Sinsot, betalen om met je grote liefde te trouwen

Door Farang Kee Nok
Geplaatst in Relaties
Tags: , , , , ,
28 september 2022

Stel je wordt verliefd op een beeldschone Thaise vrouw. In dit verhaal noemen we haar Lek. Na een paar romantische vakanties en kennis gemaakt te hebben met je aanstaande schoonfamilie in Isaan, trek je de stoute schoenen aan en vraagt haar ten huwelijk. Leuk zal je denken, maar dan begint het gedonder. Je moet namelijk met haar ouders onderhandelen over een Sinsot. Een wat…? Sinsot, wat is dat nou weer? Ehhh, stel je voor dat haar ouders haar ontvoerd zouden hebben en jij moet haar vrijkopen, zoiets dus. Snap je?

Wil je het wat romantischer benaderen dan zou je het een bruidsschat kunnen noemen. Mocht je denken een goede beurt te maken met een kameel, drie geiten, twee schapen en zes kippen, dan heb je pech. Daarmee lukt het niet om je aanstaande schoonhouders blij mee te maken. Nee, ze willen harde valuta zien. Dollars, euro’s of goud is prima. Thaise baht mag trouwens ook.

Waarom dit alles? Simpel het is een Thaise traditie. En aangezien de meeste tradities geld kosten, maar deze traditie geld oplevert, houden de Thai hem graag in ere.

Vrouwtje kopen?

Inmiddels heb jij aan je knappe en veel jongere Lek gevraagd of het niet anders kan, want je aanstaande vrouw ‘kopen’ van haar ouders is ook geen goed verhaal waarmee je bij je vrienden in Zierikzee aan kan komen. Maar zelfs lieve Lek houdt voet bij stuk, wil je haar over de drempel tillen dan moet je eerst zelf even ‘getild’ worden. Gelukkig zegt lekkere Lek tegen je, er is wel over te onderhandelen en als je dat een beetje slim doet praat je er zo wat Bahtjes van af. Aha, daar knap je dan weer van op want van die Ford Fiësta heb je zonder moeite 500 euro’s afgepingeld plus een gratis kleine beurt en een setje vloermatten.

Wat een gedoe!

Toch ben je nog niet helemaal overtuigd en je vraagt Lek om het jou toch eens haarfijn uit te leggen. Want je zit met zoveel vragen. Zoals hoe zit het met statiegeld en garantie? Stel dat Lek niet bevalt of er na een paar jaar al net zo uitziet als je aanstaande schoonmoeder, krijg je dan nog wat terug van die Sinsot?

De sensuele Lek kruipt nog eens lekker dicht tegen je aan en begint in Thai Engels, “love you long time” aan je uit te leggen wat het gedoe van die Sinsot nou betekent.

Status mag wat kosten

Het betalen van een Sinsot, verteld Lek, is een oude Thaise traditie waarbij de man geld geeft aan de ouders van de bruid. Tijdens de ceremonie wordt het geld netjes uitgestald zodat familie,vrienden, buren en dorpsgenoten kunnen zien dat jij de financiële middelen hebt om goed voor je vrouw te zorgen. Dat is goed voor de status van je nieuwe vrouw en ook voor de status van je schoonfamilie. En omdat status nu eenmaal erg belangrijk is in Thailand wil Lek niet dat je met je Zeeuwse zuinigheid op de proppen komt.

“Maar hoeveel moet ik betalen dan?” je probeert er niet wanhopig bij te kijken en je vraagt terloops of er ook een Thaise DSB bank in de buurt is. Je had die Ford Fiesta ook al op afbetaling dus Lek kan daar wel bij, denk je bij jezelf. Ondertussen verteld Lek vrolijk verder: “Dat is een kwestie van een bod doen. De familie doet een openingsbod en de man doet een tegenbod enzovoorts. En dat is nog niet alles er moet ook nog worden onderhandeld over de bestemming van het geld na de huwelijksceremonie

De lucht klaart op als Lek je ook verteld dat meestal het grootste deel van de Sinsot na de ceromonie zal worden teruggegeven. Eigenlijk is het dus een grote poppenkast denk je bij jezelf, in Thailand kan je nou eenmaal van alles verwachten.

Walking ATM Machine

Helaas voor jou zorgt Lek ook weer voor donkere wolken als ze zegt dat er geen regels zijn over wat en hoeveel er precies wordt teruggegeven. Als je pech hebt en je schoonfamilie wil ook wel eens ervaren hoe het is om een relatie te hebben met een “Walking ATM machine” dan krijg je alleen een vriendelijk Wai terug. Pa kan dan weer een flinke voorraad Mekhong en Lao Khao inslaan, broertje koopt een nieuwe bromfiets, Ma schaft zich een leuke “yellow” collier aan en van de overgebleven Sinsot centjes gaat ze wat kaarten met vriendinnen.

Tot zover het verhaal van de verliefde farang en Lek.

De traditie van de Sinsot heeft ook nog een andere kant. Het laat zien dat de man in staat is om te onderhandelen en voor zijn vrouw kan zorgen. Een geslaagde onderhandeling betekent ook dat de man kan samenwerken met zijn nieuwe familie. Het wordt gezien als een belangrijke start van een lang en gelukkig huwelijk. Een mislukte Sinsot onderhandeling kan leiden tot gezichtsverlies en verbittering en zal negatieve gevolgen kunnen hebben voor de relatie met de schoonfamilie.

