Bangkok Suvarnabhumi Airport is op de ranglijst van beste luchthavens ter wereld gezakt van plaats 13 (2011) naar plaats 25 (2012), dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Skytrax.

Het Britse adviesbureau ondervroeg ruim 12 miljoen reizigers uit meer dan honderd landen over de kwaliteit van 388 luchthavens ter wereld. Er worden in totaal 39 indicatoren gebruikt om te bepalen welke luchthaven het beste is.

Incheon nummer 1.

Het Incheon vliegveld bij de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel kreeg van de reizigers de hoogste waardering. Singapore Changi Airport staat op nummer twee en Hong Kong International Airport op drie.

Het onderzoek, dat sinds 1999 wordt gehouden, is tot nu toe altijd gewonnen door een Aziatisch vliegveld.

Schiphol: beste luchthaven van Europa en vierde van de wereld

Schiphol is gekozen tot beste luchthaven van Europa. De hoofdstedelijke luchthaven keert bovendien terug in de top 5 van beste luchthavens ter wereld, om precies te zijn op de vierde plaats.

Schiphol wordt vooral geroemd als overzichtelijke en transparante luchthaven voor overstappende passagiers, maar ook vanwege de ontspannende en recreatieve faciliteiten op de luchthaven. Dat leverde, na Singapore Changi Airport en Incheon International Airport ook de derde plaats op in de top van beste transferluchthavens ter wereld.

Wachttijden Suvarnabhumi Airport

Suvarnabhumi Airport komt  niet voor in de toplijsten. Op de website van Skytrax (www.airlinequality.com) kunnen vliegtuigpassagiers een review achterlaten. Wie de beoordelingen leest komt al snel tot dezelfde conclusie: ergernis om de lange wachtrijen. Een bekend probleem op de grootste internationale luchthaven van Thailand.

World’s Best Airports in 2012

  1. Incheon International Airport
  2. Singapore Changi Airport
  3. Hong Kong International Airport
  4. Amsterdam Schiphol Airport
  5. Beijing Capital International Airport
  6. Munich Airport
  7. Zurich Airport
  8. Kuala Lumpur International Airport
  9. Vancouver International Airport
  10. Central Japan International Airport

.

Key Performance indicators ranked by airport customers in the World Airport Survey :

1.     Getting to & from Airport / Accessibility
2.     Public transportation options
3.     Taxi availability / prices
4.     Availability of luggage trolleys (airside & landside)
5.     Terminal comfort, ambience & general design / appearance
6.     Terminal cleanliness
7.     Seating facilities throughout terminal(s)
8.     Immigration – queuing times (departure / arrivals)
9.     Immigration – staff attitude (departure / arrivals)
10.   Waiting times – at Security
11.   Courtesy & Attitude of Security staff
12.   Check-In facilities
13.   Terminal signage
14.   Clarity of Boarding Calls / Airport PA’s
15.   Flight Information Screens – clarity / information
16.   Friendliness of Airport Staff
17.   Language skills for Airport Staff
18.   Ease of Transit thru Airport (between flights)
19.   Location  of Airline Lounges
20.   Washroom / Shower facilities
21.   Cleanliness of Washroom facilities
22.   TV / Entertainment facilities
23.   Quiet areas / Day rooms / Rest areas
24.   Children’s play area / facilities
25.   Choice of Shopping
26.   Prices charged in retail outlets
27.   Choice of bars / cafes & restaurants
28.   Prices charged in bars / cafes & restaurants
29.   Internet facilities / WiFi availability
30.   Business centre
31.   Telephone / fax locations
32.   Bureau de change facilities
33.   ATM facilities
34.   Smoking policy / Smoking lounges
35.   Standards of disabled persons access / facilities
36.   Baggage Delivery times
37.   Priority Baggage Delivery efficiency
38.   Baggage Delivery – efficiency / lost luggage
39.   Perception of airport security / safety standards

Meer over het onderzoek: www.worldairportawards.com/

12 reacties op “Beste luchthavens ter wereld 2012: Suvarnabhumi gezakt naar plaats 25”

  1. Piet zegt op

    Ze zijn er niet vriendelijk, de rookruimtes zijn vieze hokken, de wachtrijen zijn veel te lang, er is te weinig bewegingsruimte bij inchecken. Ik vind het geen prettig vliegveld. Het draait er alleen maar om taxfree shoppen en de kingpower is veel te overdadig aanwezig.

