Even op en neer van Hua Hin naar Bangkok? Dat had je gedacht! Nog nooit zo veel verkeer op de weg gezien op de terugweg. Vakantie, weekeinde of veel festiviteiten in Hua Hin en Cha Am? Geen idee, maar de bijna vier uur durende rit van de Thaise hoofdstad naar Hua Hin was een regelrechte ramp.

Ik heb het stille vermoeden dat veel Thai op zaterdag de auto uit de garage halen en er mee gaan toeren, soms met moeders achter het stuur. Dat wil dus zeggen: met een slakkengang op de rechter (snelle) baan blijven rijden, soms ook nog met een telefoon aan het oor. Wie wil inhalen moet dat dus links doen. Maar daar rijden de vrachtwagen en het overige langzame verkeer. De Thaise chauffeurs houden om onnaspeurbare redenen de middelste baan, mits aanwezig. Ze klemmen het stuur vast of ze aan een rekstok hangen. Links zitten  de langzamere broeders, naast vrachtwagens, geparkeerde voertuigen en het nodige losse spul. Rechts is vaak in bezit genomen door stapvoets rijdende voertuigen die de u-turn opzoeken.

Dan hebben we tot overmaat van ramp nog de automobilisten die denken dat de belijning in het midden onder de auto hoort en berijders van bromfietsen en motoren die niet alleen zichzelf van het leven proberen te beroven, maar het ook gemunt hebben op de medemens. Een koninkrijk voor een Thai die de verkeersregels kent. Vaak is slalommen het enige dat nog rest, maar dat is hier beslist niet van gevaar ontbloot. Wie, zoals dat hoort, voldoende afstand houdt tot zijn voorganger, zit met het probleem dat er altijd weer een wegpiraat tussen duikt. Dus gisteren was het onderweg bij drie kopstaart-botsingen raak. Want het schatten van afstand zorgt bij de doorsnee Thaise bestuurder, in auto of op een brommer/motor nog altijd voor onoverkomelijke problemen. Met uiteraard een kilometers lange file tot gevolg. Om nog maar te zwijgen van vrachtwagens met aanhanger die via een U-turn door de middenberm zeilen. En vervolgens de gehele doorgang versperren.

Wachten op de luchthaven Suvarnabhumi een probleem? Het kostte me gisteren meer dan een half uur om 30 THB te mogen betalen aan tol op de Outer Ring Road. Een beetje planning mag je voor een bijdrage toch verwachten? Geef mij enkele honderden ervaren en niet-corrupte politiemensen en ik vul de Thaise schatkist binnen een maand minstens tot aan de rand.

15 reacties op “De vraag luidt in feite: hoe kom ik zonder kleerscheuren naar Hua Hin”

  1. Henk B zegt op

    Zeker een misverstand, Rij al drie jaar rond maar heeft Thailand dan verkeers regels dan ?????

  2. Rob N zegt op

    Vorige week paar dagen op stap. Van Korat naar Rayong, Koh Samet en terug via Pattaya.
    Route 304/331 dus door de bergen. Op de heenweg vrachtauto tussen de bomen in, op de terugweg tankwagen geschaard lag langs de kant van de weg. Bijna alle keren dat ik door de bergen ben gereden lag er of-te-wel een vrachtwagen op zijn kant of was die van de weg geraakt.

    Bij wegrijden uit Pattaya draaide ik de 36 op en daar was een auto oplegger dwars door de middenberm gereden. Dus dwars door de betonnen bak die daar ligt stond dat monster over 3 rijbanen tegenover het tegemoetkomende verkeer! Alle auto’s moesten naar uiterste linkerbaan en niemand wilde ritsen, file, file enz. Zag ook nog een lossen aanhangwagen op de rijstrook geparkeerd staan, klopte ook niet helemaal. Was waarschijnlijk pas gebeurd want politie was in geen velden of wegen te zien.

