Vanaf heden komen wij iedere week met een stelling over Thailand. Daarbij geven we een korte toelichting en motivatie over de uitspraak.

Het doel van de stelling is, om onze lezers de mogelijkheid te geven hierop te reageren. Je kunt laten weten of je het wel of niet eens bent met de stelling. Geef daarnaast ook een toelichting en jouw argumentatie.

‘Bangkok is over een paar jaar onleefbaar!’

Vorige week was ik twee dagen in Bangkok en kwam redelijk snel tot deze conclusie. Mijn motivatie? Hier komt het:

  • Bangkok lijdt aan een chronisch verkeersinfarct, de stad is compleet dichtgeslibd. De verkeerschaos wordt met de dag erger.
  • De stad is overbevolkt, het aantal inwoners blijft stijgen en overal wordt het drukker en drukker.
  • Door de opwarming van de aarde zal het in Bangkok nog heter en benauwder worden. Nu ligt de gevoelstemperatuur vaak al op 45 graden.
  • De luchtkwaliteit, denk aan fijnstof en roetdeeltjes, maakt Bangkok tot een giftige en ongezonde stad. Dit zal alleen maar slechter worden. Steeds meer Bangkokianen kopen een auto.
  • Ieder stukje grond in het centrum van Bangkok wordt volgebouwd met foeilelijke betonnen kolossen.

Skytrain

Zelfs de Skytrain is al geen optie meer, om je comfortabel te verplaatsen. Drie jaar geleden zat ik regelmatig in een vrijwel lege trein. Nu is de Skytrain stampvol en niet alleen tijdens de piekuren. Met een grote koffer durf ik al helemaal niet meer de Skytrain in, er is gewoon geen plek. Dringen en staan in de Skytrain lijkt nu de norm.

File

Gezien mijn ervaringen met de Skytrain besloot ik maar om met de taxi van Sukhumvit Soi 43 naar de busterminal Moo Chit te gaan. Het resultaat file, file en nog eens file. Het ritje duurde dan ook twee uur.

Vandaar de stelling van de week: ‘Bangkok is over een paar jaar onleefbaar!’ Wat is jouw mening?

32 reacties op “Stelling van de week: ‘Bangkok is over een paar jaar onleefbaar!’”

  1. M.Mali zegt op

    Als je dit stelt voor Bangkok, dan geldt dat voor alle grote wereld steden….. Parijs, Barcelona, New York enz. enz.
    Dus de stelling is lijkt mij overdreven, doordat het alleen een negatief beeld schetst over Bangkok, daar er overal in de wereldsteden nog steeds mensen wonen en werken, eten en slapen en zich verplaatsen en dit zal doorgaan……
    Thailand is een fijn land en Bangkok een interessante stad om te bezoeken, of te wonen, dus daar is niets mis mee…..

  2. lupardi zegt op

    Oneens want hetzelfde zou gezegd kunnen worden van alle grote wereldsteden, wat te denken van Tokyo waar de mensen de metro/trein in geperst worden, van bijv Mexico City/Athene waar de toegang voor auto’s tot de stad de ene dag voor even en andere dag voor oneven nummerborden is gelimiteerd en dat is al jaren zo. Je komt hetzelfde verkeersinfarct tegen in New York, Moscou, Parijs, London en ga zo maar door en Bangkok is hierop geen uitzondering. Als je net zo geduldig ben als de Thai dan kom je uiteindelijk toch op je bestemming. Dat de BTS treinen steeds voller zitten, lijkt me logisch omdat er steeds meer stations bijkomen, mischien is wat meer treinen een oplossing.
    Bangkok is een geweldige stad waar 24 uur per dag wat te beleven is en dat zal over een paar jaar nog steeds zo zijn. Mocht je niet van dit druk stadsleven houden dan kan je altijd voor het platteland kiezen en zo nu en dan de metropool Bangkok bezoeken.

  3. Harold zegt op

    Ben het eens met de reacties hierboven. Natuurlijk, het wordt steeds drukker en chaotischer in Bangkok, maar wat verwacht je anders in een wereldstad?

    Wat betreft het nemen van een minibusje van Sukhumvit naar Mo Chit: Dat had ik dus nooit gedaan. Dan maar een half uurtje in een volle BTS staan die na Siam grotendeels leegloopt waardoor je dus meestal wel een zitplek kunt bemachtigen.

