Beschikken over internet is tegenwoordig net zo vanzelfsprekend als aangesloten zijn op de levering van bijvoorbeeld water en electriciteit. Je merkt pas hoe erg je afhankelijk bent van dit soort voorzieningen als de levering op een of andere manier hapert. Wat moet je in vredesnaam zonder electriciteit, zonder water of zonder internetverbinding?

Telephone of Thailand (T.o.T)

Mij overkwam het dus, op een zeer ongelukkig moment werd mijn internetverbinding verbroken. Mijn provider is de firma Telephone of Thailand (T.o.T.) waar ik al vele jaren tot tevredenheid klant ben. Elke maand krijg ik een nota en die betaal ik binnen enkele dagen of bij het kantoor van T.o.T. of bij een 7-Eleven winkel. De verbinding is bijna altijd 100%, want ik woon niet in een drukke buurt. Het valt wel eens een paar uur uit, maar dat komt sporadisch voor.

Electriciteitsverdeelkast

Een dag voordat de Songkran periode van Pattaya begon, werd de verdeelkast voor de elektriciteitsvoorziening gerenoveerd. De kast vertoonde af en toe kuren en bij onderzoek door een vakman bleek, dat enkele onderdelen nodig aan vervanging toe waren. Toen dat geregeld was en ik de computer aanzette, kreeg ik geen verbinding voor internet. In eerste instantie dacht ik, dat er een samenhang zou kunnen zijn met het herstel van de verdeelkast, maar ook na enkele uren kwam de verbinding nog niet tot stand.

Nota niet betaald

Mijn tweede gedachte was, dat ik mogelijk mijn maandelijkse nota niet op tijd betaald had. Het was mij eerder een keer overkomen, gewoon omdat ik die nota nooit had ontvangen (Thaise post, nietwaar?). De volgende dag naar het kantoor van T.o.T., nota alsnog betaald en een half uur later was de verbinding weer in orde. Mogelijk was het dit keer ook het geval, dus ging ik weer op weg om het in orde te maken. Helaas, het kantoor van T.o.T. was voor 5 (lange) dagen gesloten in verband met de viering van Songkran.

Ellende thuis

Kunt u zich enigszins voorstellen wat dat voor het leven in mijn huis betekende? Ik, als blogschrijver, kon niet met de redactie communiceren, niet het nieuws volgen in Nederlandse kranten en andere media, niet bankieren. Mijn vrouw en zoon, beiden chagrijnig, zij hadden ook geen internet op hun mobiele telefoon. Dus maar wat langere wandelingen dan anders gemaakt. Boeken, die ik al een tijdje in huis had, gelezen en voorbereidingen gemaakt voor komende Thailandblog verhaaltjes. Bij dat laatste moest ik af en toe wel plekken openlaten om later wat details van internet te halen. De stemming in huis was met dit pure ongemak niet altijd optimaal, dat kan ik u wel vertellen. Belachelijk eigenlijk wel, maar ja!.

Contact met T.o.T.

De dag na de laatste dag van Songkran naar het kantoor, rekening was inderdaad niet betaald, want de nota nooit ontvangen. Ik heb meteen maar een maand extra betaald. Ik vroeg waarom zij mij niet, per SMS bijvoorbeeld, gewaarschuwd hadden. Die service bestond inderdaad en ik ben er nu voor ingeschreven. De internetverbinding zou nu binnen een uur wel weer tot stand komen. Dat gebeurde echter niet en ik liet mijn vrouw bellen voor assistentie. Er zou direct iemand langskomen, zei de vriendelijke dame, maar dat gebeurde (natuurlijk) niet. Ook de volgende morgen leek het er na meerdere telefoontjes niet op, dat er iemand zou komen. Dus ging ik zelf naar het kantoor, ik zou wel eens even iemand op westerse manier aan het verstand brengen hoe dringend ik internet nodig had.

Manager Customer Service

Bij de balie kreeg ik nauwelijks respons, maar ik kreeg de Manager Customer Service te spreken. Ik hoefde helemaal niet op westerse wijze te reclameren over het missen van de verbinding, want de manager had meteen alle begrip. Hij pleegde een aantal telefoontjes en beloofde, dat er de volgende morgen om 10 uur ’s morgens twee techneuten zouden komen om de situatie te bekijken en het euvel te herstellen. U snapt natuurlijk wel, dat er om 12 uur nog steeds niemand was komen opdagen. Ik liet mijn vrouw die manager bellen, die mij zijn naamkaart met gegevens had gegeven, en kreeg als antwoord, dat hij het alsnog zou regelen.

Technische service

En zowaar, binnen een uur kwamen de twee technische jongens aan huis. De internetverbinding zou door mijn betaling al hersteld moeten zijn, maar nu kwam aan het licht dat de router defect was en moest worden vervangen. Of dat met de reparatie van de verdeelkast te maken had, weet ik niet. Ik ieder geval beloofden ze, dat ze de volgende dag (zondag) een nieuwe router zouden brengen en installeren. Die belofte kwamen ze prompt na en was de verbinding met internet en de vrede in huis weer hersteld.

