zien alleen maar meer doden .
    Aan allen die omgekomen zijn is mijn gedachten , Happy NewYear en RIP .

    Jan Beute .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website