Ambassadeur Joan Boer (foto Hans Bos)

Geef mensen een platform en ze gaan klagen. In veel gevallen over hele andere zaken dan het oorspronkelijke onderwerp.

Dat blijkt maar weer uit een column in de Telegraaf van gisteren, door Jos van Noord: ‘Onbezorgd reizen’ Het gaat in het artikel over de oproep van de ambassadeur Joan Boer om toeristen te verplichten een reisverzekering te laten afsluiten voor een vakantie naar Thailand.

‘Een groeiend aantal vakantiegangers zonder reisverzekering raakt in Thailand in grote moeilijkheden’, constateert ambassadeur Boer. ‘Voornamelijk met jongelui, die op lowbudget-vakantie komen naar plaatsen als Phuket en Pattaya, gebeuren regelmatig ongelukken. Met jetski’s bijvoorbeeld, maar dikwijls ook met huurmotoren, waarmee in Thailand alom zonder helm en zonder verzekering wordt gereden.’

Ambassadeur Boer meent dat de Thaise overheid motorverhuurders moet verplichten om van buitenlanders een verzekering te eisen, zo staat in de Telegraaf te lezen.

De reacties spreken voor zich. De één noemt het een uitstekend idee en andere lezers vinden het overheidsbetutteling.

Reisverzekering voorkomt problemen

De door de ambassadeur aangezwengelde discussie is wel begrijpelijk. De ambassade is veel tijd kwijt met de ‘onverzekerde’ gevallen. En dan te bedenken dat deze problemen simpel te voorkomen zijn met een reisverzekering van paar tientjes.

Het idee van Boer staat niet op zich. Vakantiegangers die naar Cuba reizen moeten bij binnenkomst ook kunnen aantonen dat zij een (reis)verzekering met dekking voor medische kosten hebben afgesloten. Deze Engelstalige verklaring moet zijn afgegeven door een erkende verzekeraar.

Thai die naar Nederland reizen met een Schengenvisum, zijn ook verplicht een medische reisverzekering af te sluiten, geldig voor het gehele Schengengebied. Ook repatriëringkosten moeten meeverzekerd zijn. De gedachte hier achter is dat Nederland, of een ander Schengenland, niet wil opdraaien voor de medische kosten van buitenlandse toeristen. Maar nog belangrijker, de reisverzekering is ook bedoeld om een eventuele garantsteller te beschermen tegen hoge medische kosten.

Klagen over de ambassade

Hoewel het in mijn ogen niets te maken heeft met de discussie, wel of geen verplichte reisverzekering, krijgt de ambassade in Bangkok er weer van langs.

De Telegraaf schrijft: Opmerkelijk is het grote aantal overwinteraars en andere vaste Thailand-gangers dat geen goed woord over heeft voor onze ambassade in Bangkok. „Het maakt voor de ambassade geen klap uit of je nu wel of niet verzekerd bent.

Onze ambassade, die bestaat van ons belastinggeld, verleent niet alleen geen enkele hulp, maar levert ook geen énkele medewerking. Wat je ook vraagt, je krijgt eerder tegenwerking”, zo mailen mij diverse lezers.

„De laatste instantie op wie ik een beroep zou doen, is de ambassade”, mailt mij een gepensioneerde lezer uit de Thaise badplaats Hua Hin. „Het zijn professionele bootafhouders, onze dikbetaalde receptielopers in Bangkok, voor wie álles wat een gewone Nederlandse burger vraagt, teveel is.”

„Als de ambassadeur zo nodig iets wil verbeteren, dan zou hij vooreerst de hand eens in eigen boezem kunnen steken”, mailt mij een lezer uit het noorden van Thailand.

Van Frank van Vliet hoor ik dat onze ambassade in Bangkok (omgerekend) tien euro eist, vooraf te betalen, van iedereen die een afspraak wil maken voor het aanvragen van een visum, bijvoorbeeld als iemand zijn Thaise verloofde wil laten overkomen voor een bezoekje aan ons land. En dan: geen enkele verzekering! Veel visumaanvragen worden meteen afgewezen. Frank is daar zó boos over dat hij ook de vaste Kamercommissie voor Buitenlandse Zaken heeft geschreven.

Begin met onze lezers in Thailand niet over de ambassade!, zo besluit Jos in de Telegraaf.

Niveau

Zoals gezegd, geef lezers een platvorm en ze gaan klagen. De redactie en moderators van Thailandblog weten er alles van. Het klaaggehalte op Thailandblog begon op een gegeven moment ook de spuigaten uit te lopen. Voor ons een reden om maar weer strenger te gaan modereren.

In mijn ogen had Jos van Noord dat ook moeten doen. Dat de Telegraaflezers in Thailand geen goed woord over hebben voor de ambassade, staat los van het onderwerp. Lezers die boos zijn over een afgewezen visum in de discussie betrekken heeft natuurlijk geen enkele zin.

Hierdoor blijft een oorspronkelijk goed en interessant artikel, steken op een bedenkelijk niveau, en dat is jammer.