Eind goed, al goed?

Nou nee, een paar uur nadat de situatie weer normaal was, kwam mijn vrouw lachend met een papier naar mij toe. Het bleek de nota van T.o.T. te zijn, die al een week of drie ergens in de slaapkamer gelegen had. Zij was vergeten het aan mij te geven om de betaling te regelen. Dank je wel, teerak, voor alle onnodige opwinding!

24 reacties op “Hoe ik internet kwijtraakte en weer terugkreeg”

  1. NicoB zegt op

    Je krijgt nu bericht per sms, of dat vlekkeloos werkt weet ik niet, hoop het voor je.
    Weet wat het betekent, je bent aardig onthand als je geen internetverbinding meer hebt.
    Soms hoeft een router alleen maar reset te worden, dat kunnen ze bij het kantoor van TOT.
    Wat wel vlekkeloos werkt is het bedrag van de nota maandelijks via een incasso machtiging van je bankrekening af te laten schrijven, ben je nooit te laat.
    Succes.
    NicoB

  2. Fransamsterdam zegt op

    Tjeemig, nou, het is me wat hoor, een paar dagen zonder internet. Je zou er bijna een nostalgisch vakantiegevoel van krijgen!
    Tegenwoordig heb je in elke bar WiFi, dus het is een mooie smoes om ergens een biertje te gaan drinken, maar vroeger was je echt de pineut.
    Wees trouwens maar blij dat je de vergeten rekening niet alleen via internetbankieren kon betalen..

    • Gringog zegt op

      Dat is de oplossing Frans, als ik geen Internet heb, ga ik de kroeg in.
      Als ik geen water heb, ga ik de kroeg in, en als ik geen electriciteit heb, ga ik de kroeg in

    • Rob V. zegt op

      Beste Frans, dat is een leukere oplossing dan ik voor ogen had: beide internet bankieren, degene die het eerst thuis is en een nota treft gaat er mij aan de slag en legt deze in een bakje zodat de ander het ook ziet en kan opruimen in het archief (een klapper of zo’n rond archief als je niets met klappers hebt).

      • Sietse zegt op

        Beste Frans. Betaal altijd voor een jaar gelijk en krijg iedere maand, keurig de rekening in de bus met het eindsaldo
        Makkelijker kan het niet.

  3. chris de boer zegt op

    Als mijn vrouw TRUE belt dat er een probleem is met het internet, komt er onmiddellijk een techneut om het euvel te verhelpen. Zit dus maximaal een uur zonder internet. Zij heeft gestudeerd met de hoogste baas, en TRUE kent haar telefoonnummer. This is Thailand.

    • Gringog zegt op

      Ik hoef niemand speciaal te kennen bij T.o.T, Chris, want de service is normaal gesproken prima.
      Als het bedrijf echter 5 dagen gesloten is vanwege Songkran houdt echt alles op, nietwaar?!

  4. Hans van Mourik zegt op

    Ik heb 3BB internet op mijn pc, en wifi op mijn mobiel.
    Daarnaast heb ik DTAC op mijn mobiel,
    en eveneens internet van DTAC op mij mobiel.
    Zo kan ik internet op mijn mobiel schakelen voor internet…3BB of DTAC.
    Makkelijker kan je het jezelf niet maken,
    en heb je ten allertijden 24-uur p.d. internet.

    • David H. zegt op

      Misschien dat Gringo nog nooit van thetering via de smartphone gehoord heeft …. ,mini pakketje AIS ,DTAC of true en hij had geen week moeten knarstanden ….
      Of misschien was het wel opzet van vrouwtjelief …om de competitie van de pc even uit te schakelen om aandacht…..(lol)

  5. Harrybr zegt op

    Ongeveer hetzelfde meegemaakt ( mei 1994 in Pattaya), maar dan met de elektriciteitsrekening: paar dagen weg en.. bonnetje van de meteraflezer en centenophaler gemist, dus meter weg, voor aan de straat. Vooruitbetaling / automatische incasso met een permanent deposito… NOOIT van gehoord noch gedacht.

    Snapt u nu, waarom men in NL de ABN AMRO enkele jaren geleden niet liet klappen, idem SBS en ING ? Dan had u weer bij de brievenbus moeten gaan staan om de factuur te ontvangen van…. en naar hun kantoren moeten gaan om cash te betalen. ( Oh, en die PIN-automaten hadden het dan ook niet meer gedaan, dus hoe u – cq uw werkgever – aan al die cash had moeten komen ? ? )

  6. ton zegt op

    Ik heb enkele malen ook zulke problemen met TOT gehad maar enkele jaren geleden geregeld dat de rekening elke maand van mijn bankrekening wordt geint via direct debit. Sindsdien nooit meer zonder internet gezeten. Ook telefonisch is het mogelijk hen te bereiken bij een probleem 24/7. Ik praat over Chiang Mai.

