De consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade in Bangkok voert per 1 januari een belangrijke wijziging door inzake de procedure voor het aanvragen van een handtekening legalisatie op een inkomensverklaring (o.a. benodigd voor de Thaise Immigratie en sluiten van een huwelijk in Thailand).

De belangrijkste wijziging is dat ambassadepersoneel het bedrag ingevuld op inkomensverklaring gaat controleren. Dit moet overeenkomen met bedrag van de meegeleverde bewijsstukken. Indien de bedragen niet overeenkomen zal de ambassade de inkomensverklaring niet meer legaliseren. Of het bedrag voldoet aan de inkomenseis controleert de ambassade niet, daar gaat de Thaise immigratiedienst over. Verder kan dit niet meer per post, maar dient de persoon zich te melden bij de Ambassade. Dit ter voorkoming van fraude.

Een inkomensverklaring is van belang voor een visumverlening en bij een voorgenomen huwelijk met een Thaise onderdaan.

Het onderstaande bericht is op de website van de Ambassade geplaatst.

Vanaf 1 januari 2017 verandert de procedure voor de aanvraag van een handtekeninglegalisatie op een inkomensverklaring.

Wat verandert er?

  1. Nieuw formulier; vanaf 1 januari 2017 dient u een nieuw formulier te gebruiken. Dit formulier heet: “eigen verklaring van inkomen” en dit formulier is terug te vinden aan de rechterzijde onder gerelateerde documenten. U print het formulier en vult het in (thailand.nlambassade.org/bijlagen/formulier-eigen-verklaring-van-inkomen-per-1-januari-2017.html).
  2. Bewijsstukken; alle bedragen die u als inkomen opgeeft moet u kunnen bewijzen en dienen verifieerbaar te zijn bij de Nederlandse Belastingdienst. Zie hiervoor de instructie in “bijlage bij eigen verklaring van inkomen” aan de rechterzijde onder gerelateerde documenten (Bijlage eigen verklaring van inkomen per 1 januari 2017.docx).
  3. Toetsing; De ambassade dient aan de hand van de overgelegde bewijsstukken vast te stellen dat het door u op het formulier vermelde totale inkomen klopt. Indien het vermelde inkomen niet aan de hand van bewijsstukken kan worden aangetoond, kan uw handtekening op het formulier niet worden gelegaliseerd.
  4. Persoonlijke verschijning; Voor het legaliseren van uw handtekening moet u in persoon verschijnen aan de consulaire balie bij de ambassade en uw handtekening op het formulier plaatsen ten overstaande van een consulair ambtenaar. Tevens moet u aantonen in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort. Dit betekent dat het per 1 januari 2017 niet meer mogelijk is een aanvraag schriftelijk per post in te dienen. De kosten van een handtekeninglegalisatie bedragen € 26,25 te betalen in kontanten in Thaise Baht tegen de geldende wisselkoers. Voor consulaire tarieven klik hier.

Waarom persoonlijke verschijning?

Bij een handtekeninglegalisatie verklaart de consulaire medewerker dat de handtekening van de ondertekenaar op een document echt is. De handtekening die gelegaliseerd wordt moet in aanwezigheid van de consulaire ambtenaar op het document geplaatst worden. Betrokkene moet zich legitimeren met een geldig Nederlands legitimatiebewijs. Persoonlijke verschijning is een vereiste ter vaststelling van de identiteit en ter voorkoming van fraude.

Voor de aanvraag van een handtekeninglegalisatie dient u een afspraak te maken via het online afsprakensysteem.

Voor welke consulaire zaken kunt u nog wel schriftelijk/ per post een aanvraag indienen?

De hiernavolgende consulaire verklaringen kunnen per post worden aangevraagd:

  • Verklaring van woonplaats.
  • Verklaring van burgerlijke staat.
  • Verklaring van bevestiging nieuw Nederlands paspoort tbv Thaise Immigratie.

» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

72 reacties op “NL ambassade wijzigt procedure handtekening legalisatie inkomensverklaring per 1 januari”

  1. Oosterbroek zegt op

    Ik woon 700 km vanaf Bangkok !! wordt vliegen,hotel taxi etc. Ambassade bedankt.

    • Geertg zegt op

      Je hoeft dit te doen. Alleen moet je dan op n andere manier aanttonen dat je voldoende inkomsten hebt.

      • Cees 1 zegt op

        Leg eens uit hoe dat te doen ? een andere mannier omaan te tonen dat je inkomen voldoende is
        Sommige mensen hebben geen 800.000 om op een Thaise bank te zetten.

        • Cees 1 zegt op

          En het valt niet mee als je in een rolstoel zit en 82 bent. En je alleenstaand bent.