Moeten Thaise mannen ook een Sinsot betalen?

Hoewel veel westerse mannen denken dat de Sinsot slechts een manier is om wat geld uit de zakken te kloppen van een farang, is dat niet juist.

De traditie rondom de Sinsot begint wel langzaam te vervagen, steeds meer Thaise mannen betalen geen Sinsot.

Desondanks zijn er ook genoeg Thaise mannen die wel degelijk een flink bedrag betalen om een vrouw te kunnen huwen. Er wordt zelfs jaren gespaard of geld geleend om de Sinsot te kunnen betalen. Ook hierbij zijn de regels, zoals zo vaak in Thailand, niet duidelijk. Sommige Thaise mannen betalen wel en andere weer niet.

De hoogte van de Sinsot

Je raad het al, ook omtrent de hoogte van de Sinsot zijn geen duidelijke regels. Het is gewoon een kwestie van onderhandelen. Daarbij spelen de afkomst, achtergrond en omstandigheden van de vrouw een belangrijke rol. Een goed opgeleide knappe jonge vrouw uit een welgestelde familie, kan de hoofdprijs betekenen.  Een Sinsot van twee miljoen baht is dan geen uitzondering.

Voor vrouwen uit de lagere klasse worden soms ook nog flinke bedragen gevraagd, zeker indien ze mooi zijn en nog maagd. Het komt zelfs voor dat Thaise vrouwen zelf sparen voor een Sinsot. Dit om te voorkomen dat ze haar grote liefde niet kan trouwen omdat hij te weinig geld heeft.

Indien je zou spreken over een gemiddelde, dan is een bedrag tot 100.000 baht de norm. Hiervan gaat ongeveer de helft weer terug naar de man na de ceremonie.

Factoren die de waarde van een vrouw bepalen zijn:

  • opleiding
  • carrière
  • afkomst
  • maagdelijkheid
  • uiterlijk
  • wel of niet gescheiden
  • wel of geen kinderen

Het zal niet snel voorkomen dat een Thaise man een Sinsot zal betalen voor een bargirl. Een bargirl heeft iedere vorm van status en respect verloren.  Maar ook Thai hebben “boter op hun hoofd” en als ze veel geld heeft verdiend of een farang aan de haak heeft geslagen kan ze weer wat respect terugwinnen.

Moeten westerse mannen een Sinsot betalen?

Je zou kunnen zeggen, waarom moet de man zich aanpassen aan een Thaise traditie en waarom de vrouw niet aan de westerse traditie?

Het beste is om te zoeken naar een compromis die voor alle partijen acceptabel is. In de praktijk is een farang sneller geneigd zich aan te passen aan de Thaise traditie dan andersom. Als je bereid bent om een Sinsot te betalen zal de onderhandeling wel een belangrijke functie hebben. Teleurstellingen en gezichtsverlies zijn dan geen goede start van je huwelijk.

Toch moet je wel realistisch zijn en ook een standpunt durven innemen. Als je aanstaande een achtergrond heeft in de seksindustrie, is een hoge Sinsot absoluut belachelijk. Je loopt dan het risico alle respect bij de Thai in je omgeving te verliezen en achter je rug te worden uitgelachen. Dat is helaas de harde werkelijkheid.

Hoe de onderhandelingen over een Sinsot verlopen, geeft jou ook een goed inzicht in de bedoelingen van je “nieuwe” familie. Redelijke eisen, afzien van een Sinsot of het grootste gedeelte teruggeven is een positief teken. Je schoonfamilie zit dan niet blind achter je geld aan en het geluk van de dochter staat centraal.

Zelfs als het om een traditioneel ingestelde familie gaat die wel over een Sinsot willen onderhandelen, betekent dit niet dat het per definitie aasgieren zijn. Het gaat er dan met name om hoe soepel de onderhandelingen verlopen en of ze redelijke eisen stellen. Je mag dan ook aannemen dat het beschaafde mensen zijn.

Je moet daarentegen wel echt op je hoede zijn als ze onredelijke bedragen eisen en niet willen onderhandelen. Wanneer ze extra gewicht aan de onderhandelingen willen hangen door met argumenten te komen dat andere mannen dat wel willen betalen en je het anders maar moet bekijken, dan is het foute boel. Het is waarschijnlijk het begin van een relatie met een hebzuchtige schoonfamilie die je zal proberen uit te knijpen als een citroen.

Je staat dan voor een duivels dilemma. De rol van de familie kan je huwelijkse geluk behoorlijk in de weg staan. Reken er niet op dat zij partij kiest voor jou. De familiebanden en de loyaliteit naar haar ouders is zo groot dat jij daar niet tussen komt. Een dubieuze schoonfamilie betekent vrijwel altijd de ondergang van vele gemengde huwelijken in Thailand.

Als je het gevoel hebt dat de familie van je verloofde alleen geïnteresseerd is in je geld, dan is het wellicht beter om er niet aan te beginnen en je geluk elders te zoeken.

