Vandaag de dag is Luang Pu Nenkham een controversiële monnik. Maar maanden geleden hadden mensen nog een groot vertrouwen in hem. Hoe lukte het hem hun overweldigend respect en steun te verwerven, vraagt de Engelstalige krant The Nation zich af. De krant schrijft:

Het begon allemaal jaren geleden toen het iemand die hem kende, begon op te vallen dat mensen zich afvroegen waarom hij op een foto veel ouder leek dan hij in werkelijkheid was. Die iemand besloot het verhaal rond te strooien dat hij geboren was om boeddhisten te bevrijden van de keten van lijden.

Sinds dat gerucht de ronde deed, heeft de monnik een grote schare volgelingen getrokken. Ze noemden hem ‘Luang Pu’, een titel die meestal wordt gereserveerd voor een monnik die oud genoeg is om grootvader te zijn in plaats van voor een man van een jaar of dertig, zoals hij.

Zijn Dharma boeken maakten hem nog beroemder. Sommige, zoals Chart Na Mai Khor Ma Kerd (Ik word niet opnieuw geboren) en Nippan Mee Jing (Het Nirvana bestaat) werden bestsellers.

Zijn PR-team ging door propaganda te verspreiden. Luang Pu zou een directe discipel van Lord Boeddha zijn. Maar hij had in de hemel gezondigd en was teruggestuurd naar de stervelingen op aarde. Of: mensen die Luang Pu eer bewezen, konden hem vergezellen op zijn hemelvaart.

Luang Pu Nenkham beweerde dat ook in zijn preken:

´Tijdens Boeddha´s leven behoorde ik tot de vierhonderd discipelen. Al mijn vrienden werden aharant [iemand die het hoogste stadium van verlichting heeft bereikt]. Ik was de enige die dit stadium nog niet had bereikt. Ik werd nog één laatste keer geboren en in dit leven zal ik jullie allemaal leiden op het pad naar nirvana.’

Luang Pu Nenkham kauwde altijd op betelnoten voordat hij preekte. Zijn stem klonk bezonken, innemend en kalm.

Als hij over een droom vertelde die hij had gehad – om in de hele wereld afdelingen van de Wat Pa Khanti Dhamma te stichten – trokken zijn volgelingen maar al te graag hun portemonnee.

Toen hij het idee lanceerde om een gigantisch grote replica van de Emerald Boeddha (foto) te gieten, benadrukte hij dat een god hem verteld had dat te doen.

Het PR-team van Luang Pu Nenkham heeft heel slim van de online media gebruik gemaakt om een image van voortreffelijkheid voor deze jonge monnik te creëren. Die website, www.lungpunenkwham.com, is duidelijk ontworpen om Luang Pu Nenkham te promoten.

2 reacties op “The Nation: Schandaalmonnik is een meester in marketing”

  1. m.mali zegt op

    Dus is het een topje van de ijsberg.
    Er is lijkt mij veel meer aan de hand….

  2. Franky R. zegt op

    Het is nogal wat..Boeken? Website?

    Ik denk dat Luang Pu juist doorhad hoe hij mensen aan zich kon binden. De Thai zijn soms bijgelovig, tot op het verstikkende af.

    Luang Pu zie ik dan ook als een Thaise versie van tv-dominee Jim Bakker, die ook zwengel pleegde met gedoneerd geld.

    Of Jimmy Swaggart. U weet wel, die jankert die een seksverslaafde bleek te zijn. Twee keer zelfs, in 1988 en in 1991…

    Toch raar als je weet dat elk godsdienst zuiverheid en goedheid prediken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website