Gisteren is bekend geworden dat een bekende Thailand touroperator failliet is gegaan, namelijk Holiday International Thailand BV te Den Haag (Laan van Meerdervoort 348).

Op de website van Holiday International staat het volgende te lezen:

“Staking bedrijfsactiviteiten

Helaas hebben wij onze bedrijfsactiviteiten moeten staken. Wij verzoeken u daarom geen geld meer naar ons over te maken. Boekingen met accommodatie (hotel, appartement, rondreizen enz.) vallen onder de garantiestelling van SGR. Kijk op www.sgr.nl voor informatie over teruggave van uw geld.”

Mocht je een reis geboekt hebben bij Holiday International dan moet je contact opnemen met de SGR. Op de website van de SGR staat het volgende:

“Holiday International Thailand BV: financieel onvermogen.

Op 13 september 2011 heeft financieel onvermogen bij SGR aangemeld.

SGR zal alle reizigers die onder de garantieregeling een pakketreis van Holiday International Thailand BV hebben geboekt informeren of de reis nog wordt uitgevoerd of dat het vooruitbetaalde reisgeld door SGR wordt terugbetaald.

Die reizigers ontvangen binnenkort van ons een brief of e-mailbericht waarin staat beschreven hoe zij moeten handelen.

Een claim kan ook worden ingediend via het Schadeformulier consument op de pagina Schade claimen van deze site.

Wij wijzen u er op dat losse luchtvaarttickets per lijndienst (losse lijndienst¬tickets) in de SGR-garantieregeling van dekking zijn uitgesloten. Indien u bij Holiday International Thailand BV losse lijndienst¬tickets heeft gekocht dan kan SGR u geen uitkering doen.

U kunt zich zodra het faillissement is uitgesproken melden bij de dan aangestelde curator.

In alle gevallen geldt dat wij u dringend verzoeken geen betalingen meer aan Holiday International Thailand BV te doen, ook niet op uitdrukkelijk verzoek van een eventueel aangestelde curator.

Betalingen gedaan na 13 september 2011 worden niet door SGR gegarandeerd.”

55 reacties op “Thailand specialist Holiday International failliet”

  1. “Wij wijzen u er op dat losse luchtvaarttickets per lijndienst (losse lijndienst¬tickets) in de SGR-garantieregeling van dekking zijn uitgesloten. Indien u bij Holiday International Thailand BV losse lijndienst¬tickets heeft gekocht dan kan SGR u geen uitkering doen.”
    Wederom een triest voorbeeld van de schijnveiligheid indien je bij een SGR reisbureau/touroperator losse vliegtickets boekt. Je kunt dan fluiten naar je centen, ondanks het SGR logo op de deur.

  2. cor verhoef zegt op

    Touroperators als Holiday International zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Het internet is voor vele vakantiegangers het ultieme middel om voor zichzelf een vakantie op maat samen te stellen. De grote jongens als TUI zullen het voorlopig nog wel even uitzingen, maar uiteindelijk zullen ook deze ten onder gaan wanneer ze hun bedrijfsvoering en visie niet moderniseren.

    • marco zegt op

      Aan Cor Verhoef…TUI tenonder?Heb je enig idee hoe groot deze zijn?Is een megabedrijf en TUI is gewoon de hoofdonderneming.Holliday International,Arke etc.Allemaal onderdeel van de TUI groep.Dit is Nederland om over Duitsland en rest van Europa nog maar te zwijgen!Arke sponsort Twente,In Engeland heeft een dochteronderneming Tottenham Hotspur gesponsord.Manchester City werd gesponsord voordat die rijke Arabier kwam.Denk echt wel dat die mensen weten waar ze mee bezig zijn,alleen in Thailand reizen is TUI niet groot.Marketing strategie noemen ze dat!Ze leggen andere priotiteiten dan Thailand reizen bv Spanje.Daar zijn ze mega!

      • @ Marco, na een leesteken (punt, komma of vraagteken) dien je een spatie te geven. Anders is je reactie slecht te lezen en zullen we deze niet meer plaatsen.

        • marco zegt op

          Duidelijk Khun Peter, zal er op letten! Thanks

      • @ Marco. Holliday International is geen onderdeel van TUI.