57 reacties op “Over een verplichte reisverzekering en klagen over de Ambassade in Bangkok”

  1. M.C.Veen zegt op

    Voor wat het waard is, ik ben het er mee eens!
    En bij veel onderwerpen kan je niet objectief praten met een groot deel van het volk. Een groot deel praat vanuit situationele romantiek en heeft geen oog voor dat wat is (of ook is).

    • marc v vliet zegt op

      ik kom sinds 2
      004 in THAILAND ik ben een keer of 15 bij de ambassade geweest van geb
      oorte ,paspoorten en het aanvragen van visa .
      Ik ben daar altijd correct en netjes ontvangen,ik herken niets in die klachten van mijn
      kant alleen maar lof.
      Je moet uiteraard wel je aanvragen in orde hebben.

      marc v vliet

  2. Martin Schouten zegt op

    Ik reageer zelden ergens op, maar op de negatieve reacties m.b.t. de Nederlandse ambassade wil ik dat toch doen. Gedurende ca. 12 jaar heb ik mijn vrouw regelmatig naar Nederland laten komen (zo’n 16 keer), en alle keren verliep dat probleemloos. Afgelopen jaar zijn wij getrouwd in Thailand, en het verkrijgen van de nodige papieren op de ambassade hiervoor was ook een fluitje van een cent. Wat mij betreft functioneert de ambassade in Bangkok (het nieuwe afsprakensysteem uitgezonderd) dan ook prima.
    mvrgr. Martin (Hua Hin).

  3. HansNL zegt op

    Het is toch logisch als je op vakantie gaat een reisverzekering afsluit?
    Het getuigt niet echt van doordenken als je op reis gaat zonder medische dekking.
    Maar ja, nadenken doet soms van au.
    Derhalve, de opmerking van de Ambassadeur is wel degelijk heel juist!

    Voor wat betreft de ambassade in Bangkok, de maatregelen die de laatste tijd zijn genomen door de ambassade getuigen OOK niet van doordenken.

    De afspraakmelkerij is een voorbeeld hoe het nu juist niet zou moeten.

    Ook de eigen inkomensverklaring is een farce, duur en volstrekt nutteloos zoals het er nu uitziet.

    Ongetwijfeld zijn er meer zaken die door Nederlanders in Thailand, terecht of onterecht, naar voren gebracht kunnen worden.
    De schrijverij naar de commissie buitenland van de Tweede Kamer is zonder meer een goede, wellicht dat de geachte politici of de ambtenarij eens gaan beseffen dat ze er namens de bevolking bezig zijn, en wat meer is daar ook door worden betaald.
    Enige “klantvriendelijkheid” zou wel degelijk op zijn plaats zijn.
    En gezien de vele klachten schort het daar wel aan.

    Ik hoorde van een Nederlander die voor een nieuw paspoort zich bij de Ambassade meldde niet meer in zijn “moerstaal” terecht kon.
    Als dit juist is is de Ambassade wel erg verkeerd bezig, niet iedere Nederlander is sterk in Engels of Thais, toch?
    Ook hoorde ik dat de Ambassade nieuw personeel zocht.
    Bij voorkeur Thais!

    Niets geleerd dus……..

    • Johnny zegt op

      Voor mij ook niets dan lof over de wijze hoe de ambassade tracht hun zaken af te handelen. Natuurlijk kan niemand op zijn wenken bedient worden. Het is juist dat er meerdere Thaise werknemers werkzaam zijn, op zich ook niet vreemd. De dames aan het loket spreken redelijk tot goed Nederlands. Met Engels kun je zowiezo terecht.

      De klanten van de ambassade zijn hoofdzakelijk Thai, bovendien zouden de personeelskosten de pan uit rijzen als er slechts Nederlandse staf zou zitten.

      Dat de ambassadeur een verplichte reisverzekering wil, is een nobel streven, doch een onhaalbare kaart. Immers je bent vrij om te gaan en te staan. Het zou een andere zaak worden als de Thaise regering een dergelijke verzekering zou eisen. Overigens, een dergelijke doorlopende verzekering kost bij een zeer bekende maatschappij slechts 50 euro/jaar.

    • Rob V zegt op

      Het lijkt mij inderdaad logisch dat je een goede verzekering afsluit. Dit verplicht zodat de ambassade niet belast wordt met mensen die ‘vergeten’ zijn om hun dekking te checken kan ik dan ook wel weer begrijpen maar het is toch een betutteling en/of vetragende factor voor hen die wel alles op orde hebben. Dan neig ik toch meer naar deze mensen bij de ambassade de deur te wijzen zodat de goede Nederlandse toerist/expact en belastingbetaler niet de dupe wordt. Zou je het wel verplicht stellen dan zie ik het al gebeuren dat je per ongeluk je polis thuis laat liggen of iets dergelijks en daardoor op formaliteiten vast loopt of zelfs het land niet in mag!

