Er zijn heel wat boeken verschenen die zijn geschreven door ‘farang’ die permanent of voor een deel van het jaar in Thailand verblijven. Ze willen hun ervaringen in hun nieuwe land, vaak met een Thaise naast zich, deelgenoot maken met de rest van de wereld. Sommige verdwijnen in vergetelheid en sommige blijven je bij. Een van die boeken is ‘Thailand achter de glimlach’ van dichter en schrijver Rob van Vlierden. Door zijn vlotte schrijfstijl een pageturner om zo snel mogelijk uit te lezen.

In zijn boek gaat het zoals Rob zegt over zijn subjectieve ervaringen die hij op deed en opdoet in Thailand en waar hij door een Europese bril waarneemt. In hoofdstuk 1 gaat hij meteen in op dat waar het land om bekend staat: het sekstoerisme. Een zekere Martin doet zijn verhaal over zijn eerste keer in Pattaya. Door de auteur een spuuglelijke stad genoemd. De man komt aan met een valies vol appels omdat hij denkt dat je met ‘die meiden naar bed kunt voor een appel’. Die granny smith die hij een barmeisje aanbiedt krijgt hij meteen naar zijn hoofd geslingerd. De drie weken daarna hangt hij de sekstoerist uit, want ‘het kost toch niets’. Beetje sterk verhaal, maar dat zijn er wel meer. Zo vertelt een kennis die Wim heet over een Thai die zijn schoenen bij het huis van zijn schoonmoeder steelt in het Isaanse dorp waar de schoonfamilie woont. De dief wordt gepakt nadat de familie een fles whisky doneert voor het opsporen. Voor een tweede fles van de plaatselijke 7-Eleven wil de plaatselijke hermandad de man ook nog wel een jaar in de politiecel houden. Twee flessen sterke drank, daar heb je een paar mooie sneakers of sandalen voor. Het verweer van de schrijver op Facebook op dit onwaarschijnlijke verhaal is dat Wim het hem toch zelf verteld heeft.

De eigen ervaringen van Rob en anekdotes en verhalen van andere westerlingen worden afgewisseld met informatie over onder meer de zeden en gewoontes, de gezondheidszorg die alleen goed is als je geld hebt, hoe Thailand neutraal bleef in de Tweede Oorlog, armoede, verslaving, politiek, staatsgrepen (zijn ze goed in), de jacht op vermeende communisten in de jaren 70, barmeisjes, geld en schulden, de macht van de elite, het koningshuis, de omgang en mishandeling van dieren zoals olifanten en kokosnoot apen. Hij bespreekt de invloed van monniken en het boeddhisme op het dagelijkse leven (waarvan hij de fascinatie niet begrijpt bij ons in het westen gezien de misstanden.) En natuurlijk mag de belangrijkste sport Muay Thai, Thais Boksen, niet ontbreken waar het er ook niet altijd kosher aan toegaat. En zijn pogingen om de Thaise taal te leren komen ook aan bod. Dit alles beschreven met ironie, zelfspot en een kritische noot waar nodig door zijn Europese bril. Leuk zijn de gedichten waar menig hoofdstuk mee begint en ook uit de pen van de schrijver zijn gevloeid.

Gepropt in 188 pagina’s geeft hij een goed beeld van een land dat meer is dan Het land van de Glimlach. Vandaar de titel op de zeer kleurrijke cover. Minpuntje is de bronvermeldingen in de tekst zelf. Dat leidt af als je in de flow zit. Verder was een bundel met alleen (persoonlijke) verhalen en daarnaast een boek dat alle facetten van Thailand behandeld misschien een beter idee geweest. Toch is ‘Thailand achter de glimlach’ echt een ‘alternatieve gids voor reizigers en thuisblijvers’ zoals de ondertitel luidt. Met een mooie inkijk in de wereld die Thailand heet. Een wereld waar je eigenlijk nooit over uitgeschreven raakt. Een boek wat je ook als naslagwerk kunt gebruiken gezien de vele onderwerpen die aan bod komen. Een bundel die mijns inziens niet mag ontbreken bij mensen die het leuk vinden om een verzameling boeken in de kast te hebben staan over het ‘Land van de Glimlach’.

Rob van Vlierden
Thailand achter de glimlach
Uitgeverij Boekscout