Een relatief hoge concentratie magnesium beschermt tegen aderverkalking. Dat schrijven epidemiologen uit Mexico City in Nutrition Journal. Volgens hun studie, waaraan 1267 Mexicanen meewerkten, beschermt magnesium ook tegen een hoge bloeddruk en diabetes type-2.

Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en van belang voor het goed functioneren (strekken en samentrekken) van spieren, zoals de hartspier. Het is nodig voor een goede werking van een groot aantal enzymen in de lichaamscellen heeft een belangrijke rol in het metabolisme oftewel enzymreacties.

Het stofje zit in volle graanproducten, noten, donkere chocolade, groene bladgroenten zoals spinazie en soja. Omdat magnesium vooral in eerlijke plantaardige dierlijke voedingsmiddelen zit, krijgen we er steeds minder van binnen. We eten immers steeds meer industrieel geproduceerde voedingsmiddelen met een erbarmelijke voedingswaarde.

In landen waar de voedingsindustrie het dieet bepaalt is de inname van magnesium nog steeds voldoende om niet ziek te worden, maar niet meer op het peil dat voedingswetenschappers optimaal achten.

Ook maagzuurremmers veroorzaken een tekort aan magnesium. Twee miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks maagzuurremmers zoals Omeprazol. Bij een deel van de gebruikers treedt een ernstig magnesiumtekort op dat pijnlijke spierkrampen en zelfs hartritmestoornissen kan veroorzaken.

Nachtelijke spierkrampen kan ook duiden op een tekort aan magnesium.

Studie

De onderzoekers bestudeerden 1276 Mexicanen van 30-75 jaar, die allemaal vrij waren van hart- en vaatziekten. De onderzoekers bepaalden met scans of de studiedeelnemers aderverkalking hadden. De wetenschappers bepaalden de concentratie magnesium in het bloed van hun studiedeelnemers. Aan de hand daarvan verdeelden ze de studiedeelnemers in vier even grote groepen.

Resultaten

Hoe meer magnesium de studiedeelnemers in hun bloed hadden, hoe gezonder waren ze. Een relatief hoge magnesiumspiegel verminderde niet alleen de kans op aderverkalking, maar ook de kans op een hoge bloeddruk en diabetes type-2. De onderzoekers vermoeden dat magnesium ontstekingen in de bloedvaten afremt die een rol spelen bij verkalking.  Ze denken ook dat het positieve effect op de bloeddruk van magnesium te maken heeft met de eigenschap van magnesium om calcium te verdringen. Calcium laat de wanden van bloedvaten dichtknijpen, magnesium doet het tegenovergestelde. Hoe magnesium de kans op diabetes type-2 vermindert weten de onderzoekers niet precies, daar is meer onderzoek naar nodig.

Bron: Ergogenics – nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12937-016-0143-3

N.b. Mocht je besluiten om magnesium tabletten te gaan slikken (eventueel in overleg met je arts), denk er dan aan dat deze tabletten soms maag- en darmproblemen kunnen veroorzaken, zoals diaree. Dit kan je voorkomen door voor Chelated Magnesium van Solgar te kiezen. Deze tabletten zijn wel wat duurder maar geven geen maag- en darmklachten.


» Laat een reactie achter


4 reacties op “Magnesium beschermt tegen aderverkalking, hoge bloeddruk en diabetes”

  1. l.lagemaat zegt op

    De grens van de hoeveelheid magnesium, die het lichaam mag bevatten, wordt door het lichaam zelf aangegeven.Overschrijdt men deze grens dan reageert het lichaam met diaree. Merkloze magnesiumtabletten verkoopt de apotheek niet graag omdat ze goedkoop zijn en er nauwelijks op verdiend wordt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. NicoB zegt op

    Door het nuttigen van 5 stuks amandelen per dag, zie ook de foto, krijg je voldoende magnesium binnen en heb je geen pillen nodig, dat kan individueel best wel variëren, dan eet je er 10 stuks per dag.
    Inderdaad, magnesium doet veel in het lichaam en is onontbeerlijk, met name ook door het Calcium in het lichaam te reguleren.
    Ook levert magnesium een fikse bijdrage aan het tegengaan van stress en depressie.
    Eet smakelijk.
    NicoB

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  3. Mr.Bojangles zegt op

    Totaal overbodig om tabletten te slikken. Iedere dag een banaan, wat nootjes en een stukje donkere chocola, of andere dingen die magnesium bevatten, is een stuk beter.

    Hier een website waar je kunt zoeken wat in wat zit:
    http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/mineralen/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. NicoB zegt op

    Wil ik nog opmerken dat het met Magnesium pillen bij een huidig groot tekort tot wel 1/2 jaar kan duren voordat je magnesium nivo op peil is. Heb je nu een ernstig tekort, raadpleeg je arts en zie dat je magnesium in de vorm van oplosbaar in water krijgt, neem er dan een voetbad mee of los het op in de badkuip en ga er in zitten, op die manier kun je het tekort in een paar dagen aanvullen, omdat het niet het maag-darmkanaal hoeft te passeren, wat grote verliezen geeft. Maar goed, alles is beter dan er niets aan doen.
    Succes.
    NicoB

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website