      • Ronny zegt op

        Rob,

        Misschien de mogelijkheden van het paspoort uitbreiden en het multi-functioneler maken door vb een stempel in het paspoort met het nr van de reisverzekering, noodnummer en de geldigheidsperiode. Polis (welke je eigen niet bij je moet hebben) kan je dan niet vergeten en bij binnenkomst ziet men meteen of je in orde bent. Wanneer er zich iets voordoet, dient men gewoon in je paspoort te kijken en kan de administratie van het ziekenhuis meteen met de verzekering in contact treden. Is maar een idee hoor

      • Johnny zegt op

        Het is in strijd met de rechten voor de mens. Je kunt nu eenmaal niet iedereen van alles verplichten. Het is een persoonlijke aangelegenheid en ieders verantwoording. Wel zou je de gevolgen kunnen verhalen bv. Kosten die anders door de verzekering gedragen worden.

        Een aardig voorbeeld is bv een auto die tegen een lantarenpaal aan knalt. Vroeger kwam de rekening voor de gemeente ( en dus de belastingbetaler ) tegenwoordig moet je de schade aan de paal ook betalen.

        En in je persoonsbewijs bijschijven is helemaal van de gekke. Misschien ook nog je criminele verleden erbij misschien?

        • Ronny zegt op

          Johnny

          Je moet inderdaad niet alles willen verplichten maar voor sommige moet je alles verplichten of ze doen maar op. Ik hoop dat ze je nooit uit een ongeval moeten halen in Thailand (en dat je dan alleen bent). Indien ze geen bewijs op je vinden dat je een reisverzekering hebt (of iets gelijkaardigs dat de kosten dekt) dan wordt je, en ik wil het nog vriendelijk zeggen, afgevoerd. Soms ben je niet in de mogelijkheid om op dat moment (of zelfs dagen/weken daarna) te reageren. En in strijd met de rechten van de mens, AUB zeg. Maar crimineel verleden zou inderdaad daarom geen slecht idee zijn. Zou de brave burger ten goede komen wat die heeft ook rechten . Weten ze tenminste wat ze hier binnenhalen. Het mijne is in ieder geval blanco.

          • Johnny zegt op

            Ik ben met je eens dat het een moeilijke kwestie betreft. Zeer zeker als het een ongeval betreft en men niets kan vinden. Men zou reizigers beter moeten informeren over de risiko’s wanneer men naar een dergelijk land vertrekt. Sommige mensen denken dat ze naar Ibiza gaan, alleen iets verder weg ( denk aan de moonparty’s ).

            Ik zelf heb al jaren een doorlopende reisverzekering en gelukkig nog nooit nodig gehad. Ik heb geen extra dekking via de basisverzekering, omdat ik hier verzekerd ben.

            Ik blijf erbij dat je geen verdere informatie op een paspoort mag zetten, want als iemand veroordeeld is geweest en zijn straf heeft uitgezeten/betaald, dan is het klaar en moet je ervan uitgaan dat er geen herhaling zal plaats vinden. Mocht er toch een delict plaats vinden, dan is het voor de Thaise justitie een kleine moeite om gegevens in het buitenland op te vragen. Daarnaast wil ik nog vermelden dat juist die criminelen die kwade zin hebben, wellicht nog nooit veroordeeld zijn geweest.

            • Reacties die gaan over paspoort en andere bijzaken worden niet geplaatst, bij het onderwerp blijven graag.

        • James zegt op

          In Zweden is het verplicht om een reisverzekering af te sluiten voordat je buiten de EU reist. Ik geloof niet dat er gecontroleerd wordt, maar als je bij de ambassade aan wilt kloppen moet je laten zien dat je een reisverzekering hebt afgesloten.

  4. BramSiam zegt op

    Als ik het goed begrijp gaat dit artikel over de behoefte om te klagen en meer in het bijzonder over de Nederlandse ambassade in Bangkok. Het wordt gebracht als een natuurlijke behoefte die niets te maken heeft met het functioneren van deze ambassade. Zo kan het toch niet zijn. Er zijn veel bloggers die met heel concrete voorbeelden klagen. Zelf heb ik ook zo mijn ervaringen met dit instituut. Niemand is doorgaans blij met overheidsinstanties, maar er zijn wel verschillen in servicegraad. Zo vind ik de service van het Thaise consulaat in Amsterdam uitstekend om er maar één te noemen. Daar hoor ik niemand over klagen. Dat is toch wel raar. Het zou dan ook goed zijn als iemand van de ambassade de dialoog met de klagers zou willen voeren, maar ik heb zomaar het vermoeden dat daarin geen interesse is en ja, ze worden inderdaad, net als alle ambtenaren, betaald van ons belastinggeld en dienen daarom verantwoording af te leggen over de besteding van dat geld..

    .

    • Gerard zegt op

      Mijn ervaring met het Thaise consulaat in Amsterdam is minder positief. In 2012 kreeg ik zonder problemen een visum voor 90 dagen om mijn vrouw in Bangkok op te zoeken.

