Schiphol is wederom gezakt op de ranglijst van ’s werelds beste luchthavens. Eindigde de luchthaven vorig jaar nog op een negende plaats, dit jaar moet Schiphol het doen met de dertiende positie. De internationale luchthaven Suvarnabhumi bij Bangkok stijgt flink: van de 47e naar de 36e plaats. Singapore Changi Airport is de beste luchthaven ter wereld volgens de World Airport Awards van Skytrax.

Schiphol werd ingehaald door de luchthavens Osaka-Kansai (9), Doha (10), Tokio-Narita (11) en Frankfurt (12). Het lijkt er op dat Schiphol in een vrije val terecht is gekomen want in 2013 werd de Nederlandse luchthaven nog als de op twee na beste airport ter wereld beoordeeld.

De lijst is samengesteld door Skytrax, een organisatie die doorlopend onderzoek doet naar de kwaliteit van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. De ranglijsten worden samengesteld op basis van de ervaringen van reizigers die een review op de website kunnen achterlaten.

De World Airport Awards voor 2016 werden uitgereikt tijdens de Passenger Terminal EXPO in Keulen. München Airport is op de derde plaats de hoogst geklasseerde Europese luchthaven.

Top 15 World Airport Awards 2016

1. Singapore Changi
2. Incheon Intl Airport
3. Munich Airport
4. Tokyo Intl Haneda
5. Hong Kong Intl Airport
6. Centrair Airport
7. Zurich Airport
8. London Heathrow
9. Kansai Intl Airport
10. Doha Hamad Airport
11. Narita Intl Airport
12. Frankfurt Airport
13. Amsterdam Schiphol
14. Vancouver Airport
15. Helsinki Airport

Bekijk hier de volledige lijst: www.worldairportawards.com/Awards/world_airport_rating.html

8 reacties op “Schiphol zakt en Suvarnabhumi stijgt op lijst beste luchthavens ter wereld”

  1. samee zegt op

    Opvallend: veel Aziatische vliegvelden. Alleen Vancouver als Noord-Amerikaans vliegveld.

  2. Daniël zegt op

    Interessant om te weten. Bedankt voor deze info.

    Als Belg was ik dus vrijwel meteen geïnteresseerd naar de positie van Brussels Airport. Mmm… die was toch redelijk ver te zoeken: 83ste plaats (wegzakkende van de 78ste)… Ik vind dat redelijk terecht, ook al ken ik die andere luchthavens niet. En als je met de trein vanuit Brussel wilt gaan, een rit van een klein kwartiertje, moet je daar bovenop de prijs van een biljet nog eens een extra ‘diabolo’ taks van ongeveer 5 euro p.p. bovenop betalen… Is dat in Amsterdam ook zo? Ik neem de bus (De Lijn): het duurt wel langer, maar het kost ongeveer 1/10de van de prijs van een rit per trein…

    In vergelijking met de meeste luchthavens die ik ooit ‘bezocht’ heb, vind ik sommige plaatsen in Brussels Airport toch redelijk saai, leeg,… Sorry, maar ik vind er de juiste woorden niet voor. Vooral de ruimte waar je als aankomende passagier je bagage moet afhalen vind ik toch redelijk ‘verlaten’, ‘duister’.

    Ik hoop in de toekomst ooit via Amsterdam-Schiphol te mogen vliegen.

    • Jan zegt op

      Beste Daniel ,

      Inderdaad daar heb je 100¨% gelijk in
      Afhandeling van bagage is ook veel sneller in Amsterdam dan in Brussel .
      Vanuit Gent kan je tydens de weekends zelfs niet rechstreeks naar Brussel met de trein , dien je over te stappen in Brussel zelf … Maar je mag wel de 5,30 euro betalen die eigenlijk dient om de mensen vanuit
      Antwerpen/Mechelen rechtstreeks naar de luchthaven te laten rijden met 15 minuten tijdwinst tov van vroeger !!.
      En welke buslijn neem je vanuit Brussel ( Stations Midi, Nord Centraal ) naar de luchthaven ik heb er ook
      mijn buik van vol voor EXTRA te betalen ….
      Met dank
      Jan

      • BA zegt op

        Amsterdam is zelf al geen uitblinker in baggage afhandeling. Ik heb er dikwijls meegemaakt dat het gewoon 45 minuten duurde voor de baggage op de band lag.

