Negen minuten te laat voor miljardencontract

Door Gringo
Geplaatst in Opmerkelijk
Tags:
23 augustus 2019

Hoewel het voor de betrokken firma’s ongetwijfeld een domper van jewelste moet zijn, kon ik niet nalaten te glimlachen bij het lezen van een artikel op de website van The Nation. Een bouwconsortium van naam gaat mogelijk een opdracht van ongeveer 290 miljard baht missen, omdat de offerte 9 minuten te laat werd ingediend.

U kunt het hele verhaal lezen op www.nationthailand.com/business/30375160

Waar gaat het om?

Het ging om een offerte voor de ontwikkelingsprojecten U-Tapao Airport en Eastern Aviation City met een totale waarde van 290 miljard baht.  De offerte van het betreffende bouwconsortium werd door een selectiecommissie, die was aangesteld door projecteigenaar Royal Thai Navy (RTN), formeel niet geaccepteerd omdat de deadline met negen minuten was overschreden.

Het consortium diende een klacht bij de Centrale Administratieve Rechtbank met als verdediging dat de negen minuten vertraging was veroorzaakt door verkeercongestie op weg naar het kantoor waar de documenten moesten worden ingediend. De rechtbank wees de klacht echter af, maar mogelijk kan het consortium na een hoger beroep, alsnog meedoen. We zullen zien!

Waardoor die vertraging?

Je kunt het onzin vinden, dat de offerte negen minuten na de deadline niet meer wordt geaccepteerd, maar puur zakelijk gezien is het een juiste beslissing. Of je nu een week, een dag, een uur of negen minuten te laat bent, te laat is te laat! Je bent zelfs geneigd te af te vragen waarom het consortium het op dat laatste moment laat aankomen. Men had die offerte toch ook een dag of een week eerder kunnen indienen? Maar zo werkt het kennelijk in Thailand niet.

Uitlekken

Bij dergelijke projecten wordt echt naar die deadline toegewerkt. Je weet niet of je de leden van de selectiecommissie en het administratief personeel daar omheen kunt vertrouwen en te vroeg indienen van de offerte zou kunnen betekenen, dat de gegevens naar een concurrent worden gelekt. Die concurrent zou dan zijn offerte kunnen aanpassen om de laagste bieder te zijn. In zo’n geval zou die negen minuten vertraging door verkeerscongestie best te verklaren zijn.

Het omgekeerde is echter ook mogelijk: de concurrent heeft de offerte ingeleverd en door dat lekken heeft het betreffende bouwconsortium informatie te pakken over die offerte. Het moet nu als de wiedeweerga zijn eigen offerte op het allerlaatste moment aanpassen en haalt de deadline niet. Helaas!

Tenslotte

Het is al een paar maanden geleden dat die offertes op tijd moesten worden ingediend en ongetwijfeld heeft de te late indiening voor heel veel opschudding gezorgd bij het verliezende consortium. Wie heeft schuld? Was het inderdaad de verkeersopstoppingen of was het wat anders? Ging het doorrekenen niet van een leien dakje, was de baas te laat met zijn goedkeuring, was de secretaresse te traag met het uitwerken? Wie zal het zeggen, maar dat er koppen gerold zullen zijn, staat voor mij vrijwel vast.

Bron: The Nation


» Laat een reactie achter


10 reacties op “Negen minuten te laat voor miljardencontract”

  1. ruud zegt op

    Je kunt met je offerte een dag van tevoren voor de deur van het kantoor staan.
    Dan lever je het contract in vlak voor de deadline.
    Het is dus een belabberd excuus, dat je vast zat in het verkeer.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
    • Dennis zegt op

      Heel slecht excuus zelfs..

      Bij aanbestedingen van openbaar vervoer in Nederland gaan er bij bepaalde (bus)maatschappijen 2 mensen met dezelfde offerte op pad; een rijdt vanuit plaats A en de ander vanuit plaats B naar het provinciehuis waar de offerte dient te worden overhandigd. Beide personen gaan bovendien op tijd op pad en worden gevolgd door een extra auto om eventueel bij pech of schade de reis te kunnen vervolgen. In totaal zijn er dus 4 mensen met 4 auto’s onderweg om er zeker van te zijn, dat die ene offerte kan worden ingediend. Dit zijn dan aanbestedingen om het openbaar vervoer per bus in 2 provincies te mogen doen voor 3 jaar en bij gebleken geschiktheid een verlenging van 5 jaar… Aangezien er per jaar 80 a 90 miljoen euro wordt betaald, dus voor in totaal 8 jaar zo’n 600 a 700 miljoen euro (8 jaar a 80 miljoen = 640 miljoen, 8 jaar a 90 miljoen = 720 miljoen en de concessie is inderdaad met 5 jaar verlengd, dus 8 jaar in totaal)