    Ik neem nu zo’n 4 jaar deel aan het Thaise verkeer maar wat ik allemaal zie gebeuren is met geen enkele pen te beschrijven. Regels gelden alleen als er politie in de buurt is. Voor de rest: karren maar, iedere chauffeur vindt zichzelf het belangrijkst.

  3. jonker zegt op

    10 dagen geleden op Zondag per plane aangekomen op Don Muang vandaar een taxi naar Hua Hin. Onderweg gezellig met de chauffeur ergens gegeten en zonder problemen of tijdverlies aangekomen.
    Deze week terug.
    08.00 uur vertrokken uit Hia Hin naar Mo Chit.

    Zonder problemen aangekomen en geen ongeluk gezien beide keren.

    Zo kan het dus ook.

    Gerrit

  4. kap khun zegt op

    Vorige week aangekomen in Hua hin vanaf Suvarnabumi per taxi,hoe moet je er anders komen? Per trein duurt veel te lang, per bus te omslachtig, per minivan te veel risico.
    Dus per taxi dan, van te voren in Nederland besteld en per email de vluchtnummers en tijden doorgegeven. De chauffeur stond netjes met een bordje bij gate 3 wel een uur te vroeg. Pakte netjes de bagage kar over en liepen naar de parkeergarage reed netjes (langzaam dus) de parkeergarage uit, ik dacht dat is een rustige chauffeur nou hij rook de snelweg en daar ging het gas er op, je kon aan zijn rijstijl merken dat hij wel zeker reed maar bellen en koffie drinken met 140km/u zou ik zelf niet doen dus probeerde mijn zinnen te verzetten en te denken aan het gezellige Hua hin (als ik dat nog zou zie dan) na 2 1/2 uur was HH in zicht tot mijn opluchting.
    Dat er geen goed alternatief is voor de route BKK-HH blijft een tekortkoming zeker voor een druk en populaire badplaats dat je telkens weer met gevaar voor eigen leven daar moet zien te komen.

    • Voordat ik zelf een auto had, ben ik zeker wel meer dan 30 keer met minivan heen en weer naar Bkk of Hua -Hin gereden, ik vind het perfect vervoer ,het zijn meestal eigenaars van de minibus en zijn er zuinig op. Door de slechte opleiding en zeer veel alcohol in het verkeer
      en ook dat de auto gezegend is door een monk , denken ze dat hun niets kan overkomen.
      Volgende maand met Songkran vallen er weer een paar honderd doden.Vooral op de wegen naar Isaan.
      Ik heb chauffeurs gezien ,die met 2 liter whiskey nog achter het stuur kruipen.
      Als Farang moet je heel erg goed uitkijken !

  5. Christiaan Hammer zegt op

    Ik heb regelmatig van Bangkok naar Hua Hin gereden of andersom in de laatste 8 jaar. Op zaterdag zal ik nooit meer naar Bangkok heen en terug gaan. Druk en veel “weekendchauffeurs”op de weg. Ik de loop van de jaren zag ik op die route talloze ongevallen, wat mij niet verbaast gezien de rijstijl van de Thais. Vooral bij de U-turns en rechte oversteken gebeurt er van alles, wat niet mag.
    Verkeersregels hebben ze wel in Thailand, maar daar houden weinigen zich aan ook de politie niet. Als de politie weer geld nodig heeft zo vlak voor de feestdagen, dan zoeken je slachtoffers vooral buitenlanders om ze een paar honderd Bath afhandig te maken met een smoesje over een gemaakte fout.
    Maar rijden Thais in Maleisië, dan houden ze zich angstvallig aan de regels, want de politie daar treedt kordaat op.

