‘Een Thaise vrouw is niet anders dan een westerse’

Bestaat er zoiets als een universele waarde die voor ieder mens op aarde geldt? Volgens de Amerikaanse klinisch psycholoog Abraham Maslow wel.

Ik ben dan ook een aanhanger van zijn theorie die visueel gemaakt is door de bekende ‘Piramide van Maslow’. In het kort komt het erop neer dat er volgens Maslow een rangschikking bestaat als het gaat om de universele behoeften van de mens.

Gedrag verklaard

De piramide van Maslow is voor mij een uitstekend hulpmiddel om bepaald gedrag te verklaren, ook in relaties. Maslow stelde dat elk levend wezen dezelfde behoeftes nastreeft. Wanneer aan een behoefte voldaan is, schuift het individu op naar een volgend niveau. Maar of je het nu wel of niet eens bent met zijn theorieën, we kunnen wel vaststellen dat behoeftes veranderen naarmate ze worden verwezenlijkt.

In de gesprekken die ik met vrienden en kennissen heb, over relaties met vrouwen (Thaise en Westerse) herken je duidelijk een rode draad. Ik zal toelichten wat ik bedoel.

Thaise vrouwen en partnerkeuze

Veel ongeschoolde of laaggeschoolde Thaise vrouwen zijn op zoek naar financiële zekerheid en denken dit te kunnen bereiken door een relatie aan te gaan met een westerse (relatief rijke) man. Een keuze die in de westerse wereld minder voorkomt dankzij een uitgebreid stelsel van sociale zekerheid. Hierdoor zijn Thaise vrouwen ook minder kieskeurig als het gaat om de partnerkeuze. Leeftijd en uiterlijk zijn minder belangrijk zolang hij maar de basisbehoefte van veiligheid, (financiële) zekerheid en stabiliteit kan invullen. Echter wanneer dit verlangen is ingevuld (dankzij een westerse partner) zal de Thaise dame een volgende stap maken in de behoeftepiramide. Daarmee verandert ook steeds meer haar gedrag en uiteindelijk ook de relatie.

Wanneer het streven naar vriendschap, liefde en positief-sociale relaties vervuld zijn, zal zij op zoek gaan naar de volgende waarde: de behoefte aan waardering, erkenning en zelfrespect. Zaken die de competentie en het aanzien in groepsverband verhogen (belang hechten aan de status in sociaal verband). Iets wat je ook ziet bij westerse vrouwen, die door scholing, werkgelegenheid en sociale zekerheid wat hoger in de piramide zitten. Dit verschil vertaalt zich bijvoorbeeld ook in andere eisen aan een partner. Immers indien zij een eigen inkomen heeft en de lagere waardes in de piramide zijn verwezenlijkt zal een partner vooral haar behoefte aan erkenning, waardering en zelfrespect moeten invullen (denk daarbij aan zaken als intelligentie, opleiding, functie, ambitie en maatschappelijke status).

Bij de universele behoeften van Maslow en het streven ernaar hoort ook een bepaald gedrag. Het verklaart voor mij de opmerking van een kennis die zei: “Mijn Thaise vrouw begint zich steeds meer als een westerse vrouw te gedragen”. Zij is immers dankzij het huwelijk met hem en de financiële mogelijkheden een aantal treden gestegen in de piramide en is op zoek naar de vervulling van nieuwe waarden.

Hetzelfde als westerse vrouwen

In de vele gesprekken die ik heb en heb gehad met mijn Thaise vriendin kon ik ook maar een ding concluderen. Ze denkt en doet exact hetzelfde als de westerse vrouwen met wie ik mijn leven heb gedeeld.

Maar hoe zit het dan met de andere feiten die vaak de revue passeren als het om Thaise vrouwen gaat? Zaken zoals zorgzaamheid en passie, maar ook negatieve zaken zoals jaloezie, spilzucht en de rol van de familie. Ik denk dat de meeste verschillen, voor zover die er zijn, vooral terug te voeren zijn naar specifieke cultuureigenschappen. Dat geldt zeker voor de gevestigde rolpatronen die vooral conservatieve westerse mannen zo aanspreekt in Thaise vrouwen; zij zorgt voor het huishouden en de man zorgt voor de financiën.

Schuldcultuur versus schaamtecultuur

Volgens bekende antropologen, zoals Ruth Benedict, hebben wij in het moderne westen een schuldcultuur en in Azië geldt vooral een schaamtecultuur. Het goed zorgen voor je man en je familie is een verklaarbaar onderdeel van deze schaamtecultuur. Wanneer een man zijn Thaise partner verlaat, komt de roddelmachine op gang. De vrouw zal verweten worden dat zij niet goed voor de man heeft gezorgd, wat schaamte en gezichtsverlies betekent. Dit zal zij altijd trachten te voorkomen door haar man niets te kort te laten komen. Vul dit aan met de boeddhistische waarden en je hebt ontegenzeggelijk één van de vele eigenschappen die wij zo waarderen bij Thaise vrouwen.

Om weer terug te komen op mijn stelling, ik denk dat Thaise vrouwen, afgezien van de cultuurverschillen die bepaald gedrag verklaren, niet wezenlijk verschillen van Nederlandse vrouwen. Veel westerse vrouwen zijn ook zorgzaam, tonen passie, genegenheid en willen goed voor de partner zorgen. Ze zijn niet per definitie geëmancipeerd en doen ook het huishouden. Ik ben het dan ook oneens met mannen die afgeven op westerse vrouwen om vervolgens Thaise vrouwen op te hemelen. Een quote die ik ergens las: “ze (Thaise dames) accepteren je slechte adem, je stinkvoeten en je gesnurk”, doe ik daarom af als pertinente onzin. Zoiets heet namelijk liefde en heeft niets met je geboorteland of afkomst te maken. Westerse vrouwen accepteren ook al je onhebbelijkheden, jouw gesnurk en je stinkvoeten. In een relatie draait het nu eenmaal om geven en nemen, dat is overal ter wereld zo. Vandaar mijn stelling: ‘Een Thaise vrouw is niet wezenlijk anders dan een westerse’.

Wat is jouw mening over dit onderwerp?

Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

81 reacties op “Stelling van de week: ‘Een Thaise vrouw is niet anders dan een westerse’”

  1. Rob V zegt op

    Helemaal mee eens, mensen (m/v) hebben gewoon bepaalde behoeftes. Als daarin is voorzien dan komen er weer andere behoeftes bij. Dan komt daar nog een cultureel sausje overheen. Maar vergeet ook het individuele karakter niet, sterker nog dat zal toch wel de doorslag geven tussen interacties (liefdes relaties, zakelijke relaties, …) met mensen.

    Daarom zou ik zeggen: Een Thai(se) is niet anders dan een Westerling/se (had ik bijna westerse/ling geschreven maar dat zou weleens verkeerd gelezen kunnen worden!!), iedereen is uniek. En gelukkig maar, anders zou het een saaie bedoening zijn.

    • Rob V zegt op

      “Cultuursausje” zou je misschien moeten vervangen door “opvoedingssausje” want ook daar zitten enorme verschillen tussen, niet ieder echtpaar voedt zijn kinderen hetzelfde op…

  2. Robert zegt op

    Helemaal mee eens! waar je ook ter wereld komt,het hangt allemaal af van het karakter en van de omgeving waar je je in begeeft.
    Het is eigenlijk grappig om te zien dat het overal hetzelfde is,of je nu in Azië, Europa,Zuid-Amerika of Afrika rondloopt.Er is blijkbaar overal de behoefte om je iets meer te voelen dan de ander…

    Groeten,
    Robert

  3. gerrieQ8 zegt op

    Ik ken de pyramide van Maslov en herken heel veel zaken op deze aardbol in vergelijking met deze theorie. En ja, er is geen verschil tussen Thaise en Europesedames. Onderschtijf de stelling volledig.

  4. jogchum zegt op

    Een Thaise vrouw is wezenlijk niet anders dan een westerse vrouw. Volledig mee eens.
    Maar persoonlijk vind ik dat verweg de meeste Thaise vrouwen wel mooier zijn dan
    westerse vrouwen.

  5. RonnyLadPhrao zegt op

    Volledig mee eens.
    Aanvankelijk laat je je leiden door de omgeving en cultuur van het land waarin deze vrouw leeft. Alles is nieuw rondom je, en je neemt het op als totaalbeeld. (Mis)leidend hierin zijn taal, kleding, voedsel en leefomstandigheden. Je stelt vast dat waar je terecht bent gekomen, volledig anders is dan wat je gewoon bent, inclusief de vrouw.
    Dit totaalbeeld brokkelt na een tijd af, en je gaat alles meer in detail bekijken. Je stelt vast dat deze vrouw ook voor een gezin zorgt, eten bereidt, wast en plast, ongesteld wordt , haar nukken heeft, etc… net zoals elke andere vrouw. Uiteindelijk moet je concluderen dat er meer overeenkomsten zijn dan tegenstrijdigheden.

    • tino kuis zegt op

      Zo denk ik er ook over, RonnyLadPhrao, eerst vreemd en nieuw en dan vertrouwd en bekend. Ik onderscheidt altijd twee soorten buitenlanders hier. De ene groep reageert zoals jij en ik, die zien na zekere tijd steeds meer overeenkomsten en minder verschillen en er is een groep die de overeenkomsten bagatelliseren en de verschillen benadrukken. Kijk straks maar alle reacties.
      Vergelijk eens naar een kerk met een tempel. Ondanks al die uiterlijke verschillen wordt er gebeden en gezongen, worden er kaarsen en wierook aangestoken, wordt er gepreekt en geknield, gehuild en gelachen. Het is maar met welke blik je kijkt.