Rating: 4.62/5. From 26 votes.
Please wait...

41 reacties op “Sinsot, betalen om met je grote liefde te trouwen”

  1. Tino Kuis zegt op

    Goed, volledig verhaal. Ik betaalde 25 jaar geleden 30.000 baht als sinsod. Dan even over de betekenis van sinsod, met een paar Thaise woordjes, sorry moderator

    Ik dacht vroeger altijd dat het สิ้นโสด was. Sin soot. Sin met een dalende toon (einde) en soot (vrijgezel) met een lage toon, en dat betekent dus ‘einde vrijgezellenbestaan’. Grappig.

    Maar het is สินสอด, sin soht, sin met een stijgende toon (geld, bezit) en soht, ook met een lage toon en een lange -oh- klank als in ‘god’. En dat betekent ‘er in stoppen’, samen ‘er geld in stoppen’. En dat is wat er gebeurt.

  2. Cornelis zegt op

    Is dit niet een wat achterhaald verhaal, één van die mythes die maar al te vaak – en te graag – in stand worden gehouden in farang-kringen?
    Bij mij is dit nooit zelfs ook maar ter sprake gekomen, netzomin als bij vele andere ‘gemengde’ stellen in mijn kennissenkring.

    • Roger zegt op

      Nee Cornelis, dit is geen mythe wat je misschien graag zou willen.

      En jouw stelling dat bij veel andere gemengde koppels een sinsot NOOIT ter sprake is gekomen, sorry maar daar geloof ik niets van. Ik heb een totaal andere ervaring, aan al mijn Farang vrienden werd er steevast een sinsot gevraagd. Sommigen onder hen hebben er geen betaald, anderen dan weer wel (ik dus ook).

      Binnenkort huwt mijn Thaise neef met zijn Thaise vriendin. Hij is volop aan het sparen om ook zijn bijdrage te kunnen leveren aan zijn toekomstige schoonouders. Dit alles om aan de zogenaamde ‘mythe’ te kunnen voldoen.

  3. John Chiang Rai zegt op

    Ik heb wel eens gehoord dat de verwachting die toekomstige schoonouders van een Sinsod hebben, ook een vergoeding is van de opleidingskosten die ze in hun dochter geinvesteerd hebben.
    Wij zien het als een plicht dat we onze kinderen,die we uiteindelijk zelf ook in de wereld gezet hebben, dat we daarom deze ook alles mogelijke aan onderwijs bieden.
    Na deze opleiding hopen we dat ze een goede en vooral zelfstandige toekomst hebben,waarbij ze tenminste hun eigen leven goed bekostigen kunnen.
    In Thailand waar vele ouders het niet zo breed hebben,en vaak krom moeten liggen dat ze hun dochter überhaupt een goede opleiding bieden kunnen, is de verwachting dat ze later zelf ook nog profit hebben van deze investering misschien een geheel andere.
    Een toekomstige bruidegom zou zonder enige vergoeding van een Sinsod,nu in eens daarvan kunnen profiteren, waar hun met hun investering,in stille zelf meegerekend hebben.
    In onze cultuur waar onze welstand een geheel andere is,is later meestal niemand op financiële hulp van hun dochter aangewezen, vandaar dat ik denk dat daar de Sinsod gedachte mee te maken zal hebben,maar misschien dat iemand daar een andere verklaring voor heeft. IK VOLG!!!!

    Ps. Ik heb geluk gehad en moest de Sinsod alleen maar geven voor het oog van de feestgangers,en heb dit later allemaal weer terug gekregen. (Nu schiet ik alleen bij ,als ik zelf zie dat het nodig is, maar zelf bedelen of vragen doet gelukkig niemand.

    • TheoB zegt op

      Dat de ouders van een dochter een vergoeding van de opleidingskosten of een compensatie voor de opvoeding zouden moeten krijgen in de vorm van een sǐnsò:t is natuurlijk een kul argument. Want waarom geldt dat dan niet voor een zoon? Leiden en voeden zoons zichzelf op?
      Dit gebruik stamt uit feodale tijden waarin vrouwen min of meer koopwaar waren. Aan de andere kant: ik heb gemerkt dat Thailand nog steeds met een been in het feodalisme staat.

      Hoewel ik het niet van plan was heb ook ik mij 9 jaar geleden laten overhalen om een sǐnsò:t van ฿ 50k te betalen – het woord betalen alleen al – voor mijn vorige vriendin van 40 met een zoon van 12 bij een onofficiële huwelijksceremonie (‘trouwen voor boeddha’). Van dat geld heb ik geen sàtaang teruggezien.
      Dat ga ik dus absoluut niet meer doen, want ik ben voor gelijkwaardigheid van man en vrouw en daar past een bruidsschat/sǐnsò:t dus niet bij.
      Als men dan toch staat op het betalen van sǐnsò:t zullen ze waarschijnlijk schrikken, want ik weet zeker dat mijn opleiding en opvoeding meer heeft gekost dan die van de meeste Thai. Mijn bruid zou dus hoogstwaarschijnlijk mijn ouders moeten compenseren.

      En ‘DE’ Thaise cultuur/traditie bestaat niet.