      Echter, dit jaar zat er in plaats van de dame van vorig jaar, een man achter de balie die een bewijs eiste dat ik over voldoende inkomen beschikte, naast de papieren die ik volgens hun website nodig had. Dat was volgens de regels verplicht, beweerde hij, hoewel toen ik weer thuisgekomen de Thaise ambassade belde, bleek dat dat niet waar was. Wel is het blijkbaar zo dat men op het consulaat naar believen aanvullende eisen mag stellen.

      Waarom moest ik ineens aantonen dat ik genoeg inkomen had? Geen idee. Misschien stond mijn kop die klerk niet aan, of misschien had hij ruzie met zijn vrouw gehad.

      • Dick van der Lugt zegt op

        @ Gerard Niets bijzonders, die eis. Ik heb meermalen in Den Haag bij de ambassade een 90-dagenvisum aangevraagd en in alle gevallen was een inkomensverklaring vereist. Fluitje van een cent: kopietje maken van je salarisopgave of desnoods van het statusoverzicht van je bankrekening met daarop de storting van het salaris.

  5. colin de jong zegt op

    Wordt ook bedolven onder de klachten dat de ned. ambassade niets of weinig doet in noodgevallen, op de tsunamie na,maar moet toch een uitzondering maken voor deze lichting,waar ik wel goede ervaringen mee heb tot nu toe. Er wordt nu wel degelijk goed geluisterd en heb de ambassade in het verleden al diverse keren gevraagt voor een verplichte reisverzekering, ofwel een buitenland dekking van je eigen verzekering. Wordt jaarlijks tientallen keren benaderd door landgenoten die in een ziekenhuis zijn beland en niet goed verzekerd zijn. Als je geen buitenland dekking hebt bij jou eigen verzekeringsmaatschappij en ook geen reisverzekering is het onverantwoord om op vakantie te gaan.Voorgeschoten kosten van onverzekerde landgenoten heb ik maar zelden terug gekregen. Je moet namenlijk alle kosten eerst zelf betalen en kan dit later verhalen. Voor een luttel bedrag heeft men een uitstekende reisverzekering die alles vergoed en uitstekend regelt,zoals ook afgelopen weken waar 2 terminale landgenoten door maar liefst 4 medici zijn opgehaald en naar Nederland zijn vervoerd, waarvoor er 8 stoelen waren vrijgemaakt.

  6. Martin zegt op

    Ik wil je graag mijn oprechte complimenten maken, niet alleen voor bovenstaand commentaar (klagen over de Bangkok Ambassade), maar over Thailandblog als geheel.
    Wat een zeer professionele schrijfstijl zie ik dagelijks, een perfecte website met reacties, duidelijk overzicht van aanverwante blogs, keuze van relevante onderwerpen. Kortom: superdesuper.
    Reis dinsdag a.s. weer af voor 3,5 week vakantie, na mijn pensionering misschien 6 maanden per jaar. Thailandblog is een van mijn voorbereidingsmiddelen.
    Dank!

  7. C van Houten zegt op

    Ik kom reeds vele jaren in Thailand, en ben drie jaar geleden permanent in Bangkok gaan wonen. Mijn ervaring was vroeger, toen ik met mijn toen Thaise verloofde naar Nederland wilde reizen , erg negatief.
    De laatste jaren is het sterk verbeterd, en met name voor Nederlanders alhier.
    De service van consulaat en ambassade is prima, en ook de contacten en zeer goede informatie , bijvoorbeeld toen Bangkok onder water stond, waren uitstekend.
    Dat je een adequate reisverzekering moet hebben, als je uit Nederland naar Azie reist lijkt me vanzelfsprekend. Waarom zou je nie t zelf verantwoorde
    Ijk zijn , en waarom zou het vanzelfsprekend moeten zijn om op kosten van de belastingbetaler, wel een beroep op consulaire hulp te doen?

    Caro

  8. Peter zegt op

    Voor dat ik een afspraak kon maken voor een visum voor mijn vrouw om op vakantie naar Nederland te kunnen moesten wij:
    – Een of ander bedrijf bellen dat door de ambassade is ingehuurd
    – Een formulier invullen.
    – Naar een bank gaan in Bangkok om te betalen
    – Betalingsbewijs doorfaxen naar het ingehuurde bedrijf (dus 400 baht armer)
    – Daarna bellen met dat bedrijf om een aanvraag in te dienen voor die afspraak
    – Afspraak gemaakt met de ambassade op een bepaald tijdstip
    – Bij aankomst 10 wachtenden voor u.

    Mijn vraag is..kan dit maar zo… wie heeft dit bedacht en waarom zo negatief naar de eigen bevolking…is daar geen controle op vanuit Nederland.
    Maar de hoofdvraag is: waarom? waarom? waarom? Minachting? Arrogantie? Van de gewone wereld los?

