Vraag v/d week: Is fietsen in Thailand gevaarlijk?

Door Gringo
Geplaatst in Vraag van de week
Tags:
14 oktober 2015

Op de Thaise media circuleert een video, die u hieronder kunt zien, die nogal wat stof doet opwaaien. Ook vrijwel alle kranten in Thailand besteedden aandacht aan deze beelden, gemaakt door een automobilist met een dashcam. De video kreeg in zeer korte tijd meer dan 5000 likes.

Deze automobilist vraag zich af of die fietsers in dit filmpje niet erg gevaarlijk bezig zijn. Hij zegt: “Ik gun iedereen zijn plezier, maar de fietsers nemen toch wel een groot risico om zich op een weg te bevinden waar veel snelverkeer is.

In het algemeen is het zo, gaat hij verder, dat een automobilist vaak de schuld krijgt bij een aanrijding. Ik vind wel, dat fietsers ook een verantwoordelijkheid hebben en rekening dienen te houden met het (drukke) verkeer.

Kijk eens hoe dicht de fietsers soms bij de auto’s komen. Ik moet er niet aan denken dat ik ze zou aanrijden, want ik heb maar een klein inkomen en een begrafenis van die lui kan ik absoluut niet betalen.”

De automobilist heeft, naar mijn mening, groot gelijk. Fietsers horen niet op de snelweg. Zeker niet als er ook een ventweg parallel langs loopt. Dat het kennelijk officieel niet verboden is, doet niets af aan de verantwoordelijkheid van de fietsers ten opzichte van hunzelf en de medeweggebruikers.

Wat vind u van de situatie op deze video?

[youtube]https://youtu.be/TsBxPKEIIDo[/youtube]

39 reacties op “Vraag v/d week: Is fietsen in Thailand gevaarlijk?”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Zolang ze de snelheid er een beetje in houden lijkt het mij niet echt gevaarlijker dan een motorbike.
    Vooral niet verbieden. Vrijheid blijheid en helpen doet het toch niet.

  2. pw zegt op

    Natuurlijk, laten we gaan verbieden dat fietsers op de snelweg rijden. Het zal net zo goed opgevolgd worden als het verbod zonder helm op de motorbike te rijden. Zolang de Thai niet de tweede hersencel activeert, zal het aantal platgereden fietsers snel toenemen. Het zal dan niet blijven bij de twee doden per uur (!)

    • Louwrens zegt op

      ik fiets regelmatig de rondweg van Udon Thani, ca. 26 km. Nooit een bijna-ongeluk gehad, maar moet toegeven dat het niet echt vertrouwd rijden is. Maar wil eigenlijk even reageren op de “twee doden per uur”. Is dit het totaal aan verkeerslachtoffers of alleen fietsers? In het laatste geval kom ik, uitgaande van 10 fietsuren per dag op ruwweg 7000 personen. Lijkt me rijkelijk veel, gezien het aantal Thai dat werkelijk op een grotere weg tweewielert.

      • pw zegt op

        Het aantal doden in het verkeer is 2 stuks per uur.
        Ik was er ook bijna eentje van toen ik naar huis liep (aan de rechterkant van de weg) en vol geraakt werd door een motorrijder. Die verklaarde later doodleuk aan de politie dat hij me niet gezien had omdat hij te dronken was! Ternauwernood overleefd dankzij kundige artsen.

  3. Louis49 zegt op

    Ik heb zowat 20.000km gefietst in Thailand ,altijd in de buurt van pattaya chonburi bang bung,Ik heb dus wel wat ervaring.Als je denkt dat op de parralelweg fietsen veiliger is heb je niet veel gefietst in Thailand,de meeste aanrijdingen fietser en moto met auto gebeuren door de fietser te snijden .Ook als ze weten dat ze 5 meter verder afslagen gaan ze je eerst nog voorbij en dan van het rechts rijvak pardoes voor je neus linksaf ,deze zaken gebeuren veel meer op de parralelweg dan op de hoofdweg,het is NERGENS veilig voor een fietser in Thailand

    • Simon Borgers zegt op

      Eingelijk kom je hier werkelijk ogentekort overal kijken doe ik ook zie je een zijweg altijd even kijken er kan maar zo iemand aankomen rijden ook in tegengestelderichting zijn de thai gewoon als je links af moetslaan kijk uit er kan een ander aankomen op jou rijgedeelte maak het dagelijks mee en dan lachen die thai ook nog doen ze ook als ze er neervallen of een bekeuringkrijgen.

