De Mekongrivier, een levensader in Azië

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
28 april 2017

De Mekong rivier is een van de 7 grotere rivieren in Azië met een geschatte lengte van 4909 kilometer. De bron van de rivier ligt op het Tibetaanse Plateau en de rivier loopt achtereenvolgens door de landen China, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam.

De rivier komt via de Mekong Delta uit in de Zuid Chinese Zee en kent sterk wisselende waterstanden. Het Tonlé Sap meer, waarmee de Mekong door de Tonlé Sap rivier verbonden is, heeft een belangrijke regulerende functie: in de natte tijd neemt dit veel water op, dat er in de droge tijd weer uit stroomt.

Door de bouw van grote dammen door China voor de elektriciteitsopwekking zijn er grote verschillen in de waterstanden ontstaan, wat spanningen oplevert met de buurlanden, omdat dit gevolgen heeft voor de visstand als voor de rijstbouw. In dit gebied leven ook de grootste meervallen ter wereld met soms wel een lengte van 3 meter. Ook de scheepvaart ondervindt hier hinder van. Om de rivier bevaarbaar te houden, zouden er plannen gemaakt zijn om eilanden in de rivier op te blazen.

De gouverneur van Chiang Rai, Boonsong Techamaneesathit, gaf aan geen plannen in die richting te hebben. Hij gaf echter wel aan om de rivier beter bevaarbaar te maken door samen te werken met de overige landen om hinderlijke obstakels te verwijderen. Daardoor zouden schepen tot 100 ton vracht de rivier gemakkelijker kunnen gebruiken. Om dit te bereiken zouden 51 rotsen en eilanden opgeblazen moeten worden. Echter, volgens de gouverneur, zou het gebied bij Chang Rai gespaard blijven. De rivier is nu bevaarbaar tot Luang Prabang in Laos (ter hoogte van Noord Oost Thailand). Kleinere schepen kunnen verder de rivier nog wel bevaren.

Het gehele gebied is van groot belang voor de ruim 60 miljoen mensen, die van de Mekong afhankelijk zijn, landbouw en visserij.

3 reacties op “De Mekongrivier, een levensader in Azië”

  1. erik zegt op

    Zover ik weet bestaan er nog steeds (boze) plannen de rivier bevaarbaar te maken van de Mekong Delta tot in China.

    Ik herinner me foto’s van boze vissers in het zuiden van Laos die hun bestaan bedreigd zien als men de rotspartijen in de ondieptes daar gaat opblazen. Hopelijk laat men dat onzalige plan varen hoewel, de geldbuidel waarmee China zwaait is aantrekkelijk voor een arm land als Laos. En geld wint het vaak van de natuur en de belangen van mensen.

    Ik woon in Nongkhai en door de vele dammen is hier de rust weergekeerd; ik herinner me in de 15 jaar hier twee grote overstromingen in de lage stad die niet meer voorkomen nu de rivier afgedamd is en men water loslaat in goed overleg tussen de betrokken landen. De uiterwaarden die hier in/na de regentijd vol liepen zijn nu permanent droog en dat geeft teelt van kool en tabak plus bouwland. Ten westen van de stad is veel op de rivier teruggewonnen.

    De scheepvaart vanaf Chiang Rai en dan noordelijk is destijds gepromoot omdat Thailand een diepzeehaven wilde aanleggen in Satun en er plannen kwamen om een container-spoorlijn aan te leggen van Satun naar Chiang Rai om daar de containers op een boot te laden.

    Nu Myanmar een diepzeehaven bouwt ten zuid-oosten van Yangon (Dawei) zijn er plannen bekend gemaakt voor container-per-rail via Saraburi, Bua Yai en een nieuwe lijn via Nakhon Phanom, Laos en Vietnam naar het oosten van China. Al kunnen plannen weer wijzigen….

    De rivier gebruiken voor welvaart kan gunstig zijn voor iedereen maar dan moet je er met verstand en geduld mee omgaan. En volgens mij staan nu juist Chinezen bekend om deze eigenschappen.

    • Antoine zegt op

      Erik
      Het zijn nu net de chinezen die dammen gemaakt hebben voor eigen belang. Zonder rekening te houden met de natuur. De Mekong river word weinig gebruikt voor vervoer over water. Niet alles kan over spoor of weg gebeuren. Jammer dat men niet spreekt over de max. diepte maar ik weet heel erg diep. Die eilanden kunnen hulp bieden maar die rotsen daar mogen er enkele van verdwijnen en dat zal de natuur zeker niet schaden.
      O ja ik leef ook in Nong Khai
      Antoine

  2. Gerrit zegt op

    Tja,

    Hoe kunnen er nu grote verschillen in de waterstand ontstaan, als er juist dammen in gelegd worden die de water stroom reguleren. In theorie zal er een constante waterstroom moeten ontstaan. Alleen het water doet er langer over om de zee te bereiken.

    In plaats van die dure hogesnelheidstreinen, had de regering er beter aan gedaan, grote irrigatie kanalen aan te leggen, om de zeer vruchtbare grond van de Isaan beter te benutten en de bewoners een hoger inkomen te geven.

    De hoeveelheid water van de Mekong is natuurlijk enorm. Terwijl onderweg hele landerijen liggen uit te drogen lopen miljoenen liters water de zee in.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website