Het hoge aantal verkeersslachtoffers tijdens de Nieuwjaarsvakantie (Songkran), 21,4 procent meer dan vorig jaar, krijgt een staartje. Premier Prayut heeft het ministerie van Transport opdracht gegeven de eisen voor een Thais rijbewijs te verzwaren. Dit moet binnen drie maanden geregeld zijn.  

De minister van transport heeft al ideeën hoe hij dat wil doen. Voordat bestuurders aan het rijexamen mogen deelnemen, moeten ze een certificaat te hebben van een rijschool. Zodat het duidelijk is dat ze rijlessen hebben gevolgd. Voortaan moet ook bij het schriftelijk deel een 100 procent score worden gehaald (nu 90%). Bij de verlenging van een rijbewijs wordt waarschijnlijk een schriftelijke test geïntroduceerd.

Verder denkt het ministerie van transport aan permanente strengere straffen voor verkeersovertredingen.

Bron: Bangkok Post

25 reacties op “Premier Prayut wil zwaardere eisen voor Thais rijbewijs”

  1. Pete zegt op

    Het certificaat zal dan wel weer gewoon “te koop” zijn vermoed ik, zoals gewoonlijk. Een goede zaak voor de rijscholen, dat brengt weer wat extra in het laatje.

  2. Jos zegt op

    Erg goede zaak, maar of het effect heeft zolang de corruptie niet keihard wordt aangepakt, is de vraag.

  3. marc zegt op

    Je kunt wetten zwaarder maken, maar de mentaliteit om de verkeersregels aan de laars te lappen in combinatie met alcohol moet ook veranderen….

  4. jasper van Der Burgh zegt op

    Het is een beginnetje. Belangrijker is echter, om de wegen aan te passen. Nu valt het merendeel der slachtoffers onder de scooterrijders (80 %), terwijl die op de weg weinig tot geen plaats hebben!
    Een echt seperate verkeersstrook (nu wordt ook al op de vluchtstrook gereden) voor scooters op 80 km wegen zou enorm helpen.
    Al met al denk ik overigens dat het aan de mentaliteit vd Thai niet veel zal veranderen. De grootste auto is de baas, ik voor mijzelf en Buddha voor ons allen.

    • Eddy zegt op

      Hoi
      je kan de rijstroken zo breed maken als je wilt , de thaien houden zich aan geen enkele verkeersregel , maar ook geen enkele , als je weet dat 64,7 % van als ongelukken zijn de danken aan dronken rijders waarvan de meesten motorbike rijders ???? en dan de rode kleur van verkeerslichten schijnen ze helemaal niet van te houden want ze rijden er gewoon door heen , om nog niet van al die andere regeltjes te sperken , zolang de boetes maar rond de 500 bath zijn verandert het nooit dat ze maar eens standaard beginnen teveel alkohol 20000 bath en echt kontroleren zal het snel gedaan zijn …

      • Marcel zegt op

        Ik zou het niet beter kunnen verwoorden! Ik zeg het ook elke keer tegen mijn thaise vrouw. Als die boetes op nederlands niveau komen en er ook echt strikt gehandhaafd word zou het werken

      • louvada zegt op

        Inderdaad de verkeersregels zijn werkelijk taboe voor de Thaise weggebruikers, ze hebben geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel, ze rijden zonder achterlicht (kering en inslag) pinkers gebruiken is hun veel te lastig, een helm dragen… met drie tot vier op een brommer en noem maar op, we zien het dagelijks en controle….. haast nihil. Als je nu de Thai’s hoge boetes gaat doen betalen zal in feite niet veel helpen want de meesten hebben geen geld. De enige manier is hun voertuig in beslag nemen maar dat is veel te veel werk en administratie dus…..

  5. Nico zegt op

    Tja,

    Gaan we eindelijk rijscholen krijgen in Thailand?

    Alleen een vraagje, waar moeten die les auto’s in Bangkok dan gaan rijden?

    Bij mij in Lak-Si, is de Chiang Wathanna Road, van s’morgen vroeg, tot laat in de avond volledig verstopt.
    En zo kan ik wel meer straten opnoemen in Bangkok.
    Mijn kinderen worden om 06.00 uur opgehaald voor school en komen rond 19.30 uur weer thuis.

    Dus kunnen er nog wel, een paar duizend lesauto’s erbij.
    Theoretische is het beslist noodzakelijk, maar waar laat je die lesauto’s?

    Wie weet een oplossing?

    Groetjes nico

    • Khun Peter zegt op

      Rijles krijg je alleen op een afgesloten terrein. Dus het zal niet veel uithalen voor de verkeersveiligheid.