  4. Evert van der Weide zegt op

    Ik zie die fietsers zich heel correct gedragen. Het zou mijn voorkeur hebben als ze meer in het midden van de baan rijden in plaats van tegen de witte lijn.

  5. Michel zegt op

    Fietsen in Thailand is niets gevaarlijker dan ergens anders op de wereld. Het is echter wel verstandig dit niet op snelwegen te doen, en al helemaal niet zoals deze asociale malloten zo breeduit.
    Het zou mij niets verbazen als dit groepje zich zeer binnenkort bij de vele verkeersdoden gaan voegen.
    Heb nog niet zo lang geleden een vrachtwagen dwars over zo’n stel heen zien walsen, omdat hij ze echt niet meer kon ontwijken. Das geen prettig gezicht kan ik melden.
    Fietsers zouden zich, waar dan ook ter wereld, er eens wat meer bewust van moeten worden dat ze zeer kwetsbaar zijn, en slecht zichtbaar tussen auto’s.
    Zelfs in Europa, waar de voorlichting toch op een heel behoorlijk niveau is volgens mij, zie ik fietsers regelmatig fratsen uithalen in het verkeer dat ik me afvraag hoe lang dat nog goed zal gaan.
    Hebben dat soort mensen geen verstand, of zit er een schakelaar op en vergeten ze het ’s ochtends aan te zetten?

    • kjay zegt op

      Michel, volgens mij ben je nog nooit in Nederland geweest of Duitsland ( cynisch natuurlijk bedoeld ). Prachtig aangelegde fietswegen waar helemaal geen autos mogen en kunnen komen!!! Speciale fietspaden overal waar ook wel autos mogen komen. Daar ben je in ieder geval nog iets beschermd. Hebt u speciale fietspaden gezien in Thailand? Hoezo het is in Thailand even veilig? Ze kennen het verkeer niet eens onder alleen autos, Wil maar zwijgen als ze dan ook nog rekening moeten houden met fietsers en trams….Ziet u het voor zich?

      Dan dit filmpje of mijn mening over de posting: Wat een mafkezen! Van de weg halen en zwaar beboeten!

  6. Sjaak S zegt op

    Ik geef de automobilist groot gelijk. Ik ben zelf een fietser, maar zal nooit in mijn leven zo fietsen. Als er al geen andere mogelijkheid was geweest dan op die weg te rijden, dan zou ik wel uiterst links rijden. Wat zij doen is gekkewerk. Misschien zijn ze al een paar keer gevallen en hun hersens werken niet meer zo goed.
    Ik snap niet wat ze daar moeten? Ze moesten zelfs helemaal niet op dit deel van de weg komen. Helemaal links aan de andere kant van de opvangrailing… daar horen ze thuis.

  7. Louis49 zegt op

    Worden de zaken door gringo niet ietwat omgedraaid ,niet de fietsers komen dicht bij de auto ,het is net andersom .En ik heb altijd geweten dat voorgaand verkeer voorrang heeft en de auto die inhaald moet uitkijken die fietsers hebben geen ogen op hun rug,in mijn opinie doen die fietsers niks verkeerd en was het in belgie konden die auto die zo dicht op fietsers tijden een grote boete verwachten

    • john zegt op

      Je moet wel zelfmoordneigingen hebben om je op deze manier tussen het verkeer te begeven. Als je al vindt dat je met je fietsje op de snelweg moet rijden, lijkt het mij dat het voor je gezondheid beter is om zoveel als mogelijk aan de linker kant van de weg te rijden.
      Het schijnt hier nog wel eens voor te komen dat auto bestuurders een glaasje teveel nuttigen en daarbij het overzicht op het overige verkeer uit het oog verliezen, en dan ben je als fietser wel erg kwetsbaar.
      Maar goed, wat het verkeer betreft verbaas ik me in Thailand over wel meer dingen.

