Motortaxi’s zijn niet meer weg te denken in het straatbeeld van Bangkok. Vooral de Thai zelf maakt gebruik van dit vervoermiddel, die zigzaggend tussen het stilstaande verkeer snel en efficiënt is.

De bestuurders van de motortaxi’s komen meestal uit Isaan in het Noordoosten van Thailand. Veel van hen steunen de Redshirts. Tijdens de protesten fungeerde de motortaxi’s als de ogen en oren van de Redshirts demonstranten. Zij kennen de straten van Bangkok en weten wat er speelt.

In deze videorapportage van Al Jazeera’s Aela Callan gaat zij in gesprek met de bestuurders in de oranje hesjes. Tevens belicht zij de rol van deze groep in de Thaise politiek.

1 reactie op “Bangkok motortaxi’s en Thaise politiek”

  1. bkkdaar zegt op

    Wat de meesten niet weten, is dat die motosy taxi’s over de grote weg=voor lange afstand veel en veel kleiner in getal zijn als de ”soi-rijders”-die enkel vanaf de pak-soi (=monding aan grote weg) de soi ingaan-voor prijzen als 5/7/10 etc. THB. In grotere sois staan soms enorme rijen-tot wel >50. OOk vaak bij de grotere supermarkets etc.
    Grotere sois die breed genoeg zijn hebben soms ook share tuk-tuks of zelfs rode songthaews (pick-up trucks) , die ook een lijnnr. hebben-van 1001 tot 1555.
    De stads-moto-sy’s doen enkel enkeltjes-vanaf hun standplaats. Ik heb eens een enorme dreigende ruzie gezien toen een dame een (op hun vestje staat waar hun plek is) net die kant opwou=dus extraatje voor hem, en de daar lokale lui dat niet pikten. Er zijn trouwens opok vrij veel dames (soms onherkenbaar als zodanig) die dat werk doen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website