De nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand, Thai Airways International (THAI), doet er alles aan om haar concurrentiepositie te versterken. Zo mag het cabinepersoneel op de vliegtuigen van THAI niet te mollig zijn.

Nu kan ik me voorstellen dat een flink overgewicht niet prettig is in een krappe pantry of in het gangpad van het vliegtuig. THAI gaat echter nog een stapje verder. Het meetlint komt er zelfs aan te pas. Een wespentaille vliegt nu eenmaal fijner. Dus moeten de dames en heren aan boord voldoen aan fysieke kenmerken die verder gaan dan een verzorgd uiterlijk en een grijns van oor tot oor.

Op 11 mei vorig jaar kregen de 6.000 stewardessen en stewards te horen wat de nieuwe richtlijnen waren. Gewogen en te licht bevonden kreeg hiermee een andere dimensie. Te licht ben je nu eenmaal niet snel bij THAI.

In een memo van het bedrijf liet de directie weten dat ze het volgende in al hun wijsheid hadden bedacht. De stewardessen mogen een maximale Body Mass Index (BMI) van 25 hebben. De taille, ook niet onbelangrijk, mag niet meer bedragen dan 81,3 cm. En ondanks dat Thaise mannen ook niet erg fors gebouwd zijn, mogen de heren een onsje zwaarder wegen. Namelijk een taille van 89 cm en een bijpassend BMI van 27,5.

Het slechte nieuws is dat eventuele vetrolletjes binnen zes maanden weggewerkt moeten worden. Het goede nieuws is dat slechts 60 personen op bezoek moesten bij de Thaise Sonja Bakker. Een aantal medewerkers vond dit toch wel te gortig en diende een klacht bij Ministerie van Arbeid in Thailand.

Waarnemend Executive Vice President van Product Development en Customer Services (als dat maar op een visitekaartje past), Teerapol Chotichanapibal, verdedigde het beleid van de Thaise nationale luchtvaartmaatschappij als volgt: “THAI behoort tot de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. THAI is zelfs de nummer drie in Azië. Uiterlijke kenmerken van de werknemers van THAI maken onderdeel uit van de concurrentiepositie van het bedrijf”.

Na enigszins verbaasd te zijn over dit bericht. Ben ik direct met een centimeter in de weer gegaan om mijn eigen welvaartsbuikje op te meten. En weer een illusie armer typ ik de laatste regel van dit bericht. Ik vlieg zeker de laan uit bij Thai Airways…

18 reacties op “Thai Airways doet (te) dikke stewardessen in de ban”

  1. Johnny zegt op

    Het is een vorm van discriminatie. Zakelijk gezien is de beslissing wel juist. Heb je de KLM dames weleens van dichtbij bekeken? Ahum…..

    • Rob N. zegt op

      Waarom KLM hier bij halen? Je kunt nu eenmaal niet Europese en Aziatische dames met elkaar vergelijken. Heb zelf met diverse Oosterse luchtvaartmaatschappijen gevlogen en als ik dan die dames vergelijk met Europese/Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen is natuurlijk een duidelijk verschil. Zowel in lengte als in breedte, haha.

  2. Robert zegt op

    Aan de ene kant kun je dit discriminatie noemen. Aan de andere kant is het wel heel open en duidelijk.

    In Amerika en Canada hoef je hier bv niet mee aan te komen. Niet omdat de gemiddelde mens daar zo vet is, maar omdat de politieke correctheid daar verstikkende vormen heeft aangenomen. Ongetwijfeld goedbedoeld; men heeft daar nu eenmaal immigranten van over de hele wereld. Er zijn dus wetten die het verbieden te discrimineren op grond van sexe, ras, nationaliteit, religie, leeftijd en handicap. De vetlobby in de USA classificeert obesiteit steeds vaker als een ziekte, misschien wel hierom.

    Dat is leuk in theorie, maar in de praktijk werkt het natuurlijk nooit, althans niet op het moment van werknemers aannemen. Als werkgever neem je altijd de kandidaat waarvan je denkt dat die de baan het beste uit kan voeren, en voor een representatieve functie zoals stewardess spelen zaken zoals hierboven genoemd toch ook een rol. Je zal iemand nooit officieel afwijzen op voorkomen, leeftijd of overgewicht; maar het gebeurt wel natuurlijk, ondanks allerlei regelgeving.

    De regels van Thai Airways zijn daarom misschien zo gek nog niet, al vraag ik me wel af hoe eerlijk het is om dit toe te passen op de huidige werknemers. Immers, voor hen is het een voorwaarde die achteraf gesteld wordt. Maar toekomstige sollicitanten weten nu wel precies wat er van ze verwacht wordt. Succes Peter!

  3. Bert Gringhuis zegt op

    Ik kende de term BMI niet, opgezocht en vastgesteld, dat – wil ik in aanmerking komen bij Thai Airways – er in zes maanden 10 kilo af moet. Een mooi streven, ik ga er mee aan de gang en kom er over 6 maanden op terug! Wie volgt?

  4. William zegt op

    Hoi Bert,

    Dan ben jij nog ’n slanke (jonge)man !
    Heb het ook fff gauw op gezocht.
    Ik zal 21 kilo weg moeten werken.
    Ben niet zo optimistie’s als jij, ’n mooi streven, maar dat red
    ik niet hoor.

    Groetjes,
    William.

  5. Jos zegt op

    Heren, Heren,

    een BMI van 27,5 betekent dat een man van 180 bijna 89 kg mag wegen.
    Dat betekent dat de man flink wat overgewicht mag hebben maar niet niet dikker mag worden.
    Ben je 10 kilo zwaarder dan val je in de categorie morbide obesitas.