      • RonnyLadPhrao zegt op

        Tino,

        Inderdaad zullen de reacties in die lijn liggen.
        Sommige zij al bezig over HiSo . Wel ik lig dubbel van zulke reacties.
        Het doet me weer denken aan mijn stelling over de Isaan. Waar gaan we naar toe .
        Peter wil zich verduidelijken. Waarom ?
        Wat ik hier voornamelijk lees tot nu toe is een gebrek aan kennis over Thailand
        en ook een gebrek aan kennis over een vrouw

  6. riekie zegt op

    Nou mijn mening als vrouw
    ze zijn zeer zeker niet hetzelfde dan de westerse vrouwen
    hun denkwijze is veel anders dan de onze .
    hier schrijft men ze zorgen voor hun gezin
    ben ik het niet mee eens vele laten hun kinderen door opa en oma opvoeden
    de meeste hebben een hekel aan huishoudelijk werk o,a poetsen
    ze zijn ontzettend jaloers op elkaar .
    kennen geen echte vriendschap net als wij
    zijn veel meegaander dan wij zullen niet gauw weerwoord geven
    dat is mijn ervaring met thaise vrouwen
    er zijn natuurlijk uitzonderingen

    • Peter zegt op

      Rieke,

      Is helemaal waar, is ook mijn ervaring. Jaloezie onder vrouwen is algemeen bekend, maar onder Thaise vrouwen is het absurd erg. Ze vertrouwen hun beste vriendinnen nog niet. Komt ook door het algemene gegeven van Mia Noi, het maakt een Thaise niet uit of een man een relatie heeft of getrouwd is.Daarom zijn er zoveel Mia noi,s . Ontrouw is schering en inslag. Westerse vrouwen zijn veel waarachtiger en blijven meer van getrouwde mannen af.

    • kees1 zegt op

      Beste Riekie:
      Ik ben het deze keer voor de volle 100% met de stelling van Peter eens
      Ik denk dat jij het over de Thaise vrouw heb die zich ontwikkeld in Thailand.
      En daar veel al beperkt is in haar mogelijk heden.
      Mijn vrouw waar ik inmiddels 37 jaar mee getrouwd ben
      en ook al 37 jaar in NL woont.
      Ze heeft haar zelf hier ontwikkeld als een moderne Hollandse vrouw Ze werkt al 20 jaar in de verpleging heeft vele certificaten gehaald heeft al 25 jaar haar rijbewijs
      Haar diploma sociaal hygiene. Kort om gewoon een NL vrouw met een kleurtje
      Zeker waren er in de eerste jaren zaken aan de orde die jij beschrijft.
      Maar daar is niks meer van terug te vinden
      Met Vriendelijke groet Kees

      • Maarten zegt op

        Kees1, je schrijft dat je het 100% met de stelling eens bent. Daarmee zeg je in feite dat je vindt dat een Thaise vrouw niet anders is dan een Hollandse vrouw. Vervolgens onderbouw je dit door te schrijven dat jouw vrouw zich heeft ontwikkeld van een Thaise vrouw tot een Hollandse vrouw. Ik begrijp er niks van…

  7. Peter zegt op

    Een Thaise vrouw is echt heel anders dan een westerse vrouw. Zij denkt anders, voelt dingen anders aan en gedraagt zich anders. Een Thaise laat zich vooral bepalen door haar familie en krijgt zin en betekenis ( en status ) naar gelang zij, deze familie weet te onderhouden. Hier doet zij alles voor, ook haar vriend of man bedriegen of voorliegen om de zin te doen van de familie.
    Een westerse vrouw is veel meer waarheid getrouw ,terwijl liegen in de Thaise cultuur zit. Een Thaise wil veel meer behagen en het gaat haar om het effect van de woorden, ongeacht of ze waar zijn of niet, zij liegt heel makkelijk ook om andere motieven. Een Thaise gaat de confrontatie uit de weg en als die confrontatie alsnog komt, dan vlucht ze.

    Even los van denken en voelen en bewustzijn zijn er ook lichamelijke verschillen, haar huid voelt zachter en schoner, haar geur is zo anders en ze wil verleid worden en verleiden, maar dat laatste is ook zo voor een westerse vrouw.

    • lodewijk zegt op

      Liegen is meer het ontkennen van bepaalde zaken of situaties om onenigheid te voorkomen.Ontkennen betekent dat het niet gebeurd is.
      Het is meer een cultuurpatroon dan iets specifieks voor een (Th.) vrouw.
      Binnen de Islam ben ik dit fenomeen ook vaak tegengekomen.

      groet,

      Lodewijk

  8. tino kuis zegt op

    Khun Peter, ik ben het helemaal met je eens wat de stelling betreft: ‘Een Thaise vrouw is niet wezenlijk anders dan een westerse’. Maar hoe zit dat nou met mannen? Ligt dat anders? Thaise mannen zijn toch ook niet wezenlijk anders dan westerse? Kunnen we gewoon Thais zeggen en het geslacht in het midden laten?
    Die ‘oosterse schaamtecultuur’ en ‘westerse schuldcultuur’ is een versleten idee. Nader onderzoek heeft al lang aangetoond dat beide culturen zowel schaamte als schuld kennen, in bijna gelijke mate, die het gedrag sturen. Ook hier dus veel minder verschil dan wel gedacht wordt. Ik zal je wat recente literatuur opsturen.
    Ik vind het wel erg mooi dat je dit eens zo opschreef.

    • Maarten zegt op

      Tino, waarom niet delen met de rest door er een stukje over te schrijven? In mijn perceptie verschilen Thais toch wel in hun gedrag en drijfveren dan Nederlanders. Ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing van het tegendeel (absoluut niet cynisch bedoelt!)

  9. Peter Buis zegt op

    Totaal oneens! Het betreft hier een theorie die nooit empirisch is getoetst en dateert uit de zestiger jaren. Ook op zijn methodologie is veel aan te merken. Zie:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow#Kritieken_op_de_behoeftepiramide_van_Maslow

    http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/overige/12906-maslows-behoefte-pyramide.html

    Kortom voor mij is de Thaise (Aziatische) vrouw wel degelijk anders dan de Westerse vrouw.

    “A crucial difference between a good Asian woman and Western women is that in Asia this woman will admit to her need for a man. She likes sex, but also the emotional and financial security of a boyfriend or husband. Asian women work, but they never bought into the Superwoman myth, or the nonsense that a career can meet their emotional or personal-fulfillment needs. They know that a man and a proper family life are necessary”.

    Zie:http://whatmenthinkofwomen.blogspot.com/2011/06/difference-between-asian-and-western.html

    • Robert zegt op

      Je geeft aan(of af) op een theorie die gedateerd is,maar zelf refereer je aan een website door doorspekt is met feministen haat en dus nooit objectief kan zijn,en daardoor dus niet geloofwaardig.

      Groeten,
      Robert

    • jogchum zegt op

      Peter Buis,
      U gebruikt veel links die verwijzen naar onderzoekers. Ik vraag mij echter af hoe komen zij
      tot de conclusie dat een Thaise ( Aziatische ) vrouw anders is dan een westerse vrouw.
      Mijn mening is dat je dat pas vast kan stellen als je een lange tijd werkelijk met, zowel een
      Thaise vrouw, als wel met een Westerse vrouw samen bent geweest, Minstens > 10 jaar <

      In de laatste link die U gebruikt staat bv…She like sex. Wil dat dan zeggen dat Westerse
      vrouwen minder van sex houden? Is dat allemaal daadwerkelijk persoonlijk uitgebrobeerd?

      Weet wel zeker van niet!

      • Peter Buis zegt op

        @Jogchum

        Dat moet je nu net aan die onderzoekers vragen, niet aan mij. Het is mijn gewoonte om mijn standpunt (juist of niet) te staven met relevante bronnen.
        Maslow’s theorie, let wel “theorie”, rammelt aan alle kanten en juist die theorie is de basis van Kuhn Peter’s betoog.
        Neem ook eens de moeite om het commentaar van Jan Teesling te lezen plus het artikel in Forbes.
        Verder gaat het hier niet over het “uitproberen” van vrouwen, derhalve laat ik deze opmerking voor wat hij is.

        • jogchum zegt op

          Peter, Buis,
          Mag ik U vragen hoelang U een relatie hebt gehad, met een Thaise zo wel als met een Westerse ( Nederlandse ) vrouw?
          U verwijst me om ook het commentaar van Jan Teeseling te lezen. Ja, ook hij is het met de
          theorie van Maslow oneens. Maar Khun Peter weer wel. Ik zelf heb mijn eigen ervaring met
          een Nederlandse vrouw gehad ( 9jaar ) en ben nu 12 jaar samen met een Thaise.
          Daar door heb ik geen onderzoekers nodig om de conclusie op te maken dat er geen enkel verschil zit tussen een Thaise en een Nederlandse vrouw. Beiden willen wel mooie dingen,
          net zo als wij als mannen dat willen.

          • Maarten zegt op

            @Peter Buis en Jogchum: Een ervaring met 1 Thaise en 1 Nederlandse vrouw lijkt me nogal weinig om valide generaliserende conclusies te trekken over het verschil tussen Thaise en Nederlandse vrouwen. Daar doet de lengte van de relatie niets aan af.

