Hilarische klachten van toeristen

Door Redactie
Geplaatst in Opmerkelijk
Tags:
7 oktober 2013
Toerist

Toeristen. Je hebt ze in alle soorten en maten, zeker in Thailand. Soms een bron van vermaak maar af en toe ook van grote ergernis.

Meestal omdat ze slecht voorbereid naar een land gaan en niets van de cultuur snappen. Zo hoorde ik eens een toerist klagen dat zij het maar vreemd vond dat in Thailand de prijzen niet in euro’s vermeld stonden. Op TV zag ik een toerist die met zo’n goedkope rondreis in Thailand terecht was gekomen en deze dame vond het belachelijk dat zij haar schoenen moest uittrekken bij het betreden van een tempel. Of een toerist die aan zijn reisleider vraagt ‘wie die gasten zijn met die oranje kleden om?’

Het meest lachwekkende is dat deze categorie dan ook nog gaat klagen bij de reisorganisatie. Hieronder een bloemlezing van schriftelijke klachten die reisorganisator Thomas Cook kreeg. Ze gaan niet over Thailand, maar desondanks het lezen waard.

  • “Wat zijn ze lui, de winkeliers in Puerto Vallarta die in de namiddag sluiten. Ik moet vaak dingen kopen tijdens de siësta. Die zou moeten worden afgeschaft”.
  • “Tijdens mijn vakantie in Goa in India, was ik onthutst toen bleek dat haast elk restaurant curryschotels serveerde. Ik hou niet van pikant eten”.
  • “We boekten een excursie naar een waterpark maar niemand zei ons dat we onze eigen badpakken en handdoeken moesten meebrengen. We gingen er van uit dat die in de prijs inbegrepen waren”.
  • “Het strand was te zanderig. We moesten alles opruimen toen we terug in onze kamer kwamen”.
  • “Het zand was niet zoals het zand in de reisbrochure! Jullie brochure toont wit zand, maar het was eerder aan de gele kant”.
  • “Ze zouden topless zonnebaden moeten verbieden op het strand. Mijn man, die gewoon wilde relaxen, vond dat een vervelende afleiding”.
  • “Niemand had ons gewaarschuwd dat er vissen in het zeewater zouden zitten. De kinderen waren doodsbang”.
  • “Hoewel er volgens de brochure een volledig uitgeruste keuken was, vonden we nergens een eiersnijder”.
  • “Wij gingen met vakantie naar Spanje en hadden een probleem met de taxichauffeurs. Het waren allemaal Spanjaarden”.
  • “De wegen waren hobbelig, wat ervoor zorgde dat we tijdens de busrit onze reisgids niet konden lezen. Daardoor waren we niet op de hoogte van allerlei zaken die onze reis aangenamer hadden kunnen maken”.
  • “Het duurde negen uur om van Jamaica naar Engeland te vliegen. De Amerikanen waren al in drie uur thuis. Dat lijkt ons oneerlijk”.
  • “Ik vergeleek onze suite met één slaapkamer met die van vrienden met drie slaapkamers. De onze was aanzienlijk kleiner”.
  • “Geen kappers in het resort, stond in de reisbrochure. Wij zijn studenten aan de kappersschool en we vermoeden dat ze dat wisten want wij moesten langer wachten aan de receptie”.
  • “Er waren daar te veel Spaanse mensen. De receptionist sprak Spaans, het eten was Spaans. Niemand had ons verwittigd dat er daar zo veel buitenlanders zouden zijn”.
  • “We moesten buiten wachten op de boot en daar was geen airconditioning”.
  • “Ik werd gebeten door een mug. Jullie reisbrochure maakt geen melding van muggen”.
  • “Mijn verloofde en ik vroegen aparte bedden toen we boekten. Maar we kregen een kamer met een kingsize bed. We achten jullie nu verantwoordelijk en eisen een tegemoetkoming voor het feit dat ik zwanger werd. Dit zou niet gebeurd zijn indien jullie ons de kamer gaven die we hadden geboekt”.

Heb jij nog leuke anekdotes over onnozele toeristen in Thailand? Deel ze met ons in een reactie.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

16 reacties op “Hilarische klachten van toeristen”

  1. chrisje zegt op

    Om je kapot te lachen….stelletjes idioten
    Dit zijn zeker mensen die nog nooit op vakantie geweest zijn..

  2. Eric zegt op

    Bij de receptie van het PADI DiveCentre kwamen een aantal (Nederlandse / Vlaamse) gasten klagen en op hoge poten hun geld terug eisen.
    Zij hadden een duiktrip gemaakt en hen was beloofd dat deze zou worden begeleid door een “Divemaster”.
    Divemaster was echter niet beschikbaar en DiveCentre had gevraagd of ik wilde gidsen…… Heb ik naar volle tevredenheid gedaan waren geen klachten over.