        Sowieso niet gek dat Amsterdam zakt op die lijst, het is er na de laatste paar verbouwingen niet leuker op geworden.

        Als je transfer hebt op Schiphol en stapt uit na 12 uur vliegen, dan kan je vervolgens eerst weer in de rij staan voor security check of als het je eindbestemming is voor de paspoort controle. Ik heb liever even 10 minuten sigaret op steken of even wat drinken halen nadat ik 12 uur in een vliegtuig gezeten heb, want je moet toch wachten op de baggage die ook niet opschiet. Voor paspoort controle hebben ze van die mooie automatische kastjes, die 90% van de tijd uit staan of zelfs de laatste tijd helemaal niet beschikbaar zijn.

        Al met al vind ik Schiphol steeds vervelender worden.

      • Daniël zegt op

        Beste Jan,

        Ik neem niet ver van bij mij thuis De Lijn bus 820 (Dilbeek – Luchthaven), maar ben dan wel bijna een uur onderweg.

        Vanuit Brussel-Noord kunt u De Lijn bus 471 (ongeveer 45 min.) of 272 (ongeveer 55 minuten)nemen. Voor meer info, zie website van De Lijn.

        Als je van Gent komt, kunt u de trein tot Zaventem nemen om zo de Diabolo-taks te ontlopen en van daaruit een bus van De Lijn naar de luchthaven. Kijk op Google Maps voor de ligging van de haltes en website van De Lijn voor de dienstregelingen.

        Een andere optie is de trein tot Vilvoorde en van daaruit per bus van De Lijn naar de luchthaven…

      • TH.NL zegt op

        “of zelfs de laatste tijd helemaal niet beschikbaar zijn”. Niet juist hoor. Twee weken geleden ben ik nog op Schiphol aangekomen en die automatische paspoortcontrole werkte prima. Trouwens ook bij vertrek bijna twee maanden geleden. Het wachten op de bagage duurde ook niet meer dan een minuut of vijftien.
        Dat Schiphol wat gezakt is heeft natuurlijk alles te maken met de grote verbouwing de laatste jaren. Langzamerhand is het mooie resultaat zichtbaar. Als je wereldwijd op de dertiende plaats staat ben je nog altijd een topper met nog hele grote luchthavens van wereldsteden achter je. Schiphol is gewoon een mooie en fijne luchthaven anders kan je niet wereldwijd zo hoog staan. Maar ja, bij veel Nederlanders is niets goed in Nederland.

    • Fransamsterdam zegt op

      Het heet hier geen Diabolo-taks, maar zit wat geniepiger in de prijs verstopt, doordat trajecten op de Schiphollijn meer tariefkilometers bevatten dan kilometers.

  3. Jack G. zegt op

    Tja, wat is nu een topluchthaven. Best lastig omdat vaak kleine negatieve zaken je totaalmening flink beïnvloeden. Schiphol heeft bv nog steeds geen Emirateslounge omdat een andere maatschappij dat niet wil hebben. Dat betekent dat hun gasten Schiphol vaak een onvoldoende geven. Ik zelf geef lagere cijfers als ik via de Polderbaan moet landen of starten. Aan de andere kant sta je vaak in een lange rij te wachten om te mogen starten op luchthavens in de VS of Heathrow. Op Bangkok Suv sta/stond ik vaak in een lange rij te wachten bij de stempelpost. Dat lijkt nu beter te zijn dan pakweg 2 jaar geleden. Schone toiletten en douches vind ik prettig. Toch zie je zaken veranderen op diverse vliegvelden op onze aardbol en dan moet je als luchtvaartmaatschappij en vliegveld mee in nieuwe ontwikkelingen of eien van Columbus die elders normaal zijn. Je kan het onzin vinden als nuchtere Nederlandse directeur van Schiphol maar andere doen het wel om hun gasten te plezieren. Een vliegveld is nooit af. Wat nu prettig is dat je op Schiphol niet meer te maken hebt met tegenliggers op de pieren. Kort parkeren om iemand even op te halen was van de zomer moeilijk. Meerdere keren naar P3 geweest ipv dichtbij. Verder is het een compacte luchthaven waar je niet tussen terminals hoeft te reizen met een treintje. Dat vinden veel mensen vaak niet prettig.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website