  4. Friso zegt op

    Oneens: Deze stad is geweldig. Altijd iets te doen, en altijd bruisend. De stad grijpt je en laat je niet meer los. De drukte is iets waar je mee moet ‘leren’ leven. Even met de auto is er niet bij aangezien je gewoon altijd problemen hebt in het verkeer. De overvolle BTS vind ik persoonlijk meevallen trouwens, ik reis dagelijks met de BTS en hij is vaker halfleeg dan propvol. Wel is dit van Phaya Thai naar Saphan Kwai, dus niet het stukje waarin de meeste mensen zich verplaatsten. Door slim te denken en te weten wat er gebeurt in de stad kun je je best vlot verplaatsten. Echter zal dat nooit met een auto zijn.

    • Sir Charles zegt op

      Zo is dat Friso!

      Waar ik me veel meer zorgen om maak voor in de toekomst is het wassende water. De regenval was weliswaar vorig jaar van extreme proportie doch het is niet ondenkbeeldig dat wanneer er geen of onvoldoende ingrijpende maatregelen worden genomen Bangkok e.o vanwege haar delta-ligging permanent onder water komen te staan, een ‘voorproefje’ hebben we vorig jaar al mee kunnen maken.

      • Piet zegt op

        En zelfs bij permanente overstroming is de stad niet onleefbaar. De thai zijn zo flexibel als bamboo. Dan gaan ze gewoon met bootjes heen en weer, die liggen nog klaar op veel plaatsen. In de toekomst iedereen een bootje in de tuin en dan naar de skytrain met je bootje.

        De dijken langs de chap-praya zijn een lachertje, op veel plaatsen liggen de zandzakken er nog en die zijn inmiddels stuk waardoor het zand in het riool loopt bij regen. Dat is niet alleen langs de rivier, ook veel bedrijven laten de zandzakken gewoon liggen tot ze vanzelf verdwijnen in het riool.

        De binnenstad is wel warmer dan de buitenwijken door alle hoge gebouwen met grote airco’s, veel verkeer en het gebrek aan wind. De thai leven daar dan ook niet maar werken er alleen. Zodra ze vrij zijn gaan ze elders relaxen. Ik woon naast de rivier en heb vaak een koel briesje rond het huis, heerlijk.

        • M. C. Veen zegt op

          “In de toekomst iedereen een bootje in de tuin en dan naar de skytrain met je bootje”
          Welke tuin? Ik denk dat rond de 1% een tuin heeft. Opblaasbare natte boten leeg laten lopen bij een metro halte lijkt me ook lastig 🙂

          • Piet zegt op

            Je moet als een thai denken. Als jij de enige met een bootje bent dan kan je dus een vervoersbedrijf beginnen en de hele dag op en neer naar de skytrain varen als shuttledienst. Dan wordt Bkk het Venice van Asia.

            In het land der blinden is de een-oog koning! Nu heeft ook niet iedereen een motorbike in de tuin vandaar dat er motortaxi’s zijn.

            Ik snap trouwens niet dat er niet veel meer mensen over het water reizen nu, daar ligt nog een hele markt te wachten die ze amper gebruiken.

  5. Erik zegt op

    Met de uitvoering van alle plannen voor meer openbaar vervoer onder en boven de grond zal het zeker nog beter worden. Ze zitten niet stil hier. Ik vond het verkeer 30 jaar geleden veel erger dan nu.

  6. richard zegt op

    Vind het een verschrikkelijke stad zou er nog niet eens willen wonen ook al zou men een huis gratis geven. Te druk,vuil,ongezond leven,uitlaat gassen en ga zo maar verder,ja voor een dag o.k,en daarna snel weg uit die stad. Geef mij maar ISAAN het platteland heerlijk om hier te wonen in een dorpje.

    • heiko zegt op

      Volkomen met Richard eens.geef mij maar Ubonratchathani..

