Het leek een tijdje rustig met de busongelukken in Thailand, helaas was het gisteren weer raak. Een bus met gepensioneerde werknemers van CAT Telecom Plc raakte van de weg en stortte in een ravijn: 18 doden en 20 gewonden.

De bus was onderweg van Phrae naar Bangkok. In Uttaradit slipte het voertuig, raakte van de weg en stortte in een ravijn van 70 meter diep. De bus was gehuurd. Het ongeluk gebeurde bij een bochtige weg tijdens de afdaling van de Khao Pueng berg.

Er zijn 200 reddingswerkers ingezet om de doden te bergen en de gewonden af te voeren. Volgens ooggetuigen zou de bestuurder uit zijn bus zijn gesprongen voordat die neerstortte, hij raakte wel gewond.

Bron: Bangkok Post

7 reacties op “Bus met Thaise pensiondo’s stort in ravijn: 18 doden en 20 gewonden”

  1. Daniël M. zegt op

    Als die verklaringen van die ooggetuigen kloppen, dan zie ik drie mogelijke verklaringen:

    1. De bestuurder heeft vastgesteld, dat er een technisch probleem ontstaan is, waardoor hij de bus niet meer onder kontrole kon houden en is dan in paniek (?) uit de bus gesprongen voordat het te laat werd…

    2. De bestuurder was onvoldoende bekwaam of reed mogelijk te snel.

    3. De bestuurder wou zich om een of andere reden ‘wreken’ en heeft daarom de bus met opzet laten neerstorten.

    Bij mij lijkt de reden in punt 1. de meest waarschijnlijke, omdat de bus gehuurd was en ook omdat de technische staat van vele bussen in Thailand volgens mij veel te wensen over laat. De eerste indruk bij het bekijken van de foto zou kunnen aantonen dat het om een oudere bus kan gaan. Maar uit een dergelijke foto na een ongeval kan men daar niet veel uit afleiden. Overdreven snelheid kan hier ook een rol gespeeld hebben.

    Ik denk niet dat de bestuurder onvoldoende bekwaam geweest zou zijn, omdat hij in staat geweest was om tijdig (?) uit de bus te springen. Daarvoor moet je ook al heel snel een deur kunnen openen om naar buiten te springen terwijl de bus rijd. En dan nog op een bochtige weg!

    Plots moeten uitwijken voor een eventuele tegenligger of iets anders lijkt mij uitgesloten, want dan zou de bestuurder volgens mij niet de kans gehad hebben om uit de bus te springen.

    De verantwoordelijkheid zal volgens mij weer gezocht worden bij de chauffeur. Thailand kennende, zullen de politici die moeten waken over de veiligheid van de wegen en de voertuigen – en dus ook de nodige maatregelen moeten nemen en ervoor moeten zorgen dat die ook effektief uitgevoerd worden – weer buiten schot blijven. TIT.

  2. Pedro zegt op

    Thailand staat niet voor niets met stip -1-in de wereld als het land met de meeste verkeersslachtoffers.

    Drank, drugs niet alleen, kijk eens naar de banden van deze diverse voertuigen, bussen, taxi,s en minivans.
    Vaak (van bijna tot) spekgladde banden.

    Daarop rijden zij ook in de tropische buien als formule 1 coureurs.
    Zat jaren geleden eens in een bus naar Loei.
    Moesten ons zelf regelmatig vasthouden aan de leuningen omdat de chauffeur onderhand haaks door de vele bochten ging met hoge snelheid.

    Pas achteraf kwamen wij er achter dat deze chauffeur zijn beroep als coureur had misgelopen.

    Voordien met angst en beven vroeg iedereen zich af,”had die ruzie met zijn vrouw, verloren met gokken of is hij dronken + ect.
    Was uiteraard de laatste busreis (van 12 uren aan 1) sinds 2012 voor mij.

  3. l.lagemaat zegt op

    Zou het niet beter zijn om mogelijke oorzaken of verklaringen aan deskundigen over te laten.

    • Daniël M. zegt op

      Ik vind dat inderdaad een heel terechte opmerking.

      Maar helaas kan ik het niet laten om mijn eigen mening te vertellen. Ik heb daar ook mijn redenen voor.

      Tussen het moment van het gebeuren (het ongeval) en de besluitvorming van de deskundigen (de mededeling aan het publiek – als die er is) is er een periode die tot weken of zelfs maanden kan duren. Alles moet onderzocht worden. Dat is trouwens ook zeer belangrijk voor de verzekeringen en de vergoedingen van de schade.

      Maar ik heb mijn twijfels over wat er daarna komt: de deskundigen hebben de oorzaken (grondig (?) ) onderzocht en hun verklaringen vastgelegd. Maar wat gebeurt er dan met die verklaringen? Het is precies daar dat ik mijn twijfels over heb. Ik ben ervan overtuigd, dat deze vaststellingen eerst nog door een aantal ’tussenstations’ moeten passeren, voordat ze met de ‘nodige aanpassingen’ via de media het publiek bereiken.

      Hoe vaak hebben we al gelezen over kurrupte agenten en politici (in Thailand)? Al te vaak wordt verteld, dat men de verantwoordelijken gaat opsporen… Hier heb ik mijn persoonlijke bedenking over de richting waarnaar ze zoeken. De fout zal nooit in het beleid liggen, maar steeds bij diegene die ‘het gedaan heeft’. Dat is mijn persoonlijke overtuiging na al die jaren…

      Ik ben het dus volledig met u eens, maar dan zou ik ook verwachten dat alle verklaringen er in alle openlijkheid en alle eerlijkheid en dus zonder verdraaiing van de waarheid aan de bevolking bekend gemaakt worden.

  4. Gerrit Tienkamp zegt op

    Oordeel niet te snel, ik heb daar in 2004 ook een ongeluk gehad met atale gevolgen.
    Het daar in die bergen levensgevaarlijk rijden, met al die scherpe bochten de bergop of neerwaards.
    Ik zelf moest destijds een keuze maken.
    Mijn auto laten gaan tegen een boom, of een straatverkoper die daar liep op de weg met haar karretje.
    Ik koos voor het eerste, maar toen ze me uit de auto zaagden, was de straatverkoper met haar karretje verdwenen.
    Dus moest zelf voor de kosten op draaien, en kreeg nog een grote bek van de politie toe.
    Dus oordeel niet te snel als je daar de omgeving niet kent.

  5. martin zegt op

    Het zal wel weer de schuld van het weer zijn( regen) of technische staat van bus ( remmen)
    Remmen op de motor doen ze hier niet want als ze omlaag gaan van een heuvel of berg zie je altijd continu de remlichten branden.
    Als de remmen oververhit zijn is de remkracht nihil voor zover ze dan nog remvoeringen hebben voordat de rit begint.
    Onbekwame chauffeur geef ik de meeste kans want aanpassen aan de situatie doen ze meestal niet.
    Dit gebaseerd op basis van eigen waarneming als ik zelf met de auto op de weg ben.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      En het is ook een van de mogelijke vragen in de theoretische test van het rijbewijs.
      Als je die vraag dan niet krijgt, of je antwoordt “A” en maakt niet meer dan 4 andere fouten, ben je natuurlijk ook geslaagd. Tja ….

      When descending a steep grade or hill you should:
      a-Keep your foot on the brake
      b Use a low gear
      c- Shift to neutral
      d- Turn off your engine

      (b is goed hier)
      Bron : http://thaidriving.info/


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website