        TUI is de grootste toerismegroep in Europa. Het bezit Reisbureaus, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels, cruiseschepen en containerschepen. Een belangrijk onderdeel van het concern vormen de luchtvaartmaatschappijen in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Nederland en Scandinavië, die gezamenlijk de grootste vakantievloot van Europa vormen, ondergebracht in de TUI Airlines alliantie. TUI AG bevat ook één van de grootste rederijen, die alle logistieke activiteiten bundelt binnen Hapag-Lloyd AG. Sinds 1990 is het bedrijf beursgenoteerd en opgenomen in de DAX, die de index van de aandelen weergeeft van de 30 grootste Duitse bedrijven.
        Bron: Wikipedia

        • marco zegt op

          Dat zal ik nakijken Khun Peter want dat betwijfel ik. Aangezien ik vroeger voordat we Thailand ontdekt hadden, ik altijd naar het Caribisch gebied en Spanje met Holiday Int reisde. Stond altijd genoteerd als inderdeel van Tui. Je verhaal van schepen en vliegtuigen etc. klopt allemaal.Als je van Duitsland vliegt zie je inderdaad veel vliegtuigen van Hapag Lloyd en Tui,ben er zelf 2x mee naar Egypte gereisd.

        • marco zegt op

          Hallo Khun Peter, Holiday international is wel degelijk van Tui. Ik heb net de site geopend waar staat dat holiday international Thailand failliet is gegaan. Dit staat op reisburoactueel.nl ( Kent u ook googlen) En het mooie is er staat een reclame van holiday international en daarbij staat world of TUI !!!

          • @ Ik denk dat je in de war bent met Holland International. Holiday International heeft niets met TUI te maken.

      • cor verhoef zegt op

        @Marco,

        Freddy Mac en Fanny May waren ook mega. Alsof grote bedrijven niet om kunnen duvelen.

        • marco zegt op

          Aan Cor, Tuurlijk kunnen grote bedrijven omduvelen, maar u haalt 2 dingen door elkaar. Het gaat hier om toerisme, niet uw voorbeeld als financiele instellingen! En op toerisme gebied is TUI een verschrikkelijk grote speler ( zie stukje Khun Peter ). Wil daar zelfs bijvoegen, Duits bedrijf! Duits staat voor degelijkheid of dit nou in de auto industrie is of noem maar op, altijd sterk! D Mark vroeger, altijd sterke munt! Freddie Mac en Fanny Mae waren een financiele instelling, nou we weten wat daar allemaal mee gebeurd is en waarom is het gebeurd? Amerikanen wouden even hun zakken vullen met bonussen, risico’s lopen over de rug van anderen en ja hoor, geschiedenis is bekend! Daarom krijg jij, ik en iedereen die naar Thailand met vakantie gaat of er woont nog maar 41 bht voor zijn euro. Of vorig jaar november zelfs 38! General Motors, grootste bedrijf in de auto industrie. Denken slim te zijn grote auto’s, hoe groter hoe beter, de Hummer dat ging het worden,hahaha….lachertje! Crisis kwam en mensen konden geen dure en grote auto meer betalen. Maar wat hadden bv Mercedes, BMW, Audi, Smart gedaan al n kleine 10 jaar daarvoor? Inderdaad kleine klasses ontworpen Audi a1, Mercedes a klasse. Dus met andere woorden: we waren die domme Amerikanen ( want dat zijn het ) alweer een stap voor. Oorlogen beginnen die men niet kan betalen en maar dollars bijdrukken. OOh wat toevallig dat de Amerikaanse bedrijven, ook grote ( zie verzekeringsmaatschappij AIS ) sponsor van Manchester United notabene. Zijn ze 1 jaar geweest, failliet! Waardoor net zoals Goldman Sacchs en noem maar op: ONGEOORLOOFDE risico’s nemen om zelf maar mega bonussen op te strijken! Als u het verhaal van Uw voorbeeld even goed bestudeerd komen we erachter dat dit niet zo een goed voorbeeld van Uw was, waarom? 1) tui is reisorganisatie die slimme en goede beslissingen nemen! 2) Freddie Mac en Fanny mae zijn financiele instellingen die domme en risicovolle beslissingen namen, nemen en namen….Daarom bestaat TUI nog en is F Mac naar de klote. Dus een beter voorbeeld zou op zijn plaats zijn, neem aan dat U geen econoom bent…..??? Waarom vallen Microsoft, Google, Coca Cola niet om? Inderdaad, nemen geen domme beslissingen en nog belangrijker: GEEN ONNODIGE RISICO’S.