    De rookruimte is te ver weg bij vertrekkende vluchten er is te weinig zitruimte laat staan relaxruimte.

    De illegale taxi-chauffeurs zijn wel aangepakt, is goed te merken maar ze staan er nog steeds bij de uitgang voor de vertrekhal bij de rookplekken.

    Is wel een gemiste kans voor de Thai, ze hadden beter gelijk een perfect vliegveld kunnen ontwerpen.

  2. rob zegt op

    Nou, wellicht dat Schiphol voor transfer passagiers prima is maar voor vertrekkende en aankomende reizigers is het een ramp (mijn mening): onbeschoft security / douane personeel, lange rijen bij de immigratie.Ik neem dit soort onderzoeken altijd maar met een kilo zout: de mening van personen die wellicht een keer per zoveel jaar per vliegtuig nemen en dan zoiets invullen? Tuurlijk…….

    • Kees zegt op

      Helemaal met Rob eens. Overigens is Suvarnabhumi weer een hoop verbeterd in de laatste 6 weken, in Feb en begin maart was het een ramp met de rijen maar tegenwoordig stroomt zowel vertrekkend als aankomend weer lekker door.

    • Jan zegt op

      @Rob, wel eenn gekeken naar de organsatie van Skytrax, een website waar de opmerkingen te vinden zijn betreffende bijna 700 vliegmaatschappijen en 725 luchthavens? Natuurlijk Rob, de doorsnee toerist die 1x per 2 jaar reist en dan de moeite doet zijn bevindingen op Skytrax plaatst? Of zou het misschien toch een meer representatieve, meer reisende bezoeker treffen die daar zijn bevindingen plaatst op hun website? Waarom zijn Nederlanders in de vreemde altijd zo negatief over AMS maar wordt BKK bij alles in de hemel geprezen? Nederlanders in den vreemde, roomser dan de paus. Kennelijk het pensioen en de AOW zijn het enige goede Nedrlandse produkt, Oh ja, bijna vergeten, de pindakaas en hagelslag. Ik kan alleen maar zeggen dat ik zo’n 6 grote luchthavens in Azie heb gezien. Het mag er dan misschien allemaal flitsend uitzien in Azie, Schiphol heeft voor een eerste bezoeker het beste bewijzeringssysteem. Je kunt lopend elke vleugel van Schiphol bereiken. Charles de Gaulle vind ik onoverzichtelijk met die bussen. Ik heb in Frankfurt gewoond en zag de vliegtuigen landen vanaf mijn balkon, zo dichtbij woonde ik. Met openbaar vervoer duurde het bijna twee uur voordat ik bij mijn vertrekvbalie was. Je moet namelijk ook per bus van het ene gedeelte naar het andere gedeelte vervoerd worden. Je mag Schiphol dan afkraken, het bewijzeringssysteem van Schiphol wordt door veel luchthavens overgenomen vanwege duidelijkheid en eenvoud. Vergeet dan als laatste niet dat de meeste Aziatische grote luchthavens nog niet zo heel lang uit de grond werden gestampt met veel geld en het afpakken van landbouwgrond van de boeren die weggejaagd werden zoals in China. Schiphol gaat al vele jaren verder terug en heeft te kampen met ruimtegebrek. Ik blijf Schiphol een prettige en overzichtelijke luchthaven vinden en vind dat AMS zeer zeker niet onderdoet voor BKK dat er misschien flitsender uitziet en moderner. Maar natuurlijk zijn die bevindingen van Skytrax fout, laten we het daar maar op houden.

      • rob zegt op

        Ik heb alleen maar mijn eigen mening geuit over Schiphol, that’s all..Ik kom gemiddeld op zo’n 12 tot 15 verschillende luchthavens per jaar, van Moskou tot Sidney en vrijwel allemaal vind ik ze beter dan “ons” Schiphol, met Seoul, Singapore, Tokyo en BKK bovenaan mijn lijstje.

    • martin zegt op

      Schiphol is gewoon ONVRIENDELIJK-Het kann anders, dat nl. ligt aan de mens die het werk doet en niet aan de luchthaven. Leuk voor de Nederlanders die overstappen op Schiphol. Weg vliegen op Schiphol-No Thanks. Geef mij dan maar de Duitze punktlichkeit of de Belgische bourgondische manier.