  6. Cees zegt op

    Dat zal geen enkel effect hebben. Ten eerste heeft de helft van de scooter rijders zo wie zo geen geldig rijbewijs. En als ze er wel een hebben zijn ze toch te dronken om te denken. Laat staan de verkeersregels te herinneren .

  7. Renévan zegt op

    Mijn vrouw heeft rijles gehad op Samui, eerst in rustige straatjes te Maenam en later ook op de drukke rondweg. Het rijexamen is echter op een afgesloten terrein, wat alleen maar gaat over stuurvaardigheid. Dus hoe je rijdt op de openbare weg komt niet aan de orde. Zolang er geen controle en flinke sancties zijn op het niet naleven van de verkeersregels hebben zwaardere eisen voor een rijbewijs geen enkele zin. Op Samui zijn trouwens sinds 1 maart de boetes verhoogd voor het niet dragen van een helm op de brommer. De bestuurder 500 thb en de passagier 1000 thb. Vandaag even staan kijken bij een controle, gezien het grote aantal brommers dat er nog stond zullen er wel veel geweest zijn die de boete niet contant konden betalen.

    • ergens in Thailand zegt op

      Ben pas een week op Samui geweest met mijn Thaise vrouw en dochter met mijn auto maar ik heb een scooter gehuurd en we hadden onze eigen helm (3X) meegenomen.
      De mensen keken ons aan want we hadden een helm op dat vonden ze gek om te zien en
      ik heb er geen politie gezien alleen 1 x bij een grote markt om het verkeer te regelen.
      Verkeerscontrole heb ik er ook niet gezien en de meeste scooters rijders waren buitenlanders
      met geen helm.
      Wel gek dat de passagier meer boete krijgt maar dat is amezing Thailand.

      mzzl Pekasu

  8. Leo zegt op

    Het verzwaren van de eisen voor het rij-examen is natuurlijk een goede stap. Maar zorg er dan wel voor dat de examen-afnemers niet omgekocht kunnen worden, of dat de kans erop zo klein mogelijk is.
    Plaats vervolgens veel meer stoplichten zodat de beruchte U-turns volledig gaan verdwijnen.
    Verplicht de politie vervolgens om veel meer alcohol controles te houden, met name ook in de avond uren.
    En tot slot, zorg voor goede wegen zonder grote gaten en met een duidelijke belijning.
    Als tot, alweer slot, overtredingen zoals zonder helm/zonder rijbewijs/zonder verzekering rijden en dubbel parkeren consequent worden aangepakt, gaat misschien ook de verkeers mentaliteit van de Thai veranderen (want gaat te veel geld kosten).

  9. Ron zegt op

    Dat men eerst de rijscholen (?) reorganiseert die zijn een lachertje t.o.v. in NL of B. Bij bepaalde verkeersovertredingen terug een examen verplichten. Er is in Thailand totaal geen discipline in het verkeer. Een zebrapad heeft daar geen enkele waarde ze rijden je gewoon overhoop. Bovendien ben je als farang altijd de pineut. Was je daar niet geweest was dat ongeluk niet gebeurd is de filosofie.

    Verleden jaar had mijn vriendin een ongeluk met haar wagen en ik was bijzitter. Een politie agent trachtte te stellen dat ik de voerder was daar waar zij al had gezegd dat zij het was. Natuurlijk farang voerder = kassa, kassa.

    • dirk smeets zegt op

      En daar zijn we weer met het fabeltje dat je als farang altijd de pineut bent.Heb zelf al twee ongevallen gehad met de wagen en allebei de keren is alles netjes afgehandeld door de politie en door de verzekering

  10. Daniël zegt op

    Wie haalt er nu 100% op een examen?? Daar is volgens mij hulp voor nodig. En wie gaat die krijgen???

  11. Jan zegt op

    Een Thai is in het algemeen hartsikke vriendelijk en neerbuigend totdat hij een auto heeft dan blijkt dat die auto een status is, een wapen want hij is zo machtig in die auto en kijkt nergens meer naar. Velen motorrijders weten uit ervaring ze halen je in staan 5 mtr later op de rem en knellen je gewoon af de gewoonste zaak van de wereld. Voor een Thai is zijn auto een wapen een moordwapen hij rijd iemand dood stapt vrolijk in en rijd verder.. Hij keek ernaar en ……..reed vrolijk verder. Geen handhaving geen verbetering

  12. janbeute zegt op

    Geloof me , ondanks dat het Thaise rijbewijs echt niks voorstelt , ik heb ze overigens beide al die jaren dat ik hier inmiddels woon .
    Maar mijn Nederlandse rijbewijs is mij meer dan lief , en ben er nog steeds trots op dat ooit eens gehaalt te hebben .
    Heb er namelijk nog al wat moeite voor moeten doen in de begin jaren zeventig , en uiteraard bekomen zonder corruptie .
    Het problem hier in Thailand is de mentaliteit , en die verander je hier niet zo gauw .
    De posting overigens , hiervoor van ene andere Jan herken ik maar al te goed .
    Of nog erger bij 80 km/h achter op je zadel lijken te willen gaan zitten .