          • Hans Bos (redactie) zegt op

            Je haalt er nogal wat bij. Als de economie zo simpel in elkaar zat……

            • Hans Bos (redactie) zegt op

              Wil je in het vervolg geen woorden meer met hoofdletters schrijven? Dat staat gelijk aan schreeuwen en dat doen we niet op dit blog. Ook graag beperken tot het onderwerp van de posting, anders moeten we de reactie verwijderen.

  3. Chang Noi zegt op

    Losse vliegtickets kunnen gereserveerd worden zonder te betalen voor max. 2 weken, zodra je betaald is de ticket “gegarandeerd” and kan de ticket worden “geprint”. Dan loop je alleen nog het risico dat de vliegmaatschappij failliet gaat.

    Het probleem zit hem bij reisbureaus die wel het geld aannemen maar niet de ticket printen. Dan loop je als klant dus risico als het reisbureau failliet gaat.

    Maar ook het kopen via Internet is niet altijd zonder risico, let op waar je koopt en hoe de betaling geschied.

    Voor all-in reizen blijkt dat mensen nog altijd graag naar een reisbureau gaan voor een persoonlijk gesprek, net als bij all-in-rondreizen waar een NL-sprekende reisleider nog altijd zeer belangrijk is.

    Chang Noi

    • marco zegt op

      @ Wallie. Er bestaat geen garantie fonds voor losse vliegtickets. Alleen als het om een pakketreis gaat! Dan valt het wel onder de SGR. Staat ook in de voorwaarden.

    • marco zegt op

      je kunt t ook van 2 kanten bekijken: de 1e is de bekende kleine lettertjes in de voorwaarden en de 2e is dat het reisbureau de klant niet goed informeert met alle gevolgen van dien. Het is hard, maar het staat duidelijk in de voorwaarden.

  4. john hameka zegt op

    Hoeveel mensen zijn er gedupeerd? zal wel onder het mom van de crisis zijn die er helemaal niet is in de reiswereld!

  5. Frans van Eijk zegt op

    Heel jammer.
    Ik heb hier, in het verre verleden toen ik nog in Den Haag woonde, verschillende malen geboekt.
    De baas die ik kende van de L.v.M. is ongeveer 1995 overleden.
    Vond ik toen een drama. Zeker voor zijn vrouw die het bedrijf voortzette.
    Maar ik denk dat die een aantal jaren geleden ook was vertrokken.
    De naam van de toenmalige eigenaar is mij helaas ontschoten.
    Wie weet die nog?

    • peterphuket zegt op

      Beste Frans,

      Bij mijn weten was de eigenaar een zekere Harry en werkte voor die tijd bij van Haalen, (Tekkel AIr) in den Haag, ik spreek over zo’n 10 jaar geleden de tijd erna is mij niets van bekend.

  6. thijs keizer zegt op

    Een bedrijf kan failliet gaan, maar twee weken geleden hebben ze nog mails verzonden
    met een betalingsherinnering.
    Ze moeten toen al geweten hebben dat ze failliet waren.
    Dus mijn geld kwijt en een nieuwe ticket kopen.

  7. Marco zegt op

    Als je je reis per credit card betaald hebt kun je jegeld terug krijgen via de CC organisatie. Google even op Nico de Vries reizen. Deze zijn verleden jaar ook failliet gegaan (beter gezegd: Nico heeft de boel bedonderd en zit nu met de centjes van 200 gedupeerden ergens in Afrika de grote jongen uit te hangen) en hier kun je ervaringen van anderen lezen. Is je ticket reeds geprint, is je vlucht gegarandeerd. Je kunt dit checken op http://www.checkmytrip.com. Succes !