  7. Jasmine zegt op

    Oneens !!
    Bangkok is een wereldstad en dan zijn er helaas een aantal ongemakken. En als je Bangkok vergelijkt met andere wereldsteden, dan valt het allemaal wel mee. Elk land heeft op z’n minst een goede slagader nodig en dat trekt veel mensen aan die daar ook dan wonen en werken. Zonder een stad als Bangkok heeft de rest van Thailand geen bestaansredenen, er moet nu eenmaal een regering zijn alle internationale handel loopt via de hoofdstad.
    Wat de schrijver als lelijke gebouwen beschouwt, is een kleinburgerlijke instelling, en zeker niet de mening van de meerderheid.
    Al de wetenschappers zijn het er nog altijd niet over eens of er wel een opwarming van de aarde plaats vind, dus deze stelling is totale onzin. Is de schrijver wel eens ooit ergens geweest waar de temperatuur 45 graden was ?!
    Je hebt in Bangkok genoeg (en goedkope) keuzes om je te verplaatsen, ook de Skytrain is meestal niet vol.

    • @ Jasmine, alle wetenschappers zijn het er over eens dat er sprake is van klimaatverandering en opwarming van de aarde. Waar wetenschappers het over oneens zijn, is de invloed van de mens hierop.

      • jeffrey zegt op

        Ik kom de laatste 30 jaar meerdere keren per jaar in bangkok.
        Heb in 1990 in bangkok ook nog gewerkt.
        De laatste 10 jaar zie ik verbeteringen
        Volgens mij wordt de verkeers chaos niet erger
        De luchtkwalitiet verslechterd niet
        De skytrain is niet steeds overvol
        De files wordt niet erger.

        Het is een prima stad om te verblijven mits je bepaalde plekken weet te vermijden.

        • Piet zegt op

          Vroeger rookten de toektoek’s als een gek, dat is niet meer. De taxi’s rijden op LPG dus zijn ook veel schoner en veel mensen verplaatsen zich met de bts skytrain ipv motorfietsen.

          Bangkok is trouwens veeeeel groter dan het stukje waar de skytrain rijd, het is er wel stoffig maar dat heeft met het weer te maken.

          De skytrain is alleen vol rond spitsuren en dan vooral rondom Siam, verderop niet hoor.

          Je kunt in Bkk overal lekker eten en er is altijd wel iets open om even te winkelen. Er zijn vele restaurants, markten, bioscopen, malls, en er is altijd iets te doen. Er zijn wel veel files maar die duren nooit erg lang zoals in Holland.

          Daarnaast wonen rijke mensen in een villawijk die werkelijk prachtig kunnen zijn. Daar kom je niet in zonder uitnodiging want ze zijn goed beveiligd. Sommige villawijken hebben eigen wegen naar de mall waar je met je golfcart zo de mall inrijd en een vrijgehouden priveplek krijgt toegewezen. De malls zijn heerlijk koel en schoon en alles is aanwezig.

          De schrijver moet eens in India, Indonesie, Phillipijnen etc. gaan kijken dan besef je dat Bkk nog lang niet smerig te noemen is. Vergeleken met een dorpje in Friesland is het een grote drukke bedoeling maar het is dan ook een wereldstad met 10 miljoen inwoners! Je kunt er uren/dagen rondrijden zonder 2x in dezelfde straat te komen.

      • gerrieQ8 zegt op

        Waarschijnlijk wijk ik af het de stelling, maar al dat gel…l over opwarming van de aarde daar wordt ik niet goed van. In Argentinie zijn havens dichtgevroren, waar vroeger altijd gevaren kon worden. Honderden duizenden euro’s zijn besteed om aan te tonen dat de temperatuur van de oceanen stijgen door middel van geavanceerde drijvers met meetinstrumenten. Hoort men niets meer over, waarschijnlijk niets aan te tonen. Temperaturen uit Rusland werden niet meegenomen, omdat deze niet pasten in het verhaal van deze wetenschappers. Nog meer voorbeelden ?

        • M. C. Veen zegt op

          Temperaturen schommelen over heel de geschiedenis van de aarde en zullen dat ook zoder de mens blijven doen.
          De mens heeft wel zijn eigen natuur verziekt, dat blijft een gegeven.