  8. roja zegt op

    Natuurlijk hadden de fietsers op de paralelweg moeten fietsen , maar daar is het levensgevaarlijk voor hun . In Isarn is het op de wegen heel gevaarlijk en een ieder raad het je dan ook af . Ja fietsen in Thailand is levensgevaarlijk . Vooral op het platteland .

  9. Simon zegt op

    Het is inderdaad anders rijden, dan op een afgeschermd fietspad, zoals we die in Holland kennen.

    Maar als je mij nu zou vragen of ik me veiliger voel op een fietspad met gedoogd gemotoriseerd verkeer, hier in Holland, of fietsen op een snelweg in Thailand, dan kies ik voor het laatste.

    Het gaat misschien iets te ver om dit nader uit te leggen, maar als ik zeg dat het patent op huftergedrag voornamelijk voortkomt uit de Nederlandse overregulering en de daaraan inherente en veronderstelde rechten en onderscheid . Dan hoef ik daar niet verder op in te gaan. 🙂

  10. Cornelis zegt op

    Ik fiets – met een mountainbike – tijdens mijn verblijf in Thailand ook veel, voornamelijk op het platteland – dat overigens bepaald niet ‘plat’ is – rondom Doi Saket (een km of dertig buiten Chiang Mai) en Chiang Rai. Op een weg zoals in de video getoond, met grote snelheidsverschillen – zou ik me niet gauw wagen, zeker niet als nòg minder opvallende ‘eenzame fietser’. Los daarvan heb ik het fietsen in Thailand tot nog toe niet als extreem gevaarlijk ervaren maar dat heeft ook te maken met de betrekkelijk rustige wegen waar ik op rij. Loslopende honden vormen daar het grootste gevaar…………….

  11. Frank zegt op

    Ik vind dit niet kunnen.

    Fiets zelf zo’n 3 tot 4 keer per week in omgeving Hua Hin. Pak ook wel eens de snelweg, maar ga daar behoedzaam mee om. Deze jongens hadden ook een keuze om op de parallelbaan te gaan rijden. Dit is in mijn ogen gevaarlijk, maar de meest gevaarlijke fietsers zijn de “groepsfietsers” ( die maken elkaar gek ).

    Ze denken ook meestal dat alles om hen draait. 😉

  12. robluns zegt op

    Verbieden, MITS goed alternatief.

  13. Ruud NK zegt op

    Goed dat dat filmpje is gemaakt. Maar let ook eens op het motief van de maker. Hij zegt terecht dat de fietsers gevaarlijk rijden hier.
    Maar zijn motief, als ik een ongeluk veroorzaak kan ik de kosten niet betalen. Met andere woorden ik ben niet verzekert of laag verzekert.

    Ik fiets veel, soms rond de 100 km per dag. Ik heb daarbij 2 regels:
    1. Rij altijd zoveel mogelijk links.
    2. Ga nooit naar rechts voor tegemoet komend verkeer. Als je dat doet loop je kans achterop gereden te worden.

    Daarnaast natuurlijk een helm op, Want ik rijd vrij hard.

    De thai zelf rijdt altijd langs of bijna langs de witte streep. Vaak ook er overheen. Soms haal ik fietsers in en passeer links!!!

  14. Fred Repko zegt op

    Als ervaren motorrijder is het mij niet toegestaan op de betaalde snelweg te rijden.
    Staat er dan iemand bij mijn veiligheid stil. Hahahaha

    Met afschuw heb ik net naar de beelden van het groepje fietsers zitten te kijken.
    Er loopt toch een parallelweg naast !!!!!
    Iedere dag word ik geconfronteerd met beelden of situaties die niet geschikt zijn voor mijn netvlies.
    Het went gewoon niet.
    Ik ga maar weer eens naar mijn Nederlandse tv programma´s kijken, daar word ik rustig van !