            @Jogchum: Volgens je eigen criterium van minstens 10 jaar kom je nog een jaartje tekort met een Nederlandse vrouw om een conclusie te kunnen trekken.

          • Peter Buis zegt op

            @Jogchum

            Nee Jogchum, dat mag je niet. De huisregels van dit blog verbieden chatten en op elkaar reageren. Verder hebben we het hier over Maslow en de “Stelling van de Week” en niet over mijn privéleven. Dat zou de moderator trouwens ook moeten weten…
            Ik verwees naar Jan Teeseling omdat ik het inhoudelijk roerend eens ben met het artikel in Forbes Magazine. Dr. Pamela Rutledge weet waar ze het over heeft.
            Ik stel voor dat je eens googled naar: “Maslow achterhaald” en daarna je eigen conclusies trekt.

            Over en uit.

  10. Gringo zegt op

    Ik ben het met de stelling niet eens!
    Het enige moment, dat een Thaise vrouw niet anders is dan een Westerse of Afrikaanse vrouw is op het moment van geboorte. Het enige lichamelijke verschil kan dan de huidskleur zijn.
    Daarna verloopt de levenslijn van elke vrouw op totaal andere wijze door cultuur, opvoeding, opleiding, familie, werkkring, leefomgeving, enz.
    Ik wil nog best meegaan, dat een vrouw specifieke eigenschappen in zich draagt, maar die worden alle op verschillende, dus andere wijze door Thaise en Westerse vrouwen ingevuld en uitgevoerd.
    Een Thaise vrouw is dus anders dan een Westerse vrouw, maar daarom niet per se beter of slechter!

    • kees1 zegt op

      Beste Gringo
      Volgens mij is de vraag of een Thaise vrouw in wezen verschilt van een NL vrouw
      Dan zeg ik nee. Haal 10 kinderen uit welk land dan ook breng ze groot in NL
      Dan heb je straks 10 volwassen mensen die in geen enkel opzicht verschillen
      van de kinderen die in NL geboren zijn. Dus denk ik dat we in beginsel allemaal het zelfde zijn.
      Met Vriendelijke groet Kees

  11. Sjaak zegt op

    Ik kom nou al 35 jaar naar Azië en vlieg al 30 jaar naar alle delen van de wereld. Door mijn beroep als steward heb ik ook altijd veel met westerse vrouwen te doen gehad. Weliswaar beroepskenmerkend vrouwen die ook graag aardig zijn en er geen probleem in zien te dienen, maar toch ook verschillend van mijn aziatische collega’s.
    Ik heb Thaise, Japanse, Chinese, Koreaanse en Indiase collega’s, vrouwelijk en mannelijk. Het percentage vrouwen ligt veel hoger. En iedere keer merk ik op mijn vluchten dat ik altijd beter en liever omging met de Aziatische collega’s dan de westerse.
    De westerse vrouwen zijn veel strikter, hebben veel vooroordelen en hebben vaak een sterke mening over hoe iets gedaan moet worden of hoe iets moet zijn.
    Ze tonen weinig begrip voor andere culturen (terwijl ze er dagelijks mee te doen hebben). Omdat ze werken, kunnen ze niet begrijpen dat een man zoals ik een Thaise vriendin heeft, die voor hem niet hoeft te gaan werken, maar die zijn huishouden doet en voor zijn huis zorgt, terwijl hij weg is.
    Mijn vriendin daarentegen kan het moeilijk bevatten dat ik niet met al die leuke vrouwen om me heen, niet ook veel vriendinnen heb.
    Er zijn verschillen tussen mijn Aziatische collega’s. Een Indiase vrouw is veel directer, klaagt meer over ongerechtigheden en toch is ze graag een vrouw, die ook zo gezien wil worden. De Japanse houden hun mening meer voor zich en zijn beleefd, geven veel complimenten en willen graag een ontspannen atmosfeer hebben. Er zijn er ook bij die doen zoals ze believen, maar dat zijn uitzonderingen.
    Met mijn chinese collega’s heb ik minder te doen gehad, maar ook zij zijn gemakkelijk in omgang.
    Maar het leukst zijn mijn Thaise collega’s. Ze houden van flirten, van woordspelen, van grapjes, je ziet ze bijna nooit boos. Je kunt er een vriendschap mee opbouwen (dat kan ook met de Indiase, niet zozeer met de Japanse)…
    Je kunt met de Thaise collega’s ook ernstige gesprekken voeren, over gevoelens praten en ook over praktische dingen. Ze zijn open voor de mening van een ander en veroordelen niet zo scherp, zoals de westerse dames.
    Waar het allemaal aan ligt, weet ik niet… opvoeding genen, wat dan ook, maar er zijn voor mij wel degelijk verschillen tussen Thaise en Westerse vrouwen.

  12. Leuk om te lezen dat men het zowel eens als oneens is met de stelling. Ik had ook niet anders verwacht.

    Een aantal heeft de boodschap niet begrepen, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik niet duidelijk ben geweest.

    Vandaar nog een toelichting. Natuurlijk zijn Thaise vrouwen anders dan Nederlandse. Iedere vrouw is anders. Probeer er eens twee Thaise of Nederlandse vrouwen te vinden die 100% gelijk zijn aan elkaar. Gaat je niet lukken. Misschien in de toekomst als we mensen kunnen klonen. En ik kan het weten want ik ben getrouwd geweest met en vrouw die een tweeling zus heeft (twee-eiig). Samen in de buik, zelfde opvoeding, zelfde school, maar twee totaal verschillende vrouwen. Eerder tegenpolen dan gelijken.

    Wat ik met de stelling probeer duidelijk te maken is dat bepaalde eigenschappen zoals zorgzaamheid, liefde, respect, enz. niet uniek zijn voor Thaise vrouwen. Het zijn eigenschappen die je ook bij Nederlandse vrouwen zult vinden. Daarin verschillen Thaise vrouwen niet van Nederlandse. Het ophemelen van Thaise vrouwen en het wegzetten van Nederlandse vrouwen als overgeëmancipeerde kenaus is naar mijn mening onjuist.

    Cultuuraspecten zoals de schaamtecultuur spelen wel degelijk een rol. Net zoals rol van de ouders, opleiding, intelligentie, etc. Echter als het gaat om de invulling van basis behoeften zijn alle mensen gelijk. We willen allemaal eten en drinken, zekerheid, gezondheid, geld, liefde, seks, etc. Daarin verschillen wij niet van elkaar en Thaise vrouwen niet van westerse vrouwen. Ook niet in het streven naar deze waarden. Dat een Thaise misschien een andere weg bewandeld om deze waarden te vervullen dan westerse vrouwen dat zal zeker zo zijn. Maar dat is een andere discussie.

    Geef als voorbeeld Thaise vrouwen maar dezelfde financiële zekerheid zoals in Nederland, dan zien de meeste Thaise dames geen farang meer staan. Dan zal het gedrag van een Thaise dame veel meer overeenstemmen met het gedrag van een westerse vrouw. Ga maar eens kijken in Siam Paragon en probeer maar eens (oog)contact te maken met een HiSo Thaise dame. Zal je niet lukken vrees ik.

    Zoals Maslow ook beweert, vervul een behoefte en er komen direct andere behoeften voor in de plaats. Zo veranderen wij en ook iedereen om ons heen. Amen.

    • Peter zegt op

      Beste Khun Peter,

      Een gewone Thaise man krijgt ook geen oogcontact met een Hiso lady. Er is echt een wereld van verschil tussen de doorsnee thaise vrouw en de Hiso thai. Het verschil tussen een lady uit de banok en een Hiso lady is groter dan het verschil tussen een thaise vrouw en een westerse vrouw .

      • Dat klopt en dat heeft te maken met welke behoeften zijn ingevuld.

    • Chris Bleeker zegt op

      Geachte Peter,

      Betreft je stelling,en weerwoord (reactie ) ben ik het bijna..,maar dat is een algemeen gegeven,met je eens.
      Maar de stelling van, ik kan het weten want ik ben met een vrouw getrouwd geweest die een tweeling zus heeft, tweeeiig! enz.enz. maar toch heel verschillend,
      ter opheldering .Tweelingen krijgen is bepaald in de genetische lijn van de moeder,
      2 meisjes kunnen 1 of 2 eiig zijn,2 jongens kunnen 1 of 2 eiig zijn,een tweeling, een meisje EN een jongen zijn ALTIJD 2 eiig.
      Dat betekend,totaal verschillend persoonlijkheden met een voordeel voor beide,samen een zeer emotionele band. Dit werd mij niet uitgelegd door Abraham Maslow,maar door een gynaecoloog van het UMC Nijmegen.
      En wat betreft de tegenpolen….het zijn altijd de tegenpolen die zich tot elkaar aangetrokken voelen in een relationele relatie.
      Hierbij nu als een niet chalat persoon de vraag,wat is nu eigenlijk een HiSo Thai Lady ?
      als het dat is,wat ik vermoed dat het is…is er altijd weer uitzondering op de regel.
      P.S. hoop van U in deze zeer leerzame discussie helderheid in mijn onwetendheid
      Met vriendelijke groet

      Moderator: teksten die niet ter zake doen zijn verwjderd.

    • Maarten zegt op

      Khun Peter, ik begrijp wat je hier schrijft ik ben en het er in grote mate mee eens. Ik denk dat veel mannen die op westerse vrouwen kankeren eens goed in de spiegel moet kijken, zowel letterlijk als figuurlijk. Echter, de formulering van je stelling staat op gespannen voet met je bewering dat culturele aspecten een rol spelen. Vandaar dat het wellicht niet 100% helder is waar we nu over discussieren.