  4. Sjaak S zegt op

    Ik heb jaren geleden het boekje Thailand Fever gekocht (https://thailandfever.com/). Daarin staat ook veel over de sinsod geschreven. Daarin staat ook o.a. dat de prijs afhangt van de leeftijd van de dochter, of ze al of niet getrouwd is geweest (en dan al een sinsod betaald was) en of ze kinderen heeft. Hoe meer een dochter “verbruikt” is, hoe lager de sinsod.
    Maar er zijn Thaise families die graag gebruik maken van de onwetendheid van de buitenlandse man en vragen zelfs bij een vierde huwelijk van dochterlief een hoge sinsod.
    Ik heb destijds 20.000 baht gegeven. Misschien weinig, maar mijn vrouw viel in de categorie: gescheiden, twee kinderen en niet meer de jongste, dit volledig met acceptatie van mijn eigen vrouw. Toen de vader eerst 200.000 baht eiste, had ze daarna een jaar lang niet meer met hem gesproken.!

    • Roger zegt op

      Ben blij hier te lezen dat ik niet de enige ben die destijds een sinsod betaald heeft. Als ik sommigen moet geloven dan zou ik moeten beschaamd zijn omdat ik beetgenomen werd door mijn Thaise familie.

      Sinsod is nog steeds een veel voorkomende traditie en is nog lang niet uitgestorven. Ik draag de Thaise cultuur hoog in het vaandel. Ik heb respect voor de normen en waarden van de Thaise bevolking. Dat is ook de reden dat mijn vrouw heel veel respect voor me heeft. Als je telkens weer je rug keert naar alles wat de Thaise cultuur betreft dan moet je niet in Thailand komen wonen of huwen met een Thaise dame.

  5. Tambon zegt op

    Ik heb me in al die ruim 25 jaren dat ik Thailand ken en met Thaise mensen omga, ben ik me verre van financiële toestanden gaan houden. Want wat gebeurde? Enkele voorbeelden: in het eerste jaar kwam via mijn vrouw een verzoek van een zus om 100K baht te lenen om een bedrijfje op te starten. Dat geld ging naar andere zaken en ik heb toen dat bedrag teruggeëist en gekregen. Tijdens een vakantie een jaar later ging heel de familie met busjes een weekend naar Rayong en moest ik mee, want werd me duidelijk: de rekening zou op mijn bordje terecht komen. Ik vond dat nogal achterbaks handelen en ik ben niet meegegaan. Toen we besloten dat mijn aanstaande vrouw definitief naar Nederland zou komen wilde de familie dat we zouden huwen en er moest een sinsod komen. Heb ik geweigerd. Wel heb ik de ouders op eigen initiatief wat geld toegestopt omdat zij dit jarenlang maandelijks deed van haar loon. Vervolgens stuurden we 2x per jaar een klein bedrag door. Een later verzoek van een andere zus om mee te betalen aan deelname van haar oudste zoon aan een internationale school heb ik eveneens geweigerd. Gaandeweg werd het de familie duidelijk dat ik niet gebruikt kon gaan worden voor het inwilligen van onvervulde wensen, en is de verhouding met hen er enkel beter op geworden. Ik heb me nooit iets aangetrokken van verholen kritiek van hun kant en altijd mijn vrouw gezegd dat ik geen relatie wilde op basis van de inhoud van mijn portemonnee. We wonen nu in Chiangmai, een mooi huis met toebehoren, mijn vrouw heeft in Nederland er hard voor gewerkt, iedereen in welkom, maar wij bepalen er hoe er geleefd wordt, want dat principe hebben we voortdurend hoog gehouden: leven en laten leven met zo min mogelijke bemoeienis door en van anderen. Tot slot: mijn dochter is met een rijke jongen getrouwd. Ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald hem of zijn ouders om een bedrag op mijn rekening te storten.

  6. Chris zegt op

    Ik heb nooit sinsod betaald en er is ook nooit over gesproken. Mijn vrouw was officeel gescheiden van een Thaise man. Dat huwelijk, op sterke aandrang va haar ouders, was geen succes.
    Dat de sinsod nooit aan de orde is gekomen is niet zo raar in ons geval. Wij zijn gaan samewonen in mijn appartement en enkele jaren later officieel maar in het geheim getrouwd. Niet om de sinsod te omzeilen maar om andere redenen.

  7. Rob zegt op

    Maar wat is nu een normaal bedrag om als Sinsod te betalen?

    • Dat staat in het artikel, kwestie van lezen.

    • arie zegt op

      Niks. Een farang is al de hoofdprijs. We zijn in nederland getrouwd. Vindt mijn vrouw ook genoeg. Met een farang gaat het eenmaal anders. Ben ik vanaf het begin duidelijk over geweest. Maar we helpen wel af en toe omdat we het geld er voor hebben.

      • Wouter zegt op

        Is het betalen van een sinsod ook geen vorm van helpen misschien?

        Ik heb eenmalig mijn sinsod betaald, het bedrag werd netjes onderhandeld. De duidelijke afspraak hierbij was dat we verder geen enkele financiële steun zouden geven. Dit werd zonder morren aanvaard. Na vele jaren hebben we nog steeds de perfecte verstandhouding.