  7. Henk zegt op

    Ik krijg al mijn rekeningen (True, AIS, 3BB en CS Loxinfo) via e-mail en betaal online (via hun website en creditcard of online bank transactie). Ook krijg ik een SMS bericht voor betalen en bevestiging van betalen.
    Automatish overschrijven kan soms ook maar hou het liever zelf in de hand (met uitzondering de Electric bill wel via automatich afschrijving).
    Voordeel geen papier en niet naar een bank, 7-eleven of iets dergelijks. Nadeel is dat je internet dan wel moet werken :-).

    • DAMY zegt op

      Nou met 4 providers zal je toch altijd wel verbinding hebben.

      • Henk zegt op

        Alleen 3BB en CS Loxinfo gebruik ik als internet providers voor 2 verschillende condos. Beide vind ik trouwens erg betrouwbaar. True en AIS kun je ook gebruiken voor internet maar deze heb ik voor TV en Mobile, etc.

  8. Henk 2 zegt op

    het is wat maar ik betaal 1 keer per jaar en krijg 10% korting .
    ik heb 3BB al een jaar of vijf nog nooit problemen gehad of de,
    electra moet uit gevallen zijn maar dat gebeurd sporadies

    • NIcky zegt op

      Waar woont U. ik heb dit nagevraagd bij 3 BB in chiang mai, maar die doen dat niet

  9. Paul zegt op

    waarom heb je niet even voor een paar bahtjes internet op jouw telefoon genomen?
    Daarna een hotspotje maken en iedereen was weer gelukkig geweest.
    Heb ik tijdens de songkran ook gedaan en voor 150 Baht had ik voor 7 dagen 15Gb internet.
    In 10 seconden via AIS Line geregeld.
    Paul

  10. Georges. zegt op

    Ik heb vroeger..5 jaar terug ook.T.O.T gehad…er ging geen maand voorbij of er waren problemen met internet..soms 2…3..4 dagen wachten voor er een technieker kwam..
    Slechtste provider in pattaya..
    Ben daarna overgegaan naar TRUE…Nooit meer problemen gehad en sterkere verbinding en goedkoper..

    • bona zegt op

      Zo zie je maar hoe meningen en ervaringen kunnen verschillen.
      Ruim 8 jaar in Pattaya met T.O.T. Enkele malen, ik denk 5, problemen gehad, telkens binnen de 12 uur geregeld.
      Wel een computerdefect gehad, 4 dagen in herstelling, gewoon even binnenwippen in een webshop en het belangrijkste lezen en berichten beantwoorden.
      En verder, gewoon genieten van het leven, en daar mag heel zeker een drankje en een spelletje pool bij!

  11. De Inquisiteur zegt op

    Jullie, dwz Gringo en ongeveer alle reageerders, zijn echt verwent hoor.
    Kom eens hier wonen.
    Ha ! Dagelijks – indien regen. +- 5 uur geen elec, een dus ook geen Inet.
    Doch heb er weinig last mee. Kan wel wat anders doen. Meer zelfs, ik vind het een verrijking.
    Ooit was ik ook verslaafd aan die overdreven communicatie.

  12. erik zegt op

    Net als de meneer van de inquisitie, harde wind en onweer, soms uren geen internet en geen stroom. Ook zonder wind en onweer vaak geen stroom, dus geen internet. Soms valt spontaan hun server uit. Dit is Isaan.

    En er zijn hier ook wel mensen die koper nodig hebben en in het holst van de nacht kabel jatten en dan heeft het dorp geen internet. Dan kan er ook nog een boom omwaaien: geen internet. Of men snoeit een boom en snoeit de kabel mee: geen internet. Foutje; bedankt!

    Ik kom uit een katholiek gezin en heb ooit veel namen van heiligen moeten leren en dat komt dan prima te pas. O, en een kroeg hebben we hier niet…… Wel noodverlichting. This is Thailand, grin and bear it.;

  13. theoS zegt op

    Ik heb hetzelfde meegemaakt met ToT. Je bent gewoon in de maling genomen, je moest een nieuwe router kopen en daar krijgt men provisie van. Ik weigerde en ben overgestapt, al enkele jaren geleden, naar True Internet. Nooit geen last en e-mails worden nog dezelfde dag beantwoord en hulp aangeboden. Kreeg een Combo Cisco router met cable and WiFi. Alweer 3 jr oud en nooit geen last.

  14. theoS zegt op

    Gringo, nog bedankt voor de tip met dat paspoort, extension in behandeling. Off topic maar weet niet hoe je anders te bereiken. Super tip!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website