      Zelf zie ik grote beperkingen van de theorie van Maslow. Weliswaar klopt het dat behoeften veranderen als de meest basale behoeften voldaan is, maar ik denk dat de hogere behoeften zeer afhankelijk zijn van omgevingsfactoren. Zozeer dat je niet echt van universeel geldende behoeften kunt spreken.

      Het hoogste niveau uit de pyramide is ‘Self-actualization’, oftewel ‘morality, creativity, spontaneity, problem solving, lack of prejudice, acceptance of facts’ [bron Wikipedia]. Volgens mij blinken de welgestelde Thais hier niet in uit. Heel zwart wit en met een vette knipoog zie ik de volgende pyramide voor Thailand:
      1. Physiological
      2. Safety
      3. Money
      4. More Money
      5. Even More Money

      Er worden door sommigen voorbeelden gegeven van hoe Thaise vrouwen zich anders gedragen als ze in Nederland of een ander Westers land leven. Ik zie dat juist als een bewijs dat Thaise vrouwen wel degelijk anders zijn en dat dit door de omgevingsfactoren (cultuur) komt. Die factoren zijn blijkbaar sterker dan universele, aangeboren behoeften.

      Ik zou de stelling graag herformuleren tot: ‘Verschillen tussen Thaise en Westerse vrouwen worden een stuk kleiner wanneer hun financiele situatie gelijk is’. Daar kan ik me goed in vinden. Ik geef het grif toe, niet echt catchy 😉

      • @ Maarten, ik zie het zo (maar ik ben natuurlijk geen psycholoog of antropoloog) de positie in de piramide bepaalt voor een deel het gedrag van het individu (nooit voor 100%). Ik denk dat cultuurverschillen vooral de weg bepaalt naar de volgende stap. Een westerse vrouw zal andere keuzes maken om hoger in de piramide te komen dan een Thaise vrouw. Dat wordt vooral ingegeven door sociale aspecten zoals scholing en kansen.

      • Bacchus zegt op

        Beste Maarten, het hoogste niveau, te weten zelfverwezelijking, wordt volgens Marlow slechts door weinige mensen bereikt;ook in het westen. Het bereiken van de laatste twee niveau’s is dan ook voornamelijk afhankelijk van het ontwikkelingsniveau van de individu. Het mag duidelijk zijn dat in landen met een onderontwikkeld onderwijssysteem het voor de individu moeilijk is zich tot die laatste niveau’s te ontwikkelen. Dat wil niet zeggen, dat wanneer die kans geboden wordt, deze behoefte niet ontstaat/bestaat.

        Je hoeft toch echt niet zover terug te gaan in de Nederlandse geschiedenis om tot een vergelijkbare situatie van de Nederlandse met de Thaise vrouw te komen. Tot de jaren ’50 waren de Nederlandse vrouwen ook gekluisterd aan huis en aanrecht. Ze moesten de hand ophouden aan het eind van de week en dan maar afwachten wat de heer des huizes voor haar uit zijn loonzakje liet rollen. Hoezo geborgen- en financiele zekerheid!?

        Het westen heeft zich na de tweede wereldoorlog in een rap tempo ontwikkeld, waardoor ook voor de vrouw veel ten goede verbeterde. Zo kwam er een sociaal vangnet. Door de stijgende economische en industriele ontwikkeling konden ook de vrouwen deelnemen aan het arbeidsproces, waardoor zij nog onafhankelijker werden. Hiermee nam de drang tot ontwikkeling ook toe en was er een forse stijging van het aantal studentes aan de universiteiten. Allemaal Marlow-principes.

        Helaas is het in Thailand en veel andere landen nog niet zo goed gesteld met de vrouw, wat niet wegneemt dat de behoeften niet bestaan. Helaas is dat nu nog weggelegd voor een enkeling, de doorbijtster/-vechtster. Hopelijk dienen die als voorbeeld voor anderen.

        Ook helaas is dat veel westerse mannen niet inzien dat de Thaise en westerse vrouw in behoeften niet zoveel verschillen. Waarschijnlijk is dit uit eigenbelang, want waar moeten die heren naar toe als de Thaise vrouw de mogelijkheid krijgt zich net zo te ontplooien zoals de westerse vrouw ooit heeft gekregen? Mars misschien?

  13. willem zegt op

    Sorry:Khun Peter maar ben het toch niet helemaal met je eens.Buiten het uiteraard zachte huidje van de Thaise(zal het de padangrijst zijn?) is de eenmancipatie daar (nog)niet toegeslagen,er lopen daar gelukkig (nog)geen vrouwen met n snor! Het respect en beslist geen nederigheid zoals het hier soms omschreven wordt,maakt de Thaise geliefd door farangen. En de echte”laad je natuurlijk niet even op in Pattaya”,maar in isaan.Ik heb meerdere relaties gehad en je moet wel duidelijk maken dat in Nederland de muntjes niet in de bomen hangen/de bekende pyramide>eerst n brommer-dan een auto,en dan een vliegtuig! Daar trap ik dus niet meer in.Ondanks het cultuurverschil is het voor mij nog steeds:Thaise85%-hollandse15%!

  14. Jack zegt op

    Moderator: U scheert miljoenen Thaise vrouwen over 1 kam, dat is kwetsend. Graag meer nuance.

  15. willem zegt op

    Ronny LadPhrao; be yourselve en probeer aub niet alles beter te weten en geef anders een gefundeerde reaktie op de betreffende schrijver. Hier worden wij allen niets wijzer van!

    • RonnyLadPhrao zegt op

      Beste Willem

      Ik weet dat ik dikwijls nogal kort door de bocht ga maar meestal ben ik wel “myself” of moet ik een stijl gebruiken als ” ze gaan opladen in de Isaan.” Trouwens als je ze oplaadt zoals je zo “mooi” omschrijft in Pattaya heb je veel kans dat je er een van de Isaan opgeladen hebt of zijn dat dan geen “echte” meer en moet je terug naar de bron ? Dat bedoel ik dus met een gebrek aan kennis – alleen in (daar heb je het weer) de Isaan vind je blijkbaar “de echte” (wat dat ook mag wezen?)…… de rest van Thailand heeft blijkbaar geen “echte” vrouwen of valt dit weer onder de categorie alles beter willen weten ? Hopelijk heb je hier nu wel wat aan en/of word je er wijzer van..

  16. Jack zegt op

    Moderator: uw reactie moet over het onderwerp gaan, anders plaatsen wij het niet.

  17. Sjaak zegt op

    Voor mij blijven de verschillen bestaan, ook al is de Thaise in Nederland opgegroeid of niet. Ik zie dat ook weer bij de Honderden collega’s die ik over de afgelopen dertig jaar had. De Aziatische – Thaise – waren heel vaak rustiger en liever van aard dan hun westerse zusters.

  18. Jan Teeseling zegt op

    Forbes: “What Maslow missed” en “Maslow rewired”

    http://www.forbes.com/sites/stevedenning/2012/03/29/what-maslow-missed/

    Nu is het plaatje compleet!

  19. Fluminis zegt op

    Absoluut niet mee eens.
    Ik ken heel veel Thaise vrouwen die blijven steken in de eerste fase van de Pyramide van Maslow en proberen dat te vergroten. Zij zijn alleen met geld bezig en kopen dan vriendschap, krijgen erkenning en waardering door poenerig te doen. Nee het werkt hier toch wel even anders. De zelfontplooing wordt dan gezocht in het veel winkelen en weten waar je de Gucci en Versace winkels kan vinden.
    Het mooiste voorbeeld van de Thai (zowel vrouwen als mannen) liet de Phuket Gazette 8 jaar geleden ooit in een uitgebreid onderzoek zien. Een “quality’ persoon is iemand met geld, veel geld is (maakt geen bal uit hoe hij/zij daar aan gekomen is). alle andere waarden en normen deden er helemaal niet toe. Ik heb met open mond dat artikel gelezen.

  20. Roel zegt op

    Uiterlijke kenmerken natuurlijk kleur en toch gemiddeld wat kleiner en smaller dan westerlingen.
    Opvoeding gemiddeld lager dan westerlingen. Sterke cultuureigenschap.
    De zorgplicht van een Thaise vrouw vnl. doordat er geen sociale vangnet is.
    Sterke persoonlijke eigenschap, zeer ondernemend, veel meer als westerlingen.

    Echte nadelen van een Thaise, jaloezie, en ondoorgrondelijk. Hoewel ik van het eerste geen last heb behoud ik mijzelf voor het 2e. Baas in eigen buik blijven.

    Net zoals ik al gelezen heb wil ook een Thaise vrouw eerst financiele bescherming, later meer status, stapgewijs opbouwend, maar westerse vrouwen vragen ook eerst hoeveel je verdient, dus ook voor zekerheid.

    Verder maakt het een zeer groot verschil tussen laaggeschoolde en ontwikkelde thaise vrouwen,is bij westerse vrouwen lang niet zo groot.

    Vaak begint het probleem al met de zorgplicht, voor ouders,kinderen, dat zijn wij westerse mannen niet gewend (doch de tijden keren) het grootste probleem wordt door de mannen zelf veroorzaakt, oude man, zeer jonge vrouw, man wil die vrouw en betaald grof p/m. Dat gaat rond en zie iedereen wil minimaal 10 a 15.000 thb p/m, zijn er zelfs van 30 a 40 p/m.
    Dus mannen een vraag, ga je ook 500 a 900 euro p/m betalen aan westerse vrouw zodat die bij je komt wonen en volledig wordt verzorgd, dat doet en wil men vaak niet.
    Zelf heb ik een stelling ingenomen toen ik in thailand het systeem door kreeg, dat ik zei ik koop geen vrouw, een vrouw komt met haar hart en anders maar niet.Bij contacten zei ik dat ook altijd.

