TB Immigratie infobrief  001/19 – Inleiding

Door Ronny LatYa
Geplaatst in Immigratie infobrief
Tags:
7 februari 2019

Beste TB lezers,

Het is de bedoeling om jullie in de toekomst beter en sneller te voorzien van allerlei info m.b.t. alles wat met immigratie te maken heeft. We gaan dit doen d.m.v. een “TB Immigratie infobrief”. Deze “TB Immigratie infobrief” heeft geen vaste verschijningsdatum, maar zal verschijnen indien er info beschikbaar is.

Buiten het aankondigen/verklaren van nieuwe regels/maatregelen die landelijk/lokaal ingevoerd zijn of gaan worden, zal er regelmatig ook ingegaan worden op een immigratieterm die dan nader verklaard zal worden. Verkeerd gebruik van immigratietermen veroorzaakt soms al eens misverstanden.  Denk maar aan “Retirement visum”, verlengen van een visum, etc…

Ik nodig hierbij ook iedereen uit om samen mee te werken aan deze “TB Immigratie infobrief”. Heb je dus nieuws van je lokaal immigratiekantoor, werden er ergens nieuwe regels of maatregelen ingevoerd, nieuwe eisen of ervaringen bij het aanvragen van een visum in een ambassade, ervaringen met een “borderrun”, het openen van een nieuw immigratiekantoor, etc…  alle info die de lezer kan aanbelangen is belangrijk en welkom.

Het is natuurlijk nu ook weer niet de bedoeling dat men het gaat aanwenden om zijn gal te spuwen over regeltjes, instanties of corruptie aan te klagen. Zulke dingen worden verwijderd. Het moet constructieve info zijn.

Stuur je info naar contact en dan zal je info verwerkt worden onder de vorm van een “TB Immigratie infobrief”. En ere wie ere toekomt, de naam van diegene die de informatie leverde zal natuurlijk erbij vermeld worden (indien liever geen vermelding kan dat ook natuurlijk. Laat het ons dan weten).

Deze “TB Immigratie Infobrief” staat los van lezersvragen. Die zullen nog steeds afzonderlijk beantwoord worden.

Ik weet dat “immigratie” voor sommige een ingewikkeld verhaal is. En dat is inderdaad zo, gezien zowat nergens dezelfde regels worden gehanteerd. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en schrikt het de mensen af. Men zoekt dan dikwijls de vlucht naar misschien eenvoudigere, maar meestal duurdere oplossingen.  Wat in veel gevallen niet nodig is.

“TB Immigratie Infobrief” wil een hulpmiddel zijn om dat ingewikkeld verhaal op een meer begrijpelijke manier te vertellen door te informeren en te verklaren.

Alvast bedankt voor de medewerking.

RonnyLatYa


» Laat een reactie achter


14 reacties op “TB Immigratie infobrief  001/19 – Inleiding”

  1. Jan VC zegt op

    Beste Ronny,
    Misschien een weetje voor mensen, die een visum als gepensioneerden moeten verlengen in de streek van Sakon Nakhon.
    Ik was er gisteren om inlichtingen i.v.m. de jaarverlenging van mijn visum op 23 april 2019. Ik wou namelijk overschakelen naar een visum op basis van mijn huwelijk en wou daar persoonlijk de voorwaarden voor bespreken. Ik was immers niet van plan om 400.000 baht voor het ganse jaar en 800.000 baht voor een periode van 5 maanden, geblokkeerd te zien op mijn bankrekening.
    Ik kreeg daar te horen dat niets zou veranderen! Dat ik op 23 april gerust terug mocht komen met mijn bankbewijs, dat het bedrag van 800.000 baht, drie maanden op die rekening staat en dat ik na het bekomen van die verlenging dadelijk terug kan beschikken over de volledige 800.000 baht.
    De migratiepolitie kan zelfstandig beslissen maar heeft de mogelijkheid de nieuwe regels toe te passen bij vermoeden van fraude, maar dat is geheel mijn persoonlijke conclusie.
    Ik hoop jou en anderen hiermee van dienst te zijn geweest.
    Vriendelijke groet nog.
    Jan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • RonnyLatYa zegt op

      Het is een nationale regelgeving die in gans het land geldt.
      Ze doen maar natuurlijk, maar ik hoop voor u dat ze daar binnenkort niet verplicht moeten op terugkomen

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
      • Jan VC zegt op

        Ik ging in op je oproep om dingen te melden,die te maken hebben met het bekomen van een visa.
        Mijn bezoek aan de migratiepolitie van Sakon Nakhon en hun concrete antwoorden op mijn vraag, beantwoordden daaraan.
        In ieder geval was de politieman een ervaren ambtenaar want wij kennen hem intussen reeds ons vijfde jaar.
        We hebben, zoals eerder gezegd, afspraak bij hen op 23 april en ik hou jullie op de hoogte.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • RonnyLatYa zegt op

          Ik waarschuw alleen dat ik hoop da ze niet verplicht zijn om hun standpunt te wijzigen.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
          • RonnyLatYa zegt op

            Met de informatie dat je verstrekt op zich hebt ik geen probleem.
            Integendeel en bedankt daarvoor.