    • Taruud zegt op

      Tja, gisteren nog met een incomestatement van de ambassade een jaarextensie gehaald bij immigration In Udon Thani. Ze vroegen ook of ik een Thaise bankrekening had en daar had ik bewijsstukken van meegenomen. Maar dat was slechts 1/4 deel van het bedrag dat voorgeschreven is bij retirement verlenging. Dat was geen probleem in combinatie met het income statement. Dat zal dus volgend jaar anders moeten. Heel jammer dat het niet gewoon kan per post. De ambassade kan toch gemakkelijk controleren of het jaarinkomen klopt aan de hand van de gegevens van de belastingdienst? Ik zou dat erg op prijs stellen. Anders ga ik toch maar het hele bedrag op een Thaise bankrekening zetten. Ik hoop dat er een wijziging komt in: per post met kopie aangifte van de belastingdienst en controle door de ambassade aan de hand van opgevraagde gegevens bij de belastingdienst.
      Maar ik ga dus zeker niet van uit Udon Thani naar Bangkok reizen of extra hotel boeken bij aankomst.

    • Rob adelmund zegt op

      Ik woon 9 uur met de bus van Bangkok bedankt ambesade de service word niet beter ????

  2. Wim zegt op

    Weer een nieuwe manier om geld te innen.
    We leven toch in het computertijdperk? Waarom dan niet werken met zoiets als DigiD. Scheelt heel veel gereis en kosten.

  3. piet zegt op

    Ging ook wel erg makkelijk , nou ja volgend jaar maar extra werk er voor doen jammer dat wel

  4. Gerard zegt op

    De goede moeten weer lijden onder de slechte 🙂

  5. Hans zegt op

    Vind het logisch, dat er voortaan gecontroleerd wordt of het inkomen, dat je opgeeft klopt. Maar wat betreft het legaliseren van de handtekening snap ik niks. Op je jaaropgaven staan alle relevante gegevens, zoals bedragen en burgerservicenummer. In je paspoort (kopieën) staat het burgerservicenummer en je handtekening. Wat is nu het probleem om dit schriftelijk te doen?
    Tevens kan iemand me vertellen hoelang een inkomensverklaring geldig is. (m.a.w. hoe oud mag het formulier zijn, bij de aanvraag van de visumverlenging bij de immigratie)

    Groetjes Hans

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Een “Income Statement” (affidavit) mag meestal niet ouder dan 6 maanden zijn.

      Het is echter veiliger om dit even na te vragen in je lokaal immigratiekantoor, want ik lees wel eens dat sommige immigratiekantoren maar maximum 3 maanden aanvaarden en soms zelfs maar 30 dagen.

  6. ton zegt op

    Naar Bangkok gaan doe ik voor dit bewijs al meer dan tien jaar. Inderdaad, vliegticket, hotel, etc. Ik ben er nu gelukkig in geslaagd om alle dingen die ik daar moet doen “bij elkaar te laten komen” zodat ik maar een keer per jaar hoef te gaan: 2 x levensbewijs, 1 maal inkomensverklaring en af en toe een woonplaatsverklaring. Samen met de leges is het gauw: 8,000 tot 10.000 Th Bht.

  7. ton zegt op

    Je maandinkomen direct op een Thaise bankrekening overmaken is een idee wat niet altijd opgaat. Je moet er dan bovendien voor zorgen dat er het door de Thaise immigratie dienst voorgeschreven bedrag ook inderdaad opstaat als je gaat verlengen. Je nemen geen genoegen met een mededeling: “en dat komt er dus elke maand op” Alleen het voorgeschreven bedrag op je Thaise abnkrekening ontslaat je van de verplichting om naar Bangkok te reizen..

  8. Arie Stokkel zegt op

    Vroeger kwam er een medewerker naar Chiang Mai 4 of 6 x per jaar. Om dat kostendekkend te maken kan er per persoon 1000 Thb worden gevraagd. Daar verdient de ambassade aan en het scheeld de reiskosten min 1000Thb is toch al gauw 1500 Thb voordeliger.

    • Harrybr zegt op

      Dus… steek voldoende koppen bij elkaar en stel het de ambassade voor.

      Bijv: eerste maandag van het kwartaal, 100 personen x 1000 THB is toch wel een dagtripje vanuit Bangkok waard…

  9. martin zegt op

    Voorheen was het brutoinkomen en nu praat men over netto inkomen.
    Dit betekend voor veel mensen einde oefening Thailand.
    Je moet het echt van de Nederlandse staat hebben.
    Je bankrekeningen worden ook al opgeheven als je buiten Europa woont.
    Gaat goed zo.
    Dank je wel Nederland

    • Cornelis zegt op

      Je begrijpt niet dat de ‘Nederlandse staat’ niet gaat over het al dan niet voldoen aan de inkomsten-eis van Thailand. En ook niet over het evt. opheffen van een bankrekening?

