
Het was het enige gebouw in Thailand dat volledig instortte tijdens de zware aardbeving van 7,7 op de schaal van Richter in Myanmar. Het 33 verdiepingen tellende kantoor van de Staatsrekenkamer veranderde binnen enkele seconden in een berg puin. Premier Paetongtarn Shinawatra gaf de verantwoordelijke instanties aanvankelijk zeven dagen om tekst en uitleg te geven. Inmiddels is die termijn verlengd tot negentig dagen.
Dat is een lange periode in een samenleving waar de media voortdurend hollen van het ene naar het andere nieuwsitem. Toch is de ramp nog niet van de agenda verdwenen. Onder het puin liggen naar schatting nog ruim zestig lichamen – vermoedelijk niet meer in leven – en er moet meer dan 40.000 ton beton en staal worden geruimd. Gouverneur Chadchart Sittipunt blijft het vooralsnog een zoek- en reddingsmissie noemen. Zolang die operatie voortduurt, blijft de publieke aandacht bestaan.
Cruciale vraag: waarom stortte alleen dit gebouw in?
De centrale vraag blijft waarom dit specifieke gebouw instortte, terwijl alle andere hoogbouw overeind bleef. Een duidelijk antwoord is cruciaal om herhaling te voorkomen. Maar dat antwoord vinden is geen eenvoudige opgave. De bouw was in handen van Italian-Thai Development en China Railway Number 10, twee grote spelers. De laatste is een Chinees staatsbedrijf en valt daarmee rechtstreeks onder invloed van de Chinese overheid.
Dat deze invloed niet hypothetisch is, blijkt onder meer uit berichtgeving van de Australian Broadcasting Corporation. Kort nadat de betrokkenheid van China Railway Number 10 bekend werd, verdwenen berichten daarover uit het Chinese staatsmedium Xinhua. De indruk is dat de Chinese staat de reputatieschade voor het staatsbedrijf zoveel mogelijk probeert te beperken.
Eerste signalen van gerechtigheid
Toch zijn er inmiddels stappen gezet. Minister van Industrie Akanat Promphan gaf gisteren opdracht tot een inval bij Xin Ke Yuan, een Chinese fabrikant van staalproducten in Rayong. Die leverde staal voor het gebouw van de Staatsrekenkamer, maar zakte tweemaal voor een officiële kwaliteitstest. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit materiaal ondeugdelijk was en heeft bijgedragen aan het instorten van het gebouw.
Nog dezelfde dag trok de Thaise Raad voor Investeringen de verleende rechten en privileges van het bedrijf in. Ook werd de verkoop van hun producten stilgelegd op last van de rechtbank. Interessant detail is dat minister Akanat lid is van de pro-juntapartij Verenigde Thaise Naties. In het verleden speelde hij een centrale rol in protesten tegen de toenmalige premier Yingluck Shinawatra, die in 2014 eindigden in een staatsgreep. Zijn politieke achtergrond maakt het des te belangrijker dat het onderzoek volledig transparant verloopt.
Onderzoek kampt met belangenverstrengeling
Ook aan Thaise zijde zijn er zorgen over de onafhankelijkheid van het onderzoek. Vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Anutin Charnveerakul gaf openlijk toe een goede band te hebben met accountant-generaal Monthien Charoenpol, hoofd van de Staatsrekenkamer. Hij verzekerde de pers dat hij zich vanwege de ernst van de situatie niet zal mengen. Toch wringt dat. Zou het niet verstandiger zijn als premier Paetongtarn hem uit voorzorg uit het onderzoek verwijdert, om elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden?
Alleen een volledig onafhankelijk onderzoek kan het vertrouwen van het publiek herstellen. De betrokkenheid van bevriende beleidsmakers voedt de vrees dat het onderzoek niet de diepte in gaat, zeker als er politieke of economische belangen op het spel staan.
De Rekenkamer zwijgt en ontwijkt
De manier waarop de Rekenkamer zelf communiceert, draagt evenmin bij aan vertrouwen. In een interne brief aan 4.000 medewerkers liet Monthien na ook maar één woord te wijden aan de slachtoffers, de doden, gewonden en vermisten. Pas twee weken na de ramp beweerde hij dat hij ‘vanaf dag een’ aanwezig was op de rampplek, terwijl er in die periode geen enkele melding van zijn aanwezigheid was in de media.