    Heb een goede lieve vrouw met dochtertje, is met haar hart gekomen, haar dochtertje is bij ons, hoort bij de moeder te zijn op basis van westerse begrippen.Wij hebben een leuk en gezellig gezin zonder betalingen. Vele westerse mannen willen wel die jonge bloem maar niet de kinderen, ja die moeten ook eten en moet voor worden betaald, maar dat is echt geen 10 a 15.000 thb p/m.Overigens vind ik als je voor een vrouw kiest kies je ook voor haar bagage, dus de kinderen.

    Verder is er natuurlijk nog een ander groot probleem en dat zijn de vele tienermoeders en dat aantal is de laatste jaren sterk toegenomen.Dus al bij voorbaat vrouwen die door de thaise man zijn of zullen worden verstoten.De Thaise overheid moet daar veel meer tegen doen om zoveel mogelijke toekomst problemen daardoor weg te nemen.

    Het leven met een thai is voor mij niet anders dan met een westerling, je moet elkaar respecteren, waarderen en vertrouwen,( de vlindertjes gaan altijd wel weer weg, dus bouw daar niet op.) Communicatie op zelfde niveau is natuurlijk ook heel belangrijk, vooral met 2 verschillende culturen,daardoor kan je elkaar leren te begrijpen,wat het leven aangenamer maakt.

    Groet vanuit Thailand
    Roel

  21. Bacchus zegt op

    Ik ben het volledig eens met de theorie van Maslow en dus ook met de stelling dat Thaise vrouwen niet anders zijn dan westerse/andere vrouwen. Dit laatste heb ik al zo vaak gemeld op dit blog.

    Het mag duidelijk zijn dat de primaire levensbehoeften en gevoel voor veiligheid voor iedereen gelijk is. Dit zijn de eerste twee niveau’s van de stelling van Maslow. De overige drie, te weten sociale behoeften, erkenning en waardering en zelfverwezelijking worden bepaald en/of beinvloed door omgevingsfactoren, zoals cultuur en geloof, en ontwikkeling. De ontwikkeling in niet westerse landen; of zoals wij die graag noemen, de verwestering van deze maatschappijen; is niet meer dan het voorzien in (latent) aanwezige behoeften als beschreven door Maslow.

    Terug naar de Thaise vrouw. Volgens de westerse man is die altijd op zoek naar financiele geborgenheid. Welnu, was de Nederlandse arbeidersdochter in de jaren ’30 dat ook niet. Die sloeg ook liever een notabele aan de haak dan iemand uit het eigen milieu. Dat veel westerse vrouwen tegenwoordig zelfsupporting (kunnen) zijn, maakt dat hun behoeften en daarmee gedrag de afgelopen decennia ernstig zijn gewijzigd.

    Ik heb zelf een Thaise vrouw die 35 jaar in Nederland (en Amerika) heeft gewerkt en haar gedrag en behoeften zijn daardoor ook duidelijk gewijzigd. Zij laat zich niet meer bekoeieneren door de eerste de beste westerling, maar bedient deze van gepaste repliek. Voor veel in Thailand wonende kolonialen, zoals ik die noem, is dat even schrikken als zij haar op de bekende laagdunkende manier aanspreken. Temeer daar haar talenkennis (Thais/Engels/Nederlands) vaak van een aanzienlijk hoger niveau is.

    Kortom de Thaise en de Nederlands vrouw verschillen qua behoeften, en daar praten we hier over, niet. Wel is het zo dat de behoeften die we hebben voor een groot deel ons gedrag bepaald of kan bepalen. Dat laatste zie je dus in veel landen waar met name de vrouwen weinig financiele en/of sociale zekerheden hebben. Zet een Thaise vrouw maar eens voor een paar jaar in Nederland (zonder haar te binden aan allerlei regels en dictaten) en je zult zien dat haar gedrag zienderogen wijzigt c.q. verwestert.

    • @ Weinig aan toe te voegen, jij slaat de spijker op z’n kop.

    • Maarten zegt op

      Wel wat aan toe te voegen, of eigenlijk te bevragen 😉

      Denk je dat het gedrag van Thaise vrouwen in NL verandert omdat bepaalde universele behoeften in NL vervuld worden en dat een Thaise vrouw vervolgens opschuift naar hogere behoeften, of denk je dat de behoeftenpyramide zelf er anders uit komt te zien in NL en Thaise vrouwen zich daardoor anders gaan gedragen?

      Iedereen lijkt het er over eens te zjn dat Thaise vrouwen zich anders gaan gedragen als ze in het Westen wonen. Omdat de stelling van het artikel gebaseerd is op Maslow, zou de kern van de discussie volgens mij moeten zijn of vrouwen opschuiven in de universele behoeftenhierarchie (en dus eigenlijk niet anders zijn dan Westerse vrouwen) of dat de behoeftenpyramide zelf verandert vanwege invloeden vanuit de Westerse maatschappij (dat zou betekenen dat Thaise vrouwen wel degelijk anders zijn).

      • @ De piramide zelf veranderd niet. Wanneer een Thaise vrouw in het westen gaat wonen, is er meestal sprake van een sociaal vangnet. Hierdoor zal haar gedrag veranderen ook in relaties. Ze heeft immers geen partner meer nodig om in bepaalde basisbehoeften te voorzien. Daarnaast zijn er voldoende kansen om de volgende behoeften in te vullen. Een Thaise vrouw zal dan zeer waarschijnlijk ook andere eisen gaan stellen aan de relatie en de partner (denk daarbij aan zaken als (emotionele) intelligentie, opleiding, functie, ambitie en maatschappelijke status).

    • Rob V. zegt op

      Helemaal mee eens, maar blijkbaar interpeteren sommige de stelling verkeerd door de hedendaagse westerse persoon/dame te vergelijken met de aziatische/Thaise. Een vergelijking met het westen van zo’n 100 jaar geleden is dan ook beter (gebrek aan sociale zekerheden destijds, verzuiling, sociale controlle etc.). Of wellicht moeten deze lezers zich afvragen hoe een westersling (m/v) zich zou ontplooien als deze op jonge leeftijd in Azie geplaatst zou worden zonder sociale of financiele zekerheden uit her herkosmtland (westen).

    • kees1 zegt op

      Beste Bacchus
      Ben het weer helemaal met je eens. Ik beschrijf hier boven ook hoe mijn vrouw
      In de afgelopen 37 jaar is verandert. Ik kan dat niet zo goed verwoorden als jij maar het komt op het zelfde neer. Ze laat zich door niemand de wet voorschrijven en is mondig genoeg om een ieder van repliek te dienen. En stel dat ze niet onder doet voor welke Nl vrouw dan ook. Wat ons wel eens de nodigen problemen heeft bezorgt in Thailand
      Want ze vinden dat ze maar een grote bek heeft.
      Dit is dan ook geen mening maar zo is het gewoon gelopen. Daar kan ik niets aan afdoen
      Wat mij dan zo verbaasd is dat ik dan allen maar duimpjes naar beneden krijg.
      Dan blijft er voor mijn niets anders over dan te concluderen dat er een hoop blogers zijn die denken dat ik zit te liegen. En dat is jammer wand dat is niet zo
      Met de Allerbeste Groeten Kees

      • Bacchus zegt op

        Beste Kees1, van die duimpjes zou ik mij maar weinig aantrekken, want er wordt volgens mij nogal ongenuanceerd op de knoppen gedrukt. Lezen en begrijpen zijn twee verschillende dingen.

        Ik ben blij te lezen dat ook jouw vrouw zich heeft kunnen ontwikkelen tot een wereldwijze dame. Het feit dat jullie al zoveel jaar bij elkaar zijn geeft aan dat jullie relatie onder die veranderingen weinig te lijden heeft gehad. Dat getuigt van respect voor elkaar. Ik neem ook aan dat jouw vrouw, net als mijn vrouw, qua karakter weinig is veranderd. Ze zal mondiger zijn en er, meer dan vroeger, een eigen mening op na houden, met andere woorden: zij heeft meer persoonlijkheid. Maar daarnaast zal zij nog steeds net zo lief, zorgzaam, behulpzaam, etcetera zijn als voorheen. Dat zit namelijk in het karakter.

        Als je de reacties doorleest valt op dat veel heren twee zaken door elkaar halen c.q. het verschil niet kennen, namelijk de behoefte tot (persoonlijke) ontwikkeling en karaktereigenschappen.

        De behoeften tot (persoonlijke) ontwikkeling is universeel, dat is ook wat Maslow beschrijft en zie je dus ook terug in de ontwikkeling van jouw en mijn vrouw (en vele andere Thaise vrouwen die de mogelijkheid krijgen). Dat maakt ons tot de individuen die wij zijn en let wel: dit maakt ook dat de wereld zich verder ontwikkelt. Zou die behoefte er niet zijn, zouden we allemaal nog met een knots rondlopen, met een zeemleren lap rondlopen, in een grot wonen en om een kampvuurtje zitten. Uiteraard zal niet iedereen zich ontwikkelen tot een Einstein. Dit heeft alles te maken met omgevingsfactoren, waarvan de belangrijkste educatie, maar ook het IQ en EQ van de persoon. Ook geloof kan hier een belangrijke rol spelen. Kijk eens naar Afghanistan en vergelijkbare landen; de vrouwen willen zich graag ontwikkelen, maar worden onderdrukt en krijgen dus niet de mogelijkheid.