  6. Henk B zegt op

    In een eerdere reactie, vroeg ik zijn er verkeers regeld dan in Thailand.
    Nu ik rij zelf al een jaar of drie in de ronte met zware motor en een auto, ook van Korat, naar Huain, en Pattaya, het blijft uit kijken en alert zijn, op de gekste dingen.
    Nu verleden jaar een neef van mijn vrouw over uit Ko Samui, geboren in Korat, en wilde na jaren zelf rond gereden te hebben,, zijn rijbewijs halen, nu of dat met mijn auto mocht, en vond dat goed, om aan mijn auto te wennen mocht hij naar het kantoor rijden zo 30 km hier vandaan, nu zijn rijstijl was van dien aard dat ik mijn hart vast hield en er van overtuigd was dat hij het niet zou halen, .
    Daar aan gekomen een paar regels moeten beantwoorden, maar bestond meer over de vragen van bord betekenissen, en een reaktie en ogentest.
    Even later op de testbaan, grote pakeerplaats, een rondje rijden, stonden een paar borden, zoals een stop bord, werd gekeken of hij zijn richting aan gaf, en even achteruit, tussen twee strepen in, 5 minuten werk, en hij had het gehaald, half uur later naar huis met zijn rijbewijs in zijn zak, maar totaal geen benul van hoe en wat, recht en links inhalen, op een voorganger plakken etc, dus wat rij ervaring betreft, word gewoon verkeerd aan geleerd, en zal niet veranderen, dus vanaf dat moment geen andere Thai meer achter het stuur van mijn auto, heb me leven te lief.

  7. Robert zegt op

    Thaise logica mbt verkeersongevallen waar een farang bij betrokken is: de Thai komt uit Thailand. De farang komt uit het buitenland. Als de farang in het buitenland gebleven was, ipv naar Thailand te komen, dan was dit ongeluk dus niet gebeurd. Conclusie: de farang heeft schuld.

    • Rob N zegt op

      Hé naamgenoot,

      heb zelf een aanrijding gehad met een militaire truck. Was schuld van de militairen, gaven het uiteindelijk op politiebureau toe en ik – de farang dus – trof geen blaam. Wel bij vermelden, dat militairen op mijn vriendin aan het inpraten waren dat ik schuldig was. Zij was het hier niet mee eens en vertelde het ook aan mij.

      Gr.,
      Robert N.

  8. Dutch zegt op

    Op 9 Maart van Korat naar Hua Hin (woensdag) en op 17 Maart Hua Hin naar Korat.
    Probleemloos.
    Weekend verkeer is overal in Thailand extra moeizaam.

  9. Gerrit Jonker zegt op

    Rijbewijs halen in Nakhon Phanom

    Som heeft 6 weken iedere werkdag in klasseverband rijles gehad. Theorie en praktijk.
    Van 17.00 tot 20.00 uur.
    Zij rijdt nu al 5 jaar perfect.

    Maar in de dorpen rondom weten de mensen niet wat een rijbewijs ïs bij wijze vanspreken en al helemaal niet wat een autoverzekering is.

    Er zijn dus grote versschillen in kundigheid, net als in Europa trouwens.

    Ik heb diverse keren met klamme handjes gereden in het voormailge Joegoslavie (op een bergpas een vrachtautchaufffeur zingend achter het stuur met in zijn hand een halfvolle fles slivowitz) en dan praat ik nog niet over de snelheidsduivels in Italie en Frankrijk.
    Voorzichtig door een haarspeldbocht “Waarom?
    Waarom? Kijk maar eens in de ravijnen. Maar alleen als je even staat geparkeerd.

    Gerrit

  10. Gerrit Jonker zegt op

    Oh ja, die vrachtwagen reed op een macadamweg op een bergpas in Montenegro .

  11. hans zegt op

    Khun Peter, ik zoek nog steeds naar die posting van jouw over het roze papiertje halen in thailand, had nu verwacht dit te kunnen vinden middels gerelateerde artikelen, niet dus

    • Linksboven in het zoekvenster even rijbewijs intikken. Werkt perfect!

      • hans zegt op

        Tjonge hoe stom kun je wezen, heb dat zoekvenster echt nog nooit opgemerkt en werkt inderdaad perfect


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website