    • M.C.Veen zegt op

      10 wachtende voor je is een luxe, laatst had ik er 176 voor gewoon een verlengings stempel in mijn paspoort wat betreft mijn studie visa en dus 2 keer wachten op 176 mensen bij mijn Q balie 🙂 9 uur zat ik daar aan “Chang Wattana” te BKK.

    • Johnny zegt op

      Peter,

      Het antwoord op je vraag is heel simpel.

      Ooit was er een belsysteem, wat gewoon niet functioneerde. Je kunt nog steeds bellen dacht ik. Toen kwam er een interneysysteem, waar je zelf je afspraak kon invullen. Altijd vol, altijd druk, omdat mensen maar wat invullen en niemand kwam opdagen. Waardoor de serieuse mensen altijd de dupe waren.

      Dit onvriendelijke systeem selecteert automatisch.

      • M.C.Veen zegt op

        Ik zou alleen een klacht kunnen verzinnen over het bellen, die 2x dat ik daar geweest ben, ben ik heel goed geholpen door een hele lieve, mooie mevrouw 😀

        Maar aan de telefoon had ik wel een Engels sprekende vrouw(klonk als een nonchalant studentje) die alleen maar herhaalde dat alles op de website staat. Ik dacht waarom neem je die telefoon dan nog op?

      • Peter zegt op

        Dat is uiteraard niet goed te praten. Maar dan moet men een systeem bedenken dat men dit soort praktijken aan pakt, maar niet om de goedwillenden op te zadelen met bovenstaande oplossing zoals die nu in de praktijk plaats vindt. Want dat is een uitermate slechte en gemakzuchtige en arrogante oplossing van de ambassade.

  9. rafaelle zegt op

    een zeer goed advies van de ambassadeur.
    Kosten, vooral medische kosten, kunnen hier in Thailand behoorlijk uit de hand lopen.
    Vooral voor de ‘farang’ waar wij nederlanders ook onder vallen, zijn er vaak ‘duurdere’ tarieven die berekend worden, de kosten voor een reisverzekering zijn relatief laag en wegen niet op tegen de hoge medische kosten en de ellende waar je in Thailand mee te maken kunt krijgen.

  10. ende zegt op

    heb je geen geld voor verzekering moet je niet weggaan.
    en als er wat gebeurt zonder verzekering daar lekker laten liggen.
    klaar.

  11. eva zegt op

    het lijkt mij dat deze discussie helemaal nergens voer gaat.
    je bent zelf verantwoordelijk voor een eventuele verzekering en je moet zelf opletten als je dingen gaat doen met risico.
    daar kun je de ambassade niet mee op zadelen.
    ga jij op vakantie dan heb je zelf te zorgen voor goede verzekering in geval van calamiteiten. we willen toch ook niet dat ons belastinggeld gebruikt wordt door mensen die hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen?

  12. Rob Rijnders zegt op

    Wanneer iedereen zich voor het contact met de ambassade goed zou informeren en de benodigde documenten mee xou brengen dan is de service aan het loket van de consulaire dienst te vergelijken met een 5-sterren hotel. Als hotelier die al meer dan 30 jaar woont en werkt in Thailand en mijn vakantie visas aanvraagd en paspoorten verlengd op de ambassade in Bangkok, heb ik de grootste bewondering voor het geduld en de hulpvaardige instelling van het balie personeel. Als ik soms de manieren en de arrogantie van de ambassade ‘klanten’ bekijk, verwonder ik mij vaak dat deze Nederlandse belasting betalers ueberhaupt worden toegelaten. Vaak in taal gebruik en gedrag blijkt vaak dat deze mensen geen respect hebben voor het ambassade personeel. Verbeter de wereld en begin bij jezelf is mijn advies voor dit vaak a-sociaal gedrag.

  13. Grappig om te zien dat hier exact hetzelfde gebeurt als bij het artikel in de Telegraaf. Sommige lezers gaan in op de stelling over de verplichte reisverzekering en andere grijpen hun kans om de ambassade eens aan te pakken. Het doet mij goed te lezen dat er ook genoeg lezers zijn die juist hele positieve ervaringen hebben met de ambassade.

    Binnenkort mag ik het zelf ervaren, want wij hebben a.s. vrijdag een afspraak voor een Schengenvisum voor mijn vriendin. Natuurlijk ga ik mee en zal nadien verslag doen.

    • erik zegt op

      ik ben ook mee gegaan met mijn vriendin ,voor een schengenvisum en mocht niet mee naar binnen,moest voor in de wachtruimte blijven zitten,daar zit je dan met al je papieren, voor jan met de korte achternaam,de dame was niet in mij en mijn papieren geinteresseerd

      • Frank zegt op

        Gewoon een visitekaartje laten drukken dat je advocaat bent !!

        leuk he?
        Frank

      • Rob V zegt op

        Ik vernam uit het interview met mevrouw Verkerk op dit blog dat er naast de aanvrager niemand mee mag, dus ook niet de partner, gezien vervelende ervaringen uit het verleden?