  8. hansthai zegt op

    zou in december voor de 20 x naar pattaya vetrekken,kom bij hollyday I al va.1999
    en nooit geen problemen gehad en was er ook altijd goedkoop uit,behalve nu dus!
    komen daar veel haagse jongens voor alleen een ticket huren of hebben daar zelf een
    condo,en die kunnen dus ook naar hun geld fluiten
    maar ik heb al mijn uit geprinten ticket ,betekent dat dat het geld toch aan china air is
    over gemaakt of zeg dat niets.ben erg teleur gesteld en de kans bestaat dat ik maar een jaartje over laar gaan als er niets vergoed wordt

  9. Rene zegt op

    Ja een beetje schandalig dat ze wel geld innen maar geen ticket….
    Is het waar dat als je een bookingsnummer op je e.ticket hebt dat het geld wel is over gemaakt? Ik neem aan als eva air geen geld heeft gehad dat ze dan ook geen e ticket verstrekken.

  10. jaap en trees verhey zegt op

    Vorig jaar kon onze reis door ziekte niet doorgaan en moesten annuleren,is allemaal keurig gegaan door holiday international,waar wij al ongeveer 10 jaar boeken. Afgelopen 25 augustus opnieuw geboekt eva air 2 maal big seats 1800 euro,direct 26 augustus betaald.wij gingen naar onze kleinkinderen die wonen in thailand hoe het afloopt weten wij niet.

  11. hansthai zegt op

    het is gelukkig toch allemaal goed gekomen met mijn ticket,
    kon hem verleden week uit printen met seatnummer. heb contact opgenomen met china airline en alles was in orde.
    heb een stukje over holiday Int zaterdag in de krant gelezen en de eigenaar
    kan er eigenlijk niets aan doen, ging over een juridische zaak van jaren
    geleden maar door jarenlang procederen en advocaten kosten exc.is die kopje onder
    gegaan, jammer, ik kom er al 12 jaar en hebben me altijd goed geholpen fijne medewerkers en ook Harrie de eigenaar een correcte man, wens hem hierbij veel sterkte
    want wat die nu meemaakt verdient ie zeker niet, ook Imelda veel sterkte. Heeft me jarenlang met veel vriendelijkheid geholpen, laten we hopen dat we volgend jaar weer bij hem terecht kunnen !

    • Lellebel zegt op

      Fijn voor jou Hans dat jij je ticket hebt, ik nog niet.
      ik heb een gratis voettocht naar Thailand, ik hoop dat de zon nog opkomt daar.

      Hoe kan je nu positief zijn, als je geen ticket hebt maar wel betaald hebt, dat heet diefstal
      in nederland.

      • ckessen zegt op

        je heb gelijk charters worden wel de tickets vergoed .eigen lijk wordt je gewoonlijk bedonderd ckessen

  12. de man zegt op

    Wij gaan al jaren met deze organisatie eigenlijk nooit geen problemen gehad.
    Vriendelijke medewerkers en altijd correct geholpen.
    Ook nu hadden we een pakketreis geboekt voor Jan 2012 voor 6 personen.
    Ik krijg mijn aanbetaling terug(tenminste wordt verteld door het SGR).

  13. Gé du Peerd zegt op

    Een hoop schijn en zielig gedoe. Het zat er al jaren aan te komen en nu is het eindelijke zo ver. Jammer van de hardwerkende dames.

    • john hameka zegt op

      Las toevallig de curator rapporten is nog niet zolang aan de gang allemaal.
      Op faillissementsdossiers.nl (aanmelden en is dan gratis in te zien) staan de rapporten mismanagement geen boekhouding en verduisteren van vervoersmiddelen. Dus hier zit wel een ander luchtje aan dan parfum.
      Dus idd schijn en zielig gedoe.

  14. Gé du Peerd zegt op

    @john

    Ik had hetzelfde al gevonden. Vandaar ook mijn opmerking. Er hebben stukken in de krant gestaan met “zielige” verhalen vooral gericht op de reiziger : “we gaan er alles aan doen” ! Dat hadden ze echter al een tijd geleden moeten doen. Je ziet de standaard tekst bij faillissement (vanuit de SGR) bijna staan.

    Er is hier veel meer aan de hand, veel meer dan wij weten of te weten krijgen.

    • john hameka zegt op

      In 4 jaar drie keer een andere naam holiday international dan thailand en travel etc. zie het AD
      Een curator legt niet beslag op al je prive als er niet echt wat aan de hand is. bijv. dat het nu een financiele instelling is en volgens het curator rapport tot aan de wijziging een reis of touroperator was het blijft zeer verdacht allemaal lijkt wel een opzetje!!