        Karaktereigenschappen, zoals lief; zorgzaam; behulpzaam; arrogant; nieuwsgierig; naief; etcetera zijn veel meer persoonlijk. Deze liggen vaak vast in je genen en worden (deels) medebepaald door opvoeding, cultuur, sociale omgeving en voor een stuk ook weer ontwikkeling en EQ.

        Iedereen heeft de behoefte om zich te ontwikkelen; hierin verschilt de Thaise vrouw in geen enkel opzicht van de westerse vrouw.

        Karaktereigenschappen zijn veel meer persoonlijk. Je hebt in Thailand lieve, zorgzame, behulpzame, arrogante, naieve, etcetera vrouwen, maar die heb je in het westen ook. Dus eigenlijk verschilt de Thaise vrouw ook hierin niet van de westerse vrouw. Alleen lijkt het dat genoemde eigenschappen meer voor te komen in bijvoorbeeld Aziatische landen. Dit heeft weer te maken met opvoeding, cultuur, sociale omgeving.

        Er is ook een verwevenheid tussen ontwikkeling en karakter. Sommige karaktereigenschappen zullen wijzigen wanneer de persoonlijke ontwikkeling toeneemt. Ze zullen minder naief worden, mondiger worden, meer zelfverzekerd worden, etcetera. Ze zullen dus eigenzinniger worden, niet meer alles voor zoete koek slikken en dus meer gaan verlangen. Dit laatste kan zijn zowel materieel, als immaterieel. Er komen dus meer vragen als “hoezo” en “waarom” en dat vinden veel heren hier niet leuk, dus de dames worden onder de knoet gehouden of, wanneer de invloed te veel is weggeebt, aan de kant geschoven. “Dan laden we wel weer een nieuwe op” heet dat in Pattayaans jargon.

        De heren die dus denken dat Thaise dames anders zijn dan de westerse, hebben een laag EQ en kunnen zich hierdoor moeilijk inleven in een andere sociaal-culturele omgeving. Deze heren vind je dan ook niet in bijvoorbeeld de Isaan, maar ze zullen altijd gelijkdenkenden opzoeken in de bekende Thaise (bad-)plaatsen. Ik raad deze heren aan via internet eens een EQ-test te doen, misschien vallen dan de oogkleppen eens af.

        • Willem Breedt zegt op

          Om een lid van onbesproken gedrag van een kudde schapen te zijn, dient men eerst en vooral schaap te zijn.
          Albert Einstein
          Duits – Amerikaans natuurkundige 1879-1955

          • Bacchus zegt op

            Als ik lid zou willen zijn van een kudde schapen zou ik niet wonen waar ik nu woon, maar bij de schapen in de schapenkooi. Laat zich raden waar dat is.

        • Rob V. zegt op

          Een uitstekende samenvatting waar dit alles op neer komt, ik ben het volledig met je eens. Maar zo te zien zijn er toch een flink aantallen heren die hier anders over denken (dat mag, al vraag ik me af waarom zij jouw samenvatting als negatief dan wel onwaar ervaren). Ik hoop niet dat dit met name mannen zijn die zoals je beschrijft niet blij zijn met een vrouw die zich ontwikkelt en opkomt voor haar eigen belangen, interesses en behoeftes. maar ik krijg toch weer het spookbeeld van een handjevol mannen dat geen damesfiets kan versieren en graag een veredelde huishoudster importeert… brrr.

          • Bacchus zegt op

            Moderator: aan U en alle anderen, reacties die niet over deze stelling gaan worden niet meer geplaatst.

    • math zegt op

      Moderator: niet op elkaar reageren maar op de stelling.

  22. Ton v.d Brink zegt op

    Sjaak zegt,
    “De Westerse vrouwen zijn veel strikter, hebben veel vooroordelen en hebben vaak een sterke mening over hoe iets gedaan moet worden of hoe iets moet zijn.”
    Is dat nu juist nu niet precies wat tot uiting komt met de reacties op dit onderwerp van de
    ( meest westerse) mannelijke lezers van dit artikel?! De implicatie hiervan is dus , dat er werkelijk een verschil is tussen de Thaise en de westerse cultuur ongeacht of je nu een vrouw of een man bent.Ik geloof niet dat een Thaise man op de zelfde manier zou reageren op zo’n artikel.Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

  23. willem zegt op

    Beste Ronny L.P; dank voor je reactie gisteren. Het “oplaad verhaal”van mij was ook enigszins provocerend(ik hou van een reactie uitlokken) maar dit is wel vaak het jargon dat in Pattaya veel gesproken wordt. Ben het trouwens geheel eens dat de meeste”dames”uit isaan komen(uit eigen ervaringen). Alleen je bellerende vingertje viel mij even verkeerd,hopelijk heb jij daar ook begrip voor! Groetjes.

    • RonnyLadPhrao zegt op

      Beste Willem

      Geen probleem. Zoals ik zei, ga ik soms nogal kort door de bocht en denk pas nadien (te laat dus) dat ik het beter op een andere manier had kunnen verwoorden. Ik maak er dus geen probleem van dat iemand mij daar dan af en toe eens aan herinnert. Dus alle begrip hiervoor.
      Ik denk echter dat we maar beter stoppen voor de moderator er ons aan herinnert dat we aan het chatten zijn. Hopelijk ziet hij dit zijsprongetje nog door de vingers. Groeten.

    • Bacchus zegt op

      Het is mij hiermee ook weer helemaal duidelijk geworden waarom ik, en met mij nog vele normale heren, Pattaya mijden. Als “dames opladen” veel gehoord jargon is in Pattaya geeft dat maar weer eens aan wat voor “heren”daar rondlopen en met welk doel. Uiteraard de goeden daargelaten.

      En deze heren beweren dat de Thaise vrouwen anders zijn. Ze zouden zichzelf eens een spiegel moeten voorhouden.

  24. Sir Charles zegt op

    Kan me wel vinden in de stelling.
    Ga er eerst maar eens aanstaan door de stap te nemen om te verhuizen ver weg naar een ander land waar aanvankelijk alles vreemd lijkt te zijn, dat getuigt van moed en wilskracht om je familie en je vertrouwde omgeving achter je te laten dat om een beter leven te creëren niet alleen voor jezelf maar ook voor het thuisfront.

    Echter na verloop van tijd wanneer ze gewend zijn en dus ook niet meer zo noodzakelijkerwijs afhankelijk zijn van hun man die overal mee naar toe gaat als privechauffeur, begeleider, vertaler en vul maar in gaan ze zich logischerwijs ook minder aanhankelijk opstellen.

    Ze hebben de taal redelijk tot goed leren kennen, ze hebben inmiddels een baan, wellicht een rijbewijs en daarnaast eventueel nog de opvoeding van de kinderen die de nodige aandacht vereisen en dan zal er ook nog gekookt en de diverse werkzaamheden in de huishouding verricht moeten worden.

    Kortom het dagelijkse sociale leven verschilt op den duur wezenlijk niet of nauwelijks met die van haar westerse sexegenoten oftewel vrouwen die niet alleen moeder, kokkin, huishoudster en voor de erotieke prikkels zorg willen dragen maar zelfbewuste zelfstandige vrouwen die een algemene bijdrage willen leveren aan de samenleving door een gezin draaiende te houden en met een baan tevens een steentje bijdragend voor extra inkomsten hetgeen ook weer ten goede komt aan haar achterban in Thailand en bovendien zijn de tickets voor de jaarlijkse vakantie naar Thailand al duur genoeg.

    Echter cultuurverschillen zullen er altijd blijven bestaan, zo hoort het ook.
    Het is mijnziens ook niet nodig of gewenst om volledig te assimileren want het is toch juist de charme van het hebben van een relatie met een buitenlandse vriendin/vrouw die gewoontes, normen en waarden uit haar thuisland er op na blijft houden en bovendien toch een volwaardig lid van de samenleving kan zijn.
    Hetgeen heel iets anders is dan het noodzakelijke integreren of dat andere beladen woord ‘inburgeren’ waar een ieder met een buitenlandse vrouw ooit wel mee te maken krijgt of heeft gehad waar de Thaise vrouwen in tegenstelling tot niet nader genoemde vrouwen van andere buitenlandse afkomst over het algemeen zeer succesvol in zijn.

    Zoals nu heel actueel in de BangkokPost te lezen valt dat vanwege de herverkiezing vandaag van Obama een Thai-Amerikaanse vrouw daar in de Amerikaanse Senaat een zetel gaat bekleden als afgevaardige van de Democratische Partij. Alles op z’n tijd maar zo ben ik er van overtuigd dat er ooit in een van de volgende generaties een vrouw van Thaise afkomst zal gaan plaatsnemen bij ons in de 2de Kamer.

    Dat er ook Thaise vrouwen zijn -hoe lief en zorgzaam dan ook- die het verder wel goed vinden zo, die tussen het huishouden aldoor op de bank hangen al of niet gezamenlijk met haar landgenoten kijkend naar soaps en spelletjes spelen valt niet te ontkennen.
    Hou mij ten goede want opzich is daar ook helemaal niets op tegen als de man en vrouw daarmee gelukkig zijn waarbij wederzijds respect niet nagelaten wordt.
    Maar toch ook dan blijft dus wel de stelling gehandhaafd dat zij wezenlijk niet anders zijn zoals de westerse vrouwen kunnen zijn want we kennen allemaal wel het karikatuur van de koffieleutende huisvrouw die toch wel onder de pannen zit omdat ze immers toch wel een man heeft die voor de financiën zorgdraagt.