        Ik ben benieuwd of er ondertussen kleine verbeteringen zijn doorgevoerd, zoals een Thaise afspraken kalender op de site van het Global reserverings bureau en een Thaise versie/vertaling van het Schengen Visum Aanvraag formulier. Deze hang wel bij de balie aldus mevrouw Verkerk (zelf nog nooit binnen geweest) maar ze zou werken aan een online versie zodat een het hele proces van stap A tot Z ook 100% in het Thais kan worden gedaan. 100% Nederlandse ondersteuning zou ook mooi zijn zodat je bij een visum aanvraag kan kiezen uit Engels, Thai of Nederlands wanneer je de diverse formulieren invult.

    • M.C.Veen zegt op

      Veel succes Khun Peter voor jullie visum, dat komt vast in orde.

      Je kan misschien niet raden wat mijn grootste dagelijks probleem was als kok in een groot restaurant waar natuurlijk alles om de gasten gaat als zorg van een team
      Het was het personeels eten. Wat je ook deed, hoe goed het ook was, altijd zat er iemand te zeuren. Friet, sla en biefstuk gaf het minste gezeur 🙂

      Je kan nooit iedereen te vreden stellen en je moet dit al helemaal niet willen was mijn uitkomst op den duur

      • Hansy zegt op

        [Veel succes Khun Peter voor jullie visum, dat komt vast in orde.]

        Ik geef ze niet graag te eten, die het visum is geweigerd (vaak vanwege vestigingsgevaar)

    • Sir Charles zegt op

      Kan je nu al vertellen dat dat probleemloos zal verlopen er uiteraard van uitgaande dat de benodigde documenten in orde zijn, jij niet in ‘walkingstreet-smoking’ en je vriendin eveneens niet ‘barladyachtig’ schaars gekleed achteloos op kauwgom kauwend aan de balie verschijnt. 😉

      • @ Ow, ik had voor deze gelegenheid de volgende bijpassende kleding in gedachten:
        – gouden oorbelletje en gouden ketting om mijn hals (kunnen ze zien dat ik haar kan onderhouden).
        – campingsmoking met Singha singlet (sportief type, komt altijd goed over).
        – wat Thaise tatoeages op mijn arm, in mijn nek en op mijn kuiten (zien ze dat ik de Thaise cultuur serieus neem)..
        – Haar in een paardenstaart (altijd je haar netjes in model).
        – En ik wilde mijn pitbull meenemen (een dierenliefhebber maakt ook altijd een goede indruk).

        Goed idee of niet? 😉

        • M.C.Veen zegt op

          Ik denk dat al dezen punten zouden kunnen helpen. Misschien is ordinair gewoon ongecompliceerd durven zijn hahaha. Is er nu ook een boerkaverbod op onze ambassade? Met een boerka kan je je vriendin/vrouw, als ze te “sexy” is verbergen.

        • Sir Charles zegt op

          Goed idee, het lijkt me onmogelijk dat het Schengenvisum geweigerd zal worden, zo kan het beslist niet mis gaan. 🙂

    • TH.NL zegt op

      @Peter. Jammer voor je maar sinds een aantal jaren mag de Nederlandse partner niet mee naar binnen zoals Erik ook al zegt. Ik heb dat zelf helaas al een paar keer zelf meegemaakt. Waarschijnlijk is dat om te voorkomen dat je kan zien dat de persoon die je naar Nederland wil laten komen soms niet netjes of juist behandelt word zodat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman of andere instanties je ontnomen word. Je was er immers niet bij! Daar is zeker over nagedacht. Misschien heb jij als eigenaar van dit blog en daardoor een bekende bij de Ambassade en het Consulaat daar misschien helemaal geen last van en kan je wel mee naar binnen.

      • jogchum zegt op

        TH. NL
        Peter Khun mag zonder probleem mee naar binnen. Peter kan dan ook niet een objectief
        beeld geven van de behandeling op de NLandse Ambassade. Vroeger werdt vaak voor het
        weigeren van het visum aangevoerd het woord ””’ vrouwen handel ”” nu heb ik begrepen
        gebruikt men het woord ””vestigingsgevaar ””” Beide woorden kan geen enkele medewerker
        van de Ambassade beoordelen. Maar als je als bekende zo als Peter de Ambassade binnen
        loopt dan heb je natuurlijk wel een streepje voor……zeg maar rustig een grote streep.

        • Euh, ik ga me niet voorstellen als Khun Peter, dus ik ben volstrekt anoniem. Ik wil ook geen streepje voor, dat zou niet eerlijk zijn. Daar komt bij dat ik dan geen objectief beeld heb van hoe het er normaal gesproken aan toe gaat.

          • jogchum zegt op

            Khun Peter.
            Ik kan me moeilijk voorstellen dat je vriendin jouw naam niet noemt. Bij het horen van jouw
            naam dan mag je zeker binnen komen.

    • hans zegt op

      Ben zeer benieuwd Khun Peter hoe dit afloopt, ga medio juli hetzelfde doen. Voor het vestigingsgevaar had ik begrepen, dat ze nog wel is vragen naar, vaste baan, eigen huis, kinderen.. Mijn vriendin heeft niks van dit alles.