Tijdens een parlementaire hoorzitting verklaarde een van zijn afgevaardigden dat de Rekenkamer niet wist dat een Chinees bouwbedrijf betrokken was bij het project. Die verklaring werd al snel onderuitgehaald toen op sociale media bouwcontracten opdoken waarin China Railway Number 10 expliciet werd genoemd. Er verscheen zelfs een video van de ondertekening, waarin de naam van het Chinese staatsbedrijf hardop werd uitgesproken.
Conclusie: vertrouwen ligt onder het puin
De instorting van het gebouw van de Staatsrekenkamer legt niet alleen bouwtechnische tekortkomingen bloot, maar ook kwetsbaarheden in het politieke systeem. Internationale gevoeligheden, economische belangen en persoonlijke connecties dreigen het onderzoek te vertroebelen. Als de regering niet stevig ingrijpt en de onderste steen bovenhaalt, verdwijnt niet alleen de waarheid onder het puin, maar ook het vertrouwen van de samenleving.
Bron: Khaosod
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Hotels16 april 2025Hotels en hostels in Bangkok: goed en goedkoop overnachten door slimme keuzes
Opinie16 april 2025Instortend gebouw in Bangkok legt falend toezicht in Thaise bouwsector bloot
Vliegtickets16 april 2025Slim naar Thailand vliegen: routes, reistijden en praktische tips voor een comfortabele vlucht
Weer en klimaat16 april 2025Meteorologen waarschuwen voor extreem weer in Thailand
Thaise mentaliteit: nooit de hand in eigen boezem steken, maar vooral de zwartepiet doorspelen naar anderen.
Thailand is (en zal denk ik de komende tijd ook blijven) een bananenrepubliek
Wat mij verbaasd is dat aan het vele betonijzer weinig of geen beton kleeft.
Er worden hier echter geen vragen over gesteld. Waarom?
In Bangkok Post van vandaag een lezenswaardig opinie stuk over het gebrek aan toezicht op de bouwsector.
https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/3004021/the-costs-of-no-control
Het gaat met name om deze 2 zinnen: “Het komt steeds vaker voor dat sommige aannemers in Thailand de wet overtreden, klussen in de steek laten of werk van slechte kwaliteit afleveren zonder angst voor de gevolgen.”
En de volgende is veelzeggend: “Ondanks de hausse in de bouwsector is Thailand nog steeds een van de weinige landen zonder regelgevende instantie die toezicht houdt op de sector.”
Dat is verontrustend. TH scoort sowieso al laag in de goede wereldwijde rankings als onderwijs, vrijheden en welzijn, maar hoog is de wereldwijde slechte rankings als geweld, corruptie en huishoudschulden. Daar komt er dus nog een bij.
Ik kreeg al vroeg in de ochtend hier in Nederland al berichten binnen met de aardbeving met de bekende breuklijn van de shunami van 2004 wat er zich toen afspeelde.
De Chinese bouwbedrijf kan zijn bedrijf sluiten , failliet en of dat gebeurt vraag ik mij af met de grote corruptie schandaal wat daar aan de orde van de dag is.
De zwembaden op de wolkenkrabbers golfslagbaden werden en dat zegt genoeg dat er geen stabilisators onder en boven in de hoogbouw zitten.
Bangkok niet aardbeving bestendig gebouwd wordt en slappe kleigrond of te wel moeras waar Bangkok op gebouwd is.
Bouwregelgeving en veiligheidsnormen kennen ze daar niet,ben daar meerdere malen op vakantie geweest en ook verschillende bouwwerken bezocht en bekeken wat de wensen overlaat met toezicht en ook op constructief bouwen,daar ik zo kon zien met deze hoogbouw van 33 verdiepingen geen dikkere buiten wanden met stabilisatie wanden met in combinatie met staal en ook geen diepte funderingen etc.zijn toegepast niet aardbeving bestendig,kon men al zien dat de onderste Beton kolommen al midden door braken dus met bodem gesteldheid ook al niet goed was met constructieve berekeningen die hier op los gelaten zijn met grote ?????
