Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Arno: Zou het ook zo kunnen zijn dat de Thaise jeugd zich niet meer laat knechten door de oude garde? ooit werd de Nederlandse burger o
- Maarten: Beste Boonya, Er zijn al 3 personen, met mij erbij vier, die graag zouden weten hoe je het klaar krijgt om IPTV in huis te hale
- Rob V.: Ja, het zijn ideeën uit de mens en samenleving zelf, uiteraard wel met inspiratie en invloed van elders want dankzij het internet
- Johnny BG: Het idee van de cooperatie is om landlozen en ouderen werk te verschaffen en dat gaat met vallen en opstaan. Met zowel een NL als
- gtimmerman: ik zou graag meer informatie willen hoe in cpntact te komen
- H.Revoort: Thaise blues……
- Tino Kuis: Een goede samenvatting over traditie en moderniteit in Thailand. Dan dit citaat: “Deze jongeren zijn vaak goed geïnforme
- william-Korat: Wij hebben geen onbruikbare rijstvelden Johnny en het kan goed dat ik je toelichting van de coöperatie ooit eens gemist heb. De
- Erik: Rob Penders, altijd spannend, een nieuwe bestemming. Een geweldige tijd zal het ongetwijfeld worden! Het ‘verassen’
- Rudolf: Hij zou ook kunnen bedoelen, dat er een overeenkomst is gesloten dat hij in dat huis mag blijven wonen als zijn vrouw sterft. T
- Wim: Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan? In Thailand kun je zo goed als alle betalingen digitaal afhandelen. Elke brenger van
- eddy: beste, graag had ik van u meer info gehad betreffende uw berichtje van iptv, hoe dit te verkrijgen bij voorbaat dank, Eddy
- Rob V.: Een mooi verhaal welke maar weer eens onderstreept dat men zelfs met goede bedoeling verkeerd kan handelen door iets simpels als s
- Rob Penders: Wij (gezin met pubers) gaan 15 juli ‘24 voor een maand naar Thailand. Kan niet wachten om me te laten verassen en een fantas
- Luit van der Linde: Op 11 februari toen ik Thailand vanuit Maleisië binnen kwam, kreeg ik het formulier ook al niet meer, dus blijkbaar zijn ze hier
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Verkeer en vervoer » Wederom een bloedbad op Thaise wegen
Wederom een bloedbad op Thaise wegen
Geplaatst in Verkeer en vervoer
Tags: Alcoholmisbruik, Nieuwjaar, Verkeersdoden, Verkeersongeluk
De afgelopen dagen zijn er in Thailand minstens 325 doden gevallen in meer dan 3.000 verkeersongevallen. Elk jaar vallen rond deze periode van het jaar honderden doden op de Thaise wegen.
Veel inwoners van Bangkok trekken de stad uit om in de provincie met familie Nieuwjaar gaan vieren. Ongeveer een derde van de ongevallen is het gevolg van rijden onder invloed.
Met verscherpte politiecontroles had de Thaise overheid de ambitie het aantal verkeersdoden tijdens de “zeven dodelijke dagen” rond Nieuwjaar, van 29 december tot en met 4 januari, onder de 300 te houden. Maar dat is dus niet gelukt. Vorig jaar vielen er in dezelfde periode 446 doden.
Een andere beruchte periode is Songkran, het Thaise Nieuwjaar, welke rond 13 april gevierd wordt. Vorig jaar vielen er 361 verkeersdoden, waaronder een aantal buitenlanders.
Afgelopen dagen zo’n 2,000 Km op des Buddha’s wegen gedaan, en weer vele moordaanslagen overleefd. De verscherpte controles stellen m.i. geen bal voor. Meestal worden een aantal pionnen op ongelukkige wijze op de weg gezet, wat op zich al vaak tot gevaarlijke situaties leidt, ook voor goede en nuchtere bestuurders, en dan staat er een tafel bij langs de kant van de weg waar wat vrijwilligers en eventueel een politieman wat koffie staan te leuten. Ik ga er voor het gemak dan maar even van uit dat het inderdaad koffie of een andere alcoholvrije drank is. Mooiste staaltje: een dikke zwarte pick up die bij zo’n bij een kruispunt opgestelde tafel op de vluchtstrook vol gas tegen het verkeer indraaide zonder dat iemand verblikte of verbloosde, laat staan actie ondernam. Ik denk dat de Thais de moed zelf al hebben opgegeven; regelmatig zijn op deze ‘controlepunten’ rescue voertuigen en personeel gestationeerd. Beetje in de zin van ‘als we de crashes dan niet kunnen voorkomen, laten we dan in ieder geval zorgen dat we er snel bij zijn’. Sceptici zouden hier zelfs financiele motieven van de rescue operaties kunnen aandragen; men vangt immers per afgeleverde gewonde/dode.
In de Bangkok Post stond onlangs een opinie stuk over dat 16 jarige meisje en dat verschrikkelijke ongeluk, waarin gesteld werd dat ouders de verantwoordelijkheid dragen om hun kinderen rijvaardigheid en voertuigcontrole bij te brengen. Men snapt het dus gewoon echt niet. Buddha sta ons bij als, in een land waar de gemiddelde volwassene niet in staat blijkt een auto verantwoord te besturen, men de ‘vaardigheden’ aan de kinderen overdraagt. En ook hier speelt corruptie weer een rol; veel Thais kopen hun rijbewijs gewoon.
Ik ben zeker niet iemand van ‘in Nederland is alles per definitie beter’ – integendeel – maar mbt rijopleiding slaat Nederland wel de spijker op zijn kop (afgezien van de onbeschoft hoge kosten voor rijlessen en rijbewijs). Zelfs in Engeland en de USA, toch redelijk ontwikkeld, leert men niet en test men niet het rijden op autosnelwegen. Dat mag je zelf gaan ‘proberen’ nadat je je rijbewijs gehaald hebt.
Dieptriest van alle doden en gewonden, met name omdat het allemaal redelijk eenvoudig voorkomen kan worden.
Eigenlijk moet je als farang niet de weg op gaan met deze dagen. Er zijn nu eenmaal Thaise gekken die denken dat ze een F1 rijder zijn op de openbare weg. Het is bijna niet te verwoorden wat voor streken deze mensen uithalen. Vaak met drank op en zonder rijbewijs. Niet dat dit rijbewijs enige waarde heeft hoor. Deze doodrijders zijn een gevaar voor zichzelf en hun omgeving en kennen geen verantwoordelijkheids gevoel voor anderen, slechts hun eigenbelang staat voorop.
Daarnaast is het makkelijk om je schuld aftekopen, opdat je een langdurige gevangenisstraf ontloopt.
86% motorongelukken en een kleine 40% van alle ongelukken zijn gerelateerd aan drankmisbruik.
Ik zie weinig verschil in rijgedrag gedurende deze drukke dagen en de normale dagen.Het is altijd een ramp.
Het is alleen behoorlijk drukker en vandaar dus meer slachtoffers.