      Wat voor gevoelens heeft ze er zelf over om een tijdje naar nederland te gaan, lijkt me wel leuk om haar belevingen daaromtrent hier op jouw blog te kunnen lezen.

      • jogchum zegt op

        Hans,
        Natuutlijk loopt dit goed af voor Khun Peter, hij werkt hier als NLer in Thailand en er is voor
        de Nederlandse-Ambassade geen enkele reden om het visum voor zijn vriendin niet
        aftegeven. Immers het is voor 100 procent zeker dat Khun Peter samen met zijn vriendin
        terug keerd naar Thailand om zijn werk teher-vatten voor Thailand. NL

    • Johnny zegt op

      Geinig dat je mee gaat, neem brood mee zou ik zeggen. Ze hebben geen boodschap aan het vriendje. Zorg dat alle papieren netjes zijn ingevuld en zij moet zoveel mogelijk bescheiden meenemen, zoals eigedomsaktes van haar huis, kontrakt van haar werk, bescheiden over haar kinderen, foto’s, bankboek met geld erop!

      Succes!

  14. Michel Rosmolen zegt op

    Dit is mijn eerste reactie op Thailandblog omdat ik de bovenstaande negatieve trend totaal niet kan onderschrijven.

    De verplichte verzekering is zeer noodzakelijk en lijkt me zeker geen betutteling !

    Voorts heb ik zelf alleen maar zeer positieve ervaringen met de Nederlandse ambassade in Bangkok, met name sinds de nieuwe ambassadeur er de scepter zwaait. Ik word altijd beleefd te woord gestaan door vriendelijke en behulpzame medewerkers.

    • rob zegt op

      Wij m,n hollandse vrouw en ik gaan al 5 jaar naar thailand langer dan 3 mnd.daarvoor gingen we voor langere tijd naar kaap verdie altijd zonder reisverzekering.

      eenmaal zeer ernstige bacterie opgelopen (streptokokken)en alles werdt keurig netjes geregeld.
      verleden jaar nagel eraf door jiffy van scooter niets aan de hand alles betaald.

      Dit jaar gestoken door een kwal veel medicijnen en dokters bezoek alles netjes vegoed en geregeld

      ik zie het probleem niet want volgens m,n verzekering wordt vervoer opname verzorging ten alle tijden vergoed dus wat moet ik met een reisverzekering?

      • m de lepper zegt op

        ik vind het ook niet meer dan logich dat je een reis verzekering hebt.als er iets gebeurt kan je dat een hoop geld kosten maar ieder een denkt misschien mij over komt niks maar een ongelukje zit in een klein hoekje.de mensen geven vaak een hoop geld uit voor een vakantie maar een paar tientjes voor een verzekering vinden ze zonde van het geld. sommige zeggen ook wel eens tegen ons zonde van je geld. maar wij gaan met enige regelmaat naar thailand en hebben een doorlopende reis en annulerings verzekering want ook als je de ticket ver voor je reis koopt kan er ook altijd met jezelf of iemand uit je naaste omgeving gebeuren en dan krijg je tenminste nog wat terug. dus zorg dat je goed verzekerd op reis gaat.

      • Johnny zegt op

        Voor als je spullen gejat worden of als je per ongeluk dood gaat.

  15. Lambert Smeets zegt op

    Mijn Thaise partner en ik hebben alleen maar positieve ervaringen met onze ambassade. Snel, accuraat en behulpzaam, het is maar hoe men zich opstelt. Laat a.u.b. de backpackers en de domme toeristen bloeden. Voor een dubbeltje op de eerste rij. Alleen imbecielen gaan op pad zonder de benodigde papieren en verzekeringen. Blijf zeker van onze Nederlandse ambassade af. Problemen komen alleen door eigen stommiteiten!

  16. Paul zegt op

    Het blijkt wel weer, voor sommigen is het glas altijd half leeg, voor anderen half vol. Ik woon sinds een aantal jaren in Thailand en reis al sinds 15 jaar op en neer. Op de ambassade in Bangkok altijd goed behandeld. Het is hier al eerder opgemerkt; het helpt natuurlijk wel als je je spullen goed op orde hebt als je een aanvraag doet. Trouwens, wat is er op tegen als je op de ambassade af en toe in het Engels te woord wordt gestaan. Ik vraag me af hoe je hier kunt verblijven zonder het Engels redelijk machtig te zijn.
    Het zou wel eens zo kunnen zijn dat dezelfde mensen die eerst in Nederland de meer nationalistische partijen hebben groot gemaakt, die vervolgens het bezoeken en verblijven in Nederland van buitenlanders aan steeds meer regels hebben gebonden, nu degenen zijn die zo klagen over alle strenge regels en procedures.