    • edard zegt op

      Als je niet aan de eis kan voldoen gewoon weer in nederland gaan wonen
      Goede sociale voorzieningen en recht op heffingskortingen en medische verzekeringen
      Kost de nederlandse staat weer extra geld
      Dan af en toe weer thailand bezoeken en andere goedkopere landen

    • edard zegt op

      gewoon over vliegen naar vietnam of cambodja
      Daar wordt je met open armen ontvangen
      Geen gezeik van inkomen dit en dat en nog goedkoper leven ook nog

  10. Herbert zegt op

    Is dit weer een regeling van een overijverige ambtenaar of van de Thaise regering daar indien het bedrag van 800.000 Bath op een Thaise bankrekening of tewel een maandinkomen van 1800 euro voor het merendeel van de expats niet haalbaar is.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Het is al eens aangehaald in eerdere artikels.
      Er bestaat ook nog de combinaties bankbedrag/inkomen om als “Retired” aan het bedrag van 800 000 Baht te voldoen. Voor dat inkomstenverklaring moet je wel nu naar Bangkok natuurlijk.

  11. Hans Boersma zegt op

    Beste mensen,
    Op zich een logische stap maar niet altijd even praktisch voor de mensen die wat verder wegwonen.
    Voor hen in regio Pattaya is er nog de mogelijkheid via de Oostenrijkse consul een verklaring te verkrijgen maar wellicht zullen ook daar de eisen ooit worden verscherpt.
    Graag nog even een opfrisser voor mij, wat is de eis van de immigratiekantoren voor de geldigheidsduur voor de verklaring, 30 dagen of 3 maanden.
    Ik lees hier verschillende berichten over.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Een “Income Statement” (affidavit) mag meestal niet ouder dan 6 maanden zijn.

      Het is echter veiliger om dit even na te vragen in je lokaal immigratiekantoor, want ik lees wel eens dat sommige immigratiekantoren maar maximum 3 maanden aanvaarden en soms zelfs maar 30 dagen.

  12. John Castricum zegt op

    Vroeger stuurde ik ook mijn jaaropgave van het SVB en APB mee ter controle. Nu moet ik vanuit Chiang Mai naar Bangkok. Ik ben best bereid om 1000 baht extra te betalen.

  13. Maarten Vasbinder zegt op

    Kan de ambassade misschien met uitleg komen?
    Wat als het inkomen niet uit Nederland komt?
    Zoals gewoonlijk weer eens een zeer ondoordachte maatregel.
    Wanneer dringt het eens door dat de ambassade een dienstverlenend bedrijf is, dat betaald wordt door hen aan wie de diensten worden verleend.

  14. Maarten Vasbinder zegt op

    Vervolg.
    Het zou me niets verbazen als deze eis van de belastingdienst komt.
    Nederland wil van alle Nederlanders immers precies weten, hoeveel ze verdienen.

    • RobN zegt op

      Hi Maarten,

      moet je eens gaan kijken op http://www.mijnoverheid.nl (heb je wel een DigId nodig). Sta je versteld wat Overheid al van je weet.

      • Maarten Vasbinder zegt op

        Daarom mijn vraag, van wie deze regeling komt. dat ze bewijs van komen willen, prima, maar dat de NL belastingdienst dat moet kunnen verifiëren is in sommige gevallen absurd en zal Kafkaiaanse toestanden gaan opleveren. Mijn inkomen komt uit AOW en bedrijfsinkomen uit Spanje, dat daar niet meer is belast, omdat ik daar niet meer ingeschreven kan zijn vanwege de 160 dagen clausule. Dat kan de NL belasting dienst dus nooit verifiëren.
        De ambassade heeft zich, naar het lijkt, hiervan op zeer gemakzuchtige wijze van afgemaakt, waarbij volledig voorbij gegaan wordt aan wetgeving en verdragen. Of de handtekeningen gelegaliseerd moeten worden, is de vraag.
        De “Convention de la Haye 1961” zegt hier meer over.

  15. nico zegt op

    Tja,

    Heb hierbij wel enkel vragen:

    1/ Is dit een idee van een overijverige ambtenaar? of een vraag van de Thaise regering?
    2/ Alle bankzaken gaan digitaal en nu zal je dus papieren afschriften moeten uitprinten of kan je ook een laptop meenemen? Ik heb wel 7 ordners nodig om alle afschriften te printen.
    3/ Omdat je nu persoonlijk MOET verschijnen, zijn dan de reis en verblijf kosten, voor rekening van de ambassade?
    4/ Als de ambassade vindt dat de “papieren” niet voldoende zijn, wordt je dan terug gestuurd om aanvullende papieren te halen?
    5/ Hoeveel ambtenaren die Nederlands spreken, denkt de ambassade extra te gaan inzetten om deze zaken te controleren.
    6/ Kan je dezelfde dag een positief antwoord verwachten?
    7 Blijven de kosten hetzelfde 980 Bhat?
    8/ 800.000 Bhat (ruim € 1.800,= per maand) is het minimale bedrag wat immigratie vraagt. Als je meer verdient moet je dat dan ook opgeven? of kan je stoppen bij het aantonen bij die 800.000 Bhat.

