Een cruiseschip met voornamelijk moslims aan boord is gisteren gezonken in de Chao Phraya rivier bij Ayutthaya, nadat het betonnen paal had geraakt. Daarbij kwamen dertien personen om en raakten er 39 gewond. Een onbekend aantal opvarenden wordt vermist.

De groep moslims uit Nonthaburi hadden een moskee in Ayutthaya bezocht met het cruiseschip waren op weg terug  toen ze bij Wat Sanam Chai een betonnen obstakel raakte. Aan boord waren zeker 150 passagiers, alhoewel de boot volgens het Marine Department maximaal 50 passagiers mocht vervoeren.

Adjunct-gouverneur Rewat Prasong van Ayutthaya laat weten dat er voor de tempel een sterke stroming staat. De boot probeerde een andere boot te ontwijken, zwenkte en raakte toen een betonnen paal. De passagiers schrokken en stonden plotseling op, daardoor raakte de boot in onbalans, waarna er water binnen stroomde.

De houten boot, Sombat Mongkolchai Tabtim, is 27 meter lang en heeft twee dekken. Het onderste dek raakte onder water en bovenste voor een deel. Naar verwachting zijn passagiers op het onderste dek bekneld geraakt. Er was te weinig reddingsmateriaal, zoals zwemvesten, aan boord.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


5 reacties op “13 doden bij ramp met cruiseschip nabij Ayutthaya”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Vrijwel zonder uitzondering blijken er bij ongevallen met (veer)boten in verre landen meer passagiers aan boord geweest dan toegestaan, en daarmee is het ‘onderzoek’ naar de toedracht dan afgedaan.
    Er zullen ook in dit geval wel teveel mensen aan boord geweest zijn, maar het maximaal toegestane genoemde aantal van 50 lijkt me – voor een boot van 27 meter lengte met twee dekken – onrealistisch laag.
    Bij het bekijken van de beelden op YouTube verbaasde het mij dat zo’n betrekkelijk onbenullig ongeluk ‘Veerboot zinkt 10 meter vanaf de kade’ tot zoveel doden en gewonden kan leiden.
    Gelet op de situatie lijkt het mij dat al in een vroeg stadium het commando ‘Abandon ship!’ moet zijn gegeven.
    De narigheid is, volgens mij, veroorzaakt doordat een groot deel van de passagiers dat commando niet hebben opgevolgd, waardoor de passagiers op het benedendek gevangen zaten en het hoofd niet meer boven water konden houden.
    Slechts 5 tot 10 meter water was er tussen de wal en het schip, maar de mensen durven de oversteek niet te wagen. Waarom niet? Ik kan maar één reden bedenken: Ze kunnen niet zwemmen.
    Suggestie : Verplicht elementair zwemonderwijs (zeg maar het oude diploma A) op de lagere school voor iedereen.
    .
    https://youtu.be/d5ih7CNBvTo

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
    • Ronny Cha Am zegt op

      In zo een sterke stroming in het water gaan, redt niemand het zonder reddingsvest of boei. Eigenaar is verantwoordelijk… Te weinig redddigsmiddelen. Spijtig voorval, hopelijk komen er echte regelgevingen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. Nico zegt op

    Op het nieuws lieten ze een filmpje zien, dat de boot naar rechts wijkt, maar vaart dan (volgens mij) tegen de kade muur op en raakt lek aan de voorkant, waarna deze zeer snel, (ik denk twee minuten) zonk tot het boven dek.

    En tja, veel (veel te veel) Thai kunnen niet zwemmen, hoewel de trappen van de tempel maar enkele meters ver waren.

    Het ministerie kan wel zeggen dat de boot maximaal 50 personen aan boord mocht hebben en er dus 100 teveel waren, maar het is juist dit ministerie die NOOIT controleert.

    Enne, een geluk bij een ongeluk, dat de rivier hier niet diep was, anders waren er veel meer doden geweest.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  3. Nico zegt op

    Hierbij de toedracht van het ongeluk

    https://youtu.be/Glh_RqeyUh4?t=102

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Willem zegt op

    Ik Heb enige maken gevaren met “taxi boten ” op de rivier. Vaak is mij de staat opgevallen van de reddingsmiddelen. Ronduit slecht en zeker niet voldoend aan Nederlandse cq internationale eisen.
    Zwemmend vlak bij de pier is ook niet echt aanlokkelijk vanwege de doorgaans sterke stroom , zeker tussen de palen van de aanlegsteigers.overschrijding van het maximum aantal passagiers vraagt om slachtoffers in geval van ongelukken. Het is m.i. een beetje ingebakken in de Thaise cultuur waar onderhoud niet het sterkste punt is. Overheidstoezichthouder en handhaving van de voorschriften zou toch veel slachtoffers kunnen voorkomen !

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website