Bangkok 4 cm per jaar weg zakt dat roept wel een groot probleem op voor in nabije toekomst.
Dat er 700 gebouwen gecontroleerd moeten worden en dat doe je niet een paar dagen en terwijl al gebouwen onbewoonbaar zijn verklaard,dat kan ook niet anders.
Afgelopen dagen al weer naschokken zijn geweest zondag 5,6 op de schaal van richter en maandagmiddag in Krabi in Thailand en dit nog maanden lang aan kan houden.
Ik heb veel mooie parken bezocht die goed onderhouden worden en tempels en cultuurhistorische bezienswaardigheden.
Ik zelf kom uit een bouwvakkers familie van mijn oudere broer, neven,ooms en mijn vader en opa die hoge silo,s van ABTB gebouwd hebben .
85,% hoge huishoud schulden is bekend onder de Thaise bevolking en grote corruptie heerst en sex industrie wat maar niet aangepakt wordt, buiten dat wat er met de in aanbouw zijnde hoogbouw van de overheid gaat gebeuren en zoveel bouwwerk nemers overleden zijn die s, ochtends naar vroeg naar hun werk gaan en niet meer d,avonds bij hun gezin thuis komen natuurlijk niet goed te noemen is.
Ik zit zelf niet in de bouwwereld, maar wat er in Bangkok gebeurd is, is natuurlijk verschrikkelijk.
Het zou me niets verbazen als er corruptie of fraude achter zit. Maar het lijkt ook deels een gevolg van de aardbeving en de naschokken die tot in Bangkok voelbaar waren. Meerdere gebouwen stonden te schudden. Dan heb je dus te maken met natuurgeweld – iets waar je weinig tegen kunt doen. Maar je kunt je er als bouwsector wél op voorbereiden, als het goed is.
Toch vraag ik me af: zijn er eerder aardbevingen geweest in of rondom Bangkok met zulke gevolgen? Of is dit echt uitzonderlijk?
Gerrit reageerde dat hij uit een bouwvakkersfamilie komt – en dan denk ik: we hebben in Nederland zóveel geluk gehad, zeker zonder aardbevingen. Maar zelfs dan gaat het niet altijd goed. Denk aan die parkeergarage bij Eindhoven Airport, of andere incidenten met instortende garages en gebrekkige constructies. Kwam daar fraude of gewoon slecht toezicht ook om de hoek kijken, en dat in een land dat zó trots is op zijn bouwsector.
Als leek klinken dingen als ‘luchtkussens in beton’ voor mij meer als een truc om beton te besparen dan als veilige innovatie. En daarna hoor je er weinig meer over – hoe het precies heeft kunnen gebeuren, wie er verantwoordelijk is… Dat blijft vaak in het vage hangen..
toen wij, Dywidag Consortium , Don Muang Tollway 1n 1991 bouwden, moesten we wapeningsstaal importeren uit Brazilie daar de sterkte van het staal in ZO Azie slecht was. cq restanten van auto’s en boten.
Volgens mij loopt dit onderzoek alleen maar puur doordat dit diezelfde dag nog wereldwijd in het nieuws kwam.
Dat er twijfels zijn over inferieur materiaal en kunde is projecten is bij buitenlanders wel bekend. Thai halen hun schouders op als je er over begint.
Zie ook al het gestuntel, ongelukken en herhaaldelijk falen bij de werkzaamheden aan de highway Rama-II. Die nieuwsberichten stoppen vaak al na 3 dagen zonder conclusies. De doofpot in Thailand moet bijna wel geen bodem hebben.
Toch hou ik van Thailand, met de eigen charme
Gissen gissen gissen, maar zie nergens bewijzen voor alle beweringen.
Akkoord dat de Thaise mentaliteit anders is dan de onze… maar in de meeste gevallen voel ik mij hier absoluut niet onveilig in de gebouwen.
Meer nog… ik vindt dat hier alles flink vooruitgaat… kunnen ze in Belgie ( met uitbreiding Europa) nog wat van leren