  15. Marcel zegt op

    Levensgevaarlijk!!!!

    Daarom rij ik alleen maar op de Mountainbike offroad door het platteland, ik vermijdt bitum en beton. Heeft als bijkomend voordeel dat als je toch valt, je op het zand valt 🙂

  16. albert zegt op

    Ben zelf fietser en ik fiets al bijna 20 jaar in Thailand op mijn racefiets.

    Wat het filmpje betreft fietsers rijden in principe niet gevaarlijk
    maar zouden wat meer links kunnen rijden. Is veiliger
    Groepje van 6 is veiliger dan een eenling op de weg.

    Rij in Thailand nooit uiterst links van de weg.
    Er zijn vele zijstraatjes van links waar verkeer uit kan komen.
    Als je wat minder links rijdt wordt je eerder gezien en jij ziet
    hen beter komen en heb wat meer ruimte en tijd om uit te wijken
    indien nodig.

    • frans zegt op

      Deze fietsers blokkeren expres een rijstrook zodat zowel links als rechts niet ingehaald kan worden. Geef je die mogelijkheid wel dan gaat de Thaise automobilist dat zeker proberen. De eerste strook heeft vaak schade van het vele vrachtverkeer. Tegen de witte lijn is het wegdek beter .

  17. John Chiang rai zegt op

    Als je deze video bekijkt,waar de fietsers midden op de snelweg rijden,is de vraag of het gevaarlijk is eigenlijk reeds beantwoord. Zelfs als je uiterst links gaat rijden is het nog gevaarlijker als in de meeste andere landen op deze wereld. Iemand die nog steeds denkt dat dit niet zo is,hoeft alleen te kijken naar het grote aantal verkeersdoden,die meestal veroorzaakt worden door overmatig gebruik van alcohol,en de slechte kennis van de verkeersregels. Ook bij het uiterst links rijden zie je in Thailand vaak tegenliggers die aan de verkeerde kant van de weg rijden,omdat ze te beroerd,te lui of te dom zijn om over te steken. Iemand die in Thailand veel fietst,en nooit een ongeluk gehad heeft,heeft dit voor een erg klein deel aan zijn eigen kunnen te danken,maar veel meer aan geluk,en toeval,omdat veel Thais in het verkeer onberekenbaar zijn,en dit zelfs zonder gebruik van alcohol. Zelfs als het toegestaan is dat fietsers gebruik mogen maken van een snelweg,is het uiterste noodzaak dat deze uiterst links rijden,en dat ook de rest van het verkeer zich houdt aan regels,die veel beter onder controle moeten staan. Als ik hier reacties lees van mensen,die eigenlijk tegen verbod en regels zijn,en dit zelfs vrijheid blijheid noemen,stelt zich de vraag of men niet de gehele wetgeving in handen van het volk leggen moet,zodat het nog een groter chaos word.

  18. BertH zegt op

    Ik fiets veel in Thailand en met name in en rond Chiang Mai. Het is minder veilig buiten de stad. In de stad geven ze mij veel voorrang. Als je maar aangeeft wat je wilt dan houden ze hier rekening met je. Wel kunnen ze je wel eens snijden bij het afslaan daarom heb ik ook een spiegel gemonteerd. Ja minder regels vraagt om meer anticiperen.
    Deze lui zijn niet goed bezig. Als je al op de snelweg fietst doe dat dan op de vluchtstrook. Ik heb er een hekel en probeer altijd een alternatief te vinden ook al is dat meer km. Ook daar is het opletten. Bij inhalen bijvoorbeeld gaan ze ervan uit dat je aan de kant gaat. Dit weekend nog op de motobike naar Pai geweest. Ik vind dat gevaarlijker. Ik prefereer de fiets