    Dat veel mannen stilletjes de laatst genoemden het liefst als vrouw willen hebben is zozeer het punt niet in een wederzijdse liefdevolle relatie maar als ik even brutaal van de stelling mag afwijken -alhoewel er in het artikel aan gerefereerd wordt- is echter dat er inderdaad ook mannen zijn die altijd maar afgeven op westerse vrouwen omdat die juist niet zorgzaam en of overgeëmancipeerd zouden zijn.
    Die mannen zullen eens bij hunzelf te rade moeten gaan want in feite zeggen ze dan toch ook dat ze de westerse vrouwen niet eens aankunnen of nog beter onder de plak hebben gezeten maar daar zullen ze nóóit voor uit willen komen en dat toegeven…

    Het zijn vaak ook die mannen die nog geen damesfiets kunnen versieren en denken daarom leuk te zijn door walgelijke disrespectabele opmerkingen te maken dat ze liever een Thaise vrouw willen hebben want die zijn gedienstig, hebben goede sex en ze schenken ook nog eens je biertje in.

    • Bacchus zegt op

      Sir Charles, een duidelijk verhaal waar ik mij helemaal in kan vinden, en met de laatste twee alinea’s sla je de spijker op de kop.

      Veel van deze heren denken nog steeds dat zij de Thaise dames intens gelukkig maken met alleen een stukje financiele zekerheid dat vaak niet veel meer voorstelt dan iedere dag eten en drinken en een (goed) dak boven het hoofd, waar tegenover uiteraard moet staan verplichte seks en een gedienstige instelling. Dat deze dames uiteindelijk ook naar een stukje onafhankelijkheid streven, gaat er bij de heren niet in.

      In Nederland (maar ook Thailand) heb ik, als gevolg van de vele restricties die de dames krijgen opgelegd, veel relaties zien stranden. Ze mogen vaak niet werken, hebben mede hierdoor geen enkele zeggenschap over de financien en moeten dus altijd de hand ophouden; zijn gebonden aan huis, uitstapjes toegestaan alleen samen met de man, etcetera. Er zullen ongetwijfeld dames zijn die dit enige tijd accepteren, maar ieder weldenkend mens begrijpt dat dit op de lange duur mis gaat. En dan is het natuurlijk klagen over die ondankbare Thaise vrouw.

      Ik zal niet generaliseren, maar ik herken dit soort mannen al op afstand. Het zijn die mannen van jouw damesfiets. Uit zelfbescherming (lees: verlatingsangst) durven zij de teugels niet te laten vieren, bang dat de dame hiermee de mogelijkheid krijgt aan de haal te gaan, net als een westerse vrouw zou doen in gelijke omstandigheden. En die wetenschap hebben ze vaak al opgedaan.

      Ik ken veel Thaise dames in Nederland die allemaal deze financiele knoet hebben afgeworpen en een zelfstandig bestaan hebben opgebouwd die voldoet aan alle westerse maatstaven.

      Toen ik dit stuk las moest ik ook meteen denken aan onze Molukse landgenoten. Ik heb hier veel vrienden onder, mede doordat mijn ouders lange tijd in Indonesie hebben gewoond. In Indonesie waren deze mensen ook zeer gedienstig. Hun behoeften leken beperkt, maar dat kwam voornamelijk doordat zij daarin ernstig werden beknot. In Nederland heeft deze groep zich uiteindelijk normaal kunnen ontwikkelen en hebben dezelfde idealen en behoeften als de gemiddelde Nederlander. Waarom zou dit niet gelden voor een Thaise, Vietnamese, Cambodjaanse, Laosiaanse, Ghanese, Peruaanse, etcetera vrouw? Mensen die dit denken zijn blijven steken in het koloniale tijdperk en menen nog steeds dat alleen de westerling zich kan ontwikkelen. Hoe anders is de wereld en dat heeft Maslow goed gezien.

    • kees1 zegt op

      Beste Charles
      Jou eerste alinea is er één waar volgens mij nog nooit aandacht aan geschonken is op het blog. Wat eigenlijk best is zou mogen. Want het is inderdaad niet niks zoals jij al stelt.
      Er zit vaak denk ik wel een verhaal achter. Zeker voor die vrouwen die die stap 30 – 40 jaar geleden gezet hebben. Als je het daar jaren later met je vrouw over heb is dat een emotioneel verhaal. Maar ik ga of topic denk ik.
      Je zegt in de vijfde alinea. Cultuur verschillen zullen er altijd blijven bestaan.
      Dat ben ik met je eens maar dat is voor de buiten staander niet meer waarneembaar
      denk ik .En je kan natuurlijk moeilijk zegen ja prima dat je je zo goed ontwikkeld
      Maar dat en dat houden we er in wand dat vind ik leuk.
      Zo werkt dat natuurlijk niet. Maar dat ben je wel met me eens denk ik
      Ik ben het verder dan ook helemaal met je eens
      Ik bedank ook Bacchus voor zijn weer geweldige reactie
      Met Vriendelijke Groet Kees

  25. Sjaak zegt op

    Moderator: uw reactie is off-topic.

    • Sjaak zegt op

      Sorry, ik had een beetje doorgedacht, maar ik kreeg het gevoel enige mannen hier alleen maar met een Thaise vrouw samen zijn omdat ze zo lief is. En dat deze vrouwen geen inbreng hebben. Daarom vond ik het aspect dat ik beschreef even belangrijk voor de reden waarom velen graag een Thaise vrouw als levenspartner willen hebben.
      Maar om het nog eens te zeggen: ik vind dat er degelijk verschillen zijn tussen een westers opgevoede vrouw en een Thaise of Aziatisch opgevoede vrouw. Een Thaise die in Nederland geboren en getogen is door westerse ouders, zal zich voor het grootste deel ook gedragen als een westerse vrouw…
      Ik persoonlijk vind een aziatische gewoonweg aantrekkelijker en daarin verschillen ze voor mij van westerse vrouwen, of dit nu off-topic is of niet…

  26. willem zegt op

    Moderator: Deze reactie is niet toegestaan, neigt naar chatten.

  27. pim zegt op

    Moderator: jouw reactie heeft niet met de stelling te maken. Graag reageren op de stelling.

  28. willem zegt op

    Moderator: alleen reageren op de stelling svp.

  29. Hansy zegt op

    Een mens heeft allemaal dezelfde basisbehoeften.
    Dat zijn voedsel en vocht, kleding, en een onderkomen.

    Hieruit zou je de conclusie kunnen trekken, dat alle mensen gelijk zijn.
    Het is m.i. ook niet onwaar, maar ook een zeer eenzijdige benadering.

    Hetzelfde geldt voor de pyramide van Maslov.

    De basisbehoeften van de mens zijn gelijk. De wijzen, waarop er in voorzien wordt, zijn verschillend.
    Dat gebeurt binnen de randvoorwaarden van een cultuur.

    En mede daarom zijn we ook weer zo verschillend.

  30. Theo zegt op

    De stelling is onjuist; alleen al door twee vaste waarden die dagelijks een rol spelen in relaties, zowel zakelijk als privé. Gezichtsverlies en jalouzie. Deze eigenschappen zijn extreem – komen in de westerse wereld in deze extreme vorm nauwelijks voor – en worden gevoed oor een enorm minderwaardigheidscomplex. Thai hebben een permanent dillema. Ze willen graag profiteren van de westerse man (en zijn fortuin) maar zijn tegelijkertijd vol afgunst op het feit dat hij zo fortuinlijk is. Dit is overigens, in mindere mate, in heel Azie het geval. Klein voorbeeldje: ik heb in heel Azie nimmer een etalagepop gezien met een Aziatisch gezicht. Wij zijn HET voorbeeld. Men vindt ons handig in gebruik maar ontzettend arrogant. Ik zou wel een boek kunnen schrijven over incidenten die mij en sommige van mijn vrienden zijn overkomen, die allen te maken hebben met extreme jalouzie en gezichtsverlies. Deze uitspattingen – vaak met een aanleiding die nergens over gaat, niet eens te begrijpen valt in sommige gevallen – hebben geleid tot vernieling, vechten, diefstal, scheiding, onleefbare situaties. Ik heb een vijftal min of meer duurzame relaties gehad in Nederland maar kan geen van deze vrouwen ook maar ietsepietsie vergelijken met de Thaise dames die ik ben leren kennen. Mischien is ook het statistisch gegeven dat na vijf jaar nog maar 5 % van de ooit begonnen Thai/Ned relaties stand nog in stand is……! Dit percentage ligt in het westen beduidend hoger. Hoe zou dat komen?

