En bij ziekte/ongeval in Thailand?

Door Erik Kuijpers
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
16 december 2023

Naar aanleiding van de zoveelste onverkwikkelijke gang van zaken, deze keer rond een bewusteloze toerist na een hit-and-run ongeval, is, ook in dit blog, geschreven over hoe een ziekenhuis dient te handelen.

De Thaise overheid heeft daar regels voor die echter niet overal worden nageleefd. De regels liggen vast in The Universal Coverage for Emergency Patients.

Dit staat er in:

Emergency patients are ensured of their full accessibility to essential and safe emergency medical care at government and private hospitals without having any conditions or service fee being charged on the patients within the first 72 hours of their first admission or until their conditions are fit for being transferred to their registered hospitals.

Following their treatment, hospitals can reimburse service fees being stated in a regulated fee for service or fee schedule from healthcare schemes that the patients are entitled to.

In onze taal: spoedpatiënten zijn verzekerd van volledige toegang tot noodzakelijke en veilige spoedhulp in staats- en particuliere ziekenhuizen zonder enige voorwaarde en zonder kosten voor de patiënt binnen de eerste 72 uur van hun opname of korter tot ze in staat zijn te worden overgebracht naar hun ‘eigen’ ziekenhuis.

Na hun behandeling kunnen ziekenhuizen de kosten vergoed krijgen zoals bepaald in een zeker schema (en bedoeld wordt, maar dat staat er niet, bovenbedoelde Universal Coverage for Emergency Patients).

Ik denk dat het verstandig is voor een emigrant, een expat en voor een toerist in Thailand om de polis of zorgkaart, of een kopie daarvan, gewoon op zak te hebben naast de verplichte identificatie zoals paspoort of Thai ID-kaart.

Maar heb je dat niet bij je, of ben je niet verzekerd, dan heb je, mits je ‘emergency patient’ bent, recht op maximaal 72 uur spoedhulp in ieder ziekenhuis. Niemand hoeft in doodsnood te creperen vanwege het ontbreken van een papiertje of stukje plastic…

Voor een link: https://shorturl.at/qDIVY

7 reacties op “En bij ziekte/ongeval in Thailand?”

  1. Willem zegt op

    Mooi verhaal maar vertel dat maar eens aan de nabestaanden van een patient uit Taiwan die afgelopen week geweigerd is bij een prive’ ziekenhuis in Bangkok en kort daarna is overleden.

    https://www.thaiexaminer.com/thai-news-foreigners/2023/12/14/taiwanese-tourist-mr-chen-refused-emergency-care-dies-urgent-need-insurance-levy/

    • Erik Kuijpers zegt op

      Willem, aan jouw reactie te zien heb je bovenstaand artikel, en een eerder artikel in dit blog
      ( https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/onderzoek-naar-priveziekenhuis-in-bangkok-na-weigering-behandeling-taiwanese-toerist-met-dodelijke-afloop/ ) niet met aandacht gelezen.

  2. janbeute zegt op

    Kan mij nog herineren, was verleden jaar ook zo iets niet het geval na die grote brand in een disco.
    Waarbij een pickup met enkele brandwonden slachtoffers ook geweigerd werden bij, het door velen op dit weblog geprezen Bangkok hospitaal.

    Jan Beute.

  3. Andrew van Schaik zegt op

    Velen hebben in Thailand lak aan de wet.
    Mijn buurvrouw een Thaise topadvocate die net terug is uit Rio de Janeiro vanwege een symposium over internationaal recht waar zij het woord voerde kan hier over meepraten. “Geld moet er zijn” zegt zij “geen betalingsgarantie van een verzekering, daar kunnen ze geen rijst van kopen”.
    Ben zelf verzekerd via AA Hua Hin bij Cigna en had daarvan de polis bij me. Na drie kortstondige hartstilstanden in het ziekenhuis dat iedereen kon zien deden ze niets, mede omdat “Cigna” niet in het systeem zat. Is een top internationaal ziekenhuis!
    Mede door een bankboekje van mijn vrouw en aktie van Matthieu van AA klaarde de lucht op. De dokter werd erbij geroepen, lag snel op ICU.
    Kortom je moet ook al ben je verzekerd een buffer van een paar miljoen kunnen tonen.
    De zieknhuizen hebben geleerd van wanbetalers de goeden moeten het nu met de kwaden bekopen.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Andrew, dat verschilt, naar ‘goede’ Thaise gewoonte, per ziekenhuis.

      Een mij bekende farang werd direct geholpen na een schriftelijke garantie van een verzekeraar in NL. Wat de pers haalt, zoals afgelopen week gebeurde met de man uit Taiwan, zijn alleen de negatieve ervaringen. Van de positieve ervaringen hoor je nooit iets. Er is mij in Nongkhai nimmer een garantie gevraagd, niet door het staatsziekenhuis als door de beide particuliere ziekenhuizen. Het zijn alleen de uitzonderingen die de media halen. Het Rama in Khon Kaen vroeg wel een betaling vooraf maar dat was voor een lang tevoren geplande ingreep.

      • Edward zegt op

        Tijdens covid 19
        Werd bij opname wel een garantie verklaring –
        Betaling gevraagd bij mijn vriendin door bangkok hospitaal –
        In pattaya – ondanks verzekering wr life
        Gesloten bij nederland over zee

  4. Andrew van Schaik zegt op

    Bij ontslag, en na ontvangst van de GOP (betalings garantie van Cigna) moesten we drie schuldbekentenissen tekenen: mijn vrouw, mijn zoon en ikzelf. Deden we anders konden we de deur niet uit.
    Dankzij Matthieu van AA werd de rekening van het ziekenhuis in Schotland bij Cigna van onder uit de stapel gehaald en bovenop gelegd.
    Nablijven op eigen rekening werd daardoor voorkomen. Alle Hulde voor AA.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website