Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Rob: Dag Frans, Vanaf 10 mei kan je het in pre order bestellen bij de uitgever. Mijn mailadres is [email protected]
- Rob: De uitgeverij is nog bezig met de vormgeving en ik ken de verkoopprijs nog niet. Vanaf 24 mei is het te koop. Ik keer in oktober t
- Frank B.: Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat.
- Robert: Toeristen aantrekken? Dan mogen ze het visum-systeem wel eens wat vereenvoudigen…
- Robert: Ik was in januari en maart in Thailand (in de buurt van Ayutthaya). Ik heb wat rondgereisd in die omgeving en ben noordelijker bij
- Ton Prangku: Bert, een universiteit in Thailand heeft een ander niveau dan wat wij hier in Europa gewend zijn. Wij zouden het hier middelbaar o
- Bert: Bedankt voor de leuke tip! Zelf doe ik ook graag spelletjes maar deze ken ik nog niet, ik ga zeker even kijken wat het is en he
- Bert: Tja, Bangkok of dure privé hoeft wat mij betreft niet, zou ook niet praktisch zijn aangezien het een goeie 500km ver is vanaf hie
- Frans: PS Rob, je emailadres staat niet in je artikel dus ik kan je niet mijn bestelling mailen. Op de website van boekscout zie ik niet
- Frans: Goeie verteller! Ik ga bestellen.
- Rene Mulder: Hoi Rob. Lijk me mooi boek. Maar wat kost het boek en waar vandaan stuur je het boek want ik woon in pattaya.
- Gerd H.: Besteed dit geld voor zo’n belachelijk project maar aan armoede bestrijding voor mensen die het écht nodig hebben!
- Sjaak S: In Bangkok is er minder sprake van de stijging van de zee als van de daling van het land. De stad staat op zachte bodem en deze is
- Jan Beute: En niet te vergeten de gevolgen bij de eisen voor retirement visa verlenging. 800K op een gezamelijke rekening is niet toe gestaa
- Jan Beute: Dus Thailand krijgt straks een eigen toren van Babel in Bangkok. En nu maar hopen dat hij later niet zo scheef gaat staan als die
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Opmerkelijk » Passagiers willen niet meer met toestel AirAsia vliegen na knal
De schrik zit er bij vliegpassagiers goed in. Op de luchthaven van Surabaya in Indonesië hebben tientallen passagiers vlak voor vertrek een toestel van luchtvaartmaatschappij AirAsia verlaten. Ze durfden niet meer verder na een harde knal aan boord.
Het toestel taxiede zaterdagavond naar de startbaan voor een binnenlandse vlucht naar Bandung. Op dat moment klonken plotseling harde geluiden, vertelde een van de passagiers aan het Indonesische Metro TV. De motor viel uit en het toestel bewoog plotseling naar achteren. Onder de 120 passagiers brak paniek uit.
Startmotor
Het vliegtuig werd terug gesleept naar de gate, waar bleek dat er een probleem was met de startmotor. Het kon snel worden opgelost, maar toch koos het merendeel van de mensen ervoor om niet meer mee te vliegen. Volgens Metro TV durfde 90 procent van de reizigers niet meer in te stappen. Zij hebben van de luchtvaartmaatschappij hun geld teruggekregen.
Vorige week stortte een toestel van prijsvechter AirAsia neer in de Javazee. Dat vliegtuig kwam ook uit Surabaya en was onderweg naar Singapore. Het had 162 mensen aan boord. Ze zijn allemaal omgekomen.
Ik heb vele jaren in de luchtvaartsector gewerkt, al ware het dan voor de communicatiemiddelen. We kunnen stellen dat vliegen tot heden nog steeds tot één der meest veilige middelen behoort om zich over grotere afstanden te verplaatsen. Er vallen veel meer gewonden en doden in het gewone dagelijkse wegverkeer dan in de luchtvaart. Komt wel bij dat, indien er een incident is in de luchtvaart, dit steeds over veel mensen op hetzelfde moment gaat en dit heel erg aanslaat bij de mensen.
