Van links naar rechts: NVTHC-voorzitter Do van Drunen, Gerard Smit en Ben van Zoelen (foto’s Patrick Franssen)

Een heel net van eerstelijns huisartsenposten in Thailand. Dat is het ultieme doel van de oprichters van ‘Be Well’ naast de Banyan Resort in Hua Hin. Al ligt dat resultaat nog ver achter de horizon, zo merkte initiatiefnemer Haiko Emanuel afgelopen vrijdagavond tijdens de presentatie van de huisartsenpost voor de Nederlandse Vereniging Hua Hin en Cha Am.

Voormalig huisarts Gerard Smit en oud-cardioloog Ben van Zoelen fungeren in deze opzet als adviseurs. Bangkok zal geen deel uitmaken van het netwerk, door zijn overvloed aan medische faciliteiten. Het duurt overigens nog minstens een half jaar voordat de deuren van de huisartsenpost in Hua Hin open gaan. De palen voor de fundering zijn afgelopen week geplaatst.

Volgens de initiatiefnemers heeft Thailand grote behoefte aan eerstelijns gezondheidszorg. Buitenlandse patiënten gaan nu direct naar veen ziekenhuis, maar verdwalen daar soms in een medisch oerwoud, veelal gericht op het maken van omzet en winst. Overleg met de top van het Bangkok Hospital in Hua Hin leert dat het ziekenhuis uitermate blij is met de opzet van deze zorg. Bij gebrek aan nazorg blijven patiënten te lang in het ziekenhuis liggen. En dat is volgens oud-huisarts Gerard Smit nu eenmaal een broeinest van bacteriën. Het ziekenhuis realiseert zich dat na- en thuiszorg te duur is om dit zelf te verzorgen en is blij dat ‘Be Well’ deze zorg op zich neemt. Thailand heeft een fantastische medische infrastructuur, maar een eerste professionele beoordeling voordat de patiënt naar het ziekenhuis gaat/moet, ontbreekt” zegt Smit. Een ziekenhuis is te duur voor thuiszorg en ziet de samenwerking met Be Well helemaal zitten.

Initiatiefnemer Haiko Emanuel

Contact met Nederlandse verzekeraars wijst uit dat ook deze staan te juichen. Ze worden vaak geconfronteerd met (te) hoge rekeningen voor onnodige behandelingen en een veelvoud aan medicijnen. Volgens Emanuel valt de behandeling bij Be Well onder de Nederlandse dekking.

Emanuel stelde op de bijeenkomst van de NVTHC dat ook bij hem nog vele vragen leven. Hij riep de aanwezigen op deze vooral te stellen en kritiek te leveren. ” Wij willen leren en niet dicteren”, aldus Emanuel. Hij houdt zich sinds 1983 in Azië bezig met business development en werkte onder meer voor Stork, Campina, Nutricia en Philips.

In eerste instantie gaat Be Well van start met een (huis)arts, twee verpleegsters en een fysiotherapeut. De vrouwelijke arts in kwestie heeft de Thaise nationaliteit en dus geen problemen met een werkvergunning. Ze heeft ‘stage’ gelopen bij een Nederlandse huisartsenpost om de fijne kneepjes van het vak te leren. De post heeft een klein laboratorium en een apotheek. Is uitgebreidere medische zorg noodzakelijk dan wordt direct doorverwezen.

Be Well gaat desgewenst ook op huisbezoek in Hua Hin en nabije omstreken en richt zich met name op permanent woonachtige buitenlanders. Ook kunnen hotels met zieke toeristen een beroep doen op de huisartsenpost. Tevens wil de post zich richten vaccinaties en op het verrichten van bevolkingsonderzoeken onder Nederlanders die zijn uitgeschreven.

2 reacties op “‘Be Well’ is grondlegger voor net van huisartsenposten in Thailand”

  1. chris zegt op

    Een aantal vragen dan maar:
    1. Waarom een huisarten-netwerk alleen voor buitenlanders? Is dat voor deThais al helemaal in orde dan? De ‘huisarts’ in het ziekenhuis en de lokale doktersposten zijn verschrikkelijk goedkoop en kunnen eenvoudigweg cash worden betaald. Is hier sprake van discriminatie?
    2. Het netwerk gaat zich richten op buitenlanders die hier permanent wonen. Maar die vallen volgens mij NIET onder een ziektekostenverzekering in het vaderland. De kosten van de diensten van de netwerk-huisarts moeten dus zelf worden betaald, volgens mij.
    3. Buitenlanders die hier permanent wonen zijn in principe al gevaccineerd en deze vaccinaties gelden meestal voor 15 tot 25 jaar. Niet een erg grote markt, lijkt me. Deze vaccinaties zijn overigens ook in een Thais ziekenhuis te krijgen tegen relatief lage kosten.

    Voorzover mijn kennis strekt, is het grootste probleem van expats hier NIET de huisartsenzorg en NIET de kwaliteit van ziekenhuizen en NIET de wachttijden voor behandelingen (die zijn in Nederland soms VEEL langer; private ziekenhuizen leven deels van snelle dienstverlening aan buitenlandse patienten) maar de onmogelijkheid om tegen redelijke kosten en dekking verzekerd te zijn als men hier permanent woont. Hoeveel buitenlandse expats pendelen niet elk jaar ‘noodgedwongen’ terug naar het vaderland, enkelen alleen voor de voortzetting van hun ziektekostenverzekering?

  2. Raffie zegt op

    Het initiatief een Nederlandse (huis)artsen praktijk in Hua Hin te openen vind ik een fantastisch
    Idee. Temeer daar er ook samengewerkt zal gaan worden met de Nederlandse zorgverzekering.
    Wij zijn zelf permanent woonachtig in Thailand, en hebben plannen naar Hua Hin te verhuizen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website