  19. Huub Biezen zegt op

    absurd en levensgevaarlijk

  20. Johan zegt op

    Persoonlijk fiets ik veel en het liefst aan de zijkanten van de grote weg. Dan ben ik zeker dat er nauwelijks gaten of hobbels zijn. Ruim 5 jaar fiets ik – in de koelere periode – ongeveer 30 tot 70 km per dag. Bijkomend voordeel op grote wegen is bovendien dat je nauwelijks of geen honden treft.
    De mannen op de foto doen er beter aan uiters links te rijden. Soms fiets ik in tegengestelde richting dan zie ik wat me tegemoet komt.. Uiteraard speelt een rol in welke omgeving je fietst. De drukte moet je sowieso mijden..
    I

  21. Rick zegt op

    En dan te denken dat mensen het hier met de fietsers eens zijn, ga jij in Nederland maar eens met je fiets de snelweg op of de hele tijd op een 100 weg rijden of zelfs al op de 80 provincieweg eens kijken hoe snel de politie in Nederland naast je staat. Hoezo zou dat in Thailand een land met een met het meest dodelijke verkeer ter wereld dan wel moeten kunnen/mogen?

  22. Theo weert zegt op

    Ik zou niet zo fietsen, zoals deze fietsers doen in Thailand.

    Maar als je in Engeland, Australië, Ierland en Nieuw-Zeeland komt. Zie je ook fietsers op de snelweg rijden, dat is een verworven recht in deze landen. In Frankrijk zijn het de N-wegen waar men vaak ook met 110 of 130 kilometer mag rijden.

    Ook daar zet ik wel eens vraagtekens bij. Maar als automobilist moet je altijd een afstand houden van meer dan 1,5 meter.

    Dit is trouwens in vele landen zoals ook Frankrijk. Dus zie je vaak een hele file achter een fietser, tot dat er eindelijk een ruimte komt dat je hem kan passeren.

    Maar dat deze fietsers nu tegen de witte lijn aan moeten rijden lijk wel of ze van hun levensverzekering gebruik willen maken.

  23. Daniel VL zegt op

    Ik fiets elke dag dat het niet regent. Ik volg nogal dikwijls weg 1006 Chiang Mai Naar San Kamphaeng. Op regelmatige afstand staan er verkeersborden die zeggen dat de strook links een fietspad is. Eigenlijk word het hoofdzakelijk gebruikt als parkeerstrook met als gevolg dat je als fietser praktisch heel de weg op de rijbaan moet rijden. Op het eerste stuk mag er ook niet geparkeerd worden, maar iedereen doet het. Er is toch nooit controle.
    De weg naar Chiang Rai zou ik willen doen op sommige plaatsen is er naast de rijbaan een brede pechstrook die je kan gebruiken, maar op andere plaatsen moet men op de rijbaan en dat op een slingerende weg heel gevaarlijk. Een heel goede rit is via Mae On over de heuvels naar weg118 naar doi Saket. Voor mij is het grootste probleem de geparkeerde wagens
    In het filmpje zijn het een groepje hardrijders die hun rijstrook veilig stellen, Ik zou hen aanraden toch meer naar links te rijden, nu zie ik soms dat ze zelfs over de lijn van de andere rijstrook rijden. Dit is werkelijk het noodlot uitdagen. Ze voelen zich veilig door de volgwagen van waaruit er gefilmd is..

  24. Geert Visser zegt op

    Als je levensmoe bent, dan ga je zoiets doen.Thailand is natuurlijk geen fietsland zoals Nederland met zijn fietspaden.

  25. folkert zegt op

    Fietsen ook in Changmai en om streken, eerste keer geen ervaring belangrijk is links te blijven fietsen en voor rechts afslaan op de as van de weg gaan staan en goed richting aan tegeven door je hand uit te steken, een u turn vermijden we wel. Zo fietsen we naar winkel Changmai air poort winkelcentrum waar we eerste keer de fly over gebruikte terwijl je beneden onderlangs fietsend daar rechts afslaand naar toe kan fietsen . Naar Tesco of Bic C als maar links aan houden grote weg rond je rijden terug naar Changmai is wennen maar valt wel mee als je er aan houdt.

