Na reparatie brandt het rode lampje van de airbags

Door Hans Bos
Geplaatst in Thailand algemeen
9 februari 2012

Het pad van mijn Fortuner gaat niet over rozen. Weliswaar is de auto een dag eerder afgeleverd dan was beloofd, maar vraag niet hoe. Ik bracht de Fortuner afgelopen zaterdag naar de Toyota-garage in Hua Hin met een kapotte airco.

Nou, die werkt nu uitstekend. Toen ik de auto vanmorgen bij de garage ging ophalen en 11.200 baht moest neertellen was ik in een euforische stemming. Op vrijdag moet ik naar Tak rijden in de overtuiging dat alles weer functioneert zoals het hoort. Ik reed weg en zag dat het rode lampje van de airbags bleef branden.

Dus weer terug naar de garage. Daar bogen een stuk of zeven mannen zich over het probleem, wat veel gesnater opleverde. Dat kwam er op neer dat het een oud probleem was, aan mijzelf of een aanrijding te danken. Ik bracht daar tegenin dat ik de auto alleen had gebracht voor reparatie aan de airco en dat op dit moment alles naar behoren functioneerde. De monteurs hadden, zoals ik zelf had gezien, het hele dashboard met stuur en al gedemonteerd, op zoek naar het lek (dat aan de voorzijde van de motor in de radiator zat) en hadden blijkbaar iets verkeerd aangesloten.

Ik heb het moede hoofd in de schoot gelegd en ga nu op pad met een brandend rood lampje. Volgens de monteurs werken de airbags wél. Mocht u vanaf zondagavond niets van mij horen dan weet u dat zij het ook op dit punt niet bij het goede eind hadden.

13 reacties op “Na reparatie brandt het rode lampje van de airbags”

  1. erik zegt op

    Heb ik ook gehad met mijn vigo, hetzei in de garantie.
    Was n reparatie van 6000 baht, en ligt aan de unit die in t stuur zit.
    Je kan dit bij vele garages die copie verkopen voor 2800 baht laten vervangen.

    P.s. Je airbag werkt niet!

  2. hans zegt op

    Bij mij werkt het lampje van de airbag soms ook, een flinke klap op het dashboard en het is weer een paar weken over. Volgens de dealer werken de bags wel..

    Vaak zitten trouwens de weerstand (die wil nog wel eens kapot) en het relais van de airco vaker achter het dashboard, dus zo onlogisch lals het lijkt is het nog niet dat ze je auto van binnen strippen.

  3. Leo zegt op

    Het is de airbag sensor, vervangen of resetten ! chok dee 😉

  4. Nok zegt op

    Alleen al het feit dat er 7 monteurs op zo’n probleempje afkomen zegt mij al genoeg over onprofessionaliteit. Waarom niet 1 monteur met eventueel een 2e. Heeft de rest niets beters te doen of gaat dit altijd zo?

    En dat ze het dan nog niet eens weten, tjongejonge zeg. Ik zou nooit meer naar deze dealer gaan, beter betalen bij die in Cha-aam daar lees ik goede berichten over.

    Mocht de teller van deze wagen zijn teruggedraaid (kan je aan slijtage van de onderdelen zien/meten) dan zou ik hem vrolijk inruilen op een nieuwe.

    • gwb zegt op

      zou wel willen weten, a/ hoe oud was de fortuner toen je hem kocht?
      b/ hoeveel km stond er op de teller?

      • Hans Bos (redactie) zegt op

        1 jaar en 3 maanden, met 33000 op de teller.

        • gwb zegt op

          dat is dus redelijk normaal,

          blijft dus de vraag, waarom zoveel makken?

          a/ kan dus de “slechte” dealer zijn in HH
          b/ echt slecht mee gereden cq onderhouden
          c/ of dus het zeldzame maandagochtend exemplaar

          meer soep kan ik er niet van koken…..

  5. Peter zegt op

    Hans, ga naar Toyota Chaam . Ik heb mijn auto ook eerst in hua hin gebracht voor een beurt maar kreeg hem kapot terug. Nu in Chaam geen problemen meer.

  6. Wim heijstek zegt op

    U heeft wel pech heb zelf al 2 fortuners versleten nooit pech gehad

  7. Bert, khun Nok zegt op

    Toffe mensen die monteurs. Ooit werkte er een man 3 uur aan m’n moto V-Max om dan te zeggen dat hij er eigenlijk niet kon maken. Niks betaald en het komt er inderdaad op aan de juiste man te vinden.
    Groetjes, Bert

    • Chris Bleeker zegt op

      heb in Hua Hin ook eens, voor een paar weken, een Vmax gehuurd,omdat de motor niet niet direct wilde starten en als hij al liep niet stationair draaide,en zo voor hun een probleem was,het kon niet in Hua Hin gemaakt worden,waarschijnlijkwel in BKK,iets wat ik ook wel zeer zeker geloof,want er zijn ook Thais die zeer goed kunnen sleutelen(repareren)
      Ik wilde de motor toch wel huren voor 4 weken maar voor helft van de prijs,een contract afgesloten(betaald), mijn helm opgezet,ff aan een wieltje gedraaid starten lopen en nog ff afgeregeld…. en het probleem was opgelost,en gezegd dat ik vele jaren in Nederland z,n zelfde motor heb gehad en die ook zelf repareerde…op deze manier opgelost dat niemand gezichtsverlies heeft,belangrijk!!!!!
      Ook in Nederland en andere landen zijn mindere goden aan het werk,en is het inderdaad
      het vinden van de juiste persoon,zoals overal,
      Met vriendelijke groeten Chris.

  8. bacchus zegt op

    Ik heb een Toyota Vigo gehad en had deze in onderhoud bij de Toyota dealer even buiten Khon Kaen, waar ik de auto ook had gekocht. De werkplaats was zeer goed en professioneel. ‘s-Morgens auto brengen en ‘s-middags weer ophalen en nooit problemen gekend. Ik rijd nu in een Isuzu D Max; gekocht bij de Isuzu dealer in Khon Kaen. Ook hier een uitstekende service. Ik zou mij kunnen voorstellen dat de dealer in Hua Hin minder klandizie heeft en wellicht daarom allerlei bezuinigen doorvoert, bijvoorbeeld op vakkundig personeel. Overigens werkt het hier hetzelfde als in Nederland en kun je een klacht indienen bij Toyota Thailand. Deze zal dan ongetwijfeld de service onder de loep nemen. Slechte kwaliteit kan ze het dealerschap kosten.

  9. Frank Franssen zegt op

    Vraagt: Is die Fortuner een (merk) Toyota?

    Dan kan er weinig mis gaan tenzij om je om geld reden naar een plaatselijke hoefsmit gaat.
    Niets is er moderner hier in Thailand als de officieele dealers. Maar kennelijk luister je ook niet naar goede raad van dit forum. Zo te zien modder zo voort.

    Blij dat ik een Isusu dealer heb hier in Pattaya. Sleep as they work.

    Mijn Isuzu 4D max – 3 ltr diesel heeft mij nog nooit in 6 jaar in de steek gelaten.
    Cappeau

    Frank


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website