    In afwachting van de antwoorden, verblijf ik met heel veel interessen.
    Nico nu vanuit Laksi.

  16. willem zegt op

    Niet zo moeilijk doen. 800.000 baht op een thaise bankrekeninng zetten en je bent overal vanaf. Net afgelopen week weer gedaan. De 800.000 baht daarna op een ‘fixed account’ laten zetten, waardoor je gedurende 8 maanden ook nog wat rente beurt. Na deze 8 maanden het geld overboeken op een gewoon ‘save-account’, want het bedrag moet minimaal 3 maanden vrij opneembaar zijn.
    Je hoeft niet naar Bangkok om een handtekening voor 1300 baht te laten zetten; een brief van de bank voldoet. De bank vraagt 100 of 200 baht voor zo’n brief. Gemakkelijker kunnen we het niet maken…

    • Chander zegt op

      Beste Willem,

      Afgelopen week is nog steeds het jaar 2016.
      De nieuwe maatregel gaat pas op 1 januari 2017 in.

    • fons zegt op

      ja willem jij heb die 800000 baht dan kun je makkelijk praten maar veel nederlanders leven hier van hun pencioen en met een lage koers redden ze het niet .

      • ruud zegt op

        Daar zit waarschijnlijk ook het probleem.
        Mensen met alleen AOW, of met een klein pensioen, kunnen nooit aan de inkomens eisen van de Thaise immigratie voldoen.
        Als ze hier dus toch zijn, is er waarschijnlijk iets mis met het opgegeven inkomen.

        Als iemand mij vraagt, om iets met een handtekening te bevestigen, wil ik ook wel graag kunnen controleren, dat, wat ik moet bevestigen, klopt.
        Dat geldt ook voor een ambassade.
        En mogelijk heeft de Thaise overheid hier ook wel een hand in.
        Mogelijk hebben die de ambassades wel gevraagd beter te controleren en niet klakkeloos een handtekening te zeten.

        Ja dit kan heel zuur uitpakken voor een aantal mensen.

    • RobN zegt op

      Hi Willem,

      ik dacht dat die 800.000 minimaal 3 maanden v.t.v. overgemaakt diende te worden vanaf een buitenlandse rekening. Wat jij voorstelt is rouleren van het bedrag. Dan is herkomst niet meer te achterhalen, toch? Neemt de Immigratie genoegen met de brief van de bank? Je moet toch ook bankboekje laten zien met een mutatie? Dan ziet Immigratie ook dat bedrag van een andere Thaise rekening komt.

      • harry zegt op

        ik heb altijd een thaaise spaarrekening van 800.000 baht en die raak ik nooit aan en die laat ik immi zien en zijn altijd meteen blij zonder commentaar. een keer hebben ze gevraagd waarom ik dat deed. ik zei dat is mijn health insurance dat als ik naar het ziekenhuis moet ik meteen geld ter beschikking heb…. waren ze heel blij mee.

        Dat de ambassade moet controleren is toch logisch? anders kan iedereen zelfs zonder inkomen hier wonen? zoala het voorheen ging met formulieren is zeer oncorrect en heeft thailand tevergeefs de nederlandse ambassade vertrouwd! Zo gaat het voor alle nederlanders de verkeerde kant op als zelfs de ambassade zo dom doet! waarschijnlijk nu de thaaise regering erachter is gekomen dat nederland zo klakkeloos met formulieren omgaat zal men strengere maatregelen moeten nemen voor ALLE nederlanders in Thailand!

    • lung addie zegt op

      Beste Willem, deze informatie klopt niet helemaal. Ook een “fixed” account wordt bij immigratie aanvaard. Zelfs een “fixed” account met een langere looptijd dan één jaar. Ik gebruik zo een rekening reeds jaren bij de immigratie. Op een fixed account is het geld wat er op staat ook “vrij” opneembaar. Het enige verschil is dat je de hogere rente, welke je op dit soort rekening krijgt, verliest bij een opname van het bedrag voor de einddatum… Je kan met een fixed account enkel geen gewone opnames via ATM of andere verrichtingen uitvoeren, tenzij overschrijven naar een “eigen saving” account bij dezelfde bankinstelling.
      Wat wel kan gebeuren is dat bij immigratie gevraagd wordt waar je dan wel van leeft. In dit geval toon je gewoon je savingaccount waar de normale dagelijkse verrichtingen zienbaar zijn. Ze hebben dit RECHT dat te vragen en dit levert geen enkel probleem op. Stoere taal als: dit zijn hun zajen niet laat men best achterwege want dit leidt tot niets.