  17. Ronny zegt op

    Een goed reisverzekering is zeker aan te raden. Toch ook even die reisverzekering nalezen want er zijn ook uitsluitingen. Ook soms het gebruik van motorbikes en jetski, duiken of andere risico sporten. Opletten ook wanneer het ongeluk gebeurde onder invloed van alcohol, verboden middelen of medicatie. Ik zeg niet dat dit bij alle verzekeringen zo is of dat er ter plaatsen geen oplossing voor bestaat. Ik wil alleen maar de aandacht vestigen dat de ene reisverzekering de andere niet is.

  18. Frank zegt op

    Let even op de tijd dat je onafgebroken op vakantie kunt zijn.Soms 3 soms 6 maanden, hangt van je verzekeraar af.
    Ook dat een WERELD verzekering is. Zorg ook dat je telefoonnummers van de alarmcentrale hebt. En laat ook bij de achterblijvers een kopie achter, zodat ze weten wat te doen als jouw stoffelijk overschot naar NL moet komen.
    Ambassade groot gelijk om dit verzekeringsadvies te geven. (Dacht dat zoiets vanzelfsprekend was)
    Frank

  19. hans zegt op

    Wat de reisverzekering betreft zorgt men nu ook door de sommigge reacties voor onduidelijkheden.

    De reisverzekering is in eerste instantie een secundaire verzekering. Dit betekent niet meer of minder dat de reisverzekering de gemaakte ziektekostenverzekering in het buitenland, bij de ziekenfondsen weer verhaalt. Dus de reisverzekering is GEEN ziektekosten verzekering, heb je die in nederland niet, dan sluit de reisverzekering dit altijd uit.

    Sommige ziekenfondsen hebben zelf een alarmcentrale in het buitenland, en vergoeden ook de repatrieeëing etc..

    Het is altijd zinvol om eerst je eigen polisvoorwaarden en met name de aanvullende verzekeringen eerst even door te worstelen. Het kan maar zo zijn dat als je iets doet in het buitenland zonder overleg met de alarmcentale van de reisverzekering danwel je eigen ziekenfonds, je later nog wel eens een vervelende nasleep kunt krijgen.

    Frank en Ronny maken terechte opmerkingen, een jaardekking geeft de permanente reisverzekering van Centraal beheer.

  20. TH.NL zegt op

    Dat je als Nederlander goed verzekerd naar Thailand ga is niet meer dan logisch lijkt me. En dan inderdaad met werelddekking. Veel verzekeraars zoals Menzis waar ik verzekerd ben hebben dat al in hun aanvullende verzekering zitten. Dus even goed nakijken dat je daar al niet voor verzekerd bent.
    Een ander punt is de zin in het artikel. Er staat “”Maar nog belangrijker, de reisverzekering is ook bedoeld om een eventuele garantsteller te beschermen tegen hoge medische kosten.”” en dat is nu echt gevaarlijk wat daar staat want het is ten dele een schijnzekerheid. De overheid ziet het liefst een Nederlandse maar een Thaise mag ook verzekering. Echter als je de polis goed leest staat er dat als iemand aantoonbaar al iets heeft voor dat die in Nederland komt dit niet verzekerd is.
    Ik heb dat nagevraagd bij de OOM de verzekering die zondermeer door de Ambassade word geaccepteerd en heb gevraagd of mijn veel jongere partner bij de volgende problemen in Nederland is verzekerd en kreeg de volgende antwoorden:
    *Een plotselinge aanval van galstenen. Nee want die had Uw partner natuurlijk al.
    *Een hartaanval tengevolge van een hartafwijking. Nee natuurlijk niet want dat had die al.
    *Een herseninfarct. Nee natuurlijk niet want die vernauwing was er al voordat die naar Nederland kwam.
    *En ga zo maar door met mijn vragen.
    Op mijn vraag waar mijn partner tijdens de vakantie dan wel voor verzekerd is kwam heel timide van de dame het antwoord: eigenlijk alleen maar voor medische kosten van een ongeluk.
    En daar bloggers wil ik jullie voor waarschuwen. Je denkt je partner goed verzekerd te hebben voor medische kosten maar niets is minder waar. Verzekeraars zullen altijd proberen om niets te vergoeden. Ik begrijp dan ook niet dat onze Nederlandse overheid deze schijnbescherming ons geeft. Moet echt eens aan de kaak gesteld worden en met name de Nederlandse OOM!

    • M.C.Veen zegt op

      Mijn complimenten voor het graafwerk. Zo zie je (helaas) maar weer: Business as Usual!

  21. John zegt op

    De verplichte verzekering is noodzaak en geen betutteling ! Mijn Thaise vriendin en mij zelf hebben alleen maar positieve ervaring met de Nederlandse ambassade. Wij worden altijd vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan.

  22. Theo zegt op

    Ik ben altijd zeer correct en vriendelijk door de NL ambassade behandeld en hun stelden alles in het werk om mij behulpzaam te zijn bij het oplossen van diverse problemen,niets dan lof en ik praat over 35 jr.gebruik van deze Ambassade.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website