    Ik had me echter voorgesteld als Instructor…….. en dat was in de ogen voor de toeristen niet goed genoeg.

    Terwijl (Specialty) Instructor toch echt een graadje meer is dan Divemaster!

  3. ReneH zegt op

    Volgens mij gaan alleen de eerste paar zinnen over Thailand.
    Leuk overigens dat al die stoere Thailandgangers hier zich rot lachen, en vergeten zijn hoe onwennig zij zelf de eerste keer tegen het land aankeken.
    Of vonden al die ervaren reizigers het onmiddellijk normaal dat ze hun schoenen soms uit moesten doen? Ik was in ieder geval wel erg verbaasd toen de eigenares van mijn appartement haar schoenen uit deed toen ze de huur bij mij kwam ophalen, om maar een ding te noemen. Ik liep gewoon met mijn schoenen aan rond!

    • Jörg zegt op

      Volgens mij gaat die anekdote over tempels, toch net even wat anders.

      Ik vond het een keer erg grappig dat een Amerikaanse op een boot met een zeer zware koffer aan het sjouwen was en toen van een Thai hulp eiste / verwachte. Die Thai was gewoon een passagier, net als haar. Maar dat kwam niet in haar hoofd op dat dat mogelijk was.

    • sooi zegt op

      Moderator: niet alleen op elkaar reageren, maar op het artikel.

    • Henk zegt op

      De eerste keer dat ik in TH was en mijn schoenen moest uit doen, vond ik dat helemaal niet raar of vervelend. Het heeft ook met aanpassen te maken

  4. Nynke zegt op

    Toen ik een paar jaar geleden in Bangkok in een hostel was, waren daar wasmachines die je gratis mocht gebruiken, super service dus. Waren er Duitsers aan het klagen dat ze wel moesten betalen voor een zakje wasmiddel want “er stond op de website dat er gratis wasmachines waren”… Mensen die dus serieus een probleem gaan maken om zo iets kleins en goedkoops.. (10 baht bij de receptie voor een zakje, voor 1 of 2 wasbeurten)

  5. martin zegt op

    Het lijkt me -big business- nu te weten, dat de dames niet zwanger kan worden indien de hotel kamer 2 aparte bedden per kamer heeft. Dat spaart geld bij de aankoop van voorbehoedsmiddelen en teleurstelling achteraf omdat de doelstelling nl. ,een zorgeloze vacantie duidelijk niet gehaald werd ?. Ik hoop dat Tomas Cook, kostenloos een leuke baby naam ter beschikking kan stellen. martin

  6. Kees zegt op

    Vele jaren geleden op de radio gehoord. Telefoniste van alarmlijn had boekje geschreven over haar ervaringen:

    Toerist belt ANWB-alarmlijn: “Mijn vrouw is ziek….etc etc..”
    Telefoniste vraagt: “Waar bent u?”
    Toerist: “Op een eiland, ergens in de buurt van Spanje”.
    Telefoniste: Hoe heet dat eiland”
    Toerist: “Even vragen……..eh Isla Margarita”.
    Telefoniste: “Maar meneer, dat ligt vlakbij Venezuela, Zuid-Amerika”.
    Toerist: ” ……..Ooooooh,….ik dacht al: wat duurde die vliegreis toch lang”.

  7. RobN zegt op

    Tijdens een vliegreis met een binnenlandse maatschappij in U.S.A. stond ik voorin te wachten tot toilet vrij was. Kwam er een dame aanlopen, die mij vroeg waar het damestoilet was! Maar voorzichtig uitgelegd dat er geen aparte toiletten waren.

    Verhaal over Isla Margerita hen ik ook in een andere vorm gehoord.
    Klant kwam bij reisburo klagen dat Martinair te langzaam vloog. Vorige keer in maar 5 uur naar de Canarische eilanden gevlogen. Nu duurde de reis 9 uur. Toen hem verteld was dat Isla Margerita niet bij de Cnarische eilanden hoorde maar bij Venezuela lag zei hij: oh dan ga ik snel naar huis om mijn vrouw te vertellen dat we naar de Caribbean zijn geweest.