  15. marco zegt op

    Mijn excuses Khun Peter,verwijder mijn reacties maar. Holland international, niet holiday,hahaha.Excuses, ik moet beter lezen

    • @ Mai Pen Rai Marco, vergissen kunnen we ons allemaal.

  16. john hameka zegt op

    Lees die rapporten nou eens dan kun je zien dat er door de directeur enorm gesjoemeld is voor zover ze het nu gevonden hebben dit gaat nog wel even door De curator heeft er al ruim 200 uur inzitten en volgens de rechtspraak site heeft dat holiday een rechtszaak tegen de rechter commissaris en curator gestart hoezo waar zijn uw centjes??? rechten is duur he!!!

    • ckessen zegt op

      waar staan die rapporten?

      • john hameka zegt op

        Geachte die rapporten staan op faillissementsdossier.nl opvragen via google dan aanklikken gratis aanmelden en holiday international intoetsen bij zoeken.
        Dan ziet u de oude holiday international de voorganger van holiday international thailand en het huidige HI travel het bedrijf heeft diverse naamswijzigingen ondergaan maar zijn allen rechtsopvolgers of handelsnamen !! volgens de rapporten daar van de curator was het geen financiele instelling maar reisorganisator en touroperator!!! Op het adres in zoetermeer is een koerierbedrijf gevestigd van familie van de direkteur van holiday international ( info KvK ) dus daar misschien claimen??? in ieder geval is er veel gesjoemeld!!

        • ckessen zegt op

          bedank voor u informatie ckessen

        • Grada zegt op

          Zeg heb jij vroeger niet bij Holliday International gewerkt? Je naam komt me zo bekend voor. En is dit wel waar allemaal wat je beweert?

  17. ckessen zegt op

    2tickets en visum betaalt naar phuket met eva air en bangkokairways van 01-12-2011 tm 11-02 2012 op 23 -08-2011betaalt ben je aangesloten bij sgr en krijg je niks meer terug .je zou bericht van je reis bureau krijgen mooi niet dit is toch oplichterij .niemand doet er wat aan sgr haalt zijn schouders op.bedank ckessen

    • Gé du Peerd zegt op

      Een beetje correct werkend reisbureau geeft na betaling de tickets direct uit. Zeker nu het bijna alleen nog maar e-tickets zijn. Laat toch maar weer zien hoe “eerlijk” ze hier zijn.

      • ckessen zegt op

        bedankt voor je mail ben overal achteraan gegaan maar nergens medewerking. het schijnt dat het faillisement nog niet officeel is uitgesproken.maar ik geef het niet op laat me niet besodemieteren voor 2400euro. dat geld komt terug al duurt het jaren.ckessen

        • jan hameka zegt op

          Nou in ieder geval melden bij de curator en Rechter Commissaris als het bekend is wie het faillissement straks behandeld!!!

        • john hameka zegt op

          04 oktober j.l uitgesproken F.11/737 Curator mr. K.C. Mensink van GMW advokaten te Den Haag E-mail info @ gmw.nl zoals ik al opmerkte Hioliday international Thailand handelend onder de naam Holiday International Travel Rechter commissaris mr. D.R. van der Meer

          • ckessen zegt op

            dank u voor de informatie ben er mee bezig. ckessen

  18. Henk Maasland zegt op

    Heb in April 4 tickets gekocht voor vertrek in November en binnen 3 dagen betaald, heb de tickets in huis, maar de hotels in Bangkok en in Phuket plus de transfers, heb ik later moeten betalen, dat geld is weg, maar heb van SGR bericht gehad dat ik een schade formulier kon indienen, heb het `s woensdags in Rotterdam bij de SGR afgegeven en de dag er na stond al het geld van de hotels en transfers al op de onze bankrekening, alleen reserveringskosten zijn niet betaald geworden.

    Heb de tickets dus behouden en heb direct toen SGR betaald had, de zelde hotels opnieuw geboekt bij Bookings.com

    • john hameka zegt op

      Gelukkig voor u heeft u de tickets en hoeveel zal het SGR fonds uit moeten keren en wie betaald dat ??
      En hoeveel anderen zijn wel hun geld kwijt van hun tickets???
      Lees enkelen hierboven topje van de geldberg?
      We zullen het idd waarschijnlijk niet weten wellicht aan het einde van het jaar als de SGR zn jaarstukken openbaar maakt.