  8. Wim heijstek zegt op

    Bangkok zal altijd leefbaar blijven jakarta is 10x erger en daar loopt alles ook door de mensen die klagen zijn meestal afkomstig uit een klein dorp of stadje en zijn dit niet gewend krijgen ZGN cultuurschok

    40 jaar geleden was bangkok veel erger is nu echt niet zo slecht

    • BramSiam zegt op

      Of Bangkok leefbaar is of onleefbaar is een kwestie van smaak. Dat Bangkok, zoals alle steden in Azië, met een lichte uitzondering voor Hanoi, een lelijke stad is, dat is wat mij betreft zeker. Ga maar eens in Padua of Verona kijken of zelfs Amsterdam. Anderzijds is het wel een bruisende stad waar veel gebeurt. De aantrekkingskracht van grote steden, vooral op jonge mensen, is onmiskenbaar, hoewel objectief het platteland veel meer woongenot te bieden heeft en ook nog eens een stuk goedkoper is. Mensen houden nu eenmaal van het stadsleven met alle voor- en nadelen en dan is Bangkok inderdaad een stuk beter dan steden als Delhi of Lahore waar het ’s zomers 47 graden kan worden.Het verkeer in Bangkok is in elk geval niet beroerder dan 20 jaar geleden. Zelf zou ik er niet willen wonen, maar ik wil Bangkok wel onder handbereik hebben.

  9. Hans van den Pitak zegt op

    Degene die de stelling poneert schoffelt ze zelf onderuit.
    Als de stad nu al volkomen dichtgeslibd is kan de verkeerschaos niet meer erger worden ook al kopen alle mensen in Bangok een eerste of tweede auto. Zeventien jaar geleden was ik voor het eerst in Bangkok en toen was het veel erger dan nu. Metingen tonen aan dat de lucht in Bangkok steeds schoner word. Het wagenpark is voor bijna 100 % vernieuwd in de laatste tien jaar. Vrijwel alle stadsbussen rijden op aardgas en de Tuktuks op LPG. Doordat, op een paar weken per jaar na, de wind van zee komt heeft Bangkok niet de problemen met de lucht die sommige andere steden, zoals Ching Mai, hebben. Om dezelfde reden zal de absolute en de gevoelstemperatuur niet toenemen. Steeds meer krotten en lelijke laagbouw maakt plaats voor aantrekkelijke en fraaie nieuwbouw. Er staan in Bangkok veel gebouwen die alom bewondering verdienen en krijgen. Van de fraaiste exemplaren is er een dik boekwerk uitgegeven door een aantal gerenommeerde architekten. En dat zullen er in de toekomst nog wel meer worden, want hier mag er meer gedurfd worden dan in Nederland. Het openbaar vervoer zal staads beter worden met de in aanbouw zijnde en geplande metrolijnen. En dan is het niet erg als er nog wat mensen bijkomen. Waar veel mensen bij elkaar zijn kan het heel gezellig zijn, is er altijd wel wat te beleven en gaat het licht niet uit om 21.00 uur.

  10. j.Jordaan zegt op

    Over een paar jaar onleefbaar? Ik denk het niet. Vergelijken met andere wereldsteden?
    Kan ook niet. Vergelijken met steden zoals Parijs,Madrid,Barcelona, Londen,Berlijn,
    Rome,New York, Singapore en ga zo maar door, kan wel.
    Steden in Azie die niets aan milieu doen kan je wel vergelijken, maar die komen bijna op hetzelfde uit als Bangkok.
    Bangkok die elk jaar een paar centimeter zakt en waar de verkeers-chaos alleen maar
    groter word en aan uitlaatgassen enz. niets word gedaan.
    Waar men zelfs al spreekt over een nieuw Bangkok te bouwen, kan je inderdaad niet vergelijken met de laatste steden die ik heb genoemd.
    Iedereen mag van mij van Bangkok houden.
    Ik onderschrijf de conclusie van Khun Peter.
    Alleen zal het niet een paar jaar duren. Ik ben er van overtuigd dat mijn kleindochter die
    nu 7 jaar is, over 20 jaar alleen maar zal lezen in de geschiednis boeken dat er een
    een grote stad was…..
    J.Jordaan

  11. Dag Peter,

    Ook ik was vorige week enkele dagen in Bangkok en had dagelijks 3 besprekingen en wat lunches en diners. Dus was het reizen, reizen en nog eens reizen. Zoals in een eerder bericht van me al geschreven, had ik wel de besprekingen en de hotel lokatie vooraf gepland, juist rekening houdende met het verkeer.

