Uitgelicht (19) Thai Tank Terminal in Rayong
Dit keer een mooi voorbeeld van een joint venture van een Thaise firma met een Nederlands bedrijf: Thai Tank Terminal op het Map Ta Phut Industrial Estate in de provincie Rayong, waarmee een absolute marktleider in tankopslag werd gecreëerd.
Thai Tank Terminal (TTT) is een joint venture van PTT Global Chemical Public Company Limited (PTTGC) – Thailand’s grootste en Azië’s leidende geïntegreerde petrochemische en raffinagebedrijf- en Koninklijke Vopak NV – ’s werelds grootste onafhankelijke dienstverlener in tankopslag.
Meer over PTTGC
PTT Global Chemical Public Co.Ltd. is het resultaat van een fusie van PTT Chemicals en PTT Aromatic and Refining. De firma heeft een productiecapaciteit van 8,2 miljoen ton per jaar voor olefins en aromaten en 280.000 barrels per dag voor aardolie. Het is daarmee de grootste in Thailand en behoort ook tot de grootsten in Azië. Voor meer bijzonderheden zie de website: www.pttgcgroup.com
Meer over Royal Vopak NV
Koninklijke Vopak is het grootste onafhankelijke tankopslagbedrijf van de wereld. Vopak heeft eigen tanktterminals, maar is wereldwijd betrokken bij 84 terminals in 31 landen. Het concern kan zich beroepen op 400 jaar ervaring met opslag en overslag. Zie de website:www.vopak.nl of www.vopak.com (Engels)
Een historisch overzicht van de ontwikkelingen en activiteiten van het bedrijf en zijn belangrijkste voorlopers: Blaauwhoedenveem, Pakhuismeesteren van de Thee, Van Ommeren en Pakhoed is ook op de website te zien.
Vopak viert zijn 400-jarig bestaan volgend jaar. Kijk voor een aardige video over dit 400-jaar bestaan naar www.youtube.com/watch?v=amal_E2JG98&feature=youtu.be Achter deze video zit er nog een, die een interessant kijkje geeft bij de bouw een nieuwe terminal in Rotterdam.
Thai Tank Terminal, Rayong
TTT werd in 1992 opgericht mede naar aanleiding van het Thaise overheidsbeleid om de petrochemische en de zware industrie te bevorderen. Het doel van de oprichting was om een faciliteit te bouwen voor een onafhankelijke tankopslag voor petrochemische en aardolieproducten.
De tankterminal werd gerealiseerd op het Map Ta Thut Industrial Estate, dat gecompleteerd is met vier diepzee-ligplaatsen met een diepgang van 12,5 meter. Naast tankopslag biedt TTT ook diensten als truckloading, mengen van vloeistoffen. Afhankelijk van het product wordt gezorgd voor verwarming, koeling en een stikstofdeken.
De Nederlander Martijn Schouten is sinds begin dit jaar Deputy Managing Director van het bedrijf. Hij komt uit de gelederen van Vopak, waar hij in meerdere functies een schat van ervaring heeft opgedaan.
Met de prima locatie en goede maritieme infrastructuur heeft TTT zeker een succesvolle toekomst voor de boeg.
Meer informatie vindt u op www.thaitank.com
Bron: Facebook pagina van de Nederlandse ambassade in Bangkok, aangevuld met informatie van PTT en Vopak websites
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur9 oktober 2024De soapseries in Thailand
- Achtergrond28 september 2024Nightingale-Olympic: het eerste warenhuis van Bangkok
- Eilanden21 september 2024Tarutao National park bij Satun
- Thailand tips17 september 2024De “Mon Bridge” in Sangkhlaburi
Is er een mogelijkheid om als westerling daar te kunnen werken?
Bij vacancies zie ik momenteel Thailand niet staan.
https://www.vopak.com/career/vacancies
Bel hen anders eens op.
Thai Tank Terminal Ltd.
19 I-1 Road, Map Ta Phut,
Muang Rayong,Rayong Province
21150
Thailand
Telephone : +66 (038)673500
Telefax : +66 (038)67359
Niet geschoten, altijd mis. 🙂
Succes.
Thai Tank Terminal (TTT) is opgericht Oct.1992 als joint venture met NPC (National Petrochem Corp).51% en Paktank int.(werkmaatschap van Pakhoed) 49% als aandeel houders.
Met de deal dat Paktank int. het Management voor een periode van de eerste 6 jaar zou leveren met het doel de ontwikkeling van de nieuwe terminal (ook vanaf de tekentafel) dusdanig te bouwen en te ontwikkelen dat een professionele infra-structuur zou ontstaan om zowel Zeeschepen als tanktrucks te laden en lossen met een breed scala van Chem-vloeistoffen en gassen om vervolgens het industriële achterland (hoofdzakelijk MapTa Phut)van grondstoffen te voorzien, via uitgebreid pijpleidingen net.
Het is voor mij persoonlijk fantastisch te lezen dat bovenstaande doelstelling een goede keuze is geweest. Ik ben nl. zeer betrokken geweest bij het tot stand komen van”TTT” va.October 1992 tot October 1995 als de eerste Terminal Manager, mooie uitdaging en heel druk bezig geweest met training, ontwikkeling in de breedste zin, bouwdesigns, personeel rekruteren, opleidingen, oplossen van adhoc (dag bij dag) situaties beslissingen die genomen moeten worden om de voortgang niet te belemmeren en niet te vergeten de nodige start-ups (commissioning) van gerede terminal onderdelen.
Het Management was opgesplitst in BKK (general manager) en MTP (terminal manager en project manager) met reguliere vergaderingen, noodzakelijk om afstemming en overzicht te behouden.
Enkele wetenswaardigheden:
-1992 hadden we geen sleepboten in MTP die moesten van Sattahip komen om zeeschepen te assisteren met in en uit gaan van de haven (om die reden bleven de sleepboten gedurende de gehele manipulatie, soms wel 30 uur in de haven, dit was niet kosten efficiënt!
-1995 (kort voor mijn vertrek) met haven autoriteiten en (huidige)sleepbootcomp.een deal gemaakt om sleepboten op stand-by station te houden in MTP haven.
-1994 De harbour Committee opgericht, met alle relevante bedrijven, Pilot, etc.(dient algemeen belang)
-1994: TTT was de eerste in de MTP (en landelijk in zijn business) ISO 2001(2009) gecertificeerd.
-NPC is inmiddels opgegaan in PTT.
-Vopak is ontstaan in 2001 door samensmelting van Pakhoed met Van Ommeren.
Hopelijk is het beschrevene niet te technisch en zodoende een beetje leesbaar.
H.Gr
Rob Meijboom
Niets is onmogelijk, Eddy, zelfs in Thailand niet.
Er zullen ongetwijfeld, naast Martijn Schouten, wel meer buitenlanders in staffuncties bij TTT werken.
Wat let je, stuur ze een mailtje met een open sollicitatie.
Succes ermee!
Prima firma, ik heb er 10 jaar met veel plezier gewerkt.
Ondertussen alweer ruim 10 jaar weg en werkzaam in olie boringen over de hele wereld.
Rob, als je leest, stuur eens een mailtje naar [email protected] alweer veel te lang niets gehoord.
Vr.gr,
Bob