Ik vind het ook heel begrijpelijk dat bij een incident, zoals hierboven beschreven de mensen niet happig waren om de vlucht met hetzelfde toestel verder te zetten, ook al was men zeker dat het probleem technisch verholpen was. Een ander vliegtuig aanbieden zou de beste oplossing geweest zijn, maar, wegens de bezettingsgraad der vliegtuigen is dit praktisch onmogelijk om zomaar een reserve vliegtuig tevoorschijn te toveren. De beschikbare toetsellen zijn om financiele redenen bezet, een toestel, als reserve aan de grond houden is heel duur. Een vrachtwagen, om te renderen moet rijden en niet stil staan in het bedrijf, een vliegtuig om te renderen moet vliegen en niet staan wachten tot men het eens nodig heeft als reserve..
Dit is niet enkel uit winstbejag, gewoon een kwestie van renderen, het enige algternatief is duurdere tickets verkopen en dat willen de gebruikers dan weer niet.
Lung addie
Yip en dat is nu juist het grote probleem. Alles wordt vertaald naar financiële gevolgen. Onderhoud, pre flight checks het is allemaal gestandaardiseerd. Een vaste lijst met aandachtspunten wordt doorlopen. Onderhoud gaat uit van een gestandaardiseerd aantal levensuren van onderdelen voordat een vervangend onderdeel wordt geplaatst. Veiligheid is uiteraard belangrijk maar financiën zijn nog belangrijker. Uiteindelijk willen de luchtvaart maatschappij eigenaars tenslotte wel winst maken. Niks mis mee natuurlijk maar zeker na zojuist een vermist toestel is het van belang dat je mensen gerust stelt. Duidelijk communiceert wat er mis is en hoe het verholpen is. Duidelijk maken dat ditzelfde probleem net zo goed bij een andere maatschappij had kunnen voorkomen omdat gebruikte checks en materialen op dezelfde manier beoordeelt worden. En ja dat er dan af en toe gewoon domme pech oorzaak kan zijn van problemen blijf je houden. Maar dat hebben we bij elk mechanisch voertuig (zoals bijv. auto’s, treinen, bussen, motorfietsen en fietsen) af en toe. De schaal van de slachtoffers is dan uiteraard kleiner. En dat maakt het gevoel dat het een groter drama is wanneer een vliegtuig neerstort met slachtoffers of een auto crash met slachtoffers verschillend. In feite is het gestandaardiseerd onderhoud een de pre checks voor elke vlucht echter beter dan we met ons ander mechanische verkeer doen. Dus ik stap nog steeds met een gerust hart in een vliegtuig.
Goede uitleg van Lung addie.
Helemaal mee eens.
Hebben het aantal vluchten wat ik de afgelopen 5 jaar heb mee gemaakt moet ik concluderen dat ik zonder enige problemen steeds op tijd overal gekomen ben. 1 vlucht met redelijke vertraging maar ja dat was een Belgische maatschappij. (sorry Belgen maar het is echt waar)
Ik heb tientallen vluchten met AirAsia gemaakt en vindt ze een geweldig goede low-cost maatschappij.
Helaas komen ze nu negatief in beeld en Is het een drama wat het vliegtuig betreft wat verongelukt is.
Voor zowel de nabestaanden als de inzittenden.
Het motorisch mankement van de startmotor komt voor bij vele maatschappijen.
Het is net of op dit moment de nadruk gelegd wordt op de Aziatische maatschappijen. Ook bij de KLM komt motor pech voor en bij alle maatschappijen is een motorstoring onderdeel van het ondernemen.
Voor mij blijft het gewoon een maatschapij waarmee ik blijf vliegen.
Ook de drama’s van Maleisië airline zijn helaas gebeurd. Ik heb vaak gevlogen met ze.
En helaas moeten ze snijden in het personeelsbestand door tegenvallende winsten.
Mensen mijden de maatschappij. Dus niet alleen drama voor de inzittenden en crew en natuurlijk nabestaanden maar ook voor de medewerkers welke nu hun baan verliezen.
Moraal van het verhaal; ik stap liever in een vliegtuig dan in een taxi of tuk tuk hoewel ik dat dagelijks doe.
Voor alle nabestaanden: heel veel sterkte met het verlies van familie, vrienden en geliefden.