        • Tambon zegt op

          Natuurlijk kun je helpen. Zo veel en zo lang je maar wilt. Hebben wij ook een poos gedaan, en nog steeds steunen we enkele Thaise mensen, en niet alleen in de schoonfamilie, financieel. hang dat sinsod-idee principieel aan de wilgen, en maak de schoonfamilie duidelijk dat je niet gediend bent van op te dringen conventies. Ik heb het stellige idee dat veel farangmannen geen ‘neen’ durven te zeggen, en het betalen van een sinsod rationaliseren. Bij voorbeeld door te zeggen dat het vorm van helpen is.

  8. Jacques (BE) zegt op

    Ik heb wel een mooie sinsod betaald en daar heb ik geen spijt van. Als je huwt met een Thaise dame weet je dat je HUN tradities en gebruiken het best respecteert.

    De Thaise bevolking heeft heel wat meer tradities dan enkel de sinsod. Als je je daar telkens gaat tegen verzetten dan is dit een gebrek aan respect voor hun culturele waarden.

    Sinsod heeft trouwens niets te maken met de Farang. Ook tussen de niet gemengde huwelijken in Thailand is dit nog steeds een algemeen gebruik. En kijkt men nog wat verder dan Thailand alleen dan zijn bruidsschatten en aanverwante gewoontes in heel wat andere landen nog steeds schering en inslag.

    Ik stel me soms de vraag als sommige Farang onder ons niet beter zouden wegblijven uit Thailand. Zowat alles wordt in vraag gesteld, erger zelfs, sommigen kijken neer op de Thai in het algemeen. En als geld ter sprake komt zijn ze te gierig om een cent uit te geven. Maar om te pronken met een mooie jonge dame daar staan ze dan wel op de eerste rij.

    • Cornelis zegt op

      Mijn indruk is dat het in Thailand juist géén algemeen gebruik (meer) is. En waarom zou je je aan alles waarvan je denkt – of ten aanzien waarvan je wordt wijsgemaakt – dat het een traditie is, moeten conformeren? Is er niet zoiets als een eigen identiteit waarvan je toch mag hopen dat Thai die ook respecteren?

      • Herman zegt op

        Dus dé oplossing is zich niets aantrekken van de identiteit van je partner. We leven nu eenmaal in een egoïstische maatschappij, ik heb mijn persoonlijk gebruiken en mijn Thaise echtgenote heeft de hare.

        Als je deze weg wilt bewandelen dan geef ik de kans van slagen van jullie huwelijk weinig succes. Koppig blijven vasthouden aan je eigen identiteit is niet erg netjes. Ik zie deze houding regelmatig bij heel wat Farang (velen voelen zich dan ook oppermachtig omdat ze het financieel goed hebben). Dan zijn ze verwonderd dat hun dame gefrustreerd rondloopt met de gekende gevolgen.

        • Cornelis zegt op

          Een belachelijke conclusie trek je uit mijn woorden. Lees ze nog eens, zou ik je adviseren.

        • Tambon zegt op

          Dat heeft er allemaal niets mee te maken. Een eigen identiteit staat of valt niet met sinsod. Dat is wel wat sommige farangmannen er van maken. Ik heb nooit sinsod betaald, heb een zeer gelukkig huwelijk, schoonfamilie en ik gaan respectvol met elkaar om. Zij weten dat zij jegens mij geen financiële verwachtingen kunnen koesteren. Maar als vanaf het begin die verwachting inlost, moet je er niet versteld van staan als jouw vrouw met familie meedoet en -praat. Op een vraag aan haar of sinsod nog steeds “geldig” is, zal zij aldus volmondig met een “ja” antwoorden.

    • Ger-Korat zegt op

      Zoals Cornelis ook al schrijft is sinsod achterhaald en niet van toepassing of alleen maar om de buitenlander te plukken. Vele Thais en vele Thaise stellen ken ik en moet echt zoeken naar degene die officieel getrouwd zijn, pas als er een overheidsfunctie of goede baan in het bedrijfsleven bij betrokken is dan huwt men officieel en komt de sinsod naar voeren. Sinsod voor man nr. 2 tot nummer zoveel is voor Thais onbestaanbaar dus waarom een buitenlander zou moeten betalen, men maakt misbruik van de onwetendheid want de Thais betalen echt niet voor een 2e huwelijk, laat staan als er reeds kinderen zijn want dan is het uitzonderlijk dat dat een Thaise man een relatie aangaat, bang dat hij is dat hij mag betalen voor andermans kind(eren.
      Sinsod is wat de buitenlander wordt aangepraat. En een officieel huwelijk wordt steeds zeldzamer in Thailand, men leeft gewoon samen zonder plichtplegingen zoals sinsod. Verdiep je in de Thaise samenleving en dan zie je dit meer en meer en vooral in de grote steden.

      • Bart zegt op

        De discussie gaat over het betalen van een sinsod als je wilt huwen met je geliefde.

        Dat het aantal officiële huwelijke in dalende lijn zijn doet hier niets terzake. Dit is trouwens niet alleen de tendens in Thailand maar ook in ons eigen land.

