Thaise monniken in een machtsstrijd gewikkeld

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond, Boeddhisme
Tags:
28 februari 2016

Nauwelijks is de Makha Bucha dag voorbij of de spanningen bij de boeddhistische clerus laait weer op. Niet gehinderd door de eerste drie fundamentele boeddhistische regels: “Not to do evil, to do good, to purify the mind”.

Er is sinds twee jaar een machtsstrijd ontstaan wie het hoogste ambt binnen de boeddhistische orde mag gaan bekleden. Zo’n 300.000 monniken zullen aan deze persoon moeten gehoorzamen. De niet geheel onbesproken Dhammachayo (71) wordt op de hielen gezeten door Somdet Chuang een 90-jarige oude monnik. De intriges zijn in volle gang over corrupties, politieke inmenging, enzovoorts.

Tegen Somdet Chuang is een onderzoek gaande betreffende het illegaal invoeren van drie klassieke Mercedessen (zie foto boven) en en het witwassen van geld. Er wordt gefluisterd dat hoog geplaatste politici leden van zijn tempel zijn en zijn ambt beschermen. Hij is een van de kanshebbers voor dit ambt, maar vindt daarbij Dhammachayo op zijn pad, die weer op een geheel andere wijze de aandacht trekt.

In zijn gigantische Dhammakaya tempel in Bangkok organiseert hij massa ceremoniën voor wel 200.000 deelnemers. Door zijn optreden heeft hij miljoenen aanhangers in binnen- en buitenland. In deze Dhammakaya tempel zijn ze echter zeer materialistisch wat ook de nodige kritiek oplevert. Hoe meer belasting iemand afdraagt aan de tempel, hoe meer rijkdom men al in dit aardse leven kan verwachten.

Veel monniken zijn sceptisch over deze personen, omdat die nogal ver afwijkt van de boeddhistische leer. Dammachayo beloofde een aantal aanhangers een betere plaats in het hiernamaals. Echter de boeddhisten geloven eigenlijk niet in een hemel en hel, maar de wedergeboorte tot een Nirwana. Dit is de hoogste staat, die door een mens bereikt kan worden en waardoor heiligheid behaald wordt.

De politiek wacht af welke kandidaat naar voren geschoven zal worden alvorens deze bij de koning voor te dragen om tot een benoeming van deze functie te komen. Dit laatste blijft wel een politieke aangelegenheid.

6 reacties op “Thaise monniken in een machtsstrijd gewikkeld”

  1. Jacques zegt op

    Het leven is een groot theaterstuk. Geloof of levensbeschouwende organisaties geven altijd gedoe. De mens is zwak en vatbaar voor onder andere, geloof, macht en geld. De show gaat door en wij hebben weer wat te lezen .

  2. ubonmaarten zegt op

    Heb vroeger ook auto’s gehad, die nu oldtimers zijn. Mag een monnik dat niet? Kwestie van bewaren.

    • l.lagemaat zegt op

      De auto’s zijn illegaal Thailand ingevoerd zonder invoerrechten e.d.

  3. pedro & zo zegt op

    Mwuahh, niks nieuws onder de zon.

    Politiek, religie,s wereldlijke macht, materialisme, geld, mooie beloftes d.m.v. beloningen in het hiernamaals (voor de goedgelovigen)+ ect. ect. zijn tudo del mondo al duizenden jaren gemeen goed.

    De gevolgen zijn dikwijls niet te overzien, desastreus voor de mens.

    Helaas leert de geschiedenis ons dat wij niets leren van onze geschiedenis.

    Minste is dat wij zelf proberen in onze eigen kleine kring(etje) er het beste van te maken door goed voor je naasten + ect. te zijn.

    Zet,m op met z,n allen wie weet !!!

    Cheerio, Pedro & zo.

  4. janbeute zegt op

    Ik dacht altijd dat als je een boedistische monnik wil worden uit levens overtuiging .
    Dat je afstand moet doen van al je aardse bezittingen .
    Was dat niet de leer van de Buddha .
    Het blijkt toch hier ook weer anders , net als bij die christelijke en moslim geloven .
    Het gaat altijd om de drie Gees ( GGG ) .
    Geld , Geloof , en het Gaatje , en wat er met het Gaatje bedoelt wordt denk niet , dat ik dit verder hoef uit te leggen .
    Daarom sluit ik mij nooit aan bij wat voor geloof dan ook , waar dan ook in de wereld .

    Jan Beute .

  5. Arjan Schrier zegt op

    Ik wil graag wat kleine correcties doen wat betref de theravada leer.

    Wat we hier zien is niet wat in de leer staat. De Sangha radja d.w.z. de koning van de sangha is een laat in het Thaise Boeddhisme ingevoerde titel. In de vinaya, de door de Boeddha neergelegde mores voor de monniken komt een dergelijke positie niet voor. Voor mij als boeddhist is de functie irrelevant.

    Dat vrijgevigheid tot leven, gezondheid, voorspoed en schoonheid lijdt staat in de sutta’s. Dat iemand kan beloven dat deze daad zeker dat zal bwerkstelligen niet. Daarvoor is iemands kamma d.w.z. daden te veelzijdig.
    Nibbana is de staat van het ophouden van wederbegoorte, het ophouden van samsara d.w.z. het onophoudelijk rondzwerven door de verschillende bestaanstoestanden. De vlam van hartstocht en bestaansdrift die van stervensbewustzijn naar geboortebewustzijn ‘overspringt’ is voor een arahant d.w.z. een waardige gedooft. En daarom is er geen nieuwe wording.

    Boeddhisten geloven wel in hemels en hogere meditatieve verblijfplaatsen, maar een bestaan daar is even tijdelijk, wel veel langer, als hier en ook even onbehersbaar en daarmee hol. Maar er zijn, zoals blijkt veel andere hobby’s die een mens van het richten op de zuivering van de geest af kunnen houden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website