  8. Davis zegt op

    Een Nederlandstalig paar backpackers met een reisgids in de hand, in een traditioneel Thais eethuisje in Isaan. Ze zien daar zelden farang.
    Ze krijgen hun besteld eten, en een fles water en met een emmertje ijs. Vraagt zij aan haar vriend, nou ik moet Spa rood, geen blauw. Even overleggen, en ja hoor water naar het Thai vertaald is ‘nam’. Dus vragen ze overtuigend ‘nam PRIK’. Wat sito presto wordt gebracht… en uiteraard niet is wat ze gevraagd hebben.
    We zijn het nadien toch even gaan duidelijk maken, want ze werden verveeld en noemden de ober een domme boer…

  9. Rick zegt op

    Een kennis heeft een heel aardig zeg maar superjacht ronde de eilanden bij Indonesië varen.
    Het ding was ook te charter voor anderen tegen een uiteraard riant tarief.
    Het beste bijna koninklijk jacht werd ook eens gehuurd door een groep verwende Arabieren.
    Die boot was wel leuk werd vervolgens gebeld en geklaagd, maar die constante deining
    ( van de golven die je meestal op zee hebt he )
    Die moest nu maar afgelopen zijn anders vonden ze het niet leuk meer en gingen ontevreden weg.

  10. Gijs zegt op

    13 jaar geleden werkte ik als reisleider voor een engels bedrijf, de domste vraag die ik daar kreeg was: Meneer het is hier zo warm, kunt u daar iets aan doen?

    Mijn antwoord aan de duitse dame was: Natuurlijk mevrouw, ik ga de zon meteen een stukje lager zetten.

  11. Wilanda zegt op

    Nou Gijs, ik vind dat je de toeristen wel een beetje in de maling neemt. Jammer genoeg hebben ze geen weerwoord, dus als lezers moeten we het een en ander waarschijnlijk met een korreltje zout nemen.
    Dat er een haat-liefde verhouding bestaat tussen reisleiders en toeristen die noodzakelijkerwijze van hun diensten gebruik maken, is mij vele malen duidelijk geworden.
    Ik vind het soms pijnlijk te zien hoe toeristen als een soort kuddevee rond gecommandeerd worden en hoe ze schaamteloos bij de neus genomen worden.
    Veel reisleiders exploiteren de onwetendheid van de toeristen die zich aan hen toevertrouwen.
    Dat vind ik veel erger dan enkele toeristen die het een en ander niet begrijpen en dan misschien een vraag stellen die voor de ingewijde erg dom in de oren klinkt.
    Als ik soms hoor wat reisleiders uitkramen dan zou ik daar gemakkelijk de conclusie aan kunnen verbinden dat de gemiddelde toerist een stuk slimmer is dan de gemiddelde resileider.
    Ik had het gevoel dat ik namens de mensen die jij zo geringschattend in de hoek zet toch even een weerwoordje moest geven.
    Mijn dank voor plaatsing.

    • top martin zegt op

      Als je ziet en hoord hoe onvoorbereid en soms gewoon dom zich Toursten in het buitenland demonstreren kan ik niet voorstellen dat die überhaupt merken dat ze in de maling genomen worden. Er om vragen is nou net wat ze nog niet doen. Dit misschein alleen omdat ze de taal niet beheersen. Onder de dekmantel; het reisburo heeft alles geregeld, wij hoeven niets te weten, en vooral niet mee te denken start hun vacantie in het voor hun onbekende paradijs. Als je de verhalen hoord van reisleiders cq. excursie leiders over bepaalde touristen, blijf je lachen. Buitendien stel ik hier de vraag, wat is er nog te leiden vandaag de dag ?. De beetje volwassen tourist die weet waar hij aan begonnen is heeft geen reisleider nodig. Die heeft thuis onder het genot van een lekker pilsje of glaasje Port al lang in alle rust de nodige gegevens uit het I-Net gezogen.

      Voorbereiding is hier het paswoord voor vacantie genot. Hij die pas op vacantie het woord -voorbereiding- probeerd te begrijpen vist gewoon achter het bekende net. Als je dan ziet hoe sommige met een tip of fooi smijten, krijg ik idee omringd te zijn met mensen die allemaal € 10.000/ maand Netto verdienen. Vind U het dan raar, dat de onder ontwikkelde boeren zoon als zogenaamde reisleider daar graag aan wil mee verdienen ? Nee, hij is maf als hij die kans laat liggen. top martin

  12. Gijs zegt op

    Beste Wilanda,

    Wat kun je verwachten als je midden in de zomer naar een warm land gaat? Juist warmte, wat had ik moeten antwoorden dan? Laten we eerlijk zijn dit was gewoon een domme vraag, wat krom is kun je niet recht praten.

    Maar goed ik laat het hierbij, zal anders een zinloze discussie worden over wat nou domme vragen zijn of niet van toeristen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website