    • Peter zegt op

      Beste Theo,

      Je hebt gelijk en het is ook zo duidelijk. Ik kan niet begrijpen, dat dit door enkele heren ontkend wordt. In hun verdediging zeggen zij dat hun vrouw anders is en/of dat zij een betere kijk hebben of zij spreken heel vernederend over westerse mannen in Pattaya en hun ervaringen.
      Zelf ben ik veel in Udon en wat je beschrijft, daar kan ik boekdelen over schrijven. De Thaise vrouw is niet alleen verschillend, vooral de Thaise familie is verschillend van een Nederlandse familie. Wanneer de Thaise jonge vrouw niet voldoende bij kan dragen en de financiële status van de familie kan opkrikken, dan wordt ze gechanteerd, vernederd en zelfs bedreigd. Ze wordt bestookt met schuld inducerende indoctrinaties. Ze kan zich alleen bevrijden van deze schaamte en schuld door de zin te doen van de familie. Dit zal een doorsnee Nederlandse familie hun dochter niet aandoen. Dit is een negatief voorbeeld, er zijn ook positieve verschillen .Ook ik heb duurzame relaties gehad in Nederland en los van elk oordeel, het is niet te vergelijken.

    • Bacchus zegt op

      Beste Theo, je bent erg generaliserend en daarnaast erg hoogmoedig.

      Thai – ik neem aan dat je hiermee de Thaise vrouwen bedoelt – willen graag profiteren van de westerse man (en zijn fortuin) en zijn afgunstig omdat hij zo fortuinlijk is. Ik zou dit willen afdoen als pertinente onzin. Als dit al zo zou zijn, dan zou toch iedere wijze en verstandige westerse man hier geen relatie zoeken, laat staan aangaan. Of zijn ze, zoals gewoonlijk in dit soort gevallen, weer verblind door de liefde? Daarnaast ken ik alleen hier in de omgeving al 4 buitenlanders met slechts een schamele uitkering/pensioen waarmee ze qua inkomen niet eens aan de visumeisen voor gehuwden voldoen. Hoezo fortuin en fortuinlijk?!

      Dat er alleen maar “westerse” modepoppen te zien zijn zou te maken kunnen hebben dat mode in het algemeen wordt gedirigeerd door westerse ontwerpers. Ook op modeshows zie je over het algemeen “westerse” manequins. Heb je trouwens in het westen wel eens modepoppen gezien met een negroide uiterlijk, of bijvoorbeeld Arabisch, Chinees of Hispanjools? Dit zijn toch aanzienlijke bevolkingsgroepen in het westen, maar kennelijk zien wij onszelf graag als HET voorbeeld, zoals jij dat noemt. Daarmee klopt die arrogantie van ons meteen weer wel!

      Dan de percentages die je uit de mouw schudt. Volgens jou zijn dit “statistische gegevens”, maar ik kan ze niet vinden. Zou fijn zijn als je deze kan onderbouwen voor ons. Maakt je verhaal een stuk geloofwaardiger.

      Overigens voldoe jezelf goed aan jouw statistische waarden. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar als jezelf in Nederland al 5 “duurzame” relaties hebt gehad, zullen die ook niet veel langer dan de door jouw genoemde 5 jaar hebben stand gehouden. Als ik je verhaal goed lees en vooral begrijp, waren je Nederlandse partners ook allemaal voorzien van een minderwaardigheidscomplex en waren ze jaloers, afgunstig, bang voor gezichtsverlies en uit op je fortuin; alleen minder dan de Thaise dames die jij hebt leren kennen. Misschien wordt het tijd voor een beetje zelfreflectie!

      Al met al kloppen je argumenten waarom een Thaise vrouw anders zou zijn dan een westerse naar mijn mening van geen kant. Je noemt minderwaardigheiscomplexen, arrogantie, jaloezie, afgunst, winstbejag (uit op je fortuin) als afwijkend gedrag (als gevolg van behoeften, want daar gaat het hier over), maar die komen in het westen net zo goed voor. Ik zou niet weten in welke mate dit gedrag onderling zou afwijken, daar hierover geen statistische gegevens bestaan. Kortom, hetgeen je beschijft is gewoon een persoonlijk gevoel en persoonlijke gevoelens zijn zeker niet per definitie algemeen vaststaande feiten en juistheden.

      • Sjaak zegt op

        Hallo Bacchus… ik ben het er volkomen mee eens wat je schrijft… De argumenten van Theo zijn niet erg overtuigend en ik geloof niet dat er zo veel verhoudingen uit elkaar gaan zoals hij beweert. Tenzij je de verhouding meisje 19 en man 64 neemt…
        Natuurlijk is het niet eenvoudig, omdat cultuur een grote rol speelt in een verhouding… en daar liggen de verschillen waar de hele tijd over gesproken wordt.
        Minderwaardigheidscomplexen? Daar merk ik niks van. Wel waardering en bewondering…en veel respect.
        Andersom? Heel veel arrogantie van onze westerse wereld. Wij zijn zoveel beter, menen velen in Nederland of andere niet Aziatische landen.
        Dat Thaise vrouwen anders zijn dan westerse in mentaliteit, de manier waarop ze met hun partner omgaan staat buiten kijf. En gelukkig zijn ze zo anders… dat maakt het geheel juist veel interessanter..

    • kees1 zegt op

      Beste Theo
      Jij heb al wat relaties achter de rug dus weet jij ongetwijfeld beter waarom een relatie strand dan ik. Het is mijn nog nooit overkomen.
      Je stelt dat er zoveel Thais Nederlandse relaties stranden en vraagt hoe zou dat nou komen? Nou heb ik de indruk door de manier waarop jij dat vraagt dat jij dat wel weet
      Nou wil ik dat ook graag weten. En vraag jou vriendelijk mij dat eens uit te leggen
      Misschien kan ik jou dan ook weer wat uit legen. Zo doende leren we van elkaar.
      win win situatie Toch ?
      Met vriendelijke groet Kees

    • @ Theo, je generaliseert nogal (heeft de moderator zitten slapen?). Misschien moet je het ook eens bij jezelf zoeken? Ik lees namelijk altijd Thaise vrouwen, die doen dit of dat. En wat doe jij dan? Ben jij de perfecte man?
      Als het fout gaat in een relatie is het per definitie de fout van een Thaise. Lijkt mij een beetje kortzichtig of niet soms?

  31. Theo zegt op

    Wel heren, klaarblijkelijk trap ik toch op een gevoelige snaar. Mijn argument is dat ‘gezichtsverlies’ en ‘jalouzie’ van de Thaise dames in de extreme vorm waarin zich dat voordoet niet terug te vinden is in die extreemheid bij westerse vrouwen. Daar ging de stelling toch over, niet waar? Een enorm verschil. En ja, het leidt tot extreem gedrag in een aantal gevallen die ik ken, zoals eerder beschreven. Alle mannen die ik ken (ong. 50) in Hua Hin zullen dit bevestigen.

    • kees1 zegt op

      Moderator: uw reactie is te persoonlijk. Reageer op het artikel niet alleen op elkaar.

  32. Theo zegt op

    Khun Peter,

    Wellicht is dit stuk – https://www.thailandblog.nl/maatschappij/thaise-vrouwen-en-jaloezie/

    een bevestiging? Het is van jou hand (denk ik) geplaatst op dit blog.

    • @ Theo, ja dat stuk is van mijn hand. Overigens staat er letterlijk in dat sommige Thaise vrouwen jaloers en niet alle Thaise vrouwen, toch een belangrijk verschil. Als je in Thailand woont, kan je ook wel begrijpen waarom sommige Thaise vrouwen jaloers zijn. De concurrentie en het aanbod is groot. Daar komt bij dat het ook gezichtverlies is voor de dame in kwestie als de man naast de pot piest.

  33. Theo zegt op

    Kuhn Peter, mag ik je dan nog één keer corrigeren? In jouw stuk staat, quote….

    Controle

    Ga je op stap met wat vrienden in Thailand, dan kun je er de klok op gelijk zetten. Om de zoveel tijd wordt er iemand uit het groepje gebeld door zijn Thaise partner, om even te checken wat degene uitspookt.

    unquote….en dit is een wonderschoon voorbeeld uit de praktijk, niet alleen bij mij….

    case closed wat mij betreft.

    • @ Theo, je kunt ook het hele artikel quoten, maar ik begrijp niet wat je wilt zeggen? Lees mijn vorige reactie nog een keer door.

    • Bacchus zegt op

      Theo, Je reacties maken een hoop duidelijk. Je bedoelt dat niet de Thaise vrouwen (in het algemeen) jaloers zijn, maar de Thaise vrouwen van de mannen die menen dat zij het alleenrecht hebben om iedere dag/avond alleen met vrienden door te brengen. Dit uiteraard zonder enig kwaad in zins, want ze gaan naar de lokale sjoel-societeit en die is alleen toegankelijk voor heren, dus waarom zijn die vrouwen toch zo jaloers?! En uiteraard is het door deze heren ook toegestaan wanneer omgekeerd de vrouw/partner alleen met haar vriendinnen gaat stappen wanneer het haar uitkomt. Je zult hierover geen kwaad woord horen van de heren.

      Ik snap nu ook de 5% uit je zelfonderzoek onder je 50 vrienden en vind die nu zelfs wat aan de hoge kant!

      Maar nogmaals, jaloersheid komt ook voor onder westerse vrouwen, ook in extremen; evenals de andere zaken die je noemt in je reacties. De onderbouwing van je stelling gaat dus aan alle kanten mank en is, zoals ik al eerder zei, gebaseerd op een persoonlijk gevoel c.q. persoonlijke ervaringen, maar die zeggen niets over de algemeenheid.

      Overigens vind ik het weer een kwalijke zaak dat de Thaise dames in algemeenheid op deze ongefundeerde wijze in een kwaad daglicht worden gesteld.

  34. Moderator zegt op

    Ik denk dat alles wel gezegd is over dit onderwerp. En gezien er geen nieuwe standpunten voorbij komen sluit ik de discussie en bedank iedereen voor de reacties.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website