      Dus ja, dat men bij die busmaatschappij het zekere voor het onzekere neemt, is met dergelijke bedragen te begrijpen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
      • Maryse zegt op

        Dennis, bedankt voor de uitleg. Maar dit relaas van Gringo gaat niet over NL maar over Thailand en hier gaat het heel anders kennelijk met indienen van offertes.
        Geen wereldverbeteraar spelen…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
        • Dennis zegt op

          Dat valt te bezien, want ook Thailand geldt dat 9 minuten te laat, gewoon te laat is. Dat heeft verder niks met wereld verbeteren te maken, maar met of je je zaken serieus neemt of niet. Als je al niet op tijd een offerte kunt indienen, hoe moet dat dan wel niet als je het project moet uitvoeren?

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  2. Mark zegt op

    Het moment van indiening is één. Het wordt op voorhand vastgelegd en kan niet gewijzigd omwille van mogelijke concurrentievervalsing.

    Een andere zaak is het openen van de offertes. Het moment van opening wordt ook op voorhand vastgesteld en kan niet gewijzigd. Alle inschrijvers worden uitgenodigd om toezicht te houden op de opening.

    Offertes worden uiteraard onder verzegelde gesloten omslag ingediend.

    Indien de aanbestedingsprocedure volgens de regels van de kunst verloopt althans …

    Van een laattijdige indiening kan geen hoogdringende maken, toch?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  3. John zegt op

    In mijn bedrijf lever ik ook op het laats in.
    Ik heb mee gemaakt dat mijn offerte met afgeplakte prijzen bij de concurrent terecht kwamen.
    Dit bedrijf hoefde geen onderzoek te doen maar had een probleem omdat ik aan mijn materialen een eigen type nummer gaf,
    ik verwerkte altijd twee letters van mijn firma in het orginele type nummer.
    Mijn groothandel herkende de offerte en waarschuwde mij.
    De offerte aanvrager was niemand minder dan de Nederlandse overheid waar wel iemand een vriendje wou bevoordelen.
    Dus in Nederland ook deze praktijk en niet alleen in Thiland

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
    • Mark zegt op

      Als het ieders ambitie is om als laatste de offerte in te dienen vergroot de kans op laattijdige offertes die dan om evidente redenen onontvankelijk zullen zijn 🙂

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Rob Tha Mai zegt op

    Toen ik in Zuid-Afrika woonde, moest je officiele staatsinschrijvingen voor een bepaald uur in een soort melkbus deponeren. Wij gingen vroegtijdig weg met 2 auto’s om alles uit te sluiten. Te laat was te Laat. Jammer dan.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  5. Alex zegt op

    Ik ben niet ingelezen in deze materie maar is het niet zoals vaker in Thailand : T.I.T. en Thai elastic time.
    Heb in het verleden regelmatig zakelijke afspraken gehad meestal in Bangkok, zelden dat mijn tijdsafspraak werd nagekomen vanuit de Thaise kant met het excuus dat het verkeer vast zat. Ik daarentegen was ruim voor het afgesproken tijdstip aanwezig als het verkeer vast zat stapte ik uit en nam een motortaxi.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  6. Karel zegt op

    Tja,

    Ik heb al vanaf de jaren 70 offerte’s ingediend, toen was alles nog vriendjes politiek en gingen we daarna met z’n alle uit eten, de winnaar moest betalen (enne een reken vergoeding geven), na de bouw fraude, werdt het steeds strenger, op het laatst werdt door de opdrachtgever zelfs een notaris ingehuurd. Deze draaide gewoon, op het uur U, de deur op slot en iedereen die binnen zat maar kijken of de notaris juist handelde. Dat deed hij zeker, eerst werden de enveloppe geteld en iedere inzender (soms wel 30 stuks) op een lijst gezet. Dan maakt hij de enveloppe open en via een computer werden de naam en bedragen genoteerd in een computer en dit was direct te zien op een beamer scherm.

    Niet altijd was de laagte de “gelukkige” meestal de 3e van onderen. Dit stond altijd in het bestek. Zo ging het in Nederland, maar ook op de Seychellen, in Nairobi en in Mauritius. Dus ik denk all over de Wereld.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website