        Ik ben even ten rade gegaan bij mijn Thaise echtgenote. Zij beweert dat een sinsod nog steeds goed ingeburgerd is.

        Trouwens: je spreekt jezelf wat tegen. Enerzijds stel je dat een sinsod achterhaald is. Wat later zeg je dan weer dat heel wat koppels niet meer officieel willen huwen zonder plichtplegingen als een sinsod.

      • Chris zegt op

        dan is het uitzonderlijk dat dat een Thaise man een relatie aangaat, bang dat hij is dat hij mag betalen voor andermans kind(eren” (citaat)
        Dat zijn voor het merendeel mannen die kinderen hebben bij een vorige vrouw en daarvoor ook niet betalen. (omdat zij daamee ook niet officieel getrouwd waren). Maar het zijn wel dezelfde mannen (uit je vorige reactie) die die de boodschappen dragen,achter de kinderwagen lopen en afwassen?????? Geloof je het zelf?
        Verdiep je in de Thaise samenleving.

        • Ger-Korat zegt op

          Nou haal je zaken door elkaar, mijn eerdere door jou uit het verband gehaalde tekst gaat over deelname van mannen aan het gezinsleven.Hier gaat het over aangaan van relaties en sinsod. Maak het voor de lezers niet verwarrend.

          • Chris zegt op

            Maar geef eens antwoord op mijn vraag: zijn dat dezelfde mannen of niet?
            Veranwoordelijk/modern als het gaat om het huishouden en zorgen voor kinderen maar onverantwoordelijk/ouderwets en niet zorgen voor kinderen die je vrouw al heeft?

            • Ger-Korat zegt op

              Mag niet chatten beste Chris. Misschien praat je over een andere groep mannen namenlijk 1 groep die trouw en verantwoordelijk deelnemen aan het gezin. En een andere groep die zelfstandigheid en moderniteit nastreven en niets met sinsod te maken wil hebben; misschien ook wel redeneren dat ze actief meehelpen en hun financiële bijdrage tijden het huwelijk leveren en dan niet nog een keer extra willen betalen voor wat, ja voor wat eigenlijk. En dat laatste zie je in sommige reacties terugkomen want waarom zou er juist niet door de vrouw een sinsod betaald dienen te worden want vaak is de man degene welke het meeste geld het gezin inbrengt. Nog een keer extra betalen voor de vrouw, nou daar bedanken velen voor. Komt nog een keer bij dat velen jongeren, tot misschien wel de leeftijd van rond de 30 jaar – 40 jaar, helemaal geen geld of weinig hebben en er niets voor voelen schulden hiervoor te maken en bijvoorbeeld liever een auto financieren. Een financiële reden dus om geen sinsod te betalen.

      • Raymond zegt op

        Kan alleen spreken over mijn eigen omgeving (sakon Nakhon) en hier is sinsot de normaalste zaak van de wereld. Dat dit allang achterhaald is wat door sommigen hier beweerd wordt is dus pertinent niet waar. Het kan best zo zijn dat in sommige streken dit verwaterd is, maar bestaat dus nog wel degelijk. Dan klinkt het mij persoonlijk nogal arrogant om hier te roepen dat andere lezers zich eens moesten verdiepen in de Thaise samenleving.

        • Ger-Korat zegt op

          Ja beste Raymond, de sociale ontwikkeling van de maatschappij begint in de grotere steden en pas later komen de buitenplaatsen aan de beurt. Tot 50 jaar geleden was het in Nederland gebruikelijk voor de vrouw om tijdens haar jonge jaren zelf de uitzet en inrichting van het huis bij elkaar te sprokkelen benodigd als ze ging trouwen. Nou beide, trouwen en uitzet, zijn al niet meer nodig en zo zie je maar dat gewoontes veranderen, ook in Thailand. Hoeveel ongetrouwde stellen met kinderen ik hier in Thailand wel niet tegenkom, samen met andere relatievormen, ben er zelf een goed voorbeeld van.

          • Raymond zegt op

            Dat dingen in de loop der tijd veranderen begrijpt iedereen wel, maar jij (Ger-Korat) stelde in jouw commentaar dat sinsot een achterhaalde zaak is die alleen nog maar gebruikt wordt om de buitenlander te plukken en voor de rest niet meer van toepassing is. Dat zijn je eigen woorden. Hierop meld ik alleen maar dat sinsot in mijn omgeving en bij familie verspreid over Thailand nog steeds zeer gebruikelijk is. Daarbij meld je ook nog eens dat anderen zich eens zouden moeten verdiepen in de Thaise samenleving, wat nogal belerend overkomt. Misschien een tip voor jouwzelf?

        • Jacques (BE) zegt op

          Ben blij Raymond dat ik niet de enige ben met dit standpunt.

          Ik veronderstel dat Ger-Korat, als ik zie hoe actief hij is op ons blog, zichzelf toch wat had ingelicht betreffende de materie vooraleer dergelijke uitspraken te doen. Het is niet omdat je zelf geen Sinsod wil of moet betalen dat dit de algemene regel is.

          Dergelijke gebruiken ‘verdwijnen’ niet zomaar. En een Farang die slaafs een Sinsod ophoest enkel uit onwetendheid, daar geloof ik helemaal niet in.