    Jan Beute .

  13. theoS zegt op

    Op het ogenblik is het zo dat, voor een motorcycle license, een rijschool voor Baht 1200- een document maakt, met stempels en al, dat je les hebt gehad en geslaagd bent bij hun voor het theoretische gedeelte. Hoef je alleen nog maar rijexamen te doen. Een andere manier is deze, je betaalt, na afgifte van een foto, Baht 10.000- zonder er zelf ook maar iets voor het behalen of halen te doen. Wordt voor gezorgd. Het was Baht 3000- of 4000- maar dat kan niet meer vanwege het vele geschrijf, over dit, op en in de Sociale Media. Het is een ingewikkelde zaak geworden en duurt een paar weken, als je het zo wilt doen. Dus ze kunnen het zo moeilijk mogelijk maken, de Thai vindt er een manier op om er onder uit te komen. Dit is de Far East en het zal altijd zo blijven. Deze wetten en regels worden alleen maar gemaakt om dit land er goed uit te laten zien tegen over de West en worden dan met veel ophef op het Internet en in de kranten geplaatst. Daarna verder met de orde van de dag.

  14. Jacques zegt op

    Het is goed dat Prayut met aanvullende maatregelen komt. Wat dit voor consequenties voor ons buitenlanders heeft mbt het verkrijgen van het rijbewijs (verlenging) weet ik niet. Zoals al eerder gesteld door anderen is het grote probleem de mentaliteit van de Thai en de corruptie. Ook zijn de wegen extreem slecht te berijden zeker voor motorbikes. Met goed rijonderricht leg je wel een basis waar je op kan voorborduren. Mijn vrouw heeft 30 rijlessen gevolgd van een uur en ze heeft goede instructie en begeleiding gehad. Ze zijn er dus wel de goede rijscholen, maar het ligt grotendeels aan je eigen instelling om hier wel of niet gebruik van te maken. Ze heeft al die uren in Pattaya en omgeving gereden en wist daardoor veel van de lokale problematiek, de specifieke wegen en waar op te letten. Het examen zou ook op de openbare weg moeten plaatsvinden, want daar moet je het kunstje ten uitvoer brengen.

    Er moet ook op dit gebied een cultuurverandering plaatsvinden wil het beter en veiliger worden in het verkeer.

  15. Victor Kwakman zegt op

    Volgens mij heeft het grote aantal doden en gewonden weinig te maken met de eisen die worden gesteld aan het rijbewijs. Het is alom bekend dat de ongelukken rond Songkran voor 99% worden veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik en/of in combinatie met mensen die te vermoeid zijn en toch blijven doorrijden. Strengere eisen aan het rijbewijs zal zeker buiten Songkran effect hebben maar een cmpagne van de overheid dat alcohol, vermoeidheid en verkeer niet samengaan lijkt mij effectiever.

  16. joop zegt op

    Deze zwaardere eisen Prayut zullen op de dode tijdens Songkran geen invloed hebben.
    Want al ben je nog zo,n geode chauffeur met allemaal tienen voor je examen en je kan niet van de alcohol afblijven ,en daarmee achter het stuur kruipt krijg je ongelukken.
    Dus het enige wat helpt is totale alcohol verbod in het verkeer en torenhoge boetes.
    En niet alleen zeggen maar ook uitvoeren met onmiddelijke ingang.

    • Daniël zegt op

      Inderdaad. Het is al bewezen. Verleden jaar had Prayut ook al strengere maatregelen aangekondigd. De cijfers van dit jaar zijn zeer duidelijk…

  17. John Chiang rai zegt op

    Het enigste wat helpt is dat ze het geweldig voelen in hun geldbeurs,en een verplichte psychische test. Zolang de test niet het gewenste resultaat heeft, en de boetes niet betaald zijn,zolang blijft het vaartuig in bezit van de politie. Verder zou je kunnen nadenken over een systeem,dat de politie werkelijk Interesse krijgt aan de vervolging van deze overtreders. Alleen bij deze strenge maatregelen gaat de gemiddelde Thai het begrijpen,alles andere lappen ze aan hun laars,en wordt niet serieus genomen.

  18. David H. zegt op

    Als grote baas van het leger zou hij bvb al een duit in het zakje kunnen doen door AL de dienstplichtigen een minimale rij opleiding te geven , als hij de mannelijke Thai al in de miltaire pas kan laten lopen , zal dat met de rijopleiding ok al wel lukken en is er al heel veel goeds gedaan .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website