  3. Dennis zegt op

    Ik verbaas me nog het meeste over Schiphol. Nr. 4 van de wereld? Dat kan toch niet?

    Schiphol is geen slechte luchthaven; Het is redelijk overzichtelijk, schoon, voldoende toiletten. Maar er is geen gratis WiFi (hetgeen vandaag de dag toch vrij normaal moet zijn), de wachttijden bij de paspoortcontrole (2 hokjes open!) en bij de bagage zijn te lang en de prijzen van taxi’s zijn onbetaalbaar. Over het personeel heb ik geen mening; Ik koop er zelden iets (te duur) of probeer zo snel mogelijk weg te komen richting huis of gate. Ik vind Schiphol een prima middenmoter, maar nr. 4 in de wereld bestaat niet. Munchen is (in Europa) sowieso beter en Zurich schijnt ook goed te zijn.

    Suvarnabhumi (hierna BKK) is een moderne luchthaven (dit dan in tegenstelling tot Schiphol die wat gedateerd begint te lijken). Maar de tekortkomingen worden zichtbaar na 5 jaar. Niet alleen in de bouw, maar ook in het management. De lange wachtrijen bij Immigration. Die zijn niet recent, vorig jaar werd er ook al over geklaagd. Logisch als je 20% van je medewerkers elders inzet zonder adequate vervanging. En dat op een luchthaven waar het aantal passagiers waarvoor het gebouwd is, al overschrijdt (hetgeen natuurlijk een hele belangrijke factor is in de problemen!)

    Ik ben wel benieuwd waarom Schiphol juist op 4 staat en BKK een stuk lager. Ik zou het eerder andersom verwachten. En waarom zijn Dubai en BKK een zogenaamde “3-sterren airport” en Schiphol, tesamen met Dusseldorf, Zurich en Frankfurt een 4-sterren-sirport? Het lijkt me allemaal wat theoretisch.

    • martin zegt op

      Daar ben ik het met je eens. Ook ik had Schiphol lager verwacht als Bangkok. Het invullen van zo een lijst zou alleen mogelijk moeten zijn voor frequent Flyers en niet voor vacantie gangers, die 1x /jaar vliegen. Dan zou het lijstje heel anders uit gaan zien.

  4. Peter@ zegt op

    Leuk te lezen dat Schiphol 4de is geworden, dat doet me natuurlijk deugd als Nederlander. Ik vind ook de baliebeambten een stuk vriendelijker dan in Bangkok.

  5. cor verhoef zegt op

    Ach, luchthavens zijn op de keper beschouwd, allemaal eender, zeker wanneer je niet vaak vliegt, zoals ik. Ik vind BKK een prima luchthaven. Vroeger was vliegen voor de meeste mensen een spannende gebeurtenis. De vakantie begon in feite op de luchthaven. Nu is vliegen doodnormaal en mensen worden daarom steeds kritischer. Ik beschouw de luchthaven als een noodzakelijke hindernis die genomen moet worden wanneer je ergens snel moet zijn. Leuk zal het wel nooit worden.

  6. Jan zegt op

    Afgezien van het min of meer tijdelijke probleem van de lange rijen voor de paspoortcontrole (een gevolg van slechte planning van de Thaise politie overigens) is Suvarnabhumi airport een erg vriendelijke plaats. Het vliegveld is weliswaar gigantisch groot met grote loopafstanden, maar op de een of andere manier loopt het eigenlijk best goed. Het mooiste is nog de vriendelijkheid van de security staff: dezelfde procedure als in Nederland of in Duitsland, maar in Thailand wordt je niet als een crimineel behandeld. Daar kan Schiphol nog een voorbeeld aan nemen, want ik vermijd het zoveel mogelijk naar Europa of de VS te komen juist om die vernederingen te vermijden. Bangkok heeft zijn goede plaats zeker verdiend, ook al kan er best nog wat verbeterd worden.

  7. Eddie zegt op

    Hulde aan Schiphol! Goed om te lezen dat ‘ons’ vliegveld gewaardeerd wordt in de wereld.

    Wat meneer piet allemaal beweert, daar zie ik niets van terug op Schiphol. Erg prettig om te vertoeven. Het zal ook zeker te maken hebben met de manier waarop je in het leven staat 😉

    Ik hoef ook geen stralende security te zien. Ze moeten ‘gewoon’ hun werk doen en ingrijpen daar waar nodig. Ben blij dat ze er zijn!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website