      • erik zegt op

        Lung Addie, niet iedere immigration aanvaardt een fixed deposit; ‘mijn’ immigration alleen een savingsaccount die dadelijk opvraagbaar is. Het is in dit land lang niet overal uniform.

        • Ger zegt op

          Zelf zet ik het bij dezelfde bank 6 en 3 maanden op een fixed account (i.v.m de duur van de fixed perioden ), dus totaal 9 maanden. De overige 3 maanden staat het op de gewone rekening. Dit om aan te tonen dat het altijd beschikbaar is, en ik krijg 9 maanden per jaar een hogere rente.

  17. Wim van Beveren zegt op

    Waarom zouden we het makkelijk maken. Beide landen Nederland en Thailand lijken er op uit te zijn om het leven van da farang moeilijker te maken.
    Hoop dat Vietnam snel een verdrags land kan worden, dan ben ik weg.

  18. HansNL zegt op

    Vraag me toch af hoe iemand die ziek is of slecht ter been, de reis naar Bangkok en retour kan maken.
    Is daar een oplossing voor bedacht, of is er over nagedacht?

    En hoe zit het met diegenen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben maar wel een uitkering of pensioen uit Nederland hebben?

    Hoe zit het met diegenen die gehuwd zijn met een Thai(se), beiden een uitkering hebben (pensioen, AOW,ed), en moeten voldoen aan het gezinsinkomen, een van de twee heeft wellicht geen Nederlands paspoort?

    Ik kan me best indenken dat bewijs van inkomen geleverd moet worden, en met enige flexibiliteit van geest kan ik ook het persoonlijk optreden in de Ambassade goeddunken.

    Maar persoonlijk denk ik wel dat e.e.a. niet helemaal 100% doordacht is.

    En wat te denken van wat een paar mensen elders in Thailand te horen kregen bij de Immigratie?
    Uw inkomensverklaring moet bij het MFA in Chaeng Wattana afgestempeld worden.
    En dat a raison van 1600 baht spoedafhandeling ( 4-5 uur wachttijd)
    De normale afhandeling kost 400 baht maar duurt wel 3-4 dagen.
    Moet de verklaring ook nog vertaald worden komt er 200 baht bij.
    Als dat ook nog gemeengoed gaat worden weet ik echt niet meer wat zo’n inkomensverklaring wel moet gaan kosten in moeite, tijd en geld.

  19. Petervz zegt op

    Dit is inderdaad ambtelijk moeilijk doen. Zo’n inkomsten verklaring wordt geeist door de Thaise autoriteiten, en het lijkt me voor Nederland totaal niet van belang of deze juist is.

    Daarbij zal niet iedereen inkomsten uit Nederland hebben, of inkomsten die bekend zijn bij de Nederlandse fiscus. Die eis is dus onredelijk.

    Ook de eis om voor alles en nog wat in persoon te moeten verschijnen is niet meer van deze tijd. Zelf woon ik hier al 36 jaar, ben buitenlands belastingplichtig in Nederland, maar hoef nergens in persoon te verschijnen. Alles kan (secuur) online tegenwoordig. Dat de ambassade daar nog niet klaar voor is, is geen reden om het de burger moeilijk te maken.

    Ik adviseer deze kwestie als groep aan te kaarten bij de ambassadeur, en eventueel bezwaar te maken bij het ministerie in den Haag.

  20. Johan zegt op

    Als het door de ambassade is bedacht lijkt het me ondoordacht. Duidelijk staat op het bestaande formulier dat de NL ambassade geen verantwoordelijkheid draagt voor de juistheid van het bedrag. Wat is dan het probleem? De meeste Nederlanders die in Thailand verblijven zijn op leeftijd. Dan is een verre reis maken geen pretje. Buiten de te maken kosten. Komt het van Thaise zijde dan is het een begrijpelijke beslissing.

    • Petervz zegt op

      De thaise autoriteiten zullen zoiets niet eisen van een ambassade. En het is geen taak van de ambassade om documenten die door de thaise immigratie worden gevraagd, op juistheid te beoordelen. Het betreft slechts een handtekening legalisatie, en dat zegt nooit iets over de inhoud.

      • nico zegt op

        Ik denk dat je helemaal gelijk heb, het betreft een handtekening legalisatie en dat heeft niets met de inhoud te maken.