            Toch graag zulke informatie de volgende keer via https://www.thailandblog.nl/contact/
            Dan maken we er een mooie TB Immigratie Infobrief van ook.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. Lung Addie zegt op

    Dit is een heel goed besluit van Ronny en de redactie. Zo kan hij heel kort op de spelen bij gewijzigde voorwaarden en vooral de toepassing op lokaal gebied want dat is heel belangrijk. Natuurlijk zal het welslagen van deze actie veel afhangen van de informatie welke Ronny ontvangt van de lezers.
    Verleden week had ik reeds contact met Ronny betreffende mijn bezoek aan de Immigratie te Chumphon en de vragen welke ik aan de immigratieofficier kon stellen. De bovenstaande reactie maakt duidelijk dat nog niet alle kantoren reeds op de hoogte zijn van de nieuwe regelgeving en ik zou me er alleszins niet aan binden want deze info is totaal tegenstrijdig met wat ik persoonlijk, na een gesprek met ‘de baas’ te Chumphon, te horen kreeg. Er werden zelfs de documenten, welke zij van hoofdkantoor ontvingen bijgehaald en het werd bevestigd dat ze de nieuwe regels MOETEN toepassen. De enige zaken waar ze me NOG geen antwoord konden op geven waren de uitvoeringsmodaliteiten. Dus hoe ze het in de toekomst moeten of zullen controleren. Dat de nieuwe regels in voege komen was wel een feit waar ze antwoord op hadden en bevestigd werd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • Jan VC zegt op

      Mijn bezoek aan de migratiediensten in Sakon en hun antwoord zijn zeker tegenstrijdig met de berichten, die we hebben gekregen over de nieuwe voorwaarden.
      Om die reden maakte ik ook een afspraak om over te schakelen naar een visum op basis van huwelijk.
      Zij beweerden dat zij over dit soort visum (800.000 baht op de bank of gecombineerd, inkomen en banksaldo) eigen beslissingsrecht hebben.
      Ik kan dus maar melden wat men mij stellig bevestigde! Namelijk GEEN verandering!

      Ik hou jullie op de hoogte.
      Groetjes,
      Jan

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Jan VC zegt op

        Mijn bezoek aan migratie vond op 6 februari jl plaats. Dus zeer actueel.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Ger-Korat zegt op

        Ja en stel “morgen” komt er een andere chef of een andere medewerker en / of wordt van hogerhand verordonneerd om alles strikt toe toe passen dan gaat je verlenging niet door. Personeelswijziging bij de Thaise overheid is gebruikelijk door overplaatsing, promotie of gewoon nieuwe aanstelling van personen. Dus ga vooral niet uit van wat er gezegd wordt maar wat er geschreven staat wat dat is het enige waar je je op kunt beroepen. Tenminste als je op zeker wilt spelen om je verlenging te verkrijgen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  3. Dierickx Luc zegt op

    Dank u want er wordt zoveel onzin verteld, Luc.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. Trees zegt op

    Ik weet van veel farangs dat ze geld lenen van vrienden. Dit storten ze dan op hun rekening en daags daarna halen ze het er weer af en geven het terug aan lener. Ook zijn ze vaak niet verzekerd voor medische
    zorg. Mocht er wat met hen gebeuren, dan hebben ze geen buffer en zitten dan zwaar in de problemen

    Wellicht dat daardoor de regels aangescherpt zijn?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. Patrick Deceuninck zegt op

    Contact:
    Bij navraag aan de Belgische ambassade in Bankok blijkt dat het affidavit ter legaliseren van de handtekening voor het jaarinkomen niet meer per post kan gebeuren wanneer men niet ingeschreven staat in de Belgische ambassade. Men is nu dus verplicht af te reizen naar Bankok. Het kan wel nog per post terug gezonden worden naar een adres in Thailand. Dat betekent dus voor mij een trip van 900 km heen en terug.
    Heeft iemand daar onlangs ervaring mee gehad en wat met de oudere mensen die mobiel problemen hebben.
    Mijn contact met de ambassade is zeer recent 08-01-19.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • RonnyLatYa zegt op

      Patrick,

      Dat is zo al sinds een jaar of twee, zelfs drie dacht ik.
      Dat waren toen orders van Buitenlandse Zaken dacht ik. Geen beslissing van de Belgische ambassade zelf.
      Om van alle faciliteiten van de ambassade te kunnen genieten moet je ingeschreven zijn in de ambassade.
      Indien je niet ingeschreven bent is het beperkt tot legaliseren van handtekeningen en het afleveren van nooddocumenten (ook geen paspoorten dus).

      Ik heb daar een jaar of twee drie geleden al eens een mail voor gestuurd naar de ambassade.
      Ik kreeg toen vrij snel een antwoord dat iemand die niet ingeschreven is nog altijd een Affidavit kan aanvragen, maar zich wel persoonlijk moest aanmelden omdat hij administratief niet gekend is op de ambassade. Terugsturen kon wel per post.
      Aanvragen per post is enkel voorbehouden voor zij die ingeschreven zijn.
      Zij volgen daarmee ook maar de voorschriften van Brussel vermoed ik.
      Pech natuurlijk als je op zulke afstanden van de ambassade woont, maar ze gaan er natuurlijk vanuit dat iemand die hier “woont” uitgeschreven is in België en zich daarna ook weer inschrijft in de ambassade.
      En dan hoef je niet te reizen want dan kan het per post.

      PS. Gelieve zulke vragen in de toekomst via de redactie te versturen zie contact https://www.thailandblog.nl/contact/

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • RonnyLatYa zegt op

        Ik ben er geweest op 16 januari.
        – ingevuld en ondertekend Affidavit,
        – kopie paspoort.
        – Ik voeg er mijn uittreksel van de pensioendienst bij om de inkomsten te bewijzen maar officieel
        hoeft dat niet omdat ze enkel je handtekening legaliseren, niet of je verklaring juist is.
        Daar blijf je altijd zelf verantwoordelijk voor gezien het een verklaring op eer is.
        – 800 Baht voor de legalisatie
        – 40 Baht voor terugsturen met EMS.

        Twee dagen later zat het in de bus.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website