    Mijn ervaringen van afgelopen woensdag t/m zaterdagavond zijn:

    – Redelijk weer en heb enkele afspraken gewoon te voet en op tijd kunnen bereiken zonder overmatig vochtverlies en zweetlucht.
    – Bij de taxiritten vooraf duidelijk gemaakt dat de chaffeur van de high-ways gebruik moest maken en van mij om mocht rijden om de drukste straten te vermijden en een fooi kon verwachten bij tijdige aankomst. Hoewel ik de ritten had gepland op een uur, was ik iedere keer binnen een half uur op mijn plek van bestemming.
    – Misschien omdat het dinsdag had geregend, maar het weer was vrij helder, weinig stof en de ‘beruchte’ grijze koepel over de straten was nauwelijks zichtbaar.
    – Op vrijdag had ik tegen het einde van de middag een afspraak voor een diner in de Wireless road area. Dat is in Bangkok de drukste tijd op de rottigste plek. Dan kom je over Sukumvit, Ploenchit en andere drukke gebieden. Ja… Toen was het file rijden. Maar ook daar waren we toch na een half uur al doorheen.
    – Na dat diner heb ik om ongeveer 20.30 uur gebruik gemaakt van de Sky train. Opgestapt bij Ploenchit. Inderdaad druk in de BTS en moest staan. Maar geen last van op elkaar gepakte massa en was binnen 10 minuten op plaats van bestemming.
    – Op zaterdag van de metro gebruik gemaakt. Daarna met Skytrain naar Sapan Kwai en terug met de taxi. Toen een kort ritje op een motorfietstaxi voor wat kopieer werk . Daarna met metertaxi naar Klong Toey, ook een nogal drukke buurt, maar was ruim een uur voor tijd op plaats van bestemming. Na de bespreking met taxi naar vliegveld gegaan. Nog geen 25 minuten werk.

    20 jaar geleden kwam ik veel vaker in Bangkok. Maandelijks zo’n dag of 5. Toen was de lucht in de straten volledig grijs en liep iedereen naar adem te happen.

    Omdat er toen nog geen High-ways waren, geen Sky-tyrain en Metro, stond toen inderdaad alles altijd vol en vast. Dat zie ik nu eigenlijk alleen nog maar op de drukke doorgaande routes zoals Wipawadee, Sukumvit, Lard Prao en in de buurt van Victory. Ook wel in de smalle straatjes naar en op de hoofdweg KanchanaPisek en alle vergelijkbare buurten met dergelijke infrastructuur en bedrijvigheid.

    In die 20 jaar zijn er erg veel groene zones gemaakt. Bosjes, bomen, parkjes.

    Je ziet veel meer straatvegers en weinig vuil. Ook bijna geen krotten meer.

    Rondom de stad zijn rondwegen gemaakt en alle toe- en afvoerverbindingen daar naar toe zijn verdubbeld in breedte of hoogte of op andere wijze verbeterd.

    Naast de gewone stadsbus zijn er nu ook veel speciale shuttle diensten en minivan diensten.

    In de stad zelf zijn High-ways gemaakt die je vlot van wijk naar wijk brengen. Die nieuwe wegen nauwelijks druk te noemen. Wel sta je nog steeds in dezelfde oude wijken in dezelfde oude straten in dezelfde files als 20 jaar geleden. Maar dat zijn maar relatief korte stukjes, want het staat alleen maar in de wijk zelf vast en kan men vaak al snel een tolweg op.

    20 jaar geleden woonden in Bangkok 8 miljoen residents + 6 miljoen arbeiders uit de provincies. Nu zijn er officieel zo’n 12 miljoen residents en 4 miljoen arbeiders uit de provincies. Dus het aantal mensen in Bangkok is gelijk gebleven. Die laatste groep heeft overigens veel betere huisvesting gekregen.

    Ik ben dan ook van mening dat Bangkok er zeker niet op achteruit is gegaan. Maar als je nu van Barneveld ineens midden in Bangkok wordt geplaatst kan ik me voorstellen dat de hele stad imposant over je heen dendert. Tja… In iedere megastad heb je dat, en in iedere megastad zijn en blijven er megaproblemen. Ik vind het echter erg kanp dat de Thai, met name in de periode van 1995 tot 2000, wat hier een zware economische tijd was, toch zoveel voor elkaar hebben gekregen en ik Bangkok zelfs meer ‘bewoonbaar’ vind dan 20 jaar geleden. Al zou ikzelf daar nooit of te nimmer willen wonen. Mijn Barneveld is in ChiangRai. Dus ook bij mij donderd Bangkok helemaal over me heen, maar met wat planning is het best wel een tijdje uit te houden.