        Groetjes Nico

        • ruud zegt op

          Dat neemt op zich niet weg, dat een ambassade meewerkt aan fraude, als ze een frauduleus document legaliseren.
          Mogelijk voelt de nieuwe ambassadeur daar weinig voor.

  21. erik zegt op

    Ik ken iemand die vijf inkomens heeft uit vier landen; die zijn allemaal echt maar slechts twee zijn verifieerbaar door de NL belastingdienst. Beetje ondoordacht, deze eis van de ambassade, dat een ander pensioen door de NL fiscus controleerbaar moet zijn. Dus naar de acht/vier ton in de bank, het kan niet anders. Spaart een reis naar BKK en in geval ook kosten van Chaeng Wattana.

  22. ton zegt op

    @ Erik: Ik begrijp niet wat U wil zeggen. Er is een eis van Thailand om aan te tonen dat er een “voldoende” inkomen bestaat. De Thaise immigratie “neemt genoegen” met een verklaring dat dat inkomen bestaat ondertekend (rattificatie van handtekening) door de Nederlandse Ambassade. Als iemand een (pensioen) inkomen heeft van een ander land dan Nederland moet ie die verklaring natuurlijk halen bij de ambassade van dat land (ook al is ie Nederlander)

  23. Oosterbroek zegt op

    Ik lees regelmatig dat de Ambassade moet bezuinigen!extra personeel om iedereen te controleren bij de Ned. belasting dienst daar schijnt dus wel geld voor te zijn.Ik begrijp hier niets van.

  24. johan2 zegt op

    Is het niet zo dat dat garantiebedrag van 800.000 baht bij verlenging van een gepensioneerden visum 3 maanden op een Thaise rekening moet staan?
    En: brengt de Nederlandse ambassade dan niet (ongewenst) mensen in de problemen die dit alternatief voor de inkomsten verklaring niet meer op tijd kunnen regelen omdat ze bijvoorbeeld in januari hun visum moeten verlengen? De ambassade had dit dan eerder moet aankondigen of moet de datum van ingang alsnog verschuiven.

    • edard zegt op

      gewoon telefoon.nr. belastingdienst opgeven
      0800-0543 en nog gratis ook

      • Peter V. zegt op

        Is dat nummer in THB?
        Ruim 8 miljoen lijkt me genoeg 🙂

  25. Ger zegt op

    Heel veel reacties en mogen de reageerders hopen op een reactie van de Nederlandse Ambassade ? Neem aan dat het blog door hen wordt gelezen.

    Zelf heb ik geen problemen , maar ik kan me voorstellen dat degene die van ver naar Bangkok moeten reizen extra kosten maken. En daarnaast de ouderen die slecht ter been zijn of anderszins niet in staat zijn vanwege hun gezondheid, lichamelijk of geestelijk, worden die geholpen met de nieuwe vereisten door in persoon te verschijnen i.p.v. per post ? Deze laatste groep dient dan eventueel met begeleiding naar Bangkok te komen. En dan dienen deze een extra beroep te doen op hulpverleners, familie, vrienden met bijbehorende extra kosten.
    Werd reeds geopperd dat iemand van de ambassade misschien naar een plaats zou kunnen maar dat lijkt me ook niet te doen, er zijn veel streken in Thailand en veel plaatsen en alles niet echt dicht bij elkaar.

    • Khun Peter zegt op

      Ja, op de ambassade wordt Thailandblog gelezen, maar reageren op het blog kan in principe niet. Neemt niet weg dat men zelf contact kan opnemen met de ambassade.

  26. erik zegt op

    Heeft de ambassade hier de kans gemist het formulier gelijk ook in het Thais te zetten?

    Ik vraag dat want er is tenminste EEN Immigration-office dat het in het Thais vertaald wil zien en er werken Thaise mensen op de ambassade. Dat scheelt ons een vertaler en een extra handtekening op Chaeng Wattana. Als je dan toch wijzigt……

  27. lung addie zegt op

    Het zat er reeds lang aan te komen dat de affidavid niet zomaar aanvaard zou worden. De affidavid was gewoon een “verklaring op eer” met als enige controle de wettigheid van de handtekening en niet van de inhoud van het document. Dit was tenslotte één van de documenten waar met de “eer” vaak een serieus loopje genomen werd. Dat het gecontroleerd dient te worden, ja , wat kunnen we daar op zeggen? Als alles in orde is en naar “eer” ingevuld, is er op zich geen enkel probleem.
    Het enige waar ik wel mijn vragen over heb: waarom moet dit “persoonlijk” in de ambassade geschieden? Er zijn, heden ter dage, toch genoeg andere middelen een sluitende controle uit te voeren. Deze aanwezigheid zal problemen scheppen voor sommige mensen. Niet enkel vanwege de kosten voor de verplaatsing doch eerder voor mensen die niet mobiel zijn.
    En dit is nog niet het einde hoor… er liggen nog andere plannen op de tafel betreffende immigratie. Daar heeft Belgie of Nederland niets in te zien, dat zijn Thaise maatregelen, net als de verificatie van de affidavid een Thaise maatregel is. Enkel de uitvoering van de controle is de zaak waar zij verantwoordelijk voor zijn.