    Een thaise man is circa 170 cm, hij mag dan bij 80 kilo wegen.
    Een thaise vrouw is circa 65 cm, zij mag dabn 68,1 kilo wegen.

    Het valt dus allemaal wel mee, het zijn zeer redelijke normen.
    Voor iedereeen haalbaar, zeker met het Thaise eten.

    Groet van Jos

    • Jos zegt op

      65 moet dus 165 zijn.
      Thaien zijn klein maar zeker geen dwergen.

  6. BramSiam zegt op

    Natuurlijk is dit discriminatie en dat zou Heleen van Royen vast niet pikken, hoewel ze misschien ook haar voorkeuren heeft. In elk geval zou het in Nederland veel commotie geven. Nou is dit niet nieuw. Jaren geleden viel mijn oog al eens op een advertentie van EVA air voor stewardessen. Naast fysieke kenmerken, zoals een minimale lengte van 1.65 cm. werden ook nog al wat opleidingseisen gesteld. Universitaire opleiding is niet echt nodig voor een stewardess zou je denken, maar daar denkt EVA air beslist anders over. Air hostess is echter een fel begeerd baantje bij de Thaise dames.
    Denk overigens inderdaad maar niet dat in politiek correct Nederland niet gediscrimineerd wordt. Probeer maar eens een baan te vinden als je ouder dan 55 bent. Dat is ook nog eens een heel domme vorm van discriminatie, want niemand wordt onverwacht zwart, of Marokkaan, maar oud worden we in principe allemaal.
    Als je met Aziatische maatschappijen vliegt heb je in elk geval een goede kans op leuke stewardessen. Een voorbeeld is de economy class van bijv. China Airlines, waar i.t.t. in de business class voornamelijk leuke Thaise stewardessen werken. Weer zo’n nadeel met een voordeel.

    P.S.: In de dubieuze ‘Airport a-go-go’ bar in de Walking street, waar al de gastvrouwen in pikante stewardessenoutfits gekleed gaan, als ze al gekleed gaan, werd mij ooit door één van de dames gevraagd wat eigenlijk het Engelse woord voor ‘Air hosteed’ was. Ook deze dame had kennelijk ambities voor een stapje hogerop.

  7. ThailandGanger zegt op

    Waar gaat dit over? Is het niet Thai Airway die bepaalt? Ze geven het nog openlijk toe wat de de toelatingseisen zijn. Ze kunnen het ook gewoon verzwijgen en hun beleid toepassen.

    Wat heb je liever Roseanne Barr die met haar chagrijnig gezicht en stem je de maaltijd in je schoot knalt of een leuke vriendelijke Thaise die geen problemen heeft met de toelatingseisen van haar werkgever?

    Anders ga naar het hof voor de mensenrechten en doe daar namens de Thaise werknemers je beklag. Kijken hoeveel er je steunen.

    • @Thailandganger. Het is maar hoe je het bekijkt. Wanneer iedereen dit accepteert zou de volgende stap kunnen zijn dat de dames een bepaalde cupmaat moeten hebben. Of dat de lengte van de benen minimaal x moet bedragen. Selectie op uiterlijk is is toch wel op het randje. Heel lang geleden was er een man met een klein snorretje die vond dat iedereen blond haar en blauwe ogen moest hebben. Toch een beetje eng…

      • ThailandGanger zegt op

        Maar daar heb ik het niet over. De hele discussie of dit wel en niet discriminatie is, moeten de werknemers in Thailand voeren. Niet wij op ene blog. We kunnen niet voor iedereen het strijdbijl opgraven en actie gaan voeren. Dit is iets wat door die mensen zelf moet worden ervaren en als dat zo is ook moet worden opgepakt. En het is zeker geen vrijbrief voor praktijken uit de wo II. Dat gaat nu weer helemaal te ver.

        • @ Thailandganger. Naar mijn mening moet iemand capabel zijn en goed functioneren. Vriendelijkheid en service is belangrijker dan wat overgewicht. Stel dat je een schildklier afwijking hebt of je prednison gebruikt en daardoor te zwaar bent (geworden). Wat dan? Een goed functionerende stewardess dan maar ontslaan? Lijkt me niet helemaal eerlijk…

  8. BramSiam zegt op

    of bijvoorbeeld dat ook de pasagiers aan zekere eisen moeten voldoen. Als straks de Aziaten rijker zijn en volop vliegtickets kunnen betalen, wie wil er dan nog dikke Farangs vervoeren, die meer brandstof kosten en vaak slechte manieren hebben en veel noten op hen zang, zelfs zonder klein snorretje.

    • hans zegt op

      Volgens mij zij er al enkele maatschappijen die mensen met ernstig overgewicht al voor een dubbele stoel laten betalen.

    • ThailandGanger zegt op

      Lol. De zucht naar geld is altijd groter dan de weerstand voor “dikke” farangs met of zonder snorretje. Ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. En anders scheer je toch je snor af 🙂

  9. Bert Gringhuis zegt op

    Kom op bloggers, kijk naar je eigen gewicht en stel je BMI vast, dat is veel interessanter!

  10. Nok zegt op

    De vrouw van een vriend van ons is airhostess 1st class bij Thai en die verdient een 70-80k baht per maans incl overnachtingsvergoedingen. Ze weet ook al een poos dat ze geen overgewicht mag hebben maar dat hoef je haar niet te vertellen want daar zorgt ze altijd al voor. Ze is 45 en ziet er nog uit als 28.

    Ik vind het een goede regel om dikke hostessen aan te pakken want ze passen niet in het gangpad, zeker niet als ze langs de car proberen te komen.

  11. Miaatje zegt op

    Mijn BMI is 25…word soon 41…ik word meestal rond begin 30 geschat…ik had stewardess moeten worden…gemiste kans


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website