    Maar ook ik zie wel wat ‘donkere wolken’. Om heel andere redenen gaan steeds meer Bangkokianen de stad uit. Zowel voor binnenlands toerisme, maar ook na pensionering. Omdat het zuiden volledig is afgevallen en de meesten niet naar Isaan willen, komt die massa dus naar het noorden… Tja… Ik zou nu wel wat kunnen gaan schrijven hoe druk het wel niet is geworden in ChiangRai, zomaar een provinciestadje.

    Voor onze projectontwikkeling- en het constructiewerk komt dat prima uit. Bankokianen hebben ook wel wat te verteren. Verder is het uitgaansleven en zeker de winkelmogelijkheden heel wat verbeterd. En golvers wanen zich hier in de hemel. Maar nu sta ik verdomme elke dag hier zeker 5 minuten in de file…. !

    Willem

  12. siamees zegt op

    Ik vind Bangkok de max ,echt een stad naar men hart,met echt alles er op en er aan,een stad van contrasten een stad die echt de naam stad waardig is,maar o zo anders dan de stad waar ik vandaan kom namelijk Brussel.Ik moet wel zeggen 4 tot 7 dagen geen probleem maar dan moet ik daar altijd onmiddelijk weg want te druk en veel te veel luchtvervuiling naar mijn goesting, neen dan ben ik hier in de stad in Isaan veel beter af,als ik een beetje rijd ben ik onmiddelijk in de prachtige natuur en dat mis ik toch wel daar in Bangkok,en hier in de stad vind ik voor de rest ook een heleboel,dat is nu eenmaal Thailand.

    • M. C. Veen zegt op

      Dan hoor ik graag waar ik in BKK een film huis kan vinden met goeie films waar je een beetje bij kan nadenken en die je bij blijven. BVD

      • cor verhoef zegt op

        @M.C Veen,

        “The House” is een art filmhuis met een meer dan uitstekend filmaanbod. Voor het lenen van DVD’s moet je als filmfreak bij “Fame” zijn, een piepklein videotheekje in de amuletten straat achter Thammasat University. Dat is voor de ware filmfanaat het bekende kind in de snoepwinkel gebeuren. Films uit Iran, Japan, Italie, Korea, de VS (independent), Duitsland en alle klassiekers. 30 baht per week per film. Helemaal top.

  13. Khun Kees zegt op

    ONEENS: ik kom al meer dan 20jaar 1a2 per jaar op vakantie/familiebezoek in Thailand, dus ook Bangkok en ik zie niet dat het verkeer echt veel drukker wordt, is al haast verzadigd, alleen snachts tussen 2en3 kan je redelijk doorrijden in Bangkok.

    Wel constateer ik ook dat de BTS en zelfs de MRT voller zijn, en soms inderdaad stampvol, alleen de airportlink is nog tamelijk onderbezet, maar dat is geen enkel probleem vindt ik.

    Bangkok is een heerlijke city of angels en blijft het ook, alleen uitkijken bij het oversteken.

    En de hitte en luchtvervuiling..ach vlucht regelmatig in een shopping center die overal in bangkok te vinden zijn en niks aan de hand, even bijkomen.

    Afgewogen zijn de voordelen veel groter dan de nadelen.

  14. Peter zegt op

    Ik vind Bangkok een prachtige stad.
    Als je op vakantie bent dan hoef je je nergens voor te haasten.
    Het is zo gezellig en je kunt veel lopend doen, wel rustig aan in de hitte maar geen probleem.
    Ook de boot is een prima optie, wij zaten in Happy House, gezellige buurt en aardige mensen, wat kun je je nog meer wensen!