  28. lung addie zegt op

    Beste Willem, deze informatie klopt niet helemaal. Ook een “fixed” account wordt bij immigratie aanvaard. Zelfs een “fixed” account met een langere looptijd dan één jaar. Ik gebruik zo een rekening reeds jaren bij de immigratie. Op een fixed account is het geld wat er op staat ook “vrij” opneembaar. Het enige verschil is dat je de hogere rente, welke je op dit soort rekening krijgt, verliest bij een opname van het bedrag voor de einddatum… Je kan met een fixed account enkel geen gewone opnames via ATM of andere verrichtingen uitvoeren, tenzij overschrijven naar een “eigen saving” account bij dezelfde bankinstelling.
    Wat wel kan gebeuren is dat bij immigratie gevraagd wordt waar je dan wel van leeft. In dit geval toon je gewoon je savingaccount waar de normale dagelijkse verrichtingen zienbaar zijn. Ze hebben dit RECHT dat te vragen en dit levert geen enkel probleem op. Stoere taal als: dit zijn hun zajen niet laat men best achterwege want dit leidt tot niets.

  29. Ton zegt op

    invoerdatum is ook te snel.
    Iemand die wil overstappen naar de 800. 000 regeling en in januari een nieuwe jaarvisa moeten regelen kunnen niet aan de 3 maanden op je rekening voldoen.

  30. Marcel zegt op

    Correct me if I am wrong.

    Volgens mij was dit een manier om in Thailand te verblijven voor veel mensen die NIET aan de eisen voldeden! Je vulde namelijk maar ‘een bedrag’ in, vervolgens tekende de Ambassade ‘blind’ (ZONDER CONTROLLE), je ging naar je Immigratie kantoor en je kreeg ‘automatisch’ weer een stempel voor een jaar. Denk dat veel mensen nu in de problemen gaan komen die jaren lang deze manier hebben gebruikt om in Thailand te verblijven……

    • nico zegt op

      Ja zeker Marcel,

      Op het betreffende formulier moet een handtekening legalisatie door de Ambasade gedaan worden en dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets, te maken met de inhoud.

      Groetjes Nico

  31. Adriaan zegt op

    De Oostenrijkse consul .is gemachtigd om deze service aan Nederlanders te verlenen in Pattaya maar is wel verplicht zich te houden aan de regels van de Nederlandse ambassade in Bangkok

  32. Jo W zegt op

    Dit is toch het computer tijdperk of zeg ik teveel?

  33. aad zegt op

    Het probleem van nederlandse burgers met de nederlandse ambassades is al heel oud. Het leek er even op dat het tij was gekeerd ca 2 jaar geleden maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
    U moet niet vergeten dat de nederlandse ambassades er (in de optiek van de nederlandse overheid) NIET zijn voor nederlandse burgers maar voor de nederlandse overheid en het bedijfsleven.

    Ik noem de eis van de ambassade mbt de verificatie van een handtekening in persoon ‘disproportioneel’ en we zullen eens zien wat de jurisprudentie daar van zegt. De ambassade cq nederlandse overheid kan dat wel eisen maar dan moet het wel in overeenstemming met de wet, zij het de nederlandse of Thaise wet.
    Bovendien staat onze handtekening in het door de overheid uitgegeven nederlandse paspoort dus een simpele vergelijking moet voldoende zijn.
    Ik lees dus dat de argumentatie van de ambassade is: om fraude tegen te gaan. Deze dooddoener houdt dan wel in dat de ambassade iedere nederlander hier van mogelijk frauduleus handelen verdenkt.
    En dan vragen de westerse politici zich nog af waarom al die burgers langzamerhand genoeg hebben van hun ‘vertegenwoordigers zie de ontwikkelingen in de westerse wereld!
    We kiezen ze en betalen ze maar ze vallen ons eerder aan dan dat ze onze belangen verdedigen. De duitsers hebben er een mooi woord voor ondertussen : Wutburger!
    We zijn nog niet klaar hiemee.

  34. Bert Schimmel zegt op

    Als ik hier het artikel en de bijbehorende reacties lees, dan ben ik blij dat ik voor Cambodja heb gekozen om daar te gaan wonen, ondanks de 20% korting op mijn AOW omdat Cambodja geen verdragsland is.