  26. Wim van Beveren zegt op

    Persoonlijk vind ik honden die je achtervolgen gevaarlijker.

  27. theoS zegt op

    Het is zelfs wettelijk verboden, hier in Thailand, om met een fiets op de snelweg of hoofdweg te komen. Deze wet bestond al toen ik hier voor het eerst kwam, in de jaren ’70. Ik woonde toen in BKK en daar kon je alleen een fiets gebruiken in een soi. Vraag niet om een link want die heb ik niet, het is een wet dus Google maar naar hartelust.

  28. Harry Kwant zegt op

    Onverantwoordeljk gedrag van de fietsers. Zoals gewoonlijk in het verkeer in Thailand

  29. BertH zegt op

    Ho Jos,

    Kun je me zeggen waar die fietspaden zijn
    Hier in Chiang Mai niet. Of ze zijn geblokkerd of erg slecht onderhouden met veel hobbels en gaten.

    • Kees zegt op

      http://www.bangkokpost.com/print/388663/

  30. Kees zegt op

    Heb zelf reeds tienduizenden km’s gedaan op de racefiets in de afgelopen jaren hier, het merendeel buiten de stad maar ook wel in Bangkok. Je kunt niet zomaar stellen dat fietsen per definitie gevaarlijk is in Thailand, veel hangt af van waar je precies fietst en onder welke omstandigheden. Je kunt wel stellen dat het verkeer in het algemeen gevaarlijk is, dus ook als fietser moet je erg alert zijn. Er zijn echter tal van wegen met brede zijstroken voor brommers etc.en weinig verkeer waar het relatief erg lekker en redelijk veilig fietsen is, zelfs beter dan op veel NL wegen durf ik wel te stellen.

    Wat betreft deze video, ik zou nooit op een dergelijke weg fietsen omdat ik het erg gevaarlijk vind. Het lijkt me gewoon ook niet lekker fietsen, je legt je leven toch in de handen van de Thaise automobilisten op deze manier en dat is geen goed idee. Degenen hier die zeggen dat ze zoveel mogelijk links moeten houden fietsen zelf niet veel denk ik…als je wilt dat auto’s je toch rakelings inhalen moet je dat vooral doen. Ze zouden wel wat meer in het midden kunnen rijden maar welllicht is het wegdek daar wat minder (het wegdek voor een wielrenner is vaak het beste tegen de rand van de strook). Om het over de parallelweg met in- en uitvoegend verkeer maar helemaal niet te hebben, dat is geen alternatief met dit soort snelheden. Afgezien van of het nu mag of niet, gewoon niet fietsen op dit soort wegen als je leven je lief is lijkt me.

    • Ruud NK zegt op

      Kees fiets jij altijd tegen het verkeer in?

      Je schrijft:
      Degenen hier die zeggen dat ze zoveel mogelijk links moeten houden fietsen zelf niet veel denk ik…als je wilt dat auto’s je toch rakelings inhalen

      Ik fiets vrij veel, maar wel altijd aan de veilige kant. Zoveel mogelijk links dus

      • Kees zegt op

        Nee ik fiets nooit tegen het verkeer in. Maar je snapt niet wat ik bedoel denk ik. Als je zoveel mogelijk links houdt zal een achterop komende auto zich gegarandeerd in ‘jouw’ strook nog langs je proberen te wurmen met alle gevaren vandien. Als je midden in de strook rijdt kan dat niet en zal hij een normale inhaal manouvre moeten maken (van baan wisselen) zoals hij dat ook bij het inhalen van een groter voertuig zou doen, waarbij je als fietser meer ruimte hebt. Dat is niet alleen in Thailand zo maar overal. Lees dit ook eens: http://cyclingsavvy.org/hows-my-driving/


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website