  15. Paul zegt op

    Bangkok kent, net als veel andere metropolen, veel problemen.
    Die worden door Peter ook duidelijk uit de doeken gedaan.
    Wat echter leefbaar of onleefbaar is, blijft een persoonlijke inschatting, en heeft veel te maken met achtergrond, sociale status, opvoeding, opleiding, en inschatting van de mogelijkheden die je hebt op verbetering / vooruitgang. Zoals blijkt uit de reacties, valt voor veel mensen Bangkok nog mee, anderen vinden het onleefbaar.
    Gezien de economische groei in Azie (zeker in vergelijking met veel andere delen in de wereld), zal Bangkok voorlopig nog wel groeien. Daar is ook ruimte voor, zeker in de randwijken van Bangkok. Alhoewel Bangkok ook gevaarlijke plekken kent en er zich soms extreme situaties voordoen, valt het nog mee met sommige andere steden (Los Angeles, Sao Paulo, Mexico-City, Rio de Janero, Kaapstad, Bogota, Caracas). Zelfs in de philipijnen moet je je ijsco meestal door een hek met spijlen kopen. Voor luchtvervuiling moet je vooral in China zijn. Hier bevinden zich 16 van de steden met de meeste luchtvervuiling ter wereld.
    Trouwens, hoe groter de problemen worden in een stad, des te groter de druk om ze op te lossen. Geen vooruitgang? Dan zal de druk nog niet hoog genoeg zijn…
    Qua cultuur en karakter van de bevolking; geef mij maar Thailand. Er zijn misschien vriendelijkere volkeren, maar die hebben meestal geen metropool en zijn bijna geisoleerd van de rest van de wereld. Nee, Bangkok kan nog wel even mee. Alhoewel ik prettiger plekken ken in Thailand om te verblijven…

  16. Kees zegt op

    Het is best leefbaar, ook nog over een paar jaar, maar ik vind Bangkok geen mooie of fijne stad zoals sommigen hier. Vergeleken met andere Aziatische steden kun je het enigszins vergelijken met Jakarta en Manila, terwijl ik Hong Kong, Singapore en Kuala Lumpur dan toch onder de betere steden met een wat meer internationale allure schaar. In Bangkok is nou ook niet echt veel te doen, tenzij je van shoppen of het nachtleven houdt. Qua sport, cultuur en internationale keuken (afgezien van Thais, Japans en Italiaans) bieden zeker HK en Singapore veel en veel meer natuurlijk. De gemiddelde bezoeker/toerist merkt dat niet zo natuurlijk – die heeft genoeg te zien en te doen – maar als je hier woont is het anders. Ik zit hier door de week voor mijn werk maar in het weekend weet ik niet hoe snel ik de stad uit moet komen.

  17. M. C. Veen zegt op

    Over 10 jaar wonen er nog steeds gewoon mensen in Bangkok die werken, slapen, eten enz..

    Ik stel wel dat elke grote stad meestal verhard en het egoïsme toeneemt.

    Wel heb ik het gevoel dat heel Thailand aan het verliezen is op een breed aantal onderdelen: politiek, bestuur, cultuur, samenwerking, financiën, natuur en meer.

  18. cor verhoef zegt op

    Ik kom net terug uit een miniscuul gat in Ratchaburi en toen ik vanochtend uit de bus stapte kon ik de grond wel kussen, zo opgelucht was ik weer in Bangkok te zijn. Ik woon en werk nu haast 11 jaar onafgebroken in Bangkok. Ik mijmer er weleens over om, wanneer ik gestopt ben met werken, ergens op het Thaise platteland te gaan wonen, maar dat voornemen heb ik vanochtend uit het raam gegooid. Ik word misselijk van al die frisse lucht daar in Nakhon Nowhere. Er is niets te beleven, er gebeurt niets en de alomtegenwoordige fotosynthese maakt me bloednerveus.
    Bangkok telt overigens talloze rustige buurten, vrolijke volkswijken met heel veel kolossale oude bomen, waardoor je je in een dorp waant, dus de stelling dat deze stad een uit zijn krachten gegroeid betonnen monster is, vind ik wat overdreven. Sukhumvit, Sathorn en Silom mijd ik als de pest, dat wel. Daar is het echt een gekkenhuis.
    Tip voor iedereen die hier werkt: zorg dat je niet ver van je werk woont en dat is niet moeilijk want er is ongelofelijk veel leegstand in de appartementen, dus waar je ook mocht werken er is altijd wel wat betaalbaars te huren in de buurt. Scheelt een hoop fileleed.

  19. Neushoorn zegt op

    Een nog niet besproken factor is de criminaliteit. Dit bepaalt ook voor een deel de leefbaarheid van een stad. Daarom vind ik tot op heden Bangkok zo leuk. Je kan er ’s nachts alleen over straat… Hopelijk mag dit nog lang zo blijven.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website