          • Ger-Korat zegt op

            Nou Jacques, ieder zijn leven en mijn leven draait om Thais en ik spreek geen buitenlanders welke in Thailand wonen maar alleen Thais. Zoals in mijn 1e reactie aangaf ken nog al wat Thais en heb al 30 jaar Thailand ervaring en ik ga niet bij 1 Thaise echtgenote te rade want die heb ik niet maar wel veel andere Thais, en dat dag in dag uit. Daarom is mijn bril een beetje Thais gekleurd en denk ik iets meer te weten hoe de dagelijkse werkelijkheid in elkaar steekt.

  9. khun moo zegt op

    Het is een oude traditie die nog erg levendig is in Thailand.
    Afgezien van deze traditie is het pronken met geld en bezitingen met veel uiterlijk vertoon zo wie zo erg populair.
    Dagelijks op de Thaise TV wordt breed uitgemeten hoeveel geld , een bepaald persoon wel niet heeft of besteed heeft.

    Wanneer de sinsod alleen een vergoeding aan de ouders zou zijn , waarom moet het zo breed uitgemeten worden naar de bezoekers toe.
    Het geld wordt letterlijk ten toon gespreid op tafel , zodat een ieder zich kan verbazen over de grote hoeveelheid geld.

    In India betaalt de vrouw de sinsod aan de familie van de man.
    De man gaat immers zorgen dat de vrouw en kinderen een prima leven gaan krijgen.
    Daar is ook iets voor te zeggen.

    Afgezien dat wij ons aanpassen aan de Thaise tradities , zou je ook kunnen zeggen: de vrouw , huwt met een Europese man dus laat haar en de familie dan de Europese tradities volgen.

    Aan ieder de keus hoe men hier mee omgaat.

  10. William zegt op

    Thailand is een groot land en vele tradities van noord tot zuid.
    Van moderner dan ‘thuis’ tot super traditioneel.
    Het kan verkeren dus met andere woorden, tussen stad en dorp.

    Ben zelf in Nederland getrouwd met mijn Thaise vrouw die al van de Sinsod lijst was afgevoerd.
    Weduwe en kinderen en net de veertig gepasseerd in die dagen.
    Had voor mij niet gehoeven trouwen, maar goed samenwonen was net iets te modern voor haar.

    Op, zeker in het begin, suggesties na dat er ergens in de fam. een kleine bijdrage verlangt was is de behoefte aan geld mij nooit opgedrongen.
    De kinderen daarentegen hadden die indruk wel, hoewel het leeuwendeel al in staat was om dat zelf te verdienen.
    Beter van een stad als van een dorp begrijpen ze hier ook.

    Wees redelijk lijk mij, hier trouwen betekend je knip open trekken voor die bruiloft.
    Uitleggen dat je [toekomstige] vrouw een beter leven gaat krijgen als met een Thai zou verlichtend kunnen werken of de sturing daarvan door haar.

    Helaas vergeten vele buitenlanders nog wel eens dat het hier goedkoper leven is, maar ook niet gratis.

    Een goed kopieerapparaat doet wonderen en goud lever je de volgende dag weer in.
    Dat je nieuwe schoonvader mensen uitnodigt in Thailand die je nooit gezien heb en ook nooit meer zal zien, ach Who cares [5555]

    • fred zegt op

      Als die buitenlanders zo slim zouden zijn om niet te huwen en of geen vaste relaties aan te gaan dan is het leven hier niet helemaal niet gratis maar toch heel betaalbaar.
      Maar ja het is blijkbaar aan weinigen gegeven om aan die roep om zich te settelen te weerstaan. Wie daar wel in slaagt is verlost van de meeste perikelen die je hier kan tegenkomen en geniet in dit land vooral van de lusten maar niet van de lasten.

      • Chris zegt op

        Onderzoek in veel landen wijst uit dat mensen in een duurzame relatie gezonder zijn, gelukkiger zijn, zich minder eenzaam voelen en langer leven.
        En mensen die scheiden zijn ook veel gelukkiger juist na de scheiding.
        Het is maar waar je voor kiest. Het is allicht het proberen waard.

      • RonnyLatYa zegt op

        En waarom zou je niet kunnen genieten van de lusten en niet van lasten als je getrouwd bent of een relatie hebt?
        Ik doe het alvast en vind Thailand ook heel betaalbaar.

  11. Chian Moi zegt op

    Mijn vrouw en ik zijn ruim 7 jaar geleden getrouwd in Nederland wel te verstaan. Wij zijn niet getrouwd in Thailand omdat wij in Nederland wonen en geen plannen hebben om te gaan emigreren naar Thailand. Trouwen in Thailand heeft dan ook geen meerwaarde het zou een bruiloft voor de bhune zijn zonde en het maakt voor de relatie geen verschil. Mijn vrouw en ik zijn het daar samen volledig eens over. Toen mijn vrouw indertijd (toen we in Thailand waren) dat we gingen trouwen begon mijn toen aanstaande schoonmoeder verlekkerd kijken en ik spreek geen Thais maar ik hoorde duidelijk het woord “Sinsot”. Ik had Zij had niet begrepen dat we in Nederland zouden trouwen en niet in Thailand, mijn vrouw heeft het zo gelaten. In onze cultuur zouden we op een andere manier reageren als je dochter zou vertellen dat je ging trouwen maar hier was het geld dus Sinsot. Dat ging dus even niet door mede door die reactie. Verder moet iedereen zelf weten hoe hij er mee omgaat hoor geen advies of afwijzing van mij.