      • marcos zegt op

        @ John Hakema. Henk had een pakketreis,dus tickets en hotels. Daarom wordt er nu wel vergoed door het SGR. Het staat in het stuk en Khun Peter heb t nog eens herhaald. Iedereen zal als uitleg krijgen, los ticket wordt niet vergoed, pakketreis wel. Hoe zijn de ervaringen van de lezers van dit blog om rechtstreeks te boeken via het internet bij de maatschappij waar men mee wil vliegen? Altijd safe zeker! Goedkoper weet ik niet….

    • Gé du Peerd zegt op

      Gelukkig heeft u de tickets wel in huis. Helaas is bij mij dit niet het geval geweest.

  19. Henk Maasland zegt op

    Ook ik ben een groot voorstander dat de SGR losse tickets zouden moeten vergoeden, desnoods door een extra bijdragen te vragen per los ticket, ik persoonlijk denk dat het er nog wel eens van komt, want er worden momenteel zo ontzettend veel losse tickets verkocht via internet, dat is niet meer te stuiten.

    Trouwens als men op google vliegticketsverzekering in vult dan komen er diverse verzekeringen te voorschijn, waar je voor € 6,00 een ticketverzekering af kan sluiten, helaas geld dit nog alleen als de vliegmaatschappij failliet gaat, en nog niet zo als in het geval van Holiday International ook de reis organisatie.

    Ik heb informatie ingewonnen bij mijn reis/annulerings verzekering en het is juist dat losse tickets nooit vergoed worden, niet als een vliegmaatschappij failliet gaat en ook niet als de reisorganisatie het niet red.

    Ik heb mijn lesje geleerd, volgende keer boek ik rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij en sluit een ticket verzekering af, een vakantie kost toch veel geld, dan kan die €6,00 er ook nog wel bij.

    Gr.Henk Maasland

  20. john hameka zegt op

    Hier is wel de directeur persoonlijk aansprakelijk gesteld door de RC en de curator wellicht is er prive nog wat te halen?? De rapportage is daar duidelijk over ze missen € 100.000,- in de boekhouding en er zijn voertuigen ontvreemd dat moet toch ergens zijn?

    • Grada zegt op

      Heb jij een hekel aan die Directeur, het lijkt er wel op je maakt hem voortdurend zwart hier. Dus nu weet ik het zeker jij heb daar gewerkt.

  21. Rene Lambrechts zegt op

    Kwam er op zondag 23 oktober achter dat holiday Int. failliet was, Ik had mijn tickets nog niet ontvangen voor mijn reis. Uit de voorwaarden bleek dat de lijnvlucht van Eva-air niet onder de SGR valt tot mijn grote verbazing.

    Vanochtend gebeld met EVA-air: 020-5759171

    Geweldige service van EVA-air: binnen 10 minuten had ik mijn e-tickets! Tevens heeft EVA-air ook mijn overige vluchten met andere maatschappij voor me geregeld als service!

    Knap werk van EVA-air, heel byzonder!

    Gr. Rene

  22. john hameka zegt op

    Nou geweldig zonder betaling?? Super nou zal wel met een watervliegtuig zijn en vergeet je lieslaarzen en snorkel niet!!!!

  23. Artigo van den Ameele zegt op

    Ik lees vandaag op Thailandblog.nl dat Holiday International failliet is gegaan
    met ingang van 13-11-2011. Ik heb met de ondernemer en zijn personeel te doen.
    Wij wensen hun en met name Imelda, veel sterkte.
    Ik ben hier wel van geschrokken. Wij boeken al vanaf dat dit reisbureau bestaat losse tickets via dit bureau daar wij in Nederland en Thailand wonen.De service van dit kantoor is altijd prima geweest.
    Ik heb via hun zeer vele tickets afgenomen.
    Nog meer geschrokken ben ik eigenlijk, daar ik altijd het besef had dat dit reisbureau goed was voorral ook door hun lidmaatschap van het SGR.
    Nu besef ik dat dit van het SGR maar een loze kreet is daar je met een losse ticket geen garantie hebt, ik heb dus heel veel jaren in de veronderstelling geleefd dat je garantie hebt via het SGR , niet dus!.
    Wij hebben recentelijk nog gevlogen, maar gelukkig geen schade opgelopen door hun failissement.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website