  35. Peter V. zegt op

    Dat het plaatsen vd handtekening ter plekke dient te gebeuren is m.i. logisch, anders valt niet te controleren dat deze inderdaad door de juiste persoon is geplaatst.
    Het controleren van de gegevens lijkt me echter een gevalletje machtsmisbruik cq informatiezucht en ik vraag me af of men deze gegevens over gaat nemen voor eigen gebruik door de roverheid.

  36. teun zegt op

    Het nieuwe system spoort voor geen meter.
    In de door de Ambassade af te geven inkomensverklaring staat ook in 2017 nog steeds onderaan, dat de Ambassade geen verantwoordeljkheid aanvaardt voor de inhoud van de verklaring.
    Dus ook niet voor de juistheid van het door aanvrager opgegeven jaarinkomen.
    Ze staan alleen in voor de legalisatie van de handtekening van de aanvrager. En dat is nu net iets, dat de Immigration Officer zelf ook kan vaststellen (en dat ook doet door paspoort te checken bij verlenginging jaarvisum). Dus het werk dat de Ambassade doet tot eind 2016 is al inhoudsloos en niet nuttig. En vanaf 2017 komt daar extra werk/moeite voor de aanvrager bij, terwijl de Ambassade misschien wel je inkomen checkt, maar direct alle verantwoordelijkheid voor de juistheid van het Aldus gecontroleerde bedrag expliciet afwijst.

    EINDCONCLUSIE: totaal zinloze actie, die alleen veel extra reizen en nodeloos werk oplevert. Zonder enige toegevoegde waarde.

  37. teun zegt op

    Kleine aanvulling:
    Ik neem aan, dat Ambassade de verificatie van het jaarinkomen bijhoudt. Dus in de jaren na 2017 hoeft de onderbouwing niet steeds te worden herhaald; immers AOW en aanvullende pensioenen zijn levenslang toegekend.

    Toch???

    • Jan zegt op

      Dus de verificatie zal ook als levenbewijs kunnen dienen.

      Vr. Gr. Jan.

    • ton zegt op

      Op mijn pensioen is een korting voor volgend jaar aangekondigd. Ik zit gelukkig ruim boven de eis, maar dat is natuurlijk niet bij iedereen het geval. Dus ik denk dat aan jaarlijks checken niet te ontkomen valt. En het betreft ook niet alleen pensioeninkomen; ook voor andere vormen van inkomen of vermogen kan het gewraakte formulier gebruikt worden..

  38. ton zegt op

    Vraagt de Thaise immigratie eenduidig om een verklaring van pensioeninkomen afgegeven door de Ambassade. Mag je niet je jaaropgave van pensioen in het Thais laten vertalen door een beedigd vertaler?

  39. ruud zegt op

    We kunnen mopperen en klagen, maar Ik vrees alleen dat we ons er aan het einde van de rit toch bij neer zullen moeten leggen.

  40. RobN zegt op

    Even in mijn archief gedoken (heb niet alles bewaard helaas). Vond daar een officiële verklaring van de Ambassade van februari 2007. Deze brief heeft officiële logo van de Ambassade.

    Onderwerp: Declaration of Income for the purpose of extending a visa.

    In deze brief wordt naam, geboortenaam, plaats van geboorte, paspoortnummer en jaarlijkse bedrag aan pensioen vermeld. In Euro’s en ongeveer Thb. Bedragen zijn wel bruto.

    Zelfde soort verklaring afgegeven in 2008, 2009, 2010.
    In 2012 en 2013 de handtekening legalisatie maar nog wel op officieel briefpapier Ambassade.

    Indien Ambassade inkomsten wil controleren (en daar kan ik wel begrip voor opbrengen) waarom dan niet terug naar de situatie zoals voor 2012 werd gehanteerd? Het inkomen moet gelegaliseerd worden niet de handtekening. Immers handtekening wordt bij Immigratie ook aanvraag op basis van paspoort. Geef dan een officiële consulaire verklaring af, daar wordt toch voor betaald?

    Heb wel een vraag over fixed account. Meen ooit ergens gelezen te hebben dat bedrag van Thb 800.000 minstens 3 maanden op de rekening moest staan en overgemaakt diende te zijn vanaf een buitenlandse rekening. Dit om te voorkomen dat aanvragers geld leenden, op hun rekening storten en na verkrijgen van visum geld terugstorten. Bij overmaken van fixed account naar savings account is dat een binnenlandse transactie, neemt Immigratie daar genoegen mee?

  41. Wim zegt op

    Ik heb maar ff de ambassade aangeschreven voor alle klagers want zag ook dat niemand anders dit deed. Hierbij hun antwoord weet niet van wie het komt want er staat geen naam onder.

    Beste Wim, bedankt voor uw reactie.
    Het Sociale Media team zal uw bericht onder de aandacht brengen bij de consulaire afdeling.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website