  12. andrew van schaik zegt op

    Het bestaat nog wel en is afhankelijk van een aantal voorwaarden die in het artikel genoemd worden.
    Bij de steenrijken zie ik het niet snel verdwijnen, die pronken graag.
    Het geld wordt inderdaad vaak direct teruggegeven, waarbij bij ons een briefje van 1000 ontbrak. Zo wordt je toch weer gepakt,
    Onze zoon, de bruidegom stond op fouileren wat ik had de nummers genoteerd. Heb ik afgeraden.
    Een aanwezige politieambtenaar had dit echter voor de helft op zich willen nemen.
    Deze schoonfamilie hebben we gelukkig nooit meer gezien.

    • RonnyLatYa zegt op

      Nummers van de bankbriefjes van de Sin Soht voordien noteren, mensen willen fouilleren … want er ontbreekt 1000 Baht en voelen zich gepakt.

      Moet een leuk feestje zijn geweest. Ambiance verzekerd.

      Man, man, man…. je leest op TB toch nogal wat hoor.

      • Jacques zegt op

        Inderdaad Ronny, ik sta soms versteld wat je hier allemaal leest.

        Het ergste vind ik dan dat diegene die absoluut tegen de traditie van een sinsod zijn dit als HUN waarheid willen bestempelen. Ze blijven volharden dat het sinsod gebruik zo goed als uitgestorven is en enkel bedoeld is om het geld van de farang afhandig te maken.

        Moet ik dan medelijden hebben met al onze landgenoten die netjes de Thaise traditie gevolgd hebben door de gevraagde Sinsod te betalen? Ik denk dat die laatste wel eens in de meerderheid zijn.

        Maar goed, wat ik hier ondertussen al geleerd heb is dat, wanneer het om centen gaat, sommigen wel heel ver gaan om hun gelijk te halen/krijgen. Blijkbaar blijft geld een gevoelige kwestie.

        • RonnyLatYa zegt op

          Je eigen principes inroepen is ook de makkelijkste manier om iets te ontlopen en je hoeft ook geen excuses uit te vinden. “Dat is tegen mijn principes” en je bent klaar.

          Als het over gemengde Thaise huwelijken gaat lees ik toch dikwijls nogal wat “ik” standpunten.
          Ik heb beslist, mijn regels, zoals ik bepaal, mijn principes, mijn geld dus mijn wetten….
          En ik dacht dat als je trouwt je met 2 bent.

          Iemand schreef “Geen Sin Soht. Een farang is al de hoofdprijs.”
          Ik vraag me in bepaalde gevallen wel eens af of dat dan wel zo is….

          Nu ze doen maar. Het laat me eigenlijk koud wat een ander zijn “principes” zijn. Ik hoef er niet mee te leven.

          Sin Soht uitgestorven? Alvast niet hier in Kanchanaburi.
          Enkele maanden terug is de buurjongen gehuwd. 90 000 Baht Sin Soht.
          Eerste huwelijk voor beide en (nog) geen kinderen. Beide midden 30. Zij geeft les, hij is militair.
          Normaal gaan ze een mooie toekomst tegemoet.
          Het geld van de Sin Soht hebben de schoonouders teruggegeven.
          Eigenlijk net zoals bij mij in 2004 toen ik trouwde. Eerste huwelijk van mijn vrouw en ook het mijne. Geen kinderen.

          En natuurlijk is een huwelijksplechtigheid een show die opgevoerd wordt. Wat is daar mis mee?
          Ik heb er zelfs 2 gedaan. In Thailand en in België overgedaan. So what?
          Om een voorbeeld te geven.
          2004 was het Euro geld pas 2 jaar ingevoerd en dus allemaal vrij nieuw. Dat bracht haar zusters op het idee om een Sin Soht in Euro’s uit te spreiden op een rond goudkleurig dienblad. Met verschillende waarden 500, 200, 100 etc…. want dat toonde mooier.
          Heb ik gedaan. Wat maak mij dat nu uit als dat hun tevreden stemt.

          Na de plechtigheid alles netjes terug gekregen. Waren zelfs niet gekreukt…
          Nummers van de biljetten heb ik echter niet gecontroleerd want was ik vergeten op te schrijven 😉

  13. André zegt op

    Ik vind het hilarisch dat bepaalde lezers onder ons pertinent TEGEN de Sinsod traditie zijn terwijl ze aan de andere kant in hun eigen land tienduizenden euro’s zouden spenderen aan een huwelijk met alle pracht en praal.

    Ik ben (opnieuw) gehuwd in Thailand en onze bruiloft was, in vergelijking met een feest in mijn thuisland, spotgpoedkoop. Zelfs met de gevraagde Sinsod erbij, heb ik maar een fractie betaald van wat een Europees huwelijk zou kosten. En wees gerust